Permalänk
Medlem

Finns för 2495kr på komplett nu.

Ni som har skärmen, hur är betrakningsvinklar osv? Sitter med en Dell 2007WFP nu så är osäker på om jag kommer klara av att titta på en TN-panel.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Ja det är ju klart de ska köra kampanjpris på den mindre än en vecka efter att jag köpt den. J*vla urverksprecision...

Får väl trösta mig med att skärmen är jäkligt trevlig. Inga döda pixlar, inget pip/surr när man ändrar ljus eller kontrast (visserligen låter fläktarna i datorn som står intill en del). Det enda som stör mig är touchknapparna som verkligen inte är särkskilt smidiga.

Den kanske något snäva betraktningsvinkeln har jag inte upplevt som något problem (än?), jag sitter rakt framför skärmen som står i lagom höjd. Bredden på skärmen och kanske skillnaden mot min gamla CRT påminner om känslan av att sitta på första raden på bio, det är mkt yta man ska hålla koll på!

I mitt fall stod valet mellan denna, Dell S2409W och BenQ E2400HD. Kan inte påstå annat än att jag är mycket nöjd!

Jag skulle vilja veta vilka inställningar, som ni andra som haft skärmen ett tag, kör med?

Upplevde nästan att jag blev bländad förut och kör för tillfället med:
ljus/kontrast: 40/40
Magic Color: Av
Färgton: Normal
Färgkontroll: 50/50/50
Färgeffekt: Av
Gamma: Läge 3

Visa signatur

Desktop: MSI K8N NEO2 Platinum-54G | AMD64 Winchester 3000+ "CnQ" | Corsair Value S. PC3200 1024MB | Radeon X800 XT 256 | Nexus 4090 400W | WD Raptor 36GB + WD Caviar SE WD2000JD (200GB)
Laptop: Asus Zenbook U500VZ (CN046H) | Intel i7 3612QM | 8GB DDR3-1600 | NVIDIA GeForce GT 650M 2048 MB | 256 GB SSD (2 x 128 GB SSD - RAID 0)

Permalänk
Medlem

Ibland undra man varför man inte kan nöja sig med en sådan här skärm än att tex köpa en LG W3000H istället som kostar 12 lax o spara pengarna mellan.
Men sen kommer ju nästa fråga, vad skall man göra med pengarna som man fick över ? ..

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Medlem

Skärm beställd. Vill ha en finare skärm igentligen typ Eizo men en skärm för 7-8 kkr är inte möjligt för tillfället så det fick bli en 2443BW sålänge.

Håller tummarna på snabb leverans och felfri skärm nu.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

jag ska skicka tillbaka min.. klarar inte av de dåliga betrakningsvinklarna och dom dåliga färgerna. När jag testade CoD4 och CoDWaW så såg det helt dött ut.

Har nu en BENQ FP241W.. Mycket bättre färger.. allt ser levande ut igen.

Men jag stör mig på den dåliga svärtan.. samsungen hadde mycket bättre.
+ det e högre inputt lagg på BENQ:en, Samsungen har mellan 13ms och max 39ms. Benq:en låg oftast på 39ms eller 52ms, hittade en peak på 65ms.

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bach
Ja det är ju klart de ska köra kampanjpris på den mindre än en vecka efter att jag köpt den. J*vla urverksprecision...

Får väl trösta mig med att skärmen är jäkligt trevlig. Inga döda pixlar, inget pip/surr när man ändrar ljus eller kontrast (visserligen låter fläktarna i datorn som står intill en del). Det enda som stör mig är touchknapparna som verkligen inte är särkskilt smidiga.

Den kanske något snäva betraktningsvinkeln har jag inte upplevt som något problem (än?), jag sitter rakt framför skärmen som står i lagom höjd. Bredden på skärmen och kanske skillnaden mot min gamla CRT påminner om känslan av att sitta på första raden på bio, det är mkt yta man ska hålla koll på!

I mitt fall stod valet mellan denna, Dell S2409W och BenQ E2400HD. Kan inte påstå annat än att jag är mycket nöjd!

Jag skulle vilja veta vilka inställningar, som ni andra som haft skärmen ett tag, kör med?

Upplevde nästan att jag blev bländad förut och kör för tillfället med:
ljus/kontrast: 40/40
Magic Color: Av
Färgton: Normal
Färgkontroll: 50/50/50
Färgeffekt: Av
Gamma: Läge 3

Kunde inte låta bli att inhandla en skärm nu när de körde kampanj... var och hämtade den på komplett i Göteborg och kan varna för att den inte var lätt att släpa med sig till stationen. Hoppades att lådan skulle ha sånt där fint bärhandtag på ovansidan men det fanns bara vanliga bärhål på sidorna vilka sprack sönder när man försökte bära den med en hand. Hade, som tur var, min 5 årige son med som fick agera bärhjälp av diverse övriga påsar så vi hann med tåget till slut - tack för det min käre vän!

Är också väldigt intresserad av att veta vad folk kör med för inställningar på denna. Själv är jag mer eller mindre helt okunnig/blind när det gäller färger, ljus och kontrast så tips uppskattas.

I övrigt är jag helnöjd, man förstår ju att det inte är några supergrejor när man handlar i den här prisklassen men är inte så kräsen när det gäller sånt här. Spelar lite spel och surfar är vad jag gör med skärmen. Inga döda pixlar har jag hittat och att köra skärmen stående är verkligen fräckt när man surfar.

/Henke

Permalänk
Medlem

Jag undrar lite över hur mycket det går att höja denna skärm, med tanke på att jag är relativt lång (193cm) och ofta får dålig sittställning mot låga skärmar. Någon som har lust att dela med sig om sin kunskap om skärmens höj-och-sänkbarhet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sandkaka
Jag undrar lite över hur mycket det går att höja denna skärm, med tanke på att jag är relativt lång (193cm) och ofta får dålig sittställning mot låga skärmar. Någon som har lust att dela med sig om sin kunskap om skärmens höj-och-sänkbarhet?

Gjorde en snabbmätning här och den går att justera från 43 till drygt 53 cm mätt mellan skrivbord och skärmens överkant.

/Henke

Permalänk
Medlem

Fick min igår. Inget ljud från skärmen annat än om man lägger örat mot baksidan. Inga döda pixlar. Men det som stör mig är att undre delen av skärmen är ljus och övre delen är mörk. Ser inte bra ut.

Ljuset som skärmen ger ifrån sig är väldigt skarpt mot min andra skärm med IPS panel som är väldigt behaglig att titta på.

Kommer skicka tillbaka min skärm också.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Recall
Fick min igår. Inget ljud från skärmen annat än om man lägger örat mot baksidan. Inga döda pixlar. Men det som stör mig är att undre delen av skärmen är ljus och övre delen är mörk. Ser inte bra ut.

Ljuset som skärmen ger ifrån sig är väldigt skarpt mot min andra skärm med IPS panel som är väldigt behaglig att titta på.

Kommer skicka tillbaka min skärm också.

Jag kör som sagt 40/40 på ljus/kontrast, då allt över det kändes för starkt för ögonen. Nu när jag börjat vänja mig vid skärmen har jag inga problem alls med ljuset eller betraktningsvinklar. Fortfarande väldigt nöjd med skärmen.

Det är inte just betraktningsvinkeln som gör att du upplever den undre delen som ljusare än den övre? Provat att vinkla skärmen lite?

Visa signatur

Desktop: MSI K8N NEO2 Platinum-54G | AMD64 Winchester 3000+ "CnQ" | Corsair Value S. PC3200 1024MB | Radeon X800 XT 256 | Nexus 4090 400W | WD Raptor 36GB + WD Caviar SE WD2000JD (200GB)
Laptop: Asus Zenbook U500VZ (CN046H) | Intel i7 3612QM | 8GB DDR3-1600 | NVIDIA GeForce GT 650M 2048 MB | 256 GB SSD (2 x 128 GB SSD - RAID 0)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bach
Jag kör som sagt 40/40 på ljus/kontrast, då allt över det kändes för starkt för ögonen. Nu när jag börjat vänja mig vid skärmen har jag inga problem alls med ljuset eller betraktningsvinklar. Fortfarande väldigt nöjd med skärmen.

Det är inte just betraktningsvinkeln som gör att du upplever den undre delen som ljusare än den övre? Provat att vinkla skärmen lite?

Inte betrakningsvinklarna som är problemet, den är helt enkelt väldigt ljus i underkanten. Min andra med ISP panel spelar helt klart i en annan liga.

Har hur som skickat tillbaka den idag.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna skärmen idag och jag har aldrig haft en LCD skärm överhuvudtaget. Jag har lite blandade åsikter om den hittils. Jag antar att jag är glad att det inte är några döda pixlar och det är inget ljud från skärmen. Dock tycker jag att det känns konstigt att färgen blir annerlunda på sidorna och botten/toppen beroende på vilken vinkel jag tittar på skärmen från.

Jag har försökt att justera vinkeln och höjden så att jag ska få det så bra som möjligt med dessa färger, men jag har kommit fram till att det är omöjligt att hitta en vinkel då allt blir rätt. Största problemet är att den är mörk där uppe och ljus där nere, om jag tittar nära skärmen långt nere så blir det okej där nere, men man måste ju se hela skärmen på samma gång!

Det kanske är som en annan sa att 24 tum är för stort för denna typen av panel, desvärre har jag ingen aning hur andra lcd skärmar fungerar. Jag bytte mest upp från min 11 år gammla 17" crt för att jag var rädd för strålning.

Spelar nästan bara dota oxo, och warcraft 3 som har forcerat 4:3 aspekt, så det var lite synd att jag endast hittade skärmar nuförtiden som har 16:10 eller 16:9.

Men skärmen verkar ju "ok" hittils antar jag och jag kanske vänjer mig. Jag är dock rädd att jag e lurad etc för jag har ingen aning hur lcd skärmar ska se ut

Känner mig lite stenålders på det viset.

Permalänk
Medlem

Har haft några olika LCD-skärmar i jobbet senaste 5 åren + bärbara datorer. Det här är dock min första egna LCD-skärm. Har använt den i lite drygt en vecka till spel, film och annat "vanligt användande".

Effekterna av olika betraktningsvinklar varierar förstås med olika skärmar men det är väl knappast nåt nytt eller förvånande fenomen i samband med platta skärmar, det är väl snarare nåt man nästan alltid får räkna med.

Det tog lite tid att ställa in inställningarna och vänja sig vid skillnaderna mot min gamla 19" CRT, men jag har inte upplevt att skärmen är ljusare eller mörkare i över eller underkant och har som tidigare sagt inga problem med betraktningsvinklarna. Jag uppskattar att jag sitter 50-70 cm rakt framför skärmen i en höjd som fungerar bra med skärmen och skrivbordet.

Även när jag vridit/vinklat skärmen något och tittat på film från tex soffan har jag inte upplevt några "störande effekter". Kan inte påstå att jag är en extremt kräsen användare men godtar inte för den skull vad som helst.

Har man inte fått en skärm med direkt uppenbara fel så är mitt råd att ge sig lite tid att vänja sig innan man skickar tillbaka. Själv är jag grymt nöjd med skärmen!

Visa signatur

Desktop: MSI K8N NEO2 Platinum-54G | AMD64 Winchester 3000+ "CnQ" | Corsair Value S. PC3200 1024MB | Radeon X800 XT 256 | Nexus 4090 400W | WD Raptor 36GB + WD Caviar SE WD2000JD (200GB)
Laptop: Asus Zenbook U500VZ (CN046H) | Intel i7 3612QM | 8GB DDR3-1600 | NVIDIA GeForce GT 650M 2048 MB | 256 GB SSD (2 x 128 GB SSD - RAID 0)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av probo
Jag köpte denna skärmen idag och jag har aldrig haft en LCD skärm överhuvudtaget. Jag har lite blandade åsikter om den hittils. Jag antar att jag är glad att det inte är några döda pixlar och det är inget ljud från skärmen. Dock tycker jag att det känns konstigt att färgen blir annerlunda på sidorna och botten/toppen beroende på vilken vinkel jag tittar på skärmen från.

Jag har försökt att justera vinkeln och höjden så att jag ska få det så bra som möjligt med dessa färger, men jag har kommit fram till att det är omöjligt att hitta en vinkel då allt blir rätt. Största problemet är att den är mörk där uppe och ljus där nere, om jag tittar nära skärmen långt nere så blir det okej där nere, men man måste ju se hela skärmen på samma gång!

Det kanske är som en annan sa att 24 tum är för stort för denna typen av panel, desvärre har jag ingen aning hur andra lcd skärmar fungerar. Jag bytte mest upp från min 11 år gammla 17" crt för att jag var rädd för strålning.

Spelar nästan bara dota oxo, och warcraft 3 som har forcerat 4:3 aspekt, så det var lite synd att jag endast hittade skärmar nuförtiden som har 16:10 eller 16:9.

Men skärmen verkar ju "ok" hittils antar jag och jag kanske vänjer mig. Jag är dock rädd att jag e lurad etc för jag har ingen aning hur lcd skärmar ska se ut

Känner mig lite stenålders på det viset.

Jag förstår vad du upplever, det är helt horribelt. Hade precis som du inte några större erfarenheter av platta skärmar när jag köpte min första (begagnad av en kompis) för snart två år sen. Färgerna var ju inte desamma när man satt eller stod bredvid som när man satt framför men jag tänkte inte så mycket på det. Enda gångerna jag satt längre tidsperioder framför platta skärmar var i skolan, i datasalarna och framför kompisars bärbara. Men där tänkte jag som hastigast att det är väl riktigt gammalt sunk, de nya är säkert inte så här.
Hur som helst, läste ett par recensioner på min polares skärm (och några liknande), köpte hans skärm och ställde upp den på skrivbordet, körde igång. Det första som slog mig var den urusla svärtan. Är man van vid CRT får man en smärre chock, speciellt om skärmen man köpt har problem med bleed från något hörn eller så. Inne i windows så kollar man på bilder, wow, vad skarpt det är... men ja, skarpt och grynigt. Mindre bra. Och sen dessa förfärliga betraktningsvinklar, det var för mig helt olidligt. Stod helt enkelt inte ut, tänkte att kanske, kanske vänjer jag mig men efter 2 dagar fick jag nog och ställde tillbaks CRTn. Det var dessutom en skärm med en gammal PVA-panel, klart bättre än dåtidens TN-paneler i alla fall.

Jag tycker helt klart att du borde returnera skärmen, du kan tyvärr inte få helt perfekta betraktningsvinklar som på CRT men någorlunda nära. Sen har ju de platta skärmarna trots allt ett par fördelar, och jag kan tänka mig att din gamla 17-tummare är rejält sliten med suddig och kanske rentutav darrande bild ibland vid det här laget.
Beställ den här nya Dell-skärmen som vi har en stor tråd om, den är riktigt billig oavsett om den kostar två, tre eller fyratusen. Idag är nästan allt under 5000-kronorsstrecket skärmar med TN-paneler, den sämsta paneltypen. Och snälla, kom inte dragande med att andra skärmar skulle vara för långsamma. Kolla själva på fotona på Digital Versus t ex, ofta dessa "fantastiska" TN-skärmar verkar lida av ganska kraftiga eftersläpningar. Ja, eftersläpningar som märks när man tar bilder med en kamera då...

Annars om du vill ha 24/26-tum, kolla i den stora 24-tumstråden som var uppe för bara några dagar sen. Men räkna med att du får lägga ut 5-6000 då.

2243BW vs Dell 2209WA IPS
http://www.digitalversus.com/duels.php?ty=6&ma1=36&mo1=351&p1...
kolla igenom Samsungs andra skärmar också, de allra flesta är av TN-typ. 244T, 245T PVAer. Det står i infon.
Ett lyckligt slut, min nuvarande 2090 mot den gamla Viewsonicskärmen jag först hade
http://www.digitalversus.com/duels.php?ty=6&ma1=52&mo1=103&p1...

Edit: Angående 4:3, ja, den standarden verkar tyvärr mer eller mindre ha dött ut. Väldigt synd i min mening, valfrihet är bra. 4:3 har fördelen att det lämpar sig väldigt bra till surfande, och i porträttläge så är det "lagom" högt. Jag har upplevt att 24-tum wide blir för högt vid normalt avstånd i porträttläge. Var tvungen att dra upp huvudet för att se översta delen.
Vill du väldigt gärna ha 4:3 säljer dock Dell fortfarande sin modell. Kolla prisjakt för recensioner.
http://accessories.euro.dell.com/sna/products/Bildsk%c3%a4rma...
Just den snorbilliga 22-tummaren (2209) jag pratar tycker jag mig ha läst saknar scaling så 4:3-upplösningar riskerar att bli utdragna men kan du inte lösa det via grafikkortet?? Kolla i inställningarna där.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Fick hem min 2443bw idag, hade inget ojämnt ljus vad jag kunde se, bara en död pixel i vänsterkanten vilket jag inte skulle bryt mig om MEN om jag drar ner brightness under 96 så börjar skärmen tjuta som %&@. blir nog till att reklamera..

Permalänk
Medlem

jag vet inte om det känns helt horribelt. Det är trots allt mycket större och mer skärpa, men det är lite smått jobbigt ibland med färgerna. Jag tror inte alls att färgerna är fel, tror inte det iallafall, utan det handlar nog om betraktningsvinklarna. Om jag tittar rakt in i nedre delen av skärmen, dvs sitter väldigt nära med huvudet, så blir det väldigt mörkt på ovansidan, typ en gradient effekt. ibland slouchar jag tillbaka i stolen som fan, ligger nästan ner i den, då blir det mörkare där uppe t e x. Men det är inte så illa ändå, och jag tror inte jag vill skicka tillbaka den, vet även inte om det ens går (köpte på komplett)...

Jag ska vara ärlig dock, jag installerade bara drivers till skärmen, inte programmen som följde med, det kanske gör ändringar också. Men det var ingen skillnad mellan att ha drivers installerade och att inte ha det. Vill helst inte ha för mkt skräp i bakgrunden som bloatar upp.

Permalänk
Medlem

Har problem med att när bakgrunden är ljus syns ett brungult fält ungefär över kontrollknapparna på monitorn. Har ett par liknande
Samsungs på jobbet med samma sorts knappar och en av dem uppvisar samma fel.

Någon annan som har liknande fel ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aach
Fick hem min 2443bw idag, hade inget ojämnt ljus vad jag kunde se, bara en död pixel i vänsterkanten vilket jag inte skulle bryt mig om MEN om jag drar ner brightness under 96 så börjar skärmen tjuta som %&@. blir nog till att reklamera..

Reklamera inte, be om att få skicka tillbaka enligt distansköpslagen och köp en ny likadan alt. någon annan modell.
Se denna tråden ifrån sida 2 till 4. Jag och WhateverR skickade båda tillbaka våra exemplar (enligt distansköpslagen) på grund av precis samma fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skärmen är alldeles för ljus från början, jag har hört att folk använder 40 eller 50 i brightness istället för 100 som den är inställd på från början, men jag måste säga att jag är nere i 23 brightness personligen. 60 kontrast. och gamma mode 3, som troligtvis är mörkaste. Tycker det känns bäst.

Tror ni att det kan skada skärmen att byta från 4:3 läge till 16:10 läge en massa? Jag alt tabbar hela tiden från warcraft 3 och den tar en liten stund på sig att ställa om. Jag kommer hålla på å tabba som tusan hela tiden typ 50 ggr per dag, kommer det förvärra livslängden på den tror ni?

Permalänk
Medlem

Vet inte om det funkar att posta länkar och sådant, men jag ville visa exempel på hur färgerna ser ut på min skärm. Som redan nämnt är detta min första LCD skkärm överhuvudtaget så jag vet inte om det är fullt normalt eller om jag har sämre skärm än standard.

http://i256.photobucket.com/albums/hh174/probo2/2443bw01.jpg

På första bilden så är det troligtvis jämnaste ljuset över skärmen men för mig så känns det konstigt att titta uppifrån och ner på en skärm? På andra bilden så börjar det bli lite mörkare upptill, det är ungefär från den positionen jag brukar titta på skärmen. Om jag vilar mig tillbaka i stolen så blir det ungefär som bild 3, vilket är för mörkt där uppe. Och sista bilden är bara som exempel på att det nästan blir helt svart om jag tittar långt nerifrån..

Permalänk
Medlem

Har själv köpt en sådan här skärm, den tjuter alldeles för mycket...
Provade att klämma lite lätt strax under mitten på högerkanten av skärmen och då minskade surret/tjutet markant.
Usel kvalitetskontroll av Samsung men man får väl vad man har betalat för.
Har mailat Komplett angående detta. Skickar tillbaka denna ifall de inte kan garantera att en ny Samsung är tyst.
Köper då en Eizo istället kostar lite mer men har iallafall bättre byggkvalité än Samsung.
Usch vad jag hatar strul...

Visa signatur

Raptorxx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av probo
Vet inte om det funkar att posta länkar och sådant, men jag ville visa exempel på hur färgerna ser ut på min skärm. Som redan nämnt är detta min första LCD skkärm överhuvudtaget så jag vet inte om det är fullt normalt eller om jag har sämre skärm än standard.

http://i256.photobucket.com/albums/hh174/probo2/2443bw01.jpg

På första bilden så är det troligtvis jämnaste ljuset över skärmen men för mig så känns det konstigt att titta uppifrån och ner på en skärm? På andra bilden så börjar det bli lite mörkare upptill, det är ungefär från den positionen jag brukar titta på skärmen. Om jag vilar mig tillbaka i stolen så blir det ungefär som bild 3, vilket är för mörkt där uppe. Och sista bilden är bara som exempel på att det nästan blir helt svart om jag tittar långt nerifrån..

Har kikat på min skärm från samma vinklar och kan konstatera att jag knappt kan sitta så att det blir som på bild 3 (får nästan sitta på golvet eller på huk) och absolut inte som på bild 4 (får lägga hakan på skrivbordet och glo rakt upp precis intill skärmen om jag inte vinklar upp skärmen vilket är en inställning jag nog aldrig skulle använda), men jag får samma effekter då som du nämner.

Hur man sitter framför skärmen och hur man använder den verkar vara avgörande om man är känslig för dessa effekter, men det är absolut inte nåt problem för min del.

Visa signatur

Desktop: MSI K8N NEO2 Platinum-54G | AMD64 Winchester 3000+ "CnQ" | Corsair Value S. PC3200 1024MB | Radeon X800 XT 256 | Nexus 4090 400W | WD Raptor 36GB + WD Caviar SE WD2000JD (200GB)
Laptop: Asus Zenbook U500VZ (CN046H) | Intel i7 3612QM | 8GB DDR3-1600 | NVIDIA GeForce GT 650M 2048 MB | 256 GB SSD (2 x 128 GB SSD - RAID 0)

Permalänk
Medlem

Har precis inhandlat en själv från Kompletts kampanj.
Hade en väldigt gammal 19" CRT som hade problem med ljusstyrka och kontrast, vilket dock kunde fixas med PowerStrip. Det första jag märkte av var dåliga färger (pga TN-panelen antar jag) då jag har en skrivborsdbild där det "fade:ar" från mörkt till ljust. Jag störde mig även lite på betraktningsvinkeln.

Efter att ha surfat ett tag så kollade jag nyss på film och märkte direkt att tearing är ett stort problem.. Kollade på Kung Fu Panda och i alla snabba scener så uppstod tearing..

Färgerna får jag väl leva med men det funkar fan inte att ha sån tearing som jag hade i filmen. Ska testa att spela lite nu och se om det är lika illa där.. Känndes nästan som att sitta utan grafikrutiner när man såg på film. Det var helt sjukt..

Annat man kan nämna är väl att den var sjukt ljus till en början, så ljus att jag inte såg menyknapparna för att jag blev bländad.. Sänkte dock brightness och den började inte tjuta, som tur var.. Inga döda pixlar heller

Edit: Märkte när jag spelade att det var en del bleeding uppe och nere, men inget man stör sig på om man inte letar efter fel..

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Hur stor är skillnaden på Samsung 24" 2433BW och Samsung 24" 2494HS HDMI ? https://www.inet.se/bildskaermar/23----46-/samsung-tft-24--24... . Vilket är lämpligast för att spela och titta på filmer ?

Visa signatur

"Mitt system är sämre än ditt"

Permalänk
Medlem

Har ångrat mitt köp av Samsung 2443BW. Kommer att köpa en Eizo FlexScan S2401WSH istället.
Hade oturen att få en Samsung som lät allldeles för mycket.
Hoppas ni andra får ett exemplar som ni blir nöjda med...

Visa signatur

Raptorxx

Permalänk
Medlem

Har fått min 24443BW nu och måste säga att jag är nöjd, bra pris inga döda pixlar och den presterar i film och video ungefär som jag förväntat mig.
Den var ju sjukligt ljus från början men efter sänkningar av kontrast och brightness till drygt hälften så har den bekvämt ljus.

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fiski
Hur stor är skillnaden på Samsung 24" 2433BW och Samsung 24" 2494HS HDMI ? https://www.inet.se/bildskaermar/23----46-/samsung-tft-24--24... . Vilket är lämpligast för att spela och titta på filmer ?

Ska du spela/surfa ska du ha 1900x1200, ska du glo på film ska du ha 1900x1080

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

Nån med som retar sig på att foten är fruktansvärt ostabil åt sidorna?..hela skärmen svajar ju typ när man skriver...?

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem

Jahapp. Slog på min skärm i morse och extremt surrande tog vid. Har kört med cirka 70 i brightness hela tiden utan några problem men nu låter skärmen som en fläkt. Drar jag upp brightness till 100 blir jag bländad och skärmen låter fortfarande så pass att det hörs.

Får bli ett mail till Dustin dirr

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

När det står "ljusstyrka: 300 cd/m2", vad innebär det? Ser vissa skärmar med 400, de allra flesta med 300. Ljusstyrkan, är det hur starka färgerna är eller? Är en 300 lite mer "matt" än en skärm med 400? Lite "tråkigare/gråare" färger?