Prov i 5 timmar - Vad ska man äta?

Permalänk
Hedersmedlem

Har med detta imorgon, inte så taggad på det direkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Standard är 5h tentor på högskolor, där serveras ingenting. Har du tur/otur har du 2 st på en lördag :D.

Beror lite på hur jobbiga tenta det är, men för min del är det standard:
Koffeindryck (cola/redbull) & druvsocker + ev godis, kexchoklad, frukt.

Gärna tillräckligt med sömn, käkat innan och påläst.

Precis. 5h-tenta är vanligt. Känns som det måste varit 6h ibland också men är lite osäker. Men 2 st på samma dag! Har aldrig hänt mig men det måste verkligen ta på krafterna. Räcker med en tenta för efter tentan (om den sker på förmiddan) brukar jag ta en rejäl lunch och sen bara slappa.

edit: Annars brukar jag knappt äta nåt på tentan. Är så fokuserad så jag glömmer bort eventuell hunger ändå. Kanske nån frukt eller att jag tar med mig frukosten till tentan. Man måste ju inte äta för hela dagen på tentan. Man kan ju faktiskt äta efteråt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som t.o.m. har svårt för att äta hemma innan en tenta?
Jag brukar inte ta någon frukost och knappt nån lunch ens om det är eftermiddagstenta - jag är helt enkelt inte hungrig och har ingen matlust.

Antar att det beror på alla stresshormoner som är ute på vift. Lyckligtvis har det (antagligen) inte påverkat mig negativt. Snarare är jag t.o.m. långt mer skärpt och har lättare för att koncentrera mig vid just tentor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag brukar oftast bara ta med mig lite vatten till tentor. Har hänt att jag har ätit frukosten på tentan nån gång.

Permalänk
Avstängd

Måste man skriva i 5 timmar?

Blir det bättre betyg om man sätter fler ord på ett papper?

Det blir ju inte ett bättre "verk" för att det är mer ord.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Måste man skriva i 5 timmar?

Blir det bättre betyg om man sätter fler ord på ett papper?

Det blir ju inte ett bättre "verk" för att det är mer ord.

Nej, men om man får mer tid på sig kanske det blir ett mera genomtänkt verk?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont

Funderar också på att köpa en pizza och sitta och mumsa.

Hjärnan använder trots allt mycket energi...problemet är att hitta balansen mellan att få snabb energi och att inte säcka ihop ännu mer

Du lär inte kunna använda dig av någon energi från pizzan i hjärnan på bara fem timmar. Så om något så kommer du som bäst slippa tänka på att du är hungrig och därför koncentrera dig på provet.

Tänk på att du kommer uppleva en paltkoma om du käkar mycket, dvs en dåsighet.

http://journals.cambridge.org/production/action/cjoGetFulltex...
Som du kan se så är pizza antagligen extra opassande just pga allt fett det innehåller. (Om du inte orkar läsa så står det att koncentrationen och vakenheten blir lidande om du käkar, speciellt fettrik mat)

Du kan faktiskt gå utan mat i fem timmar, ät normalt innan och ta med dig någon godisbit du kan tugga på om du blir sugen.

Permalänk

Så, nu var det provet avklarat. Det tog inte mer än 1½ timma att skriva 10 sidor om miljömärkning... Krävdes 1dl saft, bara för att vakna.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Hedersmedlem

Ah, det gick bra för mig med, rätt enkelt ändå.

Permalänk
Medlem

Fan en cola räcker ju för den korta tiden =D

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

5 timmar för detta prov? Gjorde klart det efter 50 minuter Inget svårt alls.

Permalänk
Avstängd

Om miljömärkning?

Vad fals, vad har de indoktrinerat i våra små barn!

Seriöst, lite djupare, vad handlade det om?

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Håll dig ifrån allt sött. Jag tappar iaf fokus direkt om jag börjar götta mig med choklad och grejer.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper

Seriöst, lite djupare, vad handlade det om?

"Engagemang och påverkan"..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Så, nu var det provet avklarat. Det tog inte mer än 1½ timma att skriva 10 sidor om miljömärkning... Krävdes 1dl saft, bara för att vakna.

ä

10 sidor??! Ni skrev inte på dator antar jag? Det gjorde vi... men lite lat/smart som man är så tar man ju något av alternativen med en ordbegränsning

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

På vårt nationella prov (åk. 9), ryktas det om nån elev förra året som tog med en brödröst, rostbröd, pålägg mm. Och nians uppsatsprov är ju inte så långa (180 min.) + vi får ha en rast. Det var det bästa provet jag nånsin haft, Massor med godis, relativt lätt, massor med tid och en rast! hehe...

Permalänk

Lite schysst godis I EN BURK FÖR ATT DU ÄR OMTÄNKSAM MOT DINA KLASSKAMRATER och en redbull för en snabb energikick. Annars lär du ju klara dig på mackan du får.

Permalänk
Medlem

Tog typ 1h 50min för mig T_T nästan 8 sidor (handskrivet, brett papper) om en artikel som handlar om hur lättkränkta vi är... Drack kaffe och åt lite lättyoghurt till frukost. Känns dumt att bunkra upp bara för att man kan!

Fast man kanske inte ska yttra sig förens man har blivit betygsatt?
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
ä

10 sidor??! Ni skrev inte på dator antar jag? Det gjorde vi... men lite lat/smart som man är så tar man ju något av alternativen med en ordbegränsning

Lat och smart? Är du galen? Ordbegränsning gör det ju betydligt svårare. Jag kommer ihåg hur jag satt och försökte minska ner orden på mina nationella prov... "max 800 ord" sen sitter man där med 1000 och kan inte förmå sig själv att ta bort något. Usch. De uppgifter utan ordbegränsning är ju de mest flummigaste och irrelevanta.

Förövrigt så handlar gymnasieprov i Svenska inte om att göra något seriöst, utan bara om att tramsa runt i några sidor, men gärna någorlunda grammatiskt korrekt. Man skulle ju kunna tro att det är något en förvirrad student säger, men de exempel som ges för "mvg" är ju ofta ganska löjliga.

Fast det är väl egentligen inte så chockerande, det som ska betygsättas är inte VAD som skrivs, utan HUR det skrivs. Även om man så argumenterar för ID i tio sidor och drar igenom en hel bok med argumentationsfel så ska man kunna få MVG, bara man har skrivit korrekt svenska.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Lat och smart? Är du galen? Ordbegränsning gör det ju betydligt svårare. Jag kommer ihåg hur jag satt och försökte minska ner orden på mina nationella prov... "max 800 ord" sen sitter man där med 1000 och kan inte förmå sig själv att ta bort något. Usch. De uppgifter utan ordbegränsning är ju de mest flummigaste och irrelevanta.

Förövrigt så handlar gymnasieprov i Svenska inte om att göra något seriöst, utan bara om att tramsa runt i några sidor, men gärna någorlunda grammatiskt korrekt. Man skulle ju kunna tro att det är något en förvirrad student säger, men de exempel som ges för "mvg" är ju ofta ganska löjliga.

Fast det är väl egentligen inte så chockerande, det som ska betygsättas är inte VAD som skrivs, utan HUR det skrivs. Även om man så argumenterar för ID i tio sidor och drar igenom en hel bok med argumentationsfel så ska man kunna få MVG, bara man har skrivit korrekt svenska.

Jag är inte galen. Du kanske är lite bättre på att ordbajsa än vad jag är? Jag har lättare för att komprimera texten och inte skriva något struntprat för att fylla ut raderna.

Sen så vet jag inte vad du väntar dig av ett svenska-b nationellt prov? Det är ju inte direkt så att man förbereder sig för att bli professor inom det svenska språket, utan det är tonåringar som ska skriva en text efter instruktioner. Eftersom näst intill alla program gör provet så kan du inte vänta dig något annat än vad det är. Känns mer som att du bara vill visa dig väldigt påläst och duktig genom att påstå att du tycker exemplen är löjliga.

För övrigt har du ju helt rätt i innehållet. Det kan va vad fan som helst, bara det är korrekt svenska.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

man får väl dra innan 5 timmar har gått?

Permalänk

Pinkspear - Ursäkta, men det är inte jag som är påläst när jag anser att provet består av accepterat flummeri. Däremot förnedrar du bara dig själv när du påstår det.

Förövrigt, struntprat? Du menar alltså att du inte kan skriva en text på 1000 ord utan att en del av det blir struntprat?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Pinkspear - Ursäkta, men det är inte jag som är påläst när jag anser att provet består av accepterat flummeri. Däremot förnedrar du bara dig själv när du påstår det.

Förövrigt, struntprat? Du menar alltså att du inte kan skriva en text på 1000 ord utan att en del av det blir struntprat?

Förnedrar jag mig själv? Du klagar på provet men jag ser ju inte att du har något bättre förslag att komma med? Om det nu är så himla flummigt som du säger, varför är det då nästan ingen som klagar? Det blir vad man gör det till, och flummar du så visst, det är din sak. Eftersom det är just svenskan som ska betygsättas så är ju flummeri okej.

Självklart blir det lite struntprat om jag skriver en text på 1000 ord, men har jag fem långa timmar på mig så har jag gott om tid att sålla ut struntpratet och endast låta det relevanta vara kvar.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Eh, jag gjorde detta provet också och vi hade 10 minuters rast varje timme. Och vi hade lunch som vanligt, dock kortare lunchrast. Var det bara min skola som hade det eller?

För mig tog det cirka 1 timme att bli klar. Jag började alltså skriva (om det där som hade med folk som blir utlämnade av media, t.ex genom Idol), sen var det rast. Sen gick jag in och la till något fint avslut, korrekturläste och sen gick jag hem för dagen.
Känns helt klart som att det blir minst ett VG på det. Blev rätt förvånad över hur enkelt det var. Skrev runt 780 ord (skulle vara mellan 500-800 ord). Ville t.o.m. skriva lite mer faktiskt

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Avstängd

Vad fick ni för betyg då?

Själv fick jag MVG på talet och VG på uppsatsen. Totalt VG+. Finns hopp om VG i slutbetyg nu, känns bra.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem

Själv häller jag i mig ett antal liter vatten/cola/festis/etc och knaprar i mig ev. en powerbar eller två. Brukar få springa på toa en gång i halvtimmen iofs men rätt skönt att komma bort från tentamenssituationen så man kan få lite andrum. Funkar för mig iaf, prova dig fram (vet inte vad som gäller på nationella proven dock).

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra på nån snickers + valfri läsk, har man käkat rejält innan så klarar man sig ~ 3 timmar sen tar man snickers på slutet o eldar igång energin.

Btw, vi har haft en snubbe som beställde pizza till en tenta

Permalänk
Medlem

ät en lagom frukost, ha med dig några mackor/baguetter sen lite juice eller saft kanske ? inte överdrivet mycket