Permalänk
Medlem

Ny dator, funkar inte.

Hej!

Har precis beställt några delar och då blev det ett problem, när jag startar datorn så funkar den inte. Allt går i gång men skärmen är svart och det blir en beep kod. Det är 1 lång och 2 eller 3 korta, kan inte riktigt höra det.

Delarna jag har är:
Grafikkort: HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3
Processor: AMD Phenom 8650 X3 Triple-Core 2,3Ghz
Moderkort: Gigabyte GA-MA770-UD3
RAM: Crucial DDR2 PC5300 2048MB CL5
Nätagg: Något Colors.it 400 w
Hårddisk: 2 st IDE hårddiskar av okänd modell.

Vet någon vad felet kan vara? Skulle vara glad om någon kan hjälpa mig

Edit1: Kanske har fel om beep koderna... Kommer ljuden från hårddisken eller från moderkortet då?

Edit2: Fick den och funka 1 gång, ändrade plats på ram och tog ut grafikkort och koppla in det igen med en ny hårddisk, när jag kopplade ut den och kopplade in de andra funkade det inte igen, koppla in hårddisken det funkade på innan, men det funkar inte igen. :S Känns som om jag skriver med mig själv nu..

Edit3: Har nu fått igång datorn men ännu ett nytt problem har uppstått. Har kanske upptäck att moderkortet inte har en dvd läsar port om ni förstår vad ni menar, så kan inte använda en skiva som bootdevice, men skärmen funkar nu. Alla förslag uppskattas.

Edit4: Får köra med 1 HD och 1 DVD så länge.. Köper nog en SATA HD sen. Men nu har ännu ett problem uppstått. När jag startar datorn så kommer Verifying DMI pool data.... upp, och även ibland Verifying DMI pool data... Update Success. Vad kan felet vara? HD blir hittad i biosen om det har någon betydelse.

Edit5: Har lyckats installera XP på dator nu, men fortfarande kommer ett diskfel uppstod problemet upp, även om jag inte har en skiva i, alltså är det min HD det är fel på, men vad kan felet vara när jag formaterat och installerat XP och har även reparerat det, men inget funkar. Någon som vet?

Permalänk
Hedersmedlem

Det blir till att köpa en DVD med Sata istället, eftersom den som finnes är upptagen med hdd:ar

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Nej, ditt moderkort har väl 6st Sata och 1st IDE som du kan ha till 2st IDE enheter totalt.

Visa signatur

Mac (Retina 5K, 27-inch, 2017) 3,5Ghz i5, 24GB RAM, RADEON PRO 575 4096MB, Flash 500GB.

Permalänk
Avstängd

Om DVD:n är av IDE så finns det ingen plats för tre IDE drivar 2st hårddiskar och 1st DVD drive, du får helt enkelt som Jalle64 sa, köpa en SATA DVD

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Får köra med 1 HD och 1 DVD så länge.. Köper nog en SATA HD sen. Men nu har ännu ett problem uppstått. När jag startar datorn så kommer Verifying DMI pool data.... upp, och även ibland Verifying DMI pool data... Update Success. Vad kan felet vara? HD blir hittad i biosen om det har någon betydelse.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är en inställning i bios som gör detta, som du antagligen kan disable:a
Har du installerat windows?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Windows ska finnas på min HD redan, måste jag kanske installera det igen eller kanske reparera den?

Permalänk
Medlem

Skulle starkt rekommendera att du installerar om Windows, har man bytt moderkort så ligger så mycket skräp kvar från den gamla datorn kvar och kan ge massa spännande fel.

Om du kör med gamla diskar, antar att de är gammla om du kör med IDE, så kommer du få ett rejält prestanda lyft med en ny hårddisk då en snabbare disk gör att datorn känns mycket rappare. Och då får du roa dig med att installera om Windows på den nya disken igen

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Nu när jag stoppar i XP skivan så får jag ett läsar fel, kanske skivan som är då? Måste jag fixa en ny skiva och omformatera?

Permalänk
Medlem

formatera måste du göra annars får du kvar gamla windowsinstallationen

Permalänk
Medlem

Men vet någon vad felet kan vara med att det står ett diskfel uppstod? Den verkar inte kunna boota från xp skivan.

Permalänk
Medlem

fel på skivan, fel bootorder i bios. prova dig fram så kommer svaret eftersom

Permalänk
Medlem

Jag har provat att ha HD först i biosen o sen min DVD, och inget funkar, det är alltså skivan?

Permalänk
Hedersmedlem

Eller läsaren?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tror du har rätt jalle64, även om jag inte har en skiva i så kommer ett diskfel uppstod.

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Har skaffat ett xfx 780i sli moderkort och ett gtx 280 till min dator. Resten kan ni se i sign. Satte in allt det nya i datorn och får bara ett felmedelande 1 lång 2-3 korta, svårt att höra. Kan botta upp till precis innan inloggningsmenyn kommer upp, då dör den. När jag ska försöka installera OS så får jag blue screen. Ibland så startar den inte alls och då byter jag plats på något ramminne och då går någon gång eller så.

Har någon en idé? Uppskattar all hjälp! Hjälp mig innan jag slänger ut datorn genom fönstret, har haft så jävla mkt problem me denna.

ps. jag lovar filma om jag slänger ut den.

Permalänk
Hedersmedlem

Testat med endast ett minne i?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Testat med endast ett minne i?

Ja. Har lyckats påbörja installationen av Vista Ultimate nu. Får se vad som händer.

Det står alltid "Floppy disk(s) fail (40)" varje gång jag startar datorn, vad menas med det? Jag har installerat Vista nu och allt verkar funka som det ska. Har dock inte än provat sätta i gtx280, har använt mitt gamla x1950 under hela installationen.

Permalänk
Medlem

Har lyckats installera XP på dator nu, men fortfarande kommer ett diskfel uppstod problemet upp, även om jag inte har en skiva i, alltså är det min HD det är fel på, men vad kan felet vara när jag formaterat och installerat XP och har även reparerat det, men inget funkar. Någon som vet?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du ingen diskettstation (floppy disk) i burken, går du in i bios och stänger av den, annars får du detta problem
Kolla så att inte satakablarna är glappiga eller dåliga.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)