Permalänk

Liberala Banhof?

Är Banhof fortfarande lika liberala som då de vart inblandade i Pirate Bay´s razzia?

Har nämligen fått stadsnät här i ludvika nu och Banhof är en av leverantörerna.
Kostar 26kr mer /Mån än de billigare operatörerna men kan det ju vara värt om de fortfarande står mer på kudens sida än lobbyisterna.

Permalänk
Medlem

De må vara liberala, men de kommer följa lagen som alla andra ISPs.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Om inte för att få en bättre operatör så iallafall för att stödja en som har sina prioriteringar på rätt plats.
Utöva lite konsumtions makt och markera att det inte lönar sig att lägga sig platt på ryggen för lobbyister och amerikansk politik. Förr har jag inte haft valmöjligheten då jag bara haft tillgång till ADSL och lokala cabel företag men nu så kan det ju vara värt att ta ståndpunkt.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med Bahnhof och känner mig trygg, dem är fortfarande så liberala dem kan vara. Integrity är ett bra varumärke, startat av Bahnhof

Citat:

De operatörer som vill kunna använda Integrity-märkningen förbinder sig att:
1. Aldrig stänga av en hemsida, ta bort eller ändra information så länge innehållet inte strider mot svensk lag.
2. Aldrig lämna ut information om kunder till tredje part.
3. Aldrig vidta andra åtgärder för övervakning eller informationslagring än vad som krävs av svensk lag.
4. Värna kundens lagstadgade rätt till sina åsikter och rätten att uttrycka dem offentligt - även på Internet.
5. Endast lämna ut kunduppgifter på officiell begäran av polis eller åklagare, och då endast om operatören enligt lag är skyldig att lämna ut dessa.

IPRED skiten är helt och hållet för tredje part.

Permalänk
Medlem

Kommer snart att få möjligheten att skaffa Bahnhof jag också, kommer byta på princip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jag sitter med Bahnhof och känner mig trygg, dem är fortfarande så liberala dem kan vara. Integrity är ett bra varumärke, startat av Bahnhof

IPRED skiten är helt och hållet för tredje part.

Fel!
Ipred är lag. Domstol begär att uppgifterna lämnas till "tredje part".
Banhof kommer att lämna ut uppgifterna, precis som vilken annan ISP som helst!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Fel!
Ipred är lag. Domstol begär att uppgifterna lämnas till "tredje part".
Banhof kommer att lämna ut uppgifterna, precis som vilken annan ISP som helst!

Men jag har hellre en ISP som motvilligt lämnar ut uppgifter jämtemot en som ger dem till nästan vem som helst(tele2, telia)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Men jag har hellre en ISP som motvilligt lämnar ut uppgifter jämtemot en som ger dem till nästan vem som helst(tele2, telia)

Vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Vad är skillnaden?

Att bahnhof inte lämnar ut uppgifter förrän domstol kräver detta.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Vad är skillnaden?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Att bahnhof inte lämnar ut uppgifter förrän domstol kräver detta.

+Tele2 till exempel ger ut uppgifterna på förfrågan från ett skivbolag utan att domstol kräver det.

Permalänk

Deras "Integrity"-tjafs är i princip endast ett marknadsföringstrick.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistar intarnet
Deras "Integrity"-tjafs är i princip endast ett marknadsföringstrick.

Nej, det ska vara jobbigt för skivbolagen när det gäller sånt här.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Nej, det ska vara jobbigt för skivbolagen när det gäller sånt här.

Vad exakt är det som är så jobbigt för skivbolagen? Varför?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Vad exakt är det som är så jobbigt för skivbolagen? Varför?

Lobbyn ska inte få allt serverat på fat. Dom kanske upptäcker att tiden och pengarna dom lägger ner inte hjälper.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Lobbyn ska inte få allt serverat på fat. Dom kanske upptäcker att tiden och pengarna dom lägger ner inte hjälper.

Tolkade ditt inlägg fel, tror jag fattade det nu. Uppfattade det som att du fått information från någon relaterad till mediamafian om att Bahnhofs "Integrity" skulle vara jobbig. xD

Instämmer med dig (nu när jag förstår dig rätt?) att det ska bli så jobbigt som möjligt för skivindustrin att sätta dit folk. Tänk om de la alla dessa resurser som de lagt ner på att lobba fram denna idiotlag till att lära sig all den tekniska utveckling som gjorts sedan 70/80-talet och vara med och erbjuda tjänster nu. Men nej, vi stoppar utvecklingen och arkebuserar första bästa idiot vi stöter på istället...

Permalänk

Lite smått off topic, men hur långt tid tror ni det tar för skivproducenter och pamparna med sina höghus o fler sportbilar än jag kan räkna till förstår att skivbranchen kanske inte är en multimiljard utan bara en multi miljon industri? ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Fel!
Ipred är lag. Domstol begär att uppgifterna lämnas till "tredje part".
Banhof kommer att lämna ut uppgifterna, precis som vilken annan ISP som helst!

Sant, däremot så tycker jag ändå att deras koncept är bra. Vissa stänger ju ner sidor pga påtryckningar och lobbying utifrån pga "obekväma åsikter" och annat. "Intimidation" som man säger på engelska (en svensk översättning till det är terrorism förövrigt).

Men som sagt, det är självklart att de kommer att följa lagen så länge de driver sin verksamhet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adelante666
Lite smått off topic, men hur långt tid tror ni det tar för skivproducenter och pamparna med sina höghus o fler sportbilar än jag kan räkna till förstår att skivbranchen kanske inte är en multimiljard utan bara en multi miljon industri? ^^

Nja, Musik är en stor sak. Men frågan är vilka sätt som ska vara vinstdrivande. De stora skivbolagen släpper ut så mycket rent skräp att jag inte kan beskriva det i ord... när de anser sig ha massa marknadsprivilegier över andra med sina fåniga och extrema ersättningskrav på spekulativa grunder, så gör det mig än mer bestämd att försöka undvika deras produkter i så stor utsträckning som möjligt.

Jag tror att i framtiden så kommer antalet mellanhänder minska och musikspridning bli mer lättillgängligt. Och visst är upphovsrätt viktigt, men utifrån perspektivet att marknaden är till för folket, inte för privata intressen, och att upphovsrättsdetaljer inte är viktigare än personrätt och demokrati. Därför får upphovsrättsskyddande metoder inte kompromissa de sistnämnda koncepten, utan vilka den fria marknaden inte längre spelar den roll den är så bra för. D.v.s. för samhällets gagn, snarare än privata intressen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle88
Sant, däremot så tycker jag ändå att deras koncept är bra. Vissa stänger ju ner sidor pga påtryckningar och lobbying utifrån pga "obekväma åsikter" och annat. "Intimidation" som man säger på engelska (en svensk översättning till det är terrorism förövrigt).

Men som sagt, det är självklart att de kommer att följa lagen så länge de driver sin verksamhet.

Deras koncept är mycket bra - fler ISP:er borde anamma detta förhållningssätt. Vad jag dock anmärkte på var att Banhoff samt andra ISP:er måste följa lagen och där hjälper inget "Integrity" mot Ipred!

Man invaggas i en falsk säkerhet!

Permalänk

Bahnhof is the stuff.

Själv sitter jag på Göteborgs stadsnät, och de levererade 70/3 Mbit/s pga ombyggnad på nätet som gjorde att mitt 2/2 Mbit/s inte kunde användas just då.

dessutom så är "integrity" konceptet lite småspännande...

Permalänk
Medlem

Hur står sig comhem till detta? Är dem som Telia och serverar uppgifterna på ett silverfat?

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem

Vart har ni fått informationen om att dessa operatörer ger uppgifter till i princip vem som helst? De tjänar ju liksom inte på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murer
Vart har ni fått informationen om att dessa operatörer ger uppgifter till i princip vem som helst? De tjänar ju liksom inte på det.

Om inte domstol har sagt att dom måste göra det kan dom ta betalt för det.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Om inte domstol har sagt att dom måste göra det kan dom ta betalt för det.

Men du svarar inte på den viktiga frågan?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Om inte domstol har sagt att dom måste göra det kan dom ta betalt för det.

Det var inte det jag frågade. Har du källa till dina påståenden?

EDIT: Tror även att det är olagligt att sälja dessa uppgifter. Vart har du fått allt ifrån?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murer
Vart har ni fått informationen om att dessa operatörer ger uppgifter till i princip vem som helst? De tjänar ju liksom inte på det.

Tele2 är rätt solklart, dem går ju på allt tryck från skivbolagen/filmbolagen och IFPI. Det största offentliga exemplet är censureringen av TPB i danmark. Telia är antipirater.

Dem stora T'en bör man hålla sig undan om man vill fildela utan VPN. Även om det bara är rykten så är risken inte värt att ha ngn av dem helt enkelt imo. Bahnhof är dem enda jag vet om som står på dem mänskilga rättigheternas och den skyddade integritetens sida. OJ förlåt, jag menar Piraternas sida såklart.

Permalänk
Medlem

Fortfarande inga källor. Solklart duger inte!

Permalänk
Medlem

Det är totalt ointressant vad ISP X eller ISP Y tycker eller tänker.

Det är lagen som gäller punkt slut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Tele2 är rätt solklart, dem går ju på allt tryck från skivbolagen/filmbolagen och IFPI. Det största offentliga exemplet är censureringen av TPB i danmark. Telia är antipirater.

Tele2 cencurerade TPB i Danmark efter domstolsbeslut (Källa). ISP:erna måste följa lagen och än så länge har ingen ISP lämnat ut uppgifter pga IPRED lagen. Bredband2 och Bahnhof är kritiska till IPRED och att tvingas lämna ut uppgifter om användarna. Men om dom inte följer lagen riskerar dom böter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Badboy Rune
Tele2 cencurerade TPB i Danmark efter domstolsbeslut (Källa). ISP:erna måste följa lagen och än så länge har ingen ISP lämnat ut uppgifter pga IPRED lagen. Bredband2 och Bahnhof är kritiska till IPRED och att tvingas lämna ut uppgifter om användarna. Men om dom inte följer lagen riskerar dom böter.

Då följer frågan: hur stora är dom böterna i förhållande till vad dom riskerar att förlora om kunderna flyr?

Jag skulle inte tveka att byta till en ISP som vägrar lämna ut sina kunders uppgifter. Av princip.

Permalänk
Medlem

Undrar om det går att driva en ISP UTAN loggar...