Minnespriser i fritt fall

Permalänk
Avstängd

synd att modekorten inte har haft samma fall

sen en fråga, hur påverkar latenserna datorns prestanda. Är det pga dom som ddr3 inte har så stort övertag mot ddr2 trots mucket högre frekvenser eller är det för att ddr3 är lite overkill än så länge??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Så jävla bra när Microsoft gör ett operativ system som slukar minne, så att tillverkarna massproducerar, men sen köper ingen Vista för att det suger, och då blir RAM priserna skit billiga.

Passade på att maxxa burken med billigt RAM och kör Linux.

Hoppas att Microsoft släpper ett nytt operativ system som kräver massvis med minnen, men som ingen vill ha, så att vi får billigt RAM igen.

jag börjar bli j***a trött på denna typ av kommentarer, för femtielfte gången. Vista ser till att utnyttjar det ramminnet som finns istället för som i XP där det bara ligger oanvänvt. Och att Vista i sig förbrukar lite mer minne är väl inget att tjafsa om. Vidare, anledningen till att Vista floppade är pga att sådana som du baktalar operativsystemet. Vista är det bäste OS som microsoft hittills släppt (så länge man inte sitter med en väldigt gammal krasslig burk men då kan väl vem som hellst förstå att man inte ska uppgradera. Min burk är 3 år gammal och vista går hur fint som helst) och därmed basta. Win7 har potentialen att bli ännu bättre.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Det här är bra! När 1600mhz CL7 minnen ligger på en respektabel prisnivå då ser jag en mening med att flytta över till DDR3.

nu tycker inte jag att ett par OCZ Platinum XTC DDR3 1600MHz 4GB Kit,
w/two XTC Platinum 2GB CL7-7-7-24

som fungerar bra i 6.6.6.18 1600MHz 1.9 volt för 875 kr är varken dåligt eller direkt dyrt

jag fattar inte detta motstånd mot både AM3 och DDR3
som man läser i flera av inläggen här på sweclockers

alla prisar AM2+ och DDR2 , dom är säkert jätte bra och inte dåliga på nått vis. men är DDR3 och AM3 sämre för det?

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV

Det är därför många okunniga personer tror att vista använder så enormt mycket minne, på grund av denna förhandsbuffringen.

Ja men XP-pojkarna vägrar acceptera att Vista är bättre än XP just nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
jag börjar bli j***a trött på denna typ av kommentarer, för femtielfte gången. Vista ser till att utnyttjar det ramminnet som finns istället för som i XP där det bara ligger oanvänvt. Och att Vista i sig förbrukar lite mer minne är väl inget att tjafsa om. Vidare, anledningen till att Vista floppade är pga att sådana som du baktalar operativsystemet. Vista är det bäste OS som microsoft hittills släppt (så länge man inte sitter med en väldigt gammal krasslig burk men då kan väl vem som hellst förstå att man inte ska uppgradera. Min burk är 3 år gammal och vista går hur fint som helst) och därmed basta. Win7 har potentialen att bli ännu bättre.

Det är en smaksak, tycker själv att Vista är närmast oanvändbart.
Däremot Windows 2008 server är det bästa de har släppt hittills enligt mig, med undantag för win7 som är mäkta lovande

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bryggarn

Jag fattar inte detta motstånd mot både AM3 och DDR3
som man läser i flera av inläggen här på sweclockers
Alla prisar AM2+ och DDR2 , dom är säkert jätte bra och inte dåliga på nått vis.
men är DDR3 och AM3 sämre för det?

Precis.
Mycket, Mycket svårt att förstå .... på en webbplats med så mycken kunskap.
-----

Som jag sagt tidigare i en annan tråd
att så många fortfarande rekommenderar DDR2 vid nyköp av dator
kan möjligen bero på:

Citat:

- att dom själva sitter med DDR2 sen länge och gillar inte att andra får DDR3
- att dom nyligen själva investerat i massor av bra DDR2 minne och moderkort (gör som jag gjorde!)
- att det var flera månader sedan dom kollade upp DDR3 priserna, har inte alla fakta
- att dom värderar situationen baserat på tester gjorda i nuläget, lite lurade,
som visar just inga prestandaökning med DDR3 över DDR2

Det är alltid så att det tar en viss kortare tid att få existerande hårdvara/programvara
att utnyttja en ny plattform med fysiskt avsevärt bättre snabbhet.

Därför att den äldre tekniken sitter fast i specifikationer och tänkande
som tagit hänsyn till rådande begränsningar, gränser för hastighet
DDR2 = 800 (1066/1200) MHz.
Det är dom ramar som har gälllt. Det tar en kort stund att ny-tänka för ingenjörerna också.
Det må gälla tillverkare och ingenjörer arbetande med
Moderkort, Chipset, CPU eller Grafikkort och överföringar mellan lagringsenheter.
DDR3 = 1333,1600, 2000 och till och med pratas 2300!


Ett par månader.
Sen ska ni få se nya tester, grabbar
Att fundera lite över .....

/halojoy
- tittar inte så mycket i backspegeln - som han spanar framåt - Där Vägen Är !

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bryggarn
nu tycker inte jag att ett par OCZ Platinum XTC DDR3 1600MHz 4GB Kit,
w/two XTC Platinum 2GB CL7-7-7-24

som fungerar bra i 6.6.6.18 1600MHz 1.9 volt för 875 kr är varken dåligt eller direkt dyrt

jag fattar inte detta motstånd mot både AM3 och DDR3
som man läser i flera av inläggen här på sweclockers

alla prisar AM2+ och DDR2 , dom är säkert jätte bra och inte dåliga på nått vis. men är DDR3 och AM3 sämre för det?

Det handlar helt enkelt om att DDR3 inte varit prisvärt tidigare i förhållande till den lilla prestandaökning man får. I förhållande till pris/prestanda har alltså DDR2 varit att föredra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Vista drar väl en viss mängd mer minne än vad XP gjorde (som i sin tur hade rykte om sig när det var nytt för att vara uppsvällt, segt och resurskrävande, och nuförtiden hyllas det för att vara så ultraslimmat - LOL!) Vad vista definitivt gör jämfört med XP dock är att använda ledigt minne i en betydligt högre utsträckning för att förhandsladda program och filer som används ofta, så att de startar snabbare när du drar igång dem.

Det är därför många okunniga personer tror att vista använder så enormt mycket minne, på grund av denna förhandsbuffringen.

Ja, allting är ju relativt, det stämmer bra att folk tyckte XP tog hyfsat med resurser då när det begav sig.

Men grundproblemet som har varit med Vista är inte att en modern nyinköpt desktopdator hade svårt att driva det när det kom, utan dels att en stor massa befintliga burkar inte körde det så bra, och framförallt att MS tillsammans med datorbyggare/krängare sålde en hel massa sprillans nya modeller som var precis på gränsen till att kunna köra systemet, av olika skäl. Det är inte schysst mot konsumenterna. Hade Vista skalat neråt bättre så hade det kunnat undvikas.

On topic:
Nice att minnet rasslar ner i alla fall, Core i7-system ser mer och mer lockande ut.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Verkar juh som SSD-lagring börjar bli billigare också

Permalänk
Medlem

Japp!
SDD blir billigare och billigare och snabbare och snabbare, som flesta redan vet.
Speciellt fruktansvärd hastighet t.ex. om man kör 2 stycken i RAID 0.
RAID 0 nästan fördubblar (+80, 85%) speeden, eftersom 2 diskar jobbar parallellt

Går för övrigt bra med vanliga spinnande hårddiskar.

2 x 30 GB, RAID 0 motsvarar exempelvis en hårddisk på 60GB totalt utrymme.
OCZ Vertex, OCZSSD2-1VTX ... en av dom mer överkomliga till priset.
( Det finns värre super typer också!! )

Kolla den här supertesten för några dagar sedan
Se länken nedanför bilden:

30, 60, 120 GB dom har alla samma hastighet.
BenchmarkReviews.com - RAID 0 av 2 SDD från OCZ

Citat:

CONCLUSION
Pros:
+ Impressive 505 MBps read and 437 write RAID-0 bandwidth with EVEREST
+ 64MB Cache buffer permanently solves 'stuttering' problem
+ Very low 0.10 ms random access time

+ Lightweight compact storage solution
+ Resistant to extreme shock impact
+ Up to 250GB of SSD capacity
+ 2-Year OCZ product warranty
+ Low power consumption may extend battery life

Cons:
- Metal case is heavier and less durable than plastic
- Lacks integrated USB 2.0 Mini-B data connection
- Expensive premium-level product

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dibbqwaz
Det är en smaksak, tycker själv att Vista är närmast oanvändbart.
Däremot Windows 2008 server är det bästa de har släppt hittills enligt mig, med undantag för win7 som är mäkta lovande

Om man orkar ställa in windows server 2008 så är det ungefär samma sak som om man skulle ställa in vista till det man vill ha. Det är ju t.o.m. samma kärna.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Om man orkar ställa in windows server 2008 så är det ungefär samma sak som om man skulle ställa in vista till det man vill ha. Det är ju t.o.m. samma kärna.

Ursäkta mig, men vad är det jag behöver ställa in?
Hela grejen är att jag slipper tillbringa tid på att desarmera ett utbud av effekter och tjänster jag inte vill ha.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dibbqwaz
Ursäkta mig, men vad är det jag behöver ställa in?
Hela grejen är att jag slipper tillbringa tid på att desarmera ett utbud av effekter och tjänster jag inte vill ha.

Även win7 måste du ställa in för att det ska bli ett bra OS. Tex avaktivera defender och windows search.

All OS kräver att du lägger ned lite tid på att stänga av tjänster, program och inställningar.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Även win7 måste du ställa in för att det ska bli ett bra OS. Tex avaktivera defender och windows search.

All OS kräver att du lägger ned lite tid på att stänga av tjänster, program och inställningar.

Om jag beskriver det såhär istället:
För mig tar det längre tid att konfigurera Vista dit jag vill ha det än det tar att konfigurera Win2k8 Server.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dibbqwaz
Ursäkta mig, men vad är det jag behöver ställa in?
Hela grejen är att jag slipper tillbringa tid på att desarmera ett utbud av effekter och tjänster jag inte vill ha.

Jag har windows server 2008 installerat för tillfället, och jag tycker allt att de guider som finns för att omvandla det hela till en workstation t.o.m är mer omfattande än den för windows server 2003. Som exempel kan nämnas: autoinlogning, stänga av Shutdown Tracker, stänga av Internet Explorer Enhanced Security, aktivera ljud och säkert en hel del saker som jag inte kommer ihåg.

Sen är det ju lite kinkigt med antivirus, brandväggar, i mitt fall med mitt tv-kort.

I fallet med windows server 2003 VS windows XP så tyckte jag allt att 2003 vann men nu går vinsten till Vista enligt mitt tycke.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

Inte kan dom höja priserna när folk inte har råd att köpa.. bara dumt att tro att någon klarar krisen genom att höja priserna, sänka hjälper.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

oj oj oj blir nog nya ddr3 o moderkort inom snar framtid

Permalänk

personligen tycker jag vista suger, sedan får alla andra säga vad de vill, jag säger inte att vista ÄR sämre, jag säger att JAG TYCKER att det är sämre

sedan lite fakta:
crysis i xp ca 35 fps
crysis i vista ca 20 fps

ot, najs med billiga minnen, måste snart fixa nya åt mig

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
personligen tycker jag vista suger, sedan får alla andra säga vad de vill, jag säger inte att vista ÄR sämre, jag säger att JAG TYCKER att det är sämre

sedan lite fakta:
crysis i xp ca 35 fps
crysis i vista ca 20 fps

ot, najs med billiga minnen, måste snart fixa nya åt mig

Jag kör endast Vista just nu och jag råder vänner köra med XP tills Win7 kommer, Vista har för mycket problem.
Men jag är van vid det och klarar av nästan alla problem som dyker upp, förutom varför i helvete ska Vista sno åt sig 34GB på C: för? allt jag laddar ner hamnar på andra diskar (ifall win ballar ur så blåser jag allt utan att mista något viktigt)

Köpte min Vista beg, 500kr för Ultimate ett par veckor efter att den släpptes, installerade i datorn... men blev XP PRO efter en vecka igen tills SP1 kom.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Att moderkorten fortf är rätt så dyra, har väl förmodligen att
göra med att det är mer kostsamt att kvalitets- testa dem
jämfört med att testa enskilda enkalre komponenter.

Likadant är det med komponenter på server-sidan, de måste
ha högre tillförligtlighet, därför måste de testas mer grundligt,
och blir därför dyrare. Jag har jobbat med hårdvarudesign osv,
och ofta brände vi in komponenterna, och testade dem typ efter x antal
dagar, sånt tar tid, och kostar att ha folk som gör det arbetet.

Och upprättar dokumentation över varje enskild enhet. Iofs kan man
ju skeppa otestade moderkort, o låta kunden testa, men då blir ju retur-hanteringen skitdyr förstås.

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Vista drar väl en viss mängd mer minne än vad XP gjorde (som i sin tur hade rykte om sig när det var nytt för att vara uppsvällt, segt och resurskrävande, och nuförtiden hyllas det för att vara så ultraslimmat - LOL!) Vad vista definitivt gör jämfört med XP dock är att använda ledigt minne i en betydligt högre utsträckning för att förhandsladda program och filer som används ofta, så att de startar snabbare när du drar igång dem.

Det är därför många okunniga personer tror att vista använder så enormt mycket minne, på grund av denna förhandsbuffringen.

ändå är folk inte nöjda med vista...

du skriver att det ska användas till att förhandsladda program, systemresurser tar upp 5-10 gånger större minne men känns ju segt ändå... till vilken fördel?

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är förmodligen så gott som hela förklaringen. Jämför:
http://img16.imageshack.us/img16/1066/25487178.png
http://img16.imageshack.us/img16/3931/30816375.png
En uppgång med ca 40% för båda sedan augusti.

Tack för utredningen ! Då vet vi.

Gött får mig sålde cpun för nästan samma som inköpspris

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halojoy
[B]Speciellt fruktansvärd hastighet t.ex. om man kör 2 stycken i RAID 0.
RAID 0 nästan fördubblar (+80, 85%) speeden, eftersom 2 diskar jobbar parallellt

Sanning med modifikation.

Beroende på stripe-storlek och typ av accesser mot disken med mera så kan kontinuerlig läs och skrivhastighet öka en hel del, men slumpvis access - dvs det som är den viktigaste faktorn för verklig prestanda - påverkas i princip inte alls av raid 0. Detta är det bästa man kan säga om raid 0.

Det sämsta är att du inte bara (teoretiskt) dubblar kontinuerlig access, du dubblar haverichansen också. Pajar en av dina enheter så ryker ALL data åt helsefyr. Dessutom är det osannolikt till max att du kommer att kunna flytta din raidpartition från en kontroller till en annan då formatet inte är standardiserat mellan olika tillverkare...

Så summan av kardemumman är att raid 0 är dålig ur tillförlitlighetssynpunkt (inte minst för ny teknologi som SSD, som inte lär vara direkt superduper-tillförlitlig redan som det är), och det ger liten eller ingen reell hastighetsökning på de typer av accesser som är vanliga vid normal användning.

Om du inte sitter och kopierar filer som är massor av GB stora fram och tillbaks hela dagen lång har du i stort sett ingen användning av raid 0.

Citat:

Kolla den här supertesten för några dagar sedan

Gud vilket ruttet test. Det är fullt av felaktiga antaganden och direkta faktafel. "Supertest" hittar man på riktiga webbsajter som till exempel PC Perspective, Anandtech, Storage Review mm där personerna vet vad de snackar om istället för att vara glada amatörer.

Jag läste ett annat test på benchmarkreviews för några veckor sedan och slogs av hur dåligt det var. Detta är definitivt inget ställe för topp-tester om man säger så! Bara för att man kan driva en väbbsajt betyder inte det att man automatiskt kan så värst mycket om själva ämnet.

Permalänk
Medlem

Jag är helnöjd med mitt vista64 bit. Inga konflikter, bra prestanda i spel som t.ex Crysis där allt flyter på riktigt bra etc etc

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
personligen tycker jag vista suger, sedan får alla andra säga vad de vill, jag säger inte att vista ÄR sämre, jag säger att JAG TYCKER att det är sämre

sedan lite fakta:
crysis i xp ca 35 fps
crysis i vista ca 20 fps

ot, najs med billiga minnen, måste snart fixa nya åt mig

Men du har väl inte DX10 i XP heller? Borde ju påverka en del tycker man..

Sen att alla tycker vista är skit är ju givet. var precis samma sega saga när xp kom. då var win 98 det enda som fungerade att spela med etc.. nu kör alla xp ändå.. men så är det ju...

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem

Det blir väl ännu mysigare med ett 12gb kit till lanseringen av Win7 ^^

Visa signatur

· Gigabyte GA-965P-DS4 · Core 2 Duo E6300 · OCZ SOE Urban 4gb DDR2 PC6400 Kit · 2x Samsung F1 1TB SATA2 · Geforce 8800GT · Antec NINE HUNDRED · bZerk 500W Modular · Samsung 226BW 22" Wide TFT ·

Permalänk

Fan va skönt!
Känns nästan skammligt att inte uppgradera i slutet av sommaren när pengarna rullat in.

Det är nu den ny teknologin börjar sjunka ner på naturliga priser. Tyvärr så är det bara moderkorten som stödjer skiten som måste gå ner i pris innan fler kommer att börja köpa tror jag. Men den som väntar på nått gott...

Visa signatur

Gigabyte Z87P-D3 | i5 4670 @ 3.7Ghz | AMD Saphire 290X | Crucial 2x8GB @ 1600Mhz | OCZ Arc 100 240GB | Corsair CX600 |

Permalänk
Medlem

om inte jag skulle vara så moppefixerad (15år) så hade jag nog köpt ett i7 system och 6gig ddr3 minnen:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Vista drar väl en viss mängd mer minne än vad XP gjorde (som i sin tur hade rykte om sig när det var nytt för att vara uppsvällt, segt och resurskrävande, och nuförtiden hyllas det för att vara så ultraslimmat - LOL!) Vad vista definitivt gör jämfört med XP dock är att använda ledigt minne i en betydligt högre utsträckning för att förhandsladda program och filer som används ofta, så att de startar snabbare när du drar igång dem.

Det är därför många okunniga personer tror att vista använder så enormt mycket minne, på grund av denna förhandsbuffringen.

Är det någon inställning som man kan ändra för att ta bort denna funktion? För en kompis tryckte i 2Gb i sin bärbara men den är fortfarande lika slö..

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!