Permalänk
Medlem

Fil- och musikserver i trä, Mini-ITX

Jag tänkte bygga en egen låda för ett mini-itx-system. Eftersom detta är mitt första bygge har jag lite funderingar kring kylning och ljudnivå. Tanken med systemet är det ska stå bakom dvdfilmerna i TVbänken alt. bakom böckerna i bokhyllan.

1. Räcker det med en Scythe mini-kaze 40mm för att evakuera den varma luften från lådan om man har ett VIA VB7002G MoBo? Jag tänkte köra OS på ett Compact Flash och ha en PicoPSU.

2. Vad tror ni om ljudnivån på systemet? Jag tänkte ha två 2,5"-diskar, den ena som backup och den andra som "arbetsdisk", dvs för att strömma musik, websidor för familjen osv. Lådan kommer att byggas av MDF. Kommer jag att störas av fläktljud och hårddiskarnas knattrande?

Simma lugnt!

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk

Skulle nog vara bättre med en elelr två 3.5 diskar istället för 2.5 då de låter mer vid evt sökningar. samtidigt brukar de flesta bara snurra i 5400 vilket kan ge mindre ljudnivå men en bra 3.5 disk på 250-750Gb låter inte nämnvärt något. är mer hur man fäster de i chassit och hur evt vibrattioner fortplantar sig.

Lycka till och glöm inte bilder!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tanken är att använda WD Scorpio Blue 500Gb. De snurrar förvisso i 5400 rpm men har samma ljudnivå som WD Green och i en trälåda borde infästningarna dämpa eventuella mekaniska ljud. Dessutom är de smalare vilket gör att de passar på utrymmet 17cm x 17cm. Jag har också en liggandes sedan jag bytte till SSD på laptopen!

Bilder kommer! Så fort jag har köpt alla delar och projektet startar på allvar!

Simma lugnt!

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk

som fullmoon säger så skulle jag tagit en 3.5.. men med tanke på att du redan har en 500 så är det sjävlklart att du ska ta den, och ev skaffa en annan ifall den nu är så farligt högljudd

Permalänk

Ett tips är ju att inte använda en 40mm fläkt, de har en tendens att väsnas en hel del ^^

Visa signatur

Ghetto-mod <3

Permalänk
Entusiast

SPCR håller inte med Fullmoon. De rekommenderar 2,5" diskar för tysta system.
Läs mer här: http://www.silentpcreview.com/article29-page2.html

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Den 40mm-fläkten jag har står det 3500rpm/14dB på, det är mindre dB än för hdd´n. Kommer det ändå att upplevas som om den kommer att låta störande? Hmm... inte bra isåfall, då måste jag fundera om på hur jag ska göra... Tur att jag ställde frågan här innan jag började bygga!

Det har dykt en (noob?)fråga. Jag har hittat en strömbrytare som jag vill använda. Men hur kopplar jag in den på MoBo´t? Det finns en kontakt på brädan som heter F_panel som dels innehåller ett hål som heter PwBn. Är det bara att dra en sladd dit från on/off-switchen? Länkar till Mobo(se s.24) och on/off-knapp.

Simma lugnt!

Edit: Fixat länkar och dB-talet på fläkten...

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk
Medlem

Jepp, bara att koppla in den till PW_BN och GND

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Medlem

Tysta chassit genom konstruktion?

Tror ni att ljudnivån går ner om man "bygger in" fläkten enligt min enkla skiss?

Simma lugnt!

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk
Medlem

Det tror jag säkert, har nämligen byggt en liknande design själv.

Hade två tunnlar med varsin fläkt i, sam var klädda me ljuddämpande.

Permalänk
Medlem

Nu har jag stött på patrull... Var köper jag en kontakt som passar på frontpanelkontakten med kabel upp till on/off-knappen? Jag har sökt men vet inte ens om jag letar efter rätt sak...

Nån som kan peka mig i rätt riktning eller förklara vad ni använder?

I övrigt kan jag säga att lådan är under produktion. Måtten blir 20x20x13cm.

Återkommer med mer så fort jag har lyckats koppla ihop moderkortet med on/off-knappen...

Simma lugnt!

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk
Medlem

Det brukar vara hylslist som används, typ 43-912-56 från Elfa.

Visa signatur

PC1: Prime Z390-P I5 9400F 32GB RTX2060 MP510 W10Pro
PC2: P7H55E I5 760 Radeon 6870 1GB XMS3 16GB W10Pro

Permalänk
Medlem

Det står att det är en 1,27mm delning på den, men ja hittar inga hylsdon som passar... Nån som vet mer?

Tacksam för all hjälp!

Simma lugnt!

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design