Permalänk
Medlem

pfSense med statisk IP

Hallå grabbar!

Sitter här nu och mekar inför mitt evenemang i helgen och behöver eran hjälp med att fixa min DHCP server.

Vi har fått en IP av leverantören med dns och nätmask och allt, och som jag då förstår det så ska jag sätta in IPn och gatewayen i "Static IP" partiet under WAN inställningar, med Static valt längst upp.

Vi har internet i uttaget men det verkar inte som att den "DHCPar" ut internet till resten av datorerna. Vilken inställning är det jag bör leta efter då eller är jag helt fel ute från första början?

När vi har testkört den innan hemma hos en kompis så har vi bara behövt ha DHCP valt på WAN inställningarna, men vi får då ingen WAN IP här i lokalerna.

Permalänk
Medlem

Först sätter du WAN till static med "ip och allt"
Sedan ställer du in ett static IP på LAN.
Sedan startar du DHCP servern på LAN.

Klart.

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem

Ledsen om jag verkar trögfattad, men förstår inte riktigt hur du menar och vart jag ska vända mig till i webguiet, och vart jag ska ändra.

Permalänk
Medlem

Det är mestadels hur jag ska ställa in static IP till LANet, WANet är inga problem.

Permalänk
Medlem

Jag undrar samma sak. Vore väldigt tacksam för svar.:)

Permalänk

Först och främst! Får du ett helt nät tilldelat av din ISP eller är det bara 1 IP? Webgui är pfsense webkonfiguration, där du gör alla inställningar. Du ansluter till det via din webläsare och pfsense burkens IP. default är 192.168.1.1 om inget annat har angetts.
Alltså, http://192.168.1.1. Användarnamn & Lösenord

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Jag har varit inne på pfsense webkonfiguration hela tiden, och ja vi har bara en IP. (egentligen 4, men kan väl bara använda 1 åt gången om man bara har 2 nätverkskort) Frågan är ju hur jag ställer in från 1 IP att den DHCPar ut ips till alla andra i nätet.

Permalänk
Medlem

Har du aktiverat DHCP för LAN-interfacet? Det måste aktiveras för LAN-interfacest. SE http://doc.m0n0.ch/handbook/config-services.html

Vad har du för ip satt på LAN? Den bör ju vara på 192.168.1.1/24.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem

Du startar ju DHCP Server och delar ut en pool med interna ip-nummer..
Detta fick du som val när du installerade pfsense..

om pfsense har ip 192.168.1.1 så delar du exempelvis ut 192.168.1.100 till 192.168.1.200

Du ser i mina bilder hur du gör..

DHCP server ligger under Services > DHCP server.

Visa signatur

Chewbacca <3