Excel: Sammanställa de sex bästa resultaten?

Permalänk
Medlem

Excel: Sammanställa de sex bästa resultaten?

Hej!
Jag behöver hjälp med att sammanställa de sex bästa resultaten av åtta möjliga.
Excel ska alltså sortera bort de två sämsta resultaten.

Finns det någon här som kan hjälpa mig med det?

Tack på förhand!

Visa signatur

...Gurgel

Permalänk
Medlem

behöver man verkligen Excel för att se vilka resultat som är dom 6 bäst?
förstår vad du menar men låter som en löjlig uppgift

Permalänk
Hedersmedlem

Man borde väl ganska enkelt kunna göra ett makro?

Permalänk
Medlem

Det är väll bättre med formler när så många är rädda för makro (virus)?

Har glömt det mesta men det ska finnas formel guider i Excel. Var länge sedan jag behövde göra något liknande.

Permalänk
Medlem

@link77
Tror inte du förstår vad jag menar. (jag är kanske otydlig)

Låt säga att jag har åtta kolumner med värde.
Jag vill sortera ut de sex högsta värdena i varje rad (av åtta möjliga) och summera dem i en egen kolumn.

Jag har inte en rad med värde utan kanske hundra rader. Då blir det som du kanske förstår ganska mycket jobb.

Visa signatur

...Gurgel

Permalänk
Hedersmedlem

jag tror att funktionen "största" är vad du söker. Om du har indata i kolumnerna a-h kan du få summan av de största värdena genom formeln:
=STÖRSTA(A1:H1;1) + STÖRSTA(A1:H1;2) + STÖRSTA(A1:H1;3) + STÖRSTA(A1:H1;4) + STÖRSTA(A1:H1;5) + STÖRSTA(A1:H1;6)

Permalänk
Medlem

Sortera bara alla rader efter storlek så att du får de 6 största överst. Det är bara att välja "Data"->"Sortera".

Permalänk
Medlem

@Elgot: det är precis så som jag menar.
Nu när jag vet vad jag skulle söka på hittade jag det här som är det du beskriver:
http://www.exceltip.com/images/screenshots/609.jpg
(Har engelsk version)

TACK!!!

@Janus82; Nope, det är inte så jag menar.
Men visst, rubriken är lite missvisande.

Visa signatur

...Gurgel

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurgel
(Har engelsk version)

Hehe, jo det är ganska frustrerande att excel skall envisas med att översätta nyckelorden till det lokala språket...

Permalänk
Medlem

"jag tror att funktionen "största" är vad du söker. Om du har indata i kolumnerna a-h kan du få summan av de största värdena genom formeln:
=STÖRSTA(A1:H1;1) + STÖRSTA(A1:H1;2) + STÖRSTA(A1:H1;3) + STÖRSTA(A1:H1;4) + STÖRSTA(A1:H1;5) + STÖRSTA(A1:H1;6)"

Det här fungerade bra, men jag har kommit på några saker som jag vilja få med:
Kan man få Excel att markera de fält som den använt för att räkna fram resultaten? Ex fylla fältet med en färg.

I exemplet väljer man ett antal kolumner som står bredvid varandra A1:H 1 ger A1 till H1. Hur ska man skriva i formeln om man vill markera vilka fält den ska räkna med. Ex A1 C1 E1 K1 M1 B2 F2?

Går det att göra?

Visa signatur

...Gurgel

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurgel

Det här fungerade bra, men jag har kommit på några saker som jag vilja få med:
Kan man få Excel att markera de fält som den använt för att räkna fram resultaten? Ex fylla fältet med en färg.

I exemplet väljer man ett antal kolumner som står bredvid varandra A1:H 1 ger A1 till H1. Hur ska man skriva i formeln om man vill markera vilka fält den ska räkna med. Ex A1 C1 E1 K1 M1 B2 F2?

Går det att göra?

Man får nog i så fall dela upp en smula. Börja med att spara det lägsta av de största värdena; sätt till exempel a2 till large(a1:h1;6). Använd sedan Format->Conditional Formatting för att formatera de celler som har värden större än a2.

Permalänk
Medlem

Kom på ett enkelt sätt att exludera de värden som jag inte vill ha med.
Genom att sätta * före de värdena så exluderas de i uträkningen.
Det är en ok lösning för min del, eftersom alla värdena som jag exludera ligger i samma kolumn.

Format->Conditional Formatting skulle vara en möjlighet, men som jag förstår det så måste jag manuellt leta igenom varje rad efter minsta använda värdet.
Dessutom så kan de högsta värdena var ex. 15,20,20,15 Om jag där vill markera de tre högsta värdena, så kommer jag att där få samtliga fyra färden markerade istället för tre.
Hade jag istället haft 15,20,20,16 så hade det fungerat.

Tack för din hjälp så länge Elgot!

Visa signatur

...Gurgel