Permalänk
Medlem

Blir så förbannad!

Jag anser att jag kan mer om datorer än dagens medelsvensson. Jag har länge varit intresserad och lärt mig det mesta på egen hand. Att jag dessutom jobbar inom elektronikförsäljning minskar ju inte mina kunskaper.

Vad jag upptäckt med åren är att utvecklingen har gått framåt i en rasande takt, allt för att försöka se upp till våra, alltså oss konsumenters, krav. Utvecklingen har främst bidragit till att underlätta hemelektroniken. Datorer, mediaspelare, receivrar.. ja, det som börjar bli en standard i ett svenskt hem. Framför allt tycker jag mediaspelare har stormat oss med sina lättanvända inställningar (om de ens behövs) och visat vägen för framtiden. Det är just här jag är missnöjd!

Under det senaste året har jag läst på främst om just mediaspelare, HTPCs, receivrar, datorer, hårdvara, högtalare, TV-apparater. Allt som krävs för att förstå dagens underhållning. När jag ser en 62-årig fiskare få igång en film via sin ihopplockade HTPC med 1080P/24 och DTS-format sliter jag mig i håret! Eller att en nybliven hemmafru sätter på en rulle med HD-kvalitet via sin "avancerade" Denon-förstärkare.

OK, för att försöka få en poäng.. Jag förstår inte hur dessa simpla människor med nästan noll kunskap om datorer, mer än att surfa på blocket förstås, kan få allting att fungera. Anlitar de någon? Hur kommer det sig att jag inte får mina prylar att fungera tillsammans. Jag som läst och läst, verkligen studerat och kommit fram till ett klokt beslut innan jag tillslut slår till. Det är inte som att jag går in på El Giganten och frågar en finnig tonåring om hjälp.

Så här ser min situation ut: Jag är ägare till ett par B&W DM683, B&W HTM61 och B&W M-1, Marantz SR5003, Samsung LE-32S81 och en halvårs gammal dator som består av följande komponenter: Gigabyte GA-P35-DS3, Corsair XMS2 4096MB DDR2 PC2-6400 800MHz (4-4-4-12), ATI Radeon HD 4850 1GB, Intel Pentium Dual-Core E5200 2,5GHz. Kör i Vista 64-bit. Jag anser att den borde duga fint som en HTPC.

Hur kommer det sig att det ska vara så fruktansvärt svårt att få allting att fungera samspelt?! Datorn beter sig underligt nu ett halvår senare. Troligen efter min första defragmentering. Ljudet från datorn har aldrig fungerat som jag velat. Får köra analogt 2-kanalsljud. Tydligen ska mitt grafikkort kunna leverera digitalt ljud direkt till min förstärkare via HDMI. Det har först börjat fungera med de senaste ATI drivrutinera 9.3, tidigare vet jag inte hur länge jag försökte med alla möjliga inställningar utan resultat. Däremot blev jag tvungen att avinstallera 9.3-drivisarna eftersom de samtidigt krånglade mycket mer. Mitt moderkort ska även låta ljudet färdas digitalt antingen koaxialt eller optiskt. Gissa hur det gick... hur mycket jag än försökte ställa in, både på datorn och förstärkaren lyckades jag aldrig få fram ett pip. Bilden mer smärtfri, men inte helt. Inställningarna för min TV sparades aldrig, varje gång jag startade om datorn var jag tvungen att ställa om skärmen på nytt.

Nu mår min dator sämre än nånsin, inget vill fungera som det ska. Den är överdrivet långsam, internet ber mig starta om routern ett antal gånger i veckan och jag börjar seriöst tröttna på all elektronik över huvud taget. Överväger omformatering. Synd att det ska behöva vara så komplicerat. Jag förstår inte hur en "vem-som-helst" klarar av att ha en ren dator i år utan omformatering och spela filmer och musik utan problem när jag kämpar som ett djur. Jag förstår inte.

Permalänk
Medlem

Låter som att du skyller på dig själv mer än nåt annat. Dagens elektronik är bara så svår som du gör den skulle jag säga. Självklart får du bättre och mer prisvärda grejer genom att bygga själv och allmänt "krångla" till det som du ger bilden av att du gör.

Medelsvensson går till elgiganten, köper tv'n, HTPC'n o alla sladdar. Väl hemma läser dem igenom bruksanvisningen, fattar inte, ringer support, fattar ändå inte, ringer kompis/släkting som kommer hem o fixar allt. Tro fan att personen inte lärt sig ändå utan ringer kompisen/släktingen nästa gång han försöker ha igång prylarna. Jag vet för att jag e just en sån släkting.

Permalänk
Medlem

Jag är också en sådan släkting/kompis, försöker därför rekommendera enklare produkter som är lätta att använda och förstå tex. Popcorn hour (medans jag har de mer avancerade prylarna ;).

Tror det är väldigt få som ordnar allt tekniskt själva.

Tyvärr har jag inte en aning vad som kan vara fel för dig då jag inte har använt Vista/ATI.
Fungerar inte optiskt eller koax med hjälp av AC3filter?

Permalänk
Medlem

Medelsvensson köper ju ofta en paketlösning och det inkluderar inte hög prestanda som din burk ger. Nån från support installerar allt men går nåt fel är det kört för medelsvensson.

Du kan optimera allt utifrån din hårdvara för mer prestanda så jag tycker inte du ska sörja, se det som en möjlighet istället för ett problem. Varje gång jag köper något nytt så strular det i regel men man lär sig mycket på problemlösning som medelsvensson inte får.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dicharek
Låter som att du skyller på dig själv mer än nåt annat. Dagens elektronik är bara så svår som du gör den skulle jag säga. Självklart får du bättre och mer prisvärda grejer genom att bygga själv och allmänt "krångla" till det som du ger bilden av att du gör.

Medelsvensson går till elgiganten, köper tv'n, HTPC'n o alla sladdar. Väl hemma läser dem igenom bruksanvisningen, fattar inte, ringer support, fattar ändå inte, ringer kompis/släkting som kommer hem o fixar allt. Tro fan att personen inte lärt sig ändå utan ringer kompisen/släktingen nästa gång han försöker ha igång prylarna. Jag vet för att jag e just en sån släkting.

Ha ha det var ett klockrent svar,jag är tyvärr också en sån släkting:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

Finns nog många sådana släktingar här dessvärre...

Kan dock säga att vi som förstår oss på sådana här ofta krånglar till det för oss just för att vi förstår oss på det. Vi köper aldrig paketlösningar och då lägger man genast till en stor risk hur kunnig man än är. Det är inte att man inte har koll på det utan mer att delarna bara passar inte bra ihop ibland. Inte som ett paket som gjorts och testats sönder av ett stort företag så att vilken medelsvensson som helst i världen ska kunna använda det utan att det krånglar.

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KonradA
Jag anser att jag kan mer om datorer än dagens medelsvensson. Jag har länge varit intresserad och lärt mig det mesta på egen hand. Att jag dessutom jobbar inom elektronikförsäljning minskar ju inte mina kunskaper.

Vad jag upptäckt med åren är att utvecklingen har gått framåt i en rasande takt, allt för att försöka se upp till våra, alltså oss konsumenters, krav. Utvecklingen har främst bidragit till att underlätta hemelektroniken. Datorer, mediaspelare, receivrar.. ja, det som börjar bli en standard i ett svenskt hem. Framför allt tycker jag mediaspelare har stormat oss med sina lättanvända inställningar (om de ens behövs) och visat vägen för framtiden. Det är just här jag är missnöjd!

Under det senaste året har jag läst på främst om just mediaspelare, HTPCs, receivrar, datorer, hårdvara, högtalare, TV-apparater. Allt som krävs för att förstå dagens underhållning. När jag ser en 62-årig fiskare få igång en film via sin ihopplockade HTPC med 1080P/24 och DTS-format sliter jag mig i håret! Eller att en nybliven hemmafru sätter på en rulle med HD-kvalitet via sin "avancerade" Denon-förstärkare.

OK, för att försöka få en poäng.. Jag förstår inte hur dessa simpla människor med nästan noll kunskap om datorer, mer än att surfa på blocket förstås, kan få allting att fungera. Anlitar de någon? Hur kommer det sig att jag inte får mina prylar att fungera tillsammans. Jag som läst och läst, verkligen studerat och kommit fram till ett klokt beslut innan jag tillslut slår till. Det är inte som att jag går in på El Giganten och frågar en finnig tonåring om hjälp.

Så här ser min situation ut: Jag är ägare till ett par B&W DM683, B&W HTM61 och B&W M-1, Marantz SR5003, Samsung LE-32S81 och en halvårs gammal dator som består av följande komponenter: Gigabyte GA-P35-DS3, Corsair XMS2 4096MB DDR2 PC2-6400 800MHz (4-4-4-12), ATI Radeon HD 4850 1GB, Intel Pentium Dual-Core E5200 2,5GHz. Kör i Vista 64-bit. Jag anser att den borde duga fint som en HTPC.

Hur kommer det sig att det ska vara så fruktansvärt svårt att få allting att fungera samspelt?! Datorn beter sig underligt nu ett halvår senare. Troligen efter min första defragmentering. Ljudet från datorn har aldrig fungerat som jag velat. Får köra analogt 2-kanalsljud. Tydligen ska mitt grafikkort kunna leverera digitalt ljud direkt till min förstärkare via HDMI. Det har först börjat fungera med de senaste ATI drivrutinera 9.3, tidigare vet jag inte hur länge jag försökte med alla möjliga inställningar utan resultat. Däremot blev jag tvungen att avinstallera 9.3-drivisarna eftersom de samtidigt krånglade mycket mer. Mitt moderkort ska även låta ljudet färdas digitalt antingen koaxialt eller optiskt. Gissa hur det gick... hur mycket jag än försökte ställa in, både på datorn och förstärkaren lyckades jag aldrig få fram ett pip. Bilden mer smärtfri, men inte helt. Inställningarna för min TV sparades aldrig, varje gång jag startade om datorn var jag tvungen att ställa om skärmen på nytt.

Nu mår min dator sämre än nånsin, inget vill fungera som det ska. Den är överdrivet långsam, internet ber mig starta om routern ett antal gånger i veckan och jag börjar seriöst tröttna på all elektronik över huvud taget. Överväger omformatering. Synd att det ska behöva vara så komplicerat. Jag förstår inte hur en "vem-som-helst" klarar av att ha en ren dator i år utan omformatering och spela filmer och musik utan problem när jag kämpar som ett djur. Jag förstår inte.

--------------------------------------------
Okej, jag som har ett sådant här system med just htpc också som inte fått ljudet att funka, men kan säga dig att detta beror på att vista inte stödjer spdif/passthrough.
Detta funkar utmärkt i xp, men pga att drivrutintillverkarna bajsar på sig vid tillverkning av drivers så gör de fel.

Jag löste mitt ljudproblem genom att köra vista 32-bit, köpa ett ljudkort av terratec med optisk ut och köra en drivrutin som är gjord av en entusiast som gör egna drivers och det är dessutom lossless via optisk och nu funkar mitt ljud PERFEKT, alla kanaler spelas upp, allt funkar ljudmässigt:)

Det här krävs också lite codecspack och rätt spelare också för att få fullhd och det ljud och bild att fungera felfritt men det var inga större problem då man googlat litet iallafall.

Men vill du ha hjälp och tips kan du fråga mig bara så länkar jag ljudkortet till dig och även drivrutinskillens sida till kortet, sen får folk skrika hur mycket de vill att det är c-media chip på ljudkortet och kalla det för skit och vad som de nu önskar och gnöla om hur bra creative o s v är, men då vill jag också se dem lösa spdif passtrough i vista med tillverkarnas drivers;)

Som sagt, en 300kr lösning och ett par timmars arbete i form av ominstallation och lite trix fick min huvudvärk att försvinna totalt!

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
--------------------------------------------
Okej, jag som har ett sådant här system med just htpc också som inte fått ljudet att funka, men kan säga dig att detta beror på att vista inte stödjer spdif/passthrough.
Detta funkar utmärkt i xp, men pga att drivrutintillverkarna bajsar på sig vid tillverkning av drivers så gör de fel.

Jag löste mitt ljudproblem genom att köra vista 32-bit, köpa ett ljudkort av terratec med optisk ut och köra en drivrutin som är gjord av en entusiast som gör egna drivers och det är dessutom lossless via optisk och nu funkar mitt ljud PERFEKT, alla kanaler spelas upp, allt funkar ljudmässigt:)

Det här krävs också lite codecspack och rätt spelare också för att få fullhd och det ljud och bild att fungera felfritt men det var inga större problem då man googlat litet iallafall.

Men vill du ha hjälp och tips kan du fråga mig bara så länkar jag ljudkortet till dig och även drivrutinskillens sida till kortet, sen får folk skrika hur mycket de vill att det är c-media chip på ljudkortet och kalla det för skit och vad som de nu önskar och gnöla om hur bra creative o s v är, men då vill jag också se dem lösa spdif passtrough i vista med tillverkarnas drivers;)

Som sagt, en 300kr lösning och ett par timmars arbete i form av ominstallation och lite trix fick min huvudvärk att försvinna totalt!

Intressant, aldrig hört nån som nämnt att Vista inte stödjer spdif/passtrhough, men det kan ju förklara en hel del! Funkar din lösning på Vista 64-bit? Planerar inte på att införskaffa ett nytt 32-bits OS.

Om du vore så snäll att dela med dig av länkarna vore jag riktigt tacksam!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KonradA
Intressant, aldrig hört nån som nämnt att Vista inte stödjer spdif/passtrhough, men det kan ju förklara en hel del! Funkar din lösning på Vista 64-bit? Planerar inte på att införskaffa ett nytt 32-bits OS.

Om du vore så snäll att dela med dig av länkarna vore jag riktigt tacksam!

'
----------------------
Tjenis igen
Jodå..det där är allmänt känt om man bara vet var man skall leta...min hembioforum är grymt t e x:D

Du behöver inte skaffa dig ett nytt OS för den sakens skull, allt som behövs är en 32-bits installationsskiva vilket jag faktiskt kan hjälpa dig med att ordna då du redan äger licensen så är det dessutom lagligt att göra på det här viset:)

Ljudkortet är ett Terratec Aureon 5.1 PCI
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=40479

Sen så har du drivrutinen till ovan nämnda kort här:
http://code.google.com/p/cmediadrivers/

Mitt råd är att du läser installationsanvisningarna för drivrutinerna där också innan du installerar, det gör att man slipper strul med att kontrollpanelen till ljudkortet inte funkar som den ska vilket jag märkte fort genom att den inte ens startade, dock så behövs den eg inte alls men är ändå trevlig feature:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det strular, men Vista stödjer SPDIF med/utan pass-through, att det kan strula är en sak, men visst funkar det. Körde det själv i höstas utan problem (nu kör jag W7 beta och det funkar fint det också). Och jag har samma moderkort som KonradA (jag använder moderkortsljudet), har mest kört med AC3Filter och Media Player classic, men funkade även på andra sätt också om jag inte minns fel. Det ska bara vara att välja SPDIF som playback device.

HDMI-ljudet från ATI's kort funkade inte med ett flertal nya receivers som kom i höstas, bl a min Denon1909 & troligen Marantz 5003 också, tråkig bugg hos ATI som tog lång tid att fixa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Tråkigt att det strular, men Vista stödjer SPDIF med/utan pass-through, att det kan strula är en sak, men visst funkar det. Körde det själv i höstas utan problem (nu kör jag W7 beta och det funkar fint det också). Och jag har samma moderkort som KonradA (jag använder moderkortsljudet), har mest kört med AC3Filter och Media Player classic, men funkade även på andra sätt också om jag inte minns fel. Det ska bara vara att välja SPDIF som playback device.

HDMI-ljudet från ATI's kort funkade inte med ett flertal nya receivers som kom i höstas, bl a min Denon1909 & troligen Marantz 5003 också, tråkig bugg hos ATI som tog lång tid att fixa.

-----------------------------------------------------------------------------------

Det beror på drivern att du får det att fungera, utan en fullt funktionell driver med stöd för spdif/passthrough så funkar det inte med t e x dts och dts pro och övriga format, det ser man enklast genom att ens stärkare bara skickar ut ljudet i stereo eller samma ljud i alla högtalarna, de flesta stärkarna har en symbol som talar om att det funkar.
MEN, du får fortfarande ljud, men inte korrekt.

Så ja, det funkar i vista, men det är drivarna som triggar funktionen och inte som i xp där det finns fullt stöd för det från början i operativet och operativet sköter den delen, i vista överlåter du hela funktionen i sig till ljudkortets drivrutiner och om inte drivern har funktionen så får du inte heller det att funka, så enkelt är det.

Hdmi ljudet via stärkare och så vidare är ett problem dock, det märkte jag med och har inte ens orkat strula vidare med det då jag inte fick det att funka alls och då återgick jag till min grundkonfig med det extra ljudkortet istället.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Vista 64bit har verkligen inga problem med spdif/passtrhough

men däremot kan drivrutin till nått specifikt ljudkort tex ha bekymmer i tex 64bits version, som tydligen Terratec Aureon 5.1 PCI ovan.
ASUS ljudkort har c-media och har inga problem med 5.1/7.1 i vista 64bit
c-media chip är alldeles utmärkta och passar lika bra som tex creative i en HTPC.

Sedan med din utrustning ta bara bilden från grafikortet till TV och använd cox eller optisk från ljudkortet till förstärkaren så spar du en del trasslande,
eventuellt tar förstärkaren bild också, vilket är bra då ljud/bild oftast blir synkat.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Vista 64bit har verkligen inga problem med spdif/passtrhough

men däremot kan drivrutin till nått specifikt ljudkort tex ha bekymmer i tex 64bits version, som tydligen Terratec Aureon 5.1 PCI ovan.
ASUS ljudkort har c-media och har inga problem med 5.1/7.1 i vista 64bit
c-media chip är alldeles utmärkta och passar lika bra som tex creative i en HTPC.

Sedan med din utrustning ta bara bilden från grafikortet till TV och använd cox eller optisk från ljudkortet till förstärkaren så spar du en del trasslande,
eventuellt tar förstärkaren bild också, vilket är bra då ljud/bild oftast blir synkat.

----------------------------------------
Mja, nu hade jag personligen exakt samma strul med tre andra kort också i 32-bits win vista och det var av kända märken och med senaste drivers, varav ett creative men de får man ju å andra sidan inte räkna alltför mycket med iom deras rätt usla drivare

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

okej, hur snabbt har egentligen tekniken utvecklats ?

Skulle vilja fråga: hur ser en okunnig på det hela ?

Är det verkligen så att du tycker att datorers hårdvara har utvecklats så mycket ??

Tycker inte jag, kolla hur den första datorn är uppbyggd?
ska man se det enkelt som en novis så..

Chassi - bara design och tanke på luftflöden och temps har utvecklats

Moderkort - många tror det är hjärnan men är uppbyggda på samma sätt

Processorn - njaa ser likadanna ut, allt i dom är bara fler mindre och effektivare

Minnet - Mer och snabbare, effektivare

Grafikkortet - samma där, snabbare och mer visuella effekter men inte otroligt mycket har hänt..

Detta är alltså hur många ser det, de vet ju inte ens 1/1000 av vad vi vet om hur det egentligen är..

sen så kan man väl säga såhär, många tror ochså att allt med datorer är så svårt men de säger bara så för att slippa göra nåt själv, ungefär som att vi yngre säger att vi inte kan jaga, slakta och fixa ihop käk om man skulle bli tvungen vid nöd så kan likväl allan 85år lära sig om datorer.. ja ni fattar..

ontopic, så ska du inte bli less för att du inte får en sak att funka.. såklart att många betalar massa pengar för att fixa saker, laga saker som kanske inte ens är trasiga, eller köper nytt pga okunnskap,

jag brukar tänka på min dator och jämnföra mad man får för samma pengar på typ elgiganten osv.. min dator är lite över ett år och jag har gett ungefär 8k för allt i burken då.. ska du köpa en likvärdig dator nu, ett år senare på stormarknad så kommer du inte under 10k !! och då kommer den inte gå att klocka eller nåt..

orkar inte skriva nåt mer,, men du har ju fattat att ett utbrott och lite hjälp från swec forum hjälp dig även denna gång =P

Lycka till och HF

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen-7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Godspeed, tack för infon! Men jag funderar över en sak.. testade att köra en DVD film från datorn idag och använda ljudet via grafikkortet, gissa vad. Jag kunde se både Dolby Digital-loggan och DTS-loggan! Hur kommer det sig? Allt kördes via Vistas egna media player och jag har inte hunnit installera några codecs än.. Hur förklarar ni detta?

Teejee, hur har du ställt in dina inställningar på moderkortet? Jag har försökt med allt utan att få varken coax eller toslink att funka.. Kan du hjälpa :/?

Ggustavsson, bilden är det inget fel på, bara ljudet. Har redan provat coax och toslink via moderkortet, även HDMI via grafikkortet men utan resultat. Det är just ljudet som är kruxet

En till sak jag undrar över är varför det står 5.1 på förstärkaren när jag lyssnar på musik via grafikkortet (digitalt via HDMI). Lyssnar genom Winamp. Det är ändå bara mina frontar som låter, borde det inte stå Stereo eller 2.0?

Kanonsvar hittils, påväg åt rätt håll med er hjälp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KonradA
Godspeed, tack för infon! Men jag funderar över en sak.. testade att köra en DVD film från datorn idag och använda ljudet via grafikkortet, gissa vad. Jag kunde se både Dolby Digital-loggan och DTS-loggan! Hur kommer det sig? Allt kördes via Vistas egna media player och jag har inte hunnit installera några codecs än.. Hur förklarar ni detta?

Teejee, hur har du ställt in dina inställningar på moderkortet? Jag har försökt med allt utan att få varken coax eller toslink att funka.. Kan du hjälpa :/?

Ggustavsson, bilden är det inget fel på, bara ljudet. Har redan provat coax och toslink via moderkortet, även HDMI via grafikkortet men utan resultat. Det är just ljudet som är kruxet

En till sak jag undrar över är varför det står 5.1 på förstärkaren när jag lyssnar på musik via grafikkortet (digitalt via HDMI). Lyssnar genom Winamp. Det är ändå bara mina frontar som låter, borde det inte stå Stereo eller 2.0?

Kanonsvar hittils, påväg åt rätt håll med er hjälp!

Är faktiskt ljudet som kan vara krångligare än detta med bild, bild är det inte så många "olika" standar som med ljud
Vilken spelare har du använt? kan vara så att drivaren inte är problemet, men den mediaspelare kanske inte är rätt confad
i drivrutinen ska det inte vara många options att välja på möjligen att 1: boka i att den digitala utgången ska användas och eventuellt 2: om det ska vara 5.1/ 6.1 eller 7.1

Däremot måste ju ljudet kodas av också för att det ska låta, vilket media spelaren gör.
ett förslag är att testa Media player classic home chinema + eventuellt AC3 filter, AC3 filter är då avkodaren för ljudet

http://www.free-codecs.com/download/Media_Player_Classic.htm

finns också denna utmärkta tråd om hårdvaruavkodning av bild + en del mer bra länkar om bild och ljud avkodning och hur man ställer in det http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KonradA

Teejee, hur har du ställt in dina inställningar på moderkortet? Jag har försökt med allt utan att få varken coax eller toslink att funka.. Kan du hjälpa :/?

Kanonsvar hittils, påväg åt rätt håll med er hjälp!

Får du inte ljud överhuvudtaget över SPDIF (optisk el coax) eller är det bara 5.1-ljud som spelas upp som tvåkanalsljud? Två helt olika problem med olika lösningar.

har du en "Digital Output device (SPDIF)" i playback devices? Eller motsvarande benämningar på svenska om du kör svenskt OS såklart. (Högerklicka på högtalarikonen och välj playback devices )

I grund och botten har jag nog inte gjort mer än att aktivera "Digital Output device (SPDIF)" som default playback device, sen går man in i properties för den och kryssar i att förstärkaren klarar DTS & Dolby Digital så att inte ljudet konverteras till tvåkanals PCM-ljud. När jag har kört Media plyer classic med AC3filter så har jag även valt SPDIF passthrough i AC3filter's inställningar.

Permalänk
Medlem

Med er hjälp har jag äntligen fått det att fungera! Tack så oerhört mycket! Jag bläddrade igenom alla svar och läste lite på annat håll och det visade sig att jag gått miste om några inställningar.

Visst funkar det fint nu men kan inte undgå att fråga ändå:

1. Vad är det PCM betyder? Jag vet vad det står för men inte vad den gör rent tekniskt.. PCM-loggan finns inte längre när jag tittar på film men när jag lyssnar på musik via Winamp är den kvar.

2. Räcker det med AC3filter eller behöver jag nåt annat codec pack?

3. Vad skiljer vanliga Media Player Classic från Home Cinema versionen? Märker ingen skillnad..

Än en gång, utan er hjälp hade det inte gått!

EDIT:
4. Räknas grafikkortets DVI --> HDMI som jag kör med nu som spdif?