Permalänk
Medlem

HL2 under Ubuntu 9.04

Nu när nya Ubuntu släpptes tänkte jag ta och släppa archlinux då det krånglade alltför mycket för att jag skulle orka behålla det.
Så efter installation och konfiguration så märker jag att HL2 (samt alla moddar) hackar något vedervärdigt mycket, jag ligger på 3-4FPS.
HL1mods funkar prima, ligger på solida 100fps, World of Warcraft fungerar också prima..

Jag sitter på :
AMD AM2 @ 2GHz
Geforce 8800GTX
2Gb DDR2 RAM

...Och när jag ändå är här, jag råkade ändra upplösningen i en HL2-mod (Hidden Source) till ett som inte stöds av min skärm... så nu kan jag inte starta spelet längre eftersom ingenting renderas -_-
Så, vet någon hur man ändrar upplösning manuellt? det borde ju ligga i nån textfil eller.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Avstängd

Jag har spelat Half-Life 2 med Wine, det funkade fint.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Jag har spelat Half-Life 2 med Wine, det funkade fint.

Vilket otroligt hjälpfullt inlägg *klappar på axeln*

Kolla här om du hittar några tips: http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=...
HL2 har ratingen platinum så det borde fungera felfritt. Har du testat någon annan graffedrivare?
Kör du wine från repo eller senaste ?

Permalänk
Hedersmedlem

Kontrollera dina inställningar i HL2. Du kanske använder software rendering eller något liknande.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Vilket otroligt hjälpfullt inlägg *klappar på axeln*

Kolla här om du hittar några tips: http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=...
HL2 har ratingen platinum så det borde fungera felfritt. Har du testat någon annan graffedrivare?
Kör du wine från repo eller senaste ?

jag tankade hem wine 1.0.1-0ubuntu6 via apt-get, och jag har testat 180, samt 172-drivrutinerna till grafikkortet.. ingen skillnad.
Och spelen startar per standard med Directx, och det gör ingen skillnad om jag lägger till "-opengl" i launch-options heller..

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Hur fungerar andra spel med samma grafikmotor ? Det är inte så att du har för hög skärmupplösning i HL2 inställningarna? du skulle kunna prova ändra heapsize. Glöm inte att prova stänga av skrivbordseffekter (Compiz etc.)

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ubbe_wee
Hur fungerar andra spel med samma grafikmotor ? Det är inte så att du har för hög skärmupplösning i HL2 inställningarna? du skulle kunna prova ändra heapsize. Glöm inte att prova stänga av skrivbordseffekter (Compiz etc.)

Inga spel som använder sig av sourcemotorn fungerar, alla ligger på <10fps, jag har testat att köra allt från maxinställningar till min, både på upplösning och övriga effekter, har testat windowed och fullscreen.. ingen skillnad.
Allt blingbling som följer med Ubuntu är avstängt.

Hur ändrar jag heapsize?

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk

Testa med senaste wine versionen. Enkelt att lägga till och så får man automatiska uppdateringar

Permalänk
Medlem

Du kan lägga till -window i lauchoptions i Steam under spelet och sen ändra upplösning.
Däremot att du får så dålig fps låter mycket märkligt då jag med liknade hårdvara får fullt dugligt(60-80) i tf2. Provat med dxlevel -81(också i launcoption) ?

Edit: Kan tillägga att jag kör med wine 1.1.20 och i Ubuntu 8.10.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blink
Du kan lägga till -window i lauchoptions i Steam under spelet och sen ändra upplösning.
Däremot att du får så dålig fps låter mycket märkligt då jag med liknade hårdvara får fullt dugligt(60-80) i tf2. Provat med dxlevel -81(också i launcoption) ?

Edit: Kan tillägga att jag kör med wine 1.1.20 och i Ubuntu 8.10.

Tack, äntligen kan jag ändra upplösningen i hidden!
dxlevel -81 är inte aktuellt för mig, då jag huvudsakligen ska spela just Hidden Source, och det spelet är låst till dx9 (för att man kan exploita med äldre versioner av directx).
Hur fick du in wine 1.1.20? i synaptic package manager visas 1.0.1 som senaste versionen...

Men ska för sakens skull testa dxlevel på HL2!

EDIT : ja, med -dxlevel 81 så flöt spelet på perfekt
Då återstår bara problemet med att få dx9 att fungera felfritt..

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Följ denna guide så har du alltid senaste wine...
http://www.winehq.org/download/deb

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twiggeh
Tack, äntligen kan jag ändra upplösningen i hidden!
dxlevel -81 är inte aktuellt för mig, då jag huvudsakligen ska spela just Hidden Source, och det spelet är låst till dx9 (för att man kan exploita med äldre versioner av directx).
Hur fick du in wine 1.1.20? i synaptic package manager visas 1.0.1 som senaste versionen...

Men ska för sakens skull testa dxlevel på HL2!

EDIT : ja, med -dxlevel 81 så flöt spelet på perfekt
Då återstår bara problemet med att få dx9 att fungera felfritt..

Då är det antagligen din version av wine som är gammal, helt enkelt

Permalänk
Medlem

Well, spelen flyter bra nu.. Men hidden krashar efter ~20sek -_-

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield