"Datorhögtalare" vs "Vanliga högtalare + förstärkare"

Permalänk
Medlem

"Datorhögtalare" vs "Vanliga högtalare + förstärkare"

Hej!

Jag har pajat mina datorhögtalare (aka spelat för högt ), ett par gamla mercury som var 6 år gamla, så ingen större förlust.

Ska i alla fall köpa nya nu och funderar lite på om det är värt att köpa en förstärkare och ett par högtalare istället för ett par datorhögtalare.

Främst kommer det att spela musik, men kollar även lite film genom datorn. Är inne på att köpa ett 2.1 system (dvs ingen jätteanläggning).

Har två alternativ som jag kollat på
1. Datorhögtalare Logitech Z-2300 Högtalare 2.1 THX 1990 SEK

2. Förstärkare: Sonic Impact T-amp (Generation 2) + Dynavoice Definition DC-5 2200 SEK

Båda alternativen ligger i samma prisklass, men har några frågor

1. Skiljer ljudet mycket på datorhögtalarna från Logitech jämfört med ett "riktigt" högtalarsystem med förstärkare
2. Det är ingen baslåda i alt 2, hur påverkar det

Ni får gärna komma med andra förslag än de jag har ovan ... men vill inte lägga ut mer än max 2500 SEK helst

Tack på förhand

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen som helst koll på just det högtalarsystemet du satt ihop ovan, men som den ljudentusiast jag är hade jag aldrig köpt ett högtalarsystem det står Logitech på, inte ens till min dator.
Jag skulle, utan några som helst vetenskapliga belägg, lägga mina pengar på att stereopaketet ger dig bättre ljudkvalité, men då måste man ju samtidigt väga in att en dator aldrig kan ge särskillt bra ljudkvalité ut, alltså kanske det slutliga resultatet faktiskt inte skiljer sig så värst mycket..
Vore intressant att få höra vad du tycker när du gjort ditt köp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Nu har jag ingen som helst koll på just det högtalarsystemet du satt ihop ovan, men som den ljudentusiast jag är hade jag aldrig köpt ett högtalarsystem det står Logitech på, inte ens till min dator.
Jag skulle, utan några som helst vetenskapliga belägg, lägga mina pengar på att stereopaketet ger dig bättre ljudkvalité, men då måste man ju samtidigt väga in att en dator aldrig kan ge särskillt bra ljudkvalité ut, alltså kanske det slutliga resultatet faktiskt inte skiljer sig så värst mycket..
Vore intressant att få höra vad du tycker när du gjort ditt köp

Jag har ju aldrig haft några värstinggrejor förr och antar att jag kanske int eär så kräsen egentligen, men har iofs hört system som har betydligt bättre ljud än det systemet jag nu har (eller hade) till min dator.

Tänkte lägga lite mer pengar än den där femundringen den här gången, dels för att få lite mer ljud, men kanske också lite bättre.

Givetvis rapporterar jag om vilket köp det blev här sedan, men hade varit kul om någon kunde tala om vilket som ger bäst ljud och om det skiljer mycket eller lite.

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk

Jag är inte jättebra på ljud, men jag håller nog med om att du ska ha en separat förstärkare med högtalare. "Dartorhögtalare" är för det mesta bara sorgligt svaga och den inbyggda förstärkaren ett skämt

Permalänk
Medlem

T-ampen är effektsvag, den ger iofs mkt bra ljud för "audiofiler" som jämför den med rörförstärkare för mångdubbelt mer pengar, men jag tvivlar att den är rätt för dig, du kommer nog få dåligt tryck i systemet.
Logitech ger mkt bra ljud för pengarna, det är inget märke man ska se ner på.

Permalänk
Medlem

Jag var tveksam till att köpa Z-2300 när det var nere på 1200-1300 kr i pris, För 2000 kr hade jag definitivt kikat på förstärkare + högtalare.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Snackar vi bara om en budget på ca 2000 kr så hade jag kört på Logitech-systemet, generellt sett. Säga vad man vill om dator- och hembiopaket men de är i regel prisvärda och man får mycket ljud för lite pengar. Du får inte ihop en "riktig" stereo för 2000 spänn till nypris, däremot 3-4000 så börjar det hända lite saker.

Högtalaren du länkar till är ju dessutom bara en centerhögtalare, gjord för dialog. Den lär knappast spela någon bas i närheten av de specade 36 Hz.

Permalänk
Avstängd

Det där om att förstärkarna i ett Dator paket är ett skämt vet jag inte, i mitt gamla Ligotech Z2300 så hade jag en bra förstärkare drev en Rockford FOsgate 8" utan några som helst problem och med mitt nya Z4 så kör jag med en Kicker COMP 10" som sub med Förstärkaren som sitter i orginal Subben, även detta går utan problem, men köper man något billit så får man också oftast bara skit.

Vad har du för ljudkort i datorn? mycket hänger ju på det också om man vill ha bra ljud!

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem

Jag har själv Logitech Z-2300 till min speldator och jag tycker dom e grymma både till spel film musik. Gillar du tung bas skruva upp den. Gillar du låg bas sänk den, det går att justera det mesta på den. Så jag kan varmt rekommendera den. Men kolla en gång till på priset har för mig att dom bara kostade 1300 kr eller nått på onoff. När dom var spillrans nya gav jag 2000 kr för dom men inte i dagsläget så kolla över priset hos olika affärer.

MVH: Sebastian

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjEmil
Vad har du för ljudkort i datorn? mycket hänger ju på det också om man vill ha bra ljud!

Har bara integrerat på moderkortet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Snackar vi bara om en budget på ca 2000 kr så hade jag kört på Logitech-systemet, generellt set. Säga vad man vill om dator- och hembiopaket men de är i regel prisvärda och man får mycket ljud för lite pengar. Du får inte ihop en "riktig" stereo för 2000 spänn till nypris, däremot 3-4000 så börjar det hända lite saker.

Högtalaren du länkar till är ju dessutom bara en centerhögtalare, gjord för dialog. Den lär knappast spela någon bas i närheten av de specade 36 Hz.

Okok, säg att man går upp ett snäpp i budget till 3 - 3.5k, vad skulle man isf köpa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebbe605
Jag har själv Logitech Z-2300 till min speldator och jag tycker dom e grymma både till spel film musik. Gillar du tung bas skruva upp den. Gillar du låg bas sänk den, det går att justera det mesta på den. Så jag kan varmt rekommendera den. Men kolla en gång till på priset har för mig att dom bara kostade 1300 kr eller nått på onoff. När dom var spillrans nya gav jag 2000 kr för dom men inte i dagsläget så kolla över priset hos olika affärer.

MVH: Sebastian

Japp, Z-2300 finns betydligt billigare 1490:- på dustinhome.

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem

Ett sub-sattelitsystem ger ett relativt fläskigt ljud för en billig peng. Kan funka helt ok till film, åtminstone om man är van vid den typen av setup Till musik kan det ofta upplevas som tomrum i ljudet mellan suben och satteliternas frekvensområden.

Med vanliga högtalare så får du ett mycket mer korrekt och lyssningsvänligt ljud, men med mindre djupbas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eagleorn
Okok, säg att man går upp ett snäpp i budget till 3 - 3.5k, vad skulle man isf köpa?

Först ska du köpa ett ordentligt ljudkort för några hundralappar.

Högtalare: Har du någon Hifi-butik i närheten så gå in och lyssna. De demar gärna olika högtalare för dig och seriösa butiker låter dig även låna hem mot handpenning. Så vet du själv vad det är du får.

Jag provlyssnade Dali Concept 1 för inte så länge sedan, tyckte de var riktigt trevliga för priset. http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/stativsmaa/dal...

Den andra fördelen med ett ihopplockat system är att du kan uppgradera förstärkaren eller högtalarna sen när du känner för det. Eller så är det nackdelen... Efter ett par omgångar så börjar det bli dyrt att uppgradera mitt hemmabiorum nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
men då måste man ju samtidigt väga in att en dator aldrig kan ge särskillt bra ljudkvalité ut, alltså kanske det slutliga resultatet faktiskt inte skiljer sig så värst mycket..

Det går alldeles utmärkt att få en hög/mycket bra ljudkvalitet ur en dator, det kräver bara andra metoder än integrerade ljudkort.

Håller dock med, har man några kronor över och vill ha 2-kanal är en riktig stereo eller aktiva monitorer/högtalare i klassen bättre rätt väg att gå. Är man mest intresserad av extra bas och kanske lite ljudnivå snarare än ljudkvalitet, till ett lågt pris köper man ett simpelt 2.1-system bara...

Ska man lägga över 2000kr på högtalare eller ljudtillbehören rekommenderar jag dock ett riktigt ljudkort eller DAC.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Du säger att det är främst musik som högtalarna ska användas till och då är det oftast 2.0 som gäller, om man inte lyssnar på techno eller annan musik med mycket bas...

Själv har jag just nu ett par av följande:
http://www.fynda.se/index.php?prodid=2316

som drivs av en Yamaha RX-V457 (några år gammal budget reciever)

Högtalarna är grymt prisvärda och spelar nästan i klass med farsans Dali för 3000+.

Ett kraftigt rabatterat paket med mina högtalare plus T-ampen:
http://fynda.se/index.php?prodid=3246
Har dock aldrig hört T-ampen in action så jag vet inte hur stor bassvagheten är om det nu är viktigt för dig. Lägg till ett ljudkort för en femhundring så hamnar du på ca 2000.

Men som någon sa, provlyssna om du har möjlighet.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Kolla på begagnatmarknaden.

Finns många godingar på blocket.se.

Köpte mitt Pioneer DCS-313 + Vogel's väggfästen och golvstativ för 900:-. Enormt prisvärt och jag lovar att det låter bättre än Logitech Z-2300.

Om du inte bryr dig om storleken så kan dessa och en förstärkare vara bra. http://www.blocket.se/vi/20495521.htm?ca=4_s

Annars dessa och någon förstärkare? http://www.blocket.se/vi/20969650.htm?ca=4_s

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Jag bytte till mig en ministereo mot en flaska blossaglögg o pepparkakor (det var kring lucia). Tjejen hade köpt en ny stereo för denna som jag fick hade trasig cd-spelare....dock en aux-in
Det låter finfint tillräckligt att se film o lyssna musik när man sitter i lilla kontoret.
Kanske/troligen en för b-lösning för dig men jag langar ut iden iaf för det finns ju flera ministeroes där cd-spelaren pajjat men som har aux-in som man kan få gratis i princip.
Exempel (dock lite dyr 100kr):
http://www.blocket.se/vi/20918712.htm?ca=9_s

Visa signatur

Cooler master 1000 | Silent Pro M700 | Intel Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte GA-EP45-UD3P | 16 GB Aeneon DDR2-800 CL2.5 RAM | systemdisk Western Digital VelociRaptor WD3000GLFS - 300GB 10000rpm 16MB | 4 st Samsung SpinPoint F1 HD103UJ - 1TB 7200rpm 32MB | PowerColor Radeon HD 4850 PCS 2048MB PCIe 2xDVI/TV | | 2 st Samsung SyncMaster 2493HM | PS3:a med Samsung Spinpoint M6S HM500LI - 500GB 5400rpm 8MB 2.5zoll - SATA300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fridaybrew
Jag bytte till mig en ministereo mot en flaska blossaglögg o pepparkakor (det var kring lucia). Tjejen hade köpt en ny stereo för denna som jag fick hade trasig cd-spelare....dock en aux-in
Det låter finfint tillräckligt att se film o lyssna musik när man sitter i lilla kontoret.
Kanske/troligen en för b-lösning för dig men jag langar ut iden iaf för det finns ju flera ministeroes där cd-spelaren pajjat men som har aux-in som man kan få gratis i princip.
Exempel (dock lite dyr 100kr):
http://www.blocket.se/vi/20918712.htm?ca=9_s

Jag skulle inte röra den där med en femton meters pinne.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Avstängd

skulle köpt t-ampen + http://www.fynda.se/index.php?prodid=1519
t-ampen ska tydligen spela väldigt bra ... har aldrig hört den men jaja

EDIT: Nu när det pratas om mycke begagnat så, köp ett par B&W 601/602 jag har ett par 601 S3 som jag fick för 1500kr och de spelar helt otroligt rent går inte o beskriva basen finns ju där men inget som man spelar något hårdare med men funkar utmärkt till min musik (metal,hårdrock)

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Medlem

T-amp är, som tidigare nämts, effektsvag och inget för den som vill spela väldigt högt, vilket verkar vara fallet här. Den låter dock mycket bra (rent kvalitetsmässigt) och med lättdrivna högtalare kan man spela relativt högt, men det är inte "disco"-volym, direkt.

Eagleorn:
Kan du tänka dig att stäcka dig ytterligare lite över 3500kr så skulle jag säga att detta paketet är otroligt prisvärt (kanske lite mer åt "finlir"-hållet dock, men kan spela högt om man vill):
http://fynda.se/show_prod.php?prodid=2762

Vill du hålla dig närmare 2000kr så är detta nog inte så dumt för pengen:
http://fynda.se/show_prod.php?prodid=3306

Detta förutsätter ju att du har plats för golvhögtalare, dock.

Vill du ha mycket bas med stativhögtalare får du, beroende på vad du menar med mycket bas, kombinera med en sub. Då skulle säkert detta paketet kombinerat med en aktiv sub kunna vara något:
http://fynda.se/show_prod.php?prodid=3251

Bor du i Markaryd har du ju inte så jättelångt till Falkenberg för att provlyssna heller...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
T-amp är, som tidigare nämts, effektsvag och inget för den som vill spela väldigt högt, vilket verkar vara fallet här. Den låter dock mycket bra (rent kvalitetsmässigt) och med lättdrivna högtalare kan man spela relativt högt, men det är inte "disco"-volym, direkt.

Jag är inte ute efter att spela jättehögt, absolut inte discovolym i alla fall, då känns kvaliteten viktigare till film/musik osv.

Kollade på http://www.fynda.se/index.php?prodid=3236 som såg fint ut, men som sagt så måste jag bara fundera ut var jag ska sätta de där högtalarna

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem

Jag har http://www.fynda.se/index.php?prodid=3248 och kan rekommendera det paketet om du inte behöver så mycket bas.

Permalänk
Medlem

För 2k hade jag kollat in beg. marknaden.

Relativt bra förstärkare och 2st hyffsade högtalare borde vara fullt möjligt i den prisklassen.

Ska man se film kanske en subbas som tex. återfinns i Logitech Z-2300 är att föredra men till musik så är det sällan en höjdare.

_______________________________

Farsgubben min fyndade på ett loppis, köpte 2st stora Scanspeak högtalare och Scantic's värsta 80´tals Förstärkare/FM,AM radio/Bandare, detta för ~1500kr, försök att hänga av detta i både ljudkvalité och tryck med en sketen dator högtalar anläggning.

Permalänk

Visst T-ampen har en ganska begränsad effekt, men så länge inte högtalarna är extremt krångliga i last så är det inga större problem att driva upp nivår. Kanske inte till arty nivå, men för lyssning själv fungerar den utmärkt.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Försök hålla fast vid Vanliga högtalare om du tycker om bra ljud, det är inget bra ljud i datorhögtalare även om dem låter ok.

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Nu har jag ingen som helst koll på just det högtalarsystemet du satt ihop ovan, men som den ljudentusiast jag är hade jag aldrig köpt ett högtalarsystem det står Logitech på, inte ens till min dator.
Jag skulle, utan några som helst vetenskapliga belägg, lägga mina pengar på att stereopaketet ger dig bättre ljudkvalité, men då måste man ju samtidigt väga in att en dator aldrig kan ge särskillt bra ljudkvalité ut, alltså kanske det slutliga resultatet faktiskt inte skiljer sig så värst mycket..
Vore intressant att få höra vad du tycker när du gjort ditt köp

"dator aldrig kan ge särskillt bra ljudkvalité ut"

Det där är väl ändå inte helt sant? Om man kör ut ljudet rakt via S/PDIF ska man väl nog få lika bra ljud ur datorn som vilken annan källa som helst, förutsatt att källan/formatet är tillräckligt bra? Eller har jag fått något helt om bakfoten?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
"dator aldrig kan ge särskillt bra ljudkvalité ut"

Det där är väl ändå inte helt sant? Om man kör ut ljudet rakt via S/PDIF ska man väl nog få lika bra ljud ur datorn som vilken annan källa som helst, förutsatt att källan/formatet är tillräckligt bra? Eller har jag fått något helt om bakfoten?

Tyvärr har du fått det om bakfoten. Speciellt om du kör ut från ett on-board-ljudkort med S/PDIF eller optisk då signalerna innuti datorn utsätts för precis samma störningar som allt annat.. Bästa möjliga ljud från en dator i traditionell mening är att använda sig av ett externt ljudkort, men allra helst en squeezebox, allting förutsatt att källfilerna och de övriga komponenterna håller kvalité nog
Min källa till detta påstående är HiFi-klubben i göteborg muntligen, så har tyvärr ingen skriftlig källa jag kan hänvisa till, men besök gärna din lokala butik och prata med dem så får du säkerligen samma svar. Dock måste man ju ta med i beräkningarna att allting är relativt vilken kvalité man har på sin övriga utrustning, sin ljudkälla och vad man har för krav.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
"dator aldrig kan ge särskillt bra ljudkvalité ut"

Det där är väl ändå inte helt sant? Om man kör ut ljudet rakt via S/PDIF ska man väl nog få lika bra ljud ur datorn som vilken annan källa som helst, förutsatt att källan/formatet är tillräckligt bra? Eller har jag fått något helt om bakfoten?

Nej, knappast. Duger datorn åt musikerna i studion där låtarna är gjorda, så duger den nog rätt bra för slutkonsumenten också

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag kör S/PDIF optiskt och märker stor skillnad mellan digitalt och analogt. Jag har ett moderkort med Realtek ALC888.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

S/PDIF är oftast att föredra, helt enkelt för att du slipper en massa skit i signalvägen som kan förstöra ljudet på olika sätt. Det håller sig digitalt så långt bort i signalkedjan som möjligt = mindre påverkan.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Tyvärr har du fått det om bakfoten. Speciellt om du kör ut från ett on-board-ljudkort med S/PDIF eller optisk då signalerna innuti datorn utsätts för precis samma störningar som allt annat.. Bästa möjliga ljud från en dator i traditionell mening är att använda sig av ett externt ljudkort, men allra helst en squeezebox, allting förutsatt att källfilerna och de övriga komponenterna håller kvalité nog
Min källa till detta påstående är HiFi-klubben i göteborg muntligen, så har tyvärr ingen skriftlig källa jag kan hänvisa till, men besök gärna din lokala butik och prata med dem så får du säkerligen samma svar. Dock måste man ju ta med i beräkningarna att allting är relativt vilken kvalité man har på sin övriga utrustning, sin ljudkälla och vad man har för krav.

---------------------------------------
Det där var nog bland det underligaste påstående jag hört på länge, men som alltid så mumlar hifi-klubben en massa goja till allt och alla.

Det duger mer än utmärkt bara man har
1: bra källa
2: bra ljudkort, musikerna köper inte interna ljudkort såsom audiophile utan anledning t e x
3: bra förstärkare/högtalare

Det bästa man kan göra i min mening är att köra via spdif passthrough, dvs "lossless digital transmission through " och digital anslutning till sin förstärkare, och ha bra högtalare till också dessutom, då tappar du inget av kvaliten i ljudet, dock om du bara vill köra stereoljud så krävs ju ett bra analogt kort men då ska man satsa en slant även där, finns flertalet bra kort att tillgå, men om du är kräsen så klampar man in på en musikaffär och inte till hifi-klubben, de säljer sina saker och skall tydligen hålla sig dit

Visst är musiker kanske en lite grov jämförelse då de ofta lägger ner flera tusen extra på sin utrustning i övrigt, men de flesta hemmapulare i studio som jag hjälpt genom åren har lagt sin kräm på ljudkortet, och de flesta av dem kör interna ljudkort dessutom, dock inte inbyggda för de är verkligen skräp på de flesta moderkort, kör ett separat ljudkort, annars finns risken att det inte låter något vidare.
Sedan deras datorer är sällan något jätteextra, annat än att de är noga med utrustningen de kopplar in sakerna till, jordade uttag o s v, överspänningsskydd och liknande.

Så on topic:
Köp bra ljudkort, en schysst förstärkare och ett bar bra högtalare så kommer du längre i din finlyssning än med ett par datorhögtalare, men vill man bara lyssna på dunka, dunka och popcornmusik aka slölyssna så duger det fint med datorhögtalare enligt min åsikt:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Om man är audiofil ska man köpa bra grejjer , annars ser jag ingen större anledning. Själv hörde jag ingen skillnad när jag bytte högtalare och ljudkort.

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight