Permalänk
Medlem

Bli av med spindlar

Tjena sweclockers.

Idag kl 02.43 när jag låg och njöt av en film så kommer en jävla spindel springande över täcket. Flyger upp och tar död på jävlen.

Den va inte liten heller, bilda en ring med pekfingret och tummen får ni en hyfsat storlek. Det va sån här jävel VARNING.

Vad jag vet är dessa spindlar vanliga i fuktiga miljöer, och jag bor i en inredd källare med parkettgolv och tapeter och dom brukar hänga runt i min garderob (ett litet rum som är rätt kallt, mindre än en matkällare)

Brukar se dessa spindlar 2-3 ggr i månaden och jag dödar dom så fort jag kan, men dom kommer ju hela tiden. När jag såg jävlen i sängen i dag blev det radar på lite olika ställen i huset.

Jag vill bli av med spindel jävlarna, skrämmer ju skiten ur mig.

Några tips?

Btw källaren håller en temp på 20 grader året runt och är lite fuktigt ibland.

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Postar här så jag hittar tillbaka, jag avskyr spindlar jag med och det finns ganska många här på landet.

Hoppas nån kommer med bra tips.

På sommarn när fönstret är öppet och det kommer massa skit så står alltid dammsugaren på standby.

På sensommaren så får jag kanske nån gräshoppa då och då inne i huset och dom är inte små! Det är inte några små syrsor inte, dom är gröna och kanske stora som en halv, 3/4 frukost/lunchkorv typ.

Iaf så åker dom in i damsugaren men då undrar jag även om det kan hända att den inte dör utan kryper ut igen? Eller är det garanterat 99% one-shot på insekter som sugs in?

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Om dom trivs där de är fuktigt så testa med en avfuktare och se om dom flyr fältet.

Visa signatur

skriva kan jag läsa kan jag, men bra de får du bedöma själv. står bara upp till en sak och de är att jag är LAT.
Gigabyte P35 DS4 || Intel E6750 || Corsair XMS2 Xtreme 4096MB || Xfx 9800Gt || 4250Gb Hdd 2x2Tb 1x250Gb || Corsair VX550w

Permalänk
Medlem

Vi har ungefär samma problem hemma hos oss, speciellt nu på våren. Har både sådan spindel som du visar och husspindlar med lite kortare ben.

En natt när jag låg och småsov här jag att något dunsar ner på mitt täcke, var för trött för att tänka på det så jag vänder mig om. Sedan känner jag något krypa på kinden så jag drar bara förbi handen då jag trodde det var en mygga. Sen känner jag hur något kryper på min rygg så jag vänder mig och krossar det ner i sängen, sätter mig upp och ser att det ligger en sådan spindel som du visade bild på där, fy fan va äcklad jag blev.

Hatar spindlar och det gör det inte bättre att dom kryper i min säng om man säger så. Gillar ju statistiken på att man sväljer 2,5 spindlar i sömnen under sin livstid, det får mig verkligen att rysa.

Har helt enkelt fått se till att det inte kryper några spindlar i taket innan jag går och lägger mig, för jag har inget bra sätt att få bort dom på annars.
Värt att tillägga är ju att jag bor i ett nybyggt hus och vi har inga problem med fukt så låt dig inte luras av att det beror bara på det. Lycka till!

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Jag har alltid trott att det var tvärtom, att spindlar inte gillar fukt och mögel, så har man spindlar hemma så är det ett tecken på att man har bra inomhusmiljö. Spindlarna håller väl annan ohyra i schack också, sån ohyra som man inte vill ha inomhus alls.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
En natt när jag låg och småsov här jag att något dunsar ner på mitt täcke, var för trött för att tänka på det så jag vänder mig om. Sedan känner jag något krypa på kinden så jag drar bara förbi handen då jag trodde det var en mygga. Sen känner jag hur något kryper på min rygg så jag vänder mig och krossar det ner i sängen, sätter mig upp och ser att det ligger en sådan spindel som du visade bild på där, fy fan va äcklad jag blev.

*ryser* usch o fy fan va hemskt :/

Visa signatur

Awaken Mustakrakish the Lake Troll
5950x, 3090 FE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Jag har alltid trott att det var tvärtom, att spindlar inte gillar fukt och mögel, så har man spindlar hemma så är det ett tecken på att man har bra inomhusmiljö. Spindlarna håller väl annan ohyra i schack också, sån ohyra som man inte vill ha inomhus alls.

Har jag med hört. Att man har ett mögelfritt hus om man har spindlar. Sen kanske dom inte är jättekelsugna djur. Skaffa en katt, dom tycker det är roligt att ha ihjäl spindlar.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Alltså vi har ingen mögelproblem i detta huset, men det är sån här typisk källar fukt.

Källaren är väldigt stor så det går inte köra avfuktning hela dagarna.

Finns det typ inget medel eller likande som spindlarna drar sig till och dör i, typ en skål med vätska.

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

tror jag aldrig har sett en spindel här hemma på något år.
Det är nog kattens förtjänst

Sen att hon fångar och släpar in fåglar är väl en annan sak

Permalänk
Medlem

ett bra tips är att bända loss armarna från tangentbordet och städa.
nejdå, jag skojar bara men jag har samma problem, men här kommer de jävlarna från ventilationen. inte under vintern men nu är våren här så säsongen har börjat...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

har en kompis som tänkte bo i sin källare, han gick upp igen efter en natt eftersom den innehöll massor av källar spindlar, han hade typ 2-3 st på kroppen mer eller mindre hela tiden. källar spindlar är inga små leksker heller och kan bitas ganska rejält, känns värre än att bli geting stucken. han hatar spindlar men beundrar deras perfektion så han kan aldrig döda dom.

spindlar kan vara svårt att bli av med men det är även bra att ha dom eftersom dom håller andra små kryp borta. vi hade massor av äkliga djur på vår toalett tills ben dök upp, det var vår toalett spindel, han var ganska fredlig och höll sig borta när man kom eller kröp upp i ett hörn. kändes bättre med 1 st ben än 100 andra knepiga små skit djur.
så spindlar skall inte alltid förkastas, är ett av naturens mest ekonomiska underverk och en utmärkt mördarmaskin, alltid trevlig att ha i hemmets lugna vrår!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_BarfTEXT OF DOOM[/B]

Så länge dom inte syns allt för ofta är det ok, men igår gick gränsen ... och nu när du säger att dom bits så AUDHASUIO...

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Heh, inte för att ta tråden på andra vägar, men jag önskar det kunde finnas lite fler spindlar i det lilla uthuset jag sover i ibland. Såna här gröna långsmala saker med vingar är bra mycket mer störiga när de kraschlandar på en och vispar frenetiskt med vingarna.

Barf har rätt: Spindlar äter inte gräs, ha det i tanken.

Edit. Det ser ut lite som Europas Spindel 2008: http://www.european-arachnology.org/esy08/svensk.shtml

'Stor Husspindel'. Nu är jag inte så bekant med spindlar som inte är fågelspindlar, men det kan tänka sig att din bild visar en vuxen hane.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
Så länge dom inte syns allt för ofta är det ok, men igår gick gränsen ... och nu när du säger att dom bits så AUDHASUIO...

alla spindlar kan tydligen bitas men många klarar inte att bita igenom vårt skinn och dessutom bits dom väldigt sällan förutom när dom(som många djur) känner sig hotade.
sen så är det bara stora håriga källar spindlar och kärr spindlar som klarar av att bita oss så vi känner det. så den lilla hus spindeln ska du inte vara rädd för!
enda gången jag jagar spindlar är när dom är i mitt sovrum, känns jobbigt om dom kryper på mig när jag sover.

som kolsvart katt skriver så får man ha i åtanke att spindlar håller andra konstiga djur som man kanske ännu mindre än spindlar vill ha i sitt rum, myggor, konstiga kackerlakor, skalbaggar, flygande gröna grejer som bara är konstiga, getingar, bin, humlor...ja listan kan göras lång. man borde kunna träna dom att bygga nät i det där öppna fönstret som man har på vara sommar nätter det vore optimalt!
nått jag därimot inte gillar är getingar och trollsländor. dom flyger och en kan stickas och den andra är bara stor och äklig vet inte om den kan bitas men den är så stor så det kan den säkert.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Hatar spindlar så jag lider med dig. Bara för att jag började läsa i denna tråden lyfte jag upp fötterna från golvet och har de nu i en obekväm ställning mot stolen, det känns dock säkrare...

Hade jag varit du hade jag fyllt rummet med klorgas, det är en tung gas som kommer ligga över golvet. Fyll på så att du har 5cm från golvet med den fina gröna gasen sedan kommer du inte ha några problem med ohyra...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inget större problem med spindlar. Har låtit en leva som suttit i mitt tak, sålänge den inte stör mig så skadar jag inte dem. Den satt i taket ganska länge och jag tänkte inte ens på att ta ut den. Men när den började ta sig neråt så var den inte längre välkommen här och "avlivades". Blev även överraskad av en då jag gick in i mitt rum som var mörkt och märkte, efter att jag tände lampan, att den var på golvet. Då fick den möta en hoprullad tidning.

Men jag känner att jag ska vara snällare mot spindlar nu. Jag vet ju att de inte är farliga. Men de ser otäcka ut, det måste jag säga. Tanken om att de kanske kryper på en när man sover gillar jag inte

Permalänk

Tro det eller ej men ett annat äckligt leddjur som infann sig på mitt rum igår natt var en vidrig fästing! Fast tja, den är kvar där än.. Enda skillnaden är att den är limmad i sitt eget blod mot väggen usch o fy säger ja bara!

Misstänker att det var katten som drog in den men ja kan säga att man blev lite smått paranoid när man skulle sova hehe..

Visa signatur

Awaken Mustakrakish the Lake Troll
5950x, 3090 FE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derivator
Tro det eller ej men ett annat äckligt leddjur som infann sig på mitt rum igår natt var en vidrig fästing! Fast tja, den är kvar där än.. Enda skillnaden är att den är limmad i sitt eget blod mot väggen usch o fy säger ja bara!

Misstänker att det var katten som drog in den men ja kan säga att man blev lite smått paranoid när man skulle sova hehe..

Det är nog inte dess "egna blod" den är limmad med

btw, någon kanske sa det innan men just husspindlen trivs i fuktiga miljöer, medans vanliga spindlar trivs i tvärtom, torra miljöer.
Prova avfukta eller sätt upp en värmepump!

Edit: Har inte någon nörd kommit fram till att man sväljer åtta spindlar per år i sömnen?

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
Gillar ju statistiken på att man sväljer 2,5 spindlar i sömnen under sin livstid, det får mig verkligen att rysa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitZan

Edit: Har inte någon nörd kommit fram till att man sväljer åtta spindlar per år i sömnen?

Tro inte på allt ni läser.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Tro inte på allt ni läser.

Precis, min kusin säger hela tiden när vi käkar kebab osv. att det har hittats sperma i 9 av 10 fall i vitlökssåsen. FUK NO!

Men om man vill slippa spindlar när man sover så kanske det är en ide att skaffa loftsäng, det är ett problem bara... på sommaren kommer ALLA myggor och knott dit och surrar en i öronen

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Precis, min kusin säger hela tiden när vi käkar kebab osv. att det har hittats sperma i 9 av 10 fall i vitlökssåsen. FUK NO!

I malmö så var det ju två kebaberier som blev nedlagda just pga av att hälsovårdsmyndigheten hittat just sådant i såsen.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitZan
I malmö så var det ju två kebaberier som blev nedlagda just pga av att hälsovårdsmyndigheten hittat just sådant i såsen.

Visst...

Sen var det ju en pizzeria på Hornsgatan som var tvungen att stängas ner efter att man hittat massa slaktade råttor där

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Hedersmedlem

Bli av med spindlar? Själv vill jag ha en till efter att ha blivit av med denna.

http://upload.landslide.nu/upl/ColtrasteN/IMGP5322litenswec.j...

http://upload.landslide.nu/upl/ColtrasteN/IMGP3607swec.jpg
http://upload.landslide.nu/upl/ColtrasteN/IMGP3603swec.jpg
http://upload.landslide.nu/upl/ColtrasteN/IMGP3569swec.jpg

Citat:

Inlägg redigerad av MaLo: Inte alla uppskattar en bild på en stor läskig spindel i just denna tråd.

Permalänk
Medlem

va fin den var! hur blev du av med den? en kompis har en sån som alltid rymmer och sätter sig bakom något element, antar att dom gillar varma miljöer. fast hans är allt annat än tam så han brukar inte ta upp den så ofta!

dom där kan väll bli runt en 20-30år va?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

sånna där stora och fina spindlar har jag inte problem med, det är just dessa små som det har snackats om i tråden. TBH så fort jag ser en så springer jag ut ur rummet och ropar på att någon ska döda den :(.
100% spindelfobi mot dessa äckliga små kryp.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk

Fyfan för spindlar (Utanfö terrarier då såklart ). Jag håller själv på att flytta till villa nu, och det första som var på min "to do"-lista under renoveringen var att springa runt med latex-fog-pistol och täppa igen varenda hål och springa i huset runt alla lister och dörrar och skit Jag hoppas iaf på ett minimalt antal kryp i huset under sommaren. Dom smiter väl in när man vädrar och dylikt.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

I min förra lägenhet gick man ut på en sorts balkong när man gick ut ur ytterdörren, och inte direkt in i trapphuset. Således hade man sin ytterdörr utomhus. Utanför varje ytterdörr hade man även en lampa på väggen. Ovanför dörren går nästa balkong (från våningen över), där det var en rätt stor springa mellan balkong och vägg. Minns att den springan, ovanför lampan utanför dörren, var belägrad med korsspindlar för några somrar sedan. Oftast såg man 3-4 stycken som hände ner från springan och lurkade kring lampan. Jag hatar spindlar och tyckte att detta faktum var helt fruktansvärt.

Jag och en kompis gick ut, stängde dörren, och sprejade radar upp i springan. Tanken var att ta kol på spindlarna som hände ovanför dörren. Tyvärr sprejade vi in i någon sorts spindelkoloni, för det föll ned 30-40 stycken korsspindlar hängandes i sin spindelväv.

Det, kan jag säga, är bland det vidrigaste jag har varit med om i hela mitt liv. Jag ringde hyresvärden som kom och sprejade med gift, sedan med högtryckstvätt, så vi blev av med dem till slut.

Fy jävla fan. Ibland smet de in när man öppnade ytterdörren.

Visa signatur

UNIX/Programmering.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coltrasten
Bli av med spindlar? Själv vill jag ha en till efter att ha blivit av med denna.

Hade du inte varit moderator hade jag föreslagit något som involverar hammare och handgranater... Gött att slösurfa på swec efter en flippad fest och se en spindel på 22''... :/

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Coltrasten

Jag går in för att läsa en tråd om hur man får bort spindlar. Istället möts jag av vidriga bilder, länka dem istället förhelvete om du så illa tvunget måste.
Har sjuk fobi för dem, kunde inte göra något annat än ställa mig upp och skrika och gråta när jag såg dem.

Visa signatur

Oh, I love you Swec! ^^
OH! Kolla, jag har en autograf utav en moderator!! YAY!
Inte det uttrycket, tack! /GAPa

Permalänk
Medlem

Hade spindlar som första postaren visade i vårat hus, när vi bodde där. Hände ofta att jag hade några på rummet.

Ibland vaknade jag av att jag hade bitmärken på låren (tunnare hud), som två små kliande prickar brevid varandra, på olika ställen

Kunde inte bli av med dom alls, dom återkom hela tiden.

Ogillar dom jävlarna.