Permalänk
Medlem

Lika dator olika prestanda?!

Jag och en kompis köpte i princip identiska datorer.
Jag
i7 920
P6T deluxe v2
2st GTX 260 Ledteak extream
antec 182
corsair 850w
300 velociRaptor
1tb WD hdd
6 bg Corsair 1333mhz

Han
i7 920
P6T deluxe v2
2st GTX 260 Ledteak extream
antec 182
corsair 850w
150 velociraptor
640 WD hhd
6 bg Corsair 1333mhz

som ni ser har vi borde vi ha samma prestanda. I 3dmark ventage får vi båda ca 20 800 poäng i preformance, vilket var i princip det vi förväntade oss. Vi har samma OP dvs. windows 7 7057 64 bits och samma driver till grafikkorten och båda har physx aktiverat och sli aktiverat. Men när vi kör Far cry 2 benchmark med inställningarna ultra high och 1920 1080 och 8x antilising så ligger hans dator i princip på 60 fps hela tiden (har v-sync) med nån negång till ca 56-57. Medan jag ligger allt från 60 fps ner till 20-30 med vissa fryslagg (typ hack) när den går ner till under 10, fryslaggen händer inte alla gånger jag kör. men medelfps lägger sig på ca 40-45 medan han har medel på 58 typ och flyter mycket bättre.

Några tips om vad som kan vara felet? Om det kan vara någon komponent som är dålig eller någon annan inställning. Blev lite frustrerad när hans datorn presterade mycket bättre i spelet!

Permalänk
Medlem

Testa att stänga av v-sync på båda datorerna och se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Antielefant

Kan också vara nåt så enkelt som någon process i bakgrunden typ virusprogram eller dylikt som orsakar dipsen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

du kan aldrig veta att samma typ av dator presterar exakt samma .har ni exakt samma operativsystem med exakt samma updateringar ,antivirusprogram osv. för det andra har du kollat tempsen på datorn din dator kanske går för varm så den trottlar vid högre hastigheter ,(detta kan ske om kylaren inte är riktigt fast tryckt) som sagt detta är en omöjlig fråga att besvara på ett enkelt sätt.

tips jag kan ge prova din kompis grafikkort om det blir samma, då är det inte det i allfall.

gör lika dant tills du hittar den komponent som sviktar.

Det är som jag jag sitter på ett 4870 jag får runda tal 40-50fps i Wow i Dalaran. Min kusin som sitter på en något sämre dator ,men har samma grafikkort ligger på runda tal 28-40fps i Dalaran. Vi är ganska säker på att hans processor flaskhalsar hans spelande mer en väl.

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
du kan aldrig veta att samma typ av dator presterar exakt samma .har ni exakt samma operativsystem med exakt samma updateringar ,antivirusprogram osv. för det andra har du kollat tempsen på datorn din dator kanske går för varm så den trottlar vid högre hastigheter ,(detta kan ske om kylaren inte är riktigt fast tryckt) som sagt detta är en omöjlig fråga att besvara på ett enkelt sätt.

tips jag kan ge prova din kompis grafikkort om det blir samma, då är det inte det i allfall.

gör lika dant tills du hittar den komponent som sviktar.

Det är som jag jag sitter på ett 4870 jag får runda tal 40-50fps i Wow i Dalaran. Min kusin som sitter på en något sämre dator ,men har samma grafikkort ligger på runda tal 28-40fps i Dalaran. Vi är ganska säker på att hans processor flaskhalsar hans spelande mer en väl.

Jag har kollat med coretemp och occt och sett att de fyra kärnorna ligger mellan 30 och 40 grader ide och efter ca 15 min användning vid ca 50 grader så antar att det är i rimliga gränser! Vi har inte datorerna nära så har inte haft möjlighet att kunna testa att byta komponenter tyvärr. Men när jag tittade efter i lite program såg jag att (jag kör auto på allt i bios) multiple (eller hur det stavas) var inställd på 12x och prcessorn endast låg på 1,6 ghz då. Men den ändras lite och ibland åker den upp till 20x och hamnar på 2,66 ghz. Borde den inte vara statiskt på 20x eller är det en energisnålargrej som finns som auto?
Jag testade att sätta multiple på 20 och bussen på 160, vilket gav 3,2 ghz men vet inte om det blev någon direkt prestandavinst (körde dock bara benchmark i far cry 2).

Några mer tips om processorn, hur man ska klocka den bäst och om det är den är flaskhalsen i problemet!?