Mjäll, kan det sluta av sig självt?

Permalänk
Avstängd

Mjäll, kan det sluta av sig självt?

Hej.
Jag tvättar håret varannan dag med head and shoulders anti mjäll, jag hade inte mjäll när jag började använda den. Så det känns som om jag sliter på håret ganska mycket helt i onödan.

Jag har läst att om man slutar använda HS anti dandruff så får man mjäll, ngt som hände mig en gång när jag slutade använda det.

Så om jag byter schampo nu till någon skonsammare, kommer jag antagligen få lite mjäll. Kommer den att gå över tror ni elr är mjäll något man får leva med livet ut?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar att du använder Grumme Gul i stället, vanlig gulsåpa håller mjället borta utan att ställa till problem:)
Diskuterade detta med en frisör som jag besökte för flera år sedan och hon tyckte att det bättre att använda denna än andra mjällschampon då dessa hade en tendens att torka ut hårbottnen pga allt jox som är i.
Såpan är ju bara naturliga ingredienser i.

Permalänk
Medlem

Jag använder H&S varje dag, har lite långt hår men ganska tjockt. Använder keps utom när jag sover. Tror jag hade haft sketa mycket mjäll om jag inte användt H&S. Dessutom luktar den så förbannat gott

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Annars finns det ett bra schampo på Apoteket som heter Fungoral, använder det någon gång i månaden om det behövs. Tar bort allt vad mjäll heter för mig i varje fall

Visa signatur

*-'

Permalänk
Medlem

Är rakad så använder inte shampo utan gnuggar in lite mild tvål bara. Använde dock shampo förut och H&S luktar gott och gör håret mjukt men torkar, som en tidigare talare nämnt, ut hårbotten rejält...

Finns massa alternativ till H&S på apoteket, något där borde fungera

Testa att sluta med shampot och se vad som händer, inte värre än så ^^

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

Fungoral från apoteket är det enda som funkar för mig. H&S ger mig bara mer mjäll, samma med de flesta andra schampon med. Använder fungoral 1 gång i veckan ungefär.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk

Det enda som funkar för mig är extremt sparsam användning av shampo. Tvättar håret med shampo kanske varannan vecka.

Visa signatur
Permalänk

Beroende på vad det är för slags mjäll har apoteket två olika sorters mjällshampo.

För mig så gjorde bara H&S besvären värre, så efter råd på apoteket så köpte jag Selukos.

Selukos hjälper enligt mina erfarenheter mycket bra vid den variant av mjäll när du har "flak" som sitter i hårbotten. Dock så luktar den ganska speciellt, lite åt kruthållet.

Har man annars den andra varianten av mjäll där man släpper mycket småflarn så finns det andra medel mot det. Så redogör med de på Apoteket, de vet vad du ska ha.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninoquir
Jag rekomenderar att du använder Grumme Gul i stället, vanlig gulsåpa håller mjället borta utan att ställa till problem:)
Diskuterade detta med en frisör som jag besökte för flera år sedan och hon tyckte att det bättre att använda denna än andra mjällschampon då dessa hade en tendens att torka ut hårbottnen pga allt jox som är i.
Såpan är ju bara naturliga ingredienser i.

Någon mer som kan intyga att detta fungerar fint? har nämligen mjäll och gulsåpa hemma.

Om man är rakad bordet det inte mildra lite om man smörjer in bulan med lite återfuktande?

Permalänk
Medlem

Fesen: Tja jag vet inte, har iaf själv användt gulsåpa i ca 10 år och inte haft några problem:)
Får exem i hårbotten av regelbunden användning av vanligt schampo och provade såpa, har aldrig funderat över det mer och sedan är det ju ekonomiskt också.
En flaska såpa kostar ca 20:- och räcker väldigt länge:)hade lite mjäll före jag började med såpa men inte nu längre.

Visst kan det vara bra att smörja med nån bra återfuktande lotion eller dylikt efteråt, ser det iaf inte som en nackdel att göra det:)

Permalänk
Medlem

Jag har kört head and shoulders 1-2 ggr per dag i många år med några uppehåll då jag inte haft tillgång till det under en längre tid. Hade knappt mjäll innan jag började, får inte heller mjäll när jag slutar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"