Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aza_gnaget
Säkerligen. Men det beror helt på vilket företag man har att göra med. TPB har visat stake genom att ta upp fajten med lobbyisterna i rättsalarna. Deras Ipredator kommer knappast att lämna ut IP nummer fall pontén & drönarna kräver detta.

Denna lagen är tandlös. De ska ge sig efter de stora fildelarna säger de. Jo, eller hur. På spelfronten har FBI jagat grupper som Razor1911, Deviance, Skid Row, Fairlight m.fl i årtal...utan resultat. Och nu snackar vi Amerikanska Federales, inte nåt sketet bokförlag i Svea rike. Det enda jag märkte av deras storsatsning var att DoDs nätverk blev haffade, ägaren bak isonews fick en fet skattesmäll pga sålda Playstation chips och hela Warez scenen omgrupperade sig i en månad. Efter dessa händelser var det "back to business".

Poängen med lagen är inte att sätta dit folk, utan att helt enkelt skrämma. Ungefär på samma sätt som terrorism fungerar.

Tyvärr så har den också visat sig att fungerat hittils. Kolla t.ex. denna graf som visar Bahnhofs trafik genom Netnod i Sundsvall http://stats.autonomica.se/perl/14all.pl?log=sundsvall.geb.25... . Jämför samma klockslag igår och idag :/

Men så länge inga intrångsundersökningar kommer börja att göras kommer folk så småningom att lära sig att det helt enkelt räcker med att förneka. Därför tror jag att fildelningen åter når samma nivåer innan året är slut. Själv kommer jag att börja kryptera, bara ifall att man nu skulle göra en "intrångsundersökning".

EDIT: Alla anonymitetstjänster som ligger i Sverige lyder under Ipred på samma sätt som ISP'n. Ska du ha en typ i Ukraina så kommer ju inte hastigheterna alls bli roliga, särskilt inte om man som jag sitter på ett 100/100 abb. vanligtvis.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
edit: å tredje sidan var det massa tjafs om att den som äger linan ska ställas till svars. Så egentligen så borde det ju bli ägarna till VPN-tjänsten som blir ansvariga oavsett vad.
Dock så lär ju dessa tjänster (inom sverige då iaf) försvinna illa kvickt om det så blir fallet....

Flera av de där tjänsterna har ju startat PÅ GRUND AV att IPRED har kommit till, så jag tvivlar mycket starkt på att de kommer att försvinna så lätt. De stom startat de tjänsterana är självklart väldigt medvetna om att tjänsten kommer att utnyttjas till illegal verksamhet av olika slag, så de har nog tänkt igenom hur de ska tackla de problemen. Antar jag.

Framtiden får utvisa...

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

precis som sl2wm-rocks säger så är det ju skrämseltaktik.
Absolut, folket bakom t ex TPB kanske tar på sig smällen, kanske inte.

Det enda jag ville framföra är att man inte ska tro att man sitter 100% safe bara för man kör genom en VPN...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
funkar det inte om tex utorrent uppdaterar sitt program så att man inte ser ip numrerna när fildelning pågår?

Detta undrar jag också. Varför listar programmen användarnas ip-nummer?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsg
Detta undrar jag också. Varför listar programmen användarnas ip-nummer?

Programmet måste ju självklart känna till IP-adresserna som den skickar/tar emot data till/från. Hur skulle den kunna fungera utan det ?
Och skulle nu alla torrent program ta bort "funktionen" att visa IP adresserna för användaren, är det bara att skriva en ny (alt. skriva om en opensource klient) som visar. Eller, ännu eklare, att använda sig av netstat eller dylikt.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Flera av de där tjänsterna har ju startat PÅ GRUND AV att IPRED har kommit till, så jag tvivlar mycket starkt på att de kommer att försvinna så lätt. De stom startat de tjänsterana är självklart väldigt medvetna om att tjänsten kommer att utnyttjas till illegal verksamhet av olika slag, så de har nog tänkt igenom hur de ska tackla de problemen. Antar jag.

Framtiden får utvisa...

Tjänsterna har startat på grund av att efterfrågan har blivit till. Efterfrågan har blivit till på grund av IPRED.

Hur de nu hanterar IPRED-frågan verkar ju vara lite irrelevant för dem, eftersom en massa folk verkar skaffa tjänsterna utan att kolla upp. Och alltså ge dem klirr i kassan.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

däremot har jag en annan fundering angående detta.

Är det någon (vet att det t ex sitter nån som jobbar på bahnhof och läser här) som vet _exakt_ vad en ISP sparar för loggar?

För jag menar, säg nu att p0ntén anklagar ett visst IP X för att ha spridit en fil den 1:a april 14.45->15.15.

Ett första steg är ju att företaget loggar att IP X tilldelades kunden John Doe, under given tidpunkt.

Men, då säger bara J.D: "nää alltså, visst jag hade det ipt men jag har inte skickat nån skyddad data".

Så som jag ser det, så är det ENDA sättet att bevisa på ett vettigt sätt att det verkligen har skickats data från detta IP:t till Pontens IP att ISP:n sparar all data som har skickats.

För även om ponten sitter och lovar gott och heligt att han har mottagit data, hur fan ska det bevisas i efterhand?

Och ÄVEN om nu till och med ISPn visar på loggar där "rätt" data har skickats, då är ju en logg inget mer än text i en fil....

Så hur fan ska dom kunna bevisa i efterhand att loggen är "äkta" och inte fabricerad?

Och, hur fan ska dom kunna spara ALL data som skickas till/från alla deras kunder?

Vill minnas att just Karlung på bahnhof motstridde detta när det var på tapeten att ISP:erna skulle spara all data enligt nån evetuell ny lag, då han mena på att det inte är möjligt ekonomiskt att köpa in så mycket lagring...

Så, det enda egentliga sättet att göra detta på är ju att "bugga" någons lina och avlyssna trafik i realtid...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Poängen med lagen är inte att sätta dit folk, utan att helt enkelt skrämma. Ungefär på samma sätt som terrorism fungerar.

Tyvärr så har den också visat sig att fungerat hittils. Kolla t.ex. denna graf som visar Bahnhofs trafik genom Netnod i Sundsvall http://stats.autonomica.se/perl/14all.pl?log=sundsvall.geb.25... . Jämför samma klockslag igår och idag :/

Men så länge inga intrångsundersökningar kommer börja att göras kommer folk så småningom att lära sig att det helt enkelt räcker med att förneka. Därför tror jag att fildelningen åter når samma nivåer innan året är slut. Själv kommer jag att börja kryptera, bara ifall att man nu skulle göra en "intrångsundersökning".

EDIT: Alla anonymitetstjänster som ligger i Sverige lyder under Ipred på samma sätt som ISP'n. Ska du ha en typ i Ukraina så kommer ju inte hastigheterna alls bli roliga, särskilt inte om man som jag sitter på ett 100/100 abb. vanligtvis.

Klart att det är skrämseltaktik. Jag är faktiskt lite kluven när det gäller IPRED. Självklart avskyr jag den av hela mitt hjärta, samtidigt som jag känner mig besviken på våra politiker som blivit tennis-lobbade av bolagen. Dock anser jag att det är lite väl enkelt att tanka hem prylar i dagsläget.

Kul att du postar statistik iaf. Jag hade lite på känn att det skulle se ut sådär, men nu fick man det svart på vitt i alla fall. I vilket fall är det en övergående rädsla, folk kommer att komma tillbaks till sina favorit-sajter om ett par veckor. Just nu sitter de och avvaktar, samtidigt som bolagen går hårt ut mot sajterna för att maximera skrämseltaktiken.

Permalänk

BasseBaba: Eftersom det är civilrätt är beviskraven betydligt lägre. Samtidigt ska väl en viss fördel ges till privatpersonen eftersom denne anses som en mycket svagare part, om jag nu förstått det rätt.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Aja, egentligen ska man väl kanske se det från det ljusa sidan. Alla vi som kommer fortsätta att fildela bör få sjystare hastigheter eftersom belastningen har ju minskat markant.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Nej och nej. Du behöver INTE dela ut mycket, en enda film vid ett tilfälle räcker. Alltså kan de rent teoretiskt ligga och vänta på att du ska dela ut lite olika saker och slå till efter ett tag. För varje gång du byter IP så ber de domstolen att få ditt namn igen.

De där gamla reglerna med "små/storskalig fildelning" är en av de saker som inte gäller längre i och med IPRED.

Enligt: http://sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article396112/Ipred-bi...
gäller "Småskaliga fildelare ska inte omfattas av den nya Ipred-lagen. Det var budskapet efter att regeringen igår klubbat sitt lagförslag." Tror de passar sig ganska bra från att börja jaga privatpersoner som delar en film! Det kan leda till tidningsrubriker och alla vet hur rädda politiker är för det (=lagändring). Detta vet Ponten. Och funkar inte det kan man göra som det står i artikeln, neka och då måste de bevisa att det defacto är du som suttit bakom datorn och fildelat. O det hjälper att låsa upp trådlösa routern (iaf när någon ringer på dörren)... Så jag hävdar fortfarande att det är lugnt!

Permalänk

Från Piratpartiet:

Piratpartiet går idag ut i en kampanj för att alla ska öppna upp sina trådlösa nätverk. Detta gör att ingen kan dömas för fildelning, enligt prejudikat från Danmark.

– Politikerna har misslyckats med att hålla nätet fritt, öppet och anonymt, säger Rick Falkvinge, partiledare för Piratpartiet. Som tur är kan vi medborgare göra mycket själva. Om tio eller tjugotusen i städerna öppnar upp sina trådlösa nätverk för besökare, så är Internet fritt, anonymt och öppet för alltid.

Piratpartiet uppmanar idag sina tolvtusen medlemmar och andra intresserade att se till att Internet förblir ett verktyg i medborgarnas händer, genom att ta bort kryptolåset på sina trådlösa nätverk. Partiet föreslår också att nätverket döps till “Ipredia”.

– Genom att de som erbjuder ett fritt internet har samma namn på nätverket, så känner datorer snabbt igen det, säger Falkvinge.

Öppna trådlösa nätverk har varit en framgångsrik försvarslinje i Danmark mot deras version av Ipredlagen. När den danska Antipiratgruppen försökt stämma medborgare med öppna nätverk, så har domstolen alltid frikänt. Falkvinge menar att detta är en trevlig sidoeffekt av att bygga ett kunskapssamhälle av medborgare och för medborgare:

– Politikerna verkar tro att Internet är något slags leksak för ungdomar som man kan ta tillbaka när de varit dumma. De ser det inte för vad det är - en revolution i klass med tryckpressen eller till och med skriftspråket. För stunden är det upp till oss medborgare att bygga kunskapssamhället, eftersom politikerna inte förstår det.

Källa: http://www.piratpartiet.se/nyheter/piratpartiet_uppmanar_till...

Skit bra ide tycker jag..

Visa signatur

Phenom II X4 955 BE @ 4.0GHz - Corsair Vengeance 16GB - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Gigabyte HD6850 OC - Intel SSD 120GB - BenQ 24" Full HD - Fractal Design Define r2 Black

Permalänk
Medlem

en snabb fråga. on jag laddar ner från en sida som streamar kan jag bli tagen eller är det troligt att jag blir tagen ex om jag går in på
http://www.megavideo.com/?v=FN4OGCU9

och sen kopierar http://www.videodownload1.com/?url=about%3Ablank i sökfältet så kan jag ladda ner det tv avsnittet.

Visa signatur

antec mini p180 mATX asus p5kpl-am, shappire 5770, e7650 @ 3.2 ghz, corsair 450w, 4gb 6400 corsair, Windows 7 64 bit

Permalänk

Jo, Ipredia är en fantastisk idé, och jag hoppas att många, många hakar på det. Det är dessutom skoj för de som inte har råd med / möjlighet att skaffa en Internetanslutning själva, och får snylta på andras nät.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem

Själv kommer jag bara köra på som vanligt

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Själv kommer jag bara köra på som vanligt

Hehe samma här! Som någon skrev ovan, detta är skrämselpropaganda. Lät likadant när det blev olagligt att ladda ner. Till en början får det säkert folk att vara lite försiktiga och vi kommer få en och annan fet rubrik på AB om rättsfall, sen blir det precis som innan!

Enda sättet (som jag tror) att minska fildelningen är att göra det enklare, som tex spotify gjort för musik. Denna lag kommer göra varken till eller från, möjligen att moderaterna förlorar en och annan röst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Jo, Ipredia är en fantastisk idé, och jag hoppas att många, många hakar på det. Det är dessutom skoj för de som inte har råd med / möjlighet att skaffa en Internetanslutning själva, och får snylta på andras nät.

Jag har precis fixat Ipredia ;D ta inte för mycket bara jag har bara 100/100 interneter

P.S. Hur kan man se vilka är det som är anslutna till min router och hur mycket av hastigheten använder dem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TurboDanne
Piratpartiet går idag ut i en kampanj för att alla ska öppna upp sina trådlösa nätverk. Detta gör att ingen kan dömas för fildelning...

Partiet föreslår också att nätverket döps till “Ipredia”.

Skit bra ide tycker jag..

Yey! DEN idén gillade jag! Har redan öppnat o döpt om mitt nätverk nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glaivi
Jag har precis fixat Ipredia ;D ta inte för mycket bara jag har bara 100/100 interneter

P.S. Hur kan man se vilka är det som är anslutna till min router och hur mycket av hastigheten använder dem

Bra jobbat!

Jag skulle också vilja veta hur man kan göra för att se vad som händer på ens trådlösa nät. Kan jag tex ordna så att min MAC-adress har högre prio än alla andras? Jag delar gärna med mig när jag inte själv behöver mitt nät, men vill inte bli sackad då jag ska ha hem något snabbt.

Någon som har koll?

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk

Nån som vet hur man kan öppna upp trådlösa med BBB Inteno gateway som man får med 100mbit? vet att dom på kundtjänsten måste slå på och av den men kan dom göra den öppen, eller rättare sagt gör dom det? Kanske nån kan svara här så jag inte behöver stå i kö i luren.

Visa signatur

Phenom II X4 955 BE @ 4.0GHz - Corsair Vengeance 16GB - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Gigabyte HD6850 OC - Intel SSD 120GB - BenQ 24" Full HD - Fractal Design Define r2 Black

Permalänk
Medlem

Alltså jag hänger inte med riktigt här :S ... Om man sitter och tankar ner något från någon torrentsida kan dem då sätta dig en, eller är det bara det du delar med dig?

Visa signatur

AsRock 939 Dual-Sata2 M1695 - AMD 64 3000+ @ 2,46Ghz 9x274 - 2x512 Dual Kingston 400Mhz - Timings 7 3 3 2.5 2T - Leadtek 6800LE @ 12x1.6vp Clock 400/850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weezzo
Alltså jag hänger inte med riktigt här :S ... Om man sitter och tankar ner något från någon torrentsida kan dem då sätta dig en, eller är det bara det du delar med dig?

Visserligen kan du inte tanka hem något utan att samtidigt ladda upp fortlöpande med de flesta torrentklienter, men det spelar ingen roll... Du kan åka dit på att ladda NER, inte bara upp.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Själv kommer jag bara köra på som vanligt

Det bästa är ju självklart om alla fortsätter att göra så och besvarar ev. krav med att man har ett öppet trådlöst nätverk.
Därför tycker jag det är tråkigt när man tittar på detta : http://stats.autonomica.se/perl/14all.pl?log=sundsvall.geb.25...
Jämför kl. 18.00 igår och kl. 18.00 idag.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Säg att man har en privat tracker med en community osv. Om man då har en licens/EULA som man måste godkänna för att vara inne på communityn där det står att man inte på något sätt får ha någon aknytning till film-/musikindustrin, kan man då stämma dem om de ändå skulle bli medlemmar på communityn/trackern ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Visserligen kan du inte tanka hem något utan att samtidigt ladda upp fortlöpande med de flesta torrentklienter, men det spelar ingen roll... Du kan åka dit på att ladda NER, inte bara upp.

Du kan inte åka dit om du laddar ner en film och i praktiken inte om du laddar upp en heller. Återigen, beslutsfattarna ville inte ha den typen av hetsjakt vilket jag är ganska säker på att upphovsrättsinnehavarna kommer lyssna på. Annars är risken stor att det leder till en lagändring!

I teorin stämmer dock det joar skriver. Sen kan det ju ändra sig men just nu är tolkningen enligt ovan.

Permalänk

Det har snackats mkt i tråden om ivacy, men har någon testat SwissVPN? Ivacy verkar ju ta betalt för massa annat än just bara anonymiteten enligt en del. Och 100,- jämfört med runt 40,- för SwissVPN är samtidigt rätt stor skillnad om tjänsten är likvärdig. Varför ska man inte välja SwissVPN framför Ivacy?

Anonymizer, som Metro skriver om, är det ett aprilskämt eller något att fundera på?

http://www.prylportalen.se/ArticlePages/200904/01/20090401151...

F.ö. känns det helt surrealistiskt att tvingas köpa tjänster för att inte övervakas. Känns som man lever i en diktatur där storebror ser allt. Om någon tidigare tvivlat på vems sida våra politiker står på när storföretagen och medborgarnas intressen kolliderar, så har man nu fått besked.

Permalänk
Medlem

En fundering i all denna hysteri, säkerligen bara jag som är helt ovetande om tekniken, hur finner de alla som delar? Sniffar de "nätet" efter filer? Är de ute på olika ställen och själva delar för att hitta de som skall "sättas dit"?

Permalänk
Medlem

Kul att skrämseltaktiken fungerar.. tvivlar på att dom kommer gå efter normala fildelare, speciellt inte på privata trackers. I alla fall inte i någon större skala.
Målet är väl att komma åt dom stora uppladdarna?

Bor inte i Sverige för tillfället, så skiter väl egentligen i det, men hysterin verkar lite överdriven.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Det har snackats mkt i tråden om ivacy, men har någon testat SwissVPN? Ivacy verkar ju ta betalt för massa annat än just bara anonymiteten enligt en del. Och 100,- jämfört med runt 40,- för SwissVPN är samtidigt rätt stor skillnad om tjänsten är likvärdig. Varför ska man inte välja SwissVPN framför Ivacy?

Anonymizer, som Metro skriver om, är det ett aprilskämt eller något att fundera på?

http://www.prylportalen.se/ArticlePages/200904/01/20090401151...

F.ö. känns det helt surrealistiskt att tvingas köpa tjänster för att inte övervakas. Känns som man lever i en diktatur där storebror ser allt. Om någon tidigare tvivlat på vems sida våra politiker står på när storföretagen och medborgarnas intressen kolliderar, så har man nu fått besked.

Rekomenderar inte ivacy, verkar som alla har gått dit=bandbredden räcker inte till, orkar knappt dra igång bredbandskollen...

Fattar inte att det ska vara så svårt att förstå, alla kan ju inte regga sig på samma VPN provider, då blir det för hög belastning, lyssna istället var andra går, gå sen till nån annan du hittat, så blir det skitbra, och du märker knappt någon skillnad när du laddar ner/upp

Alla VPN providers är ungefär likvärdiga...

Visa signatur

Antec 300, ASUS P6T Deluxe V2, Core i7 920 2.66ghz@3.80ghz, Noctua NH-U12P Se 1366, Corsair Dominator Twin3x DDR3 PC12800 1600mhz (3x2gb), VTX3D Radeon HD5850 1gb, Barracuda 320gb, Coolermaster 700W, Benq G2420Hd 1920*1080

Permalänk
Medlem

Lite roligt om man döper om en torrent till nå helt annat, så försöker dom sätta dit en. Sen visar det sig att det är dom själva som tankat ner olagligt.

Permalänk
Medlem

Ja man har väl suttit och funderat över ipred som verkar göra folk oroliga,
jag ser det bara så här: Jag tvärvägrar att acceptera några storebrors fasoner,
vart har min rätt till "personlig integritet" tagit vägen ??

Uppmanar till civil olydnad

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850