Permalänk
Medlem

Programmering = sömnlöshet

Har dragit igång ett litet programmeringsprojekt efter flera års programmeringsuppehåll, och blev genast påmind om ett problem som jag upplevde förut, när jag höll på som mest.

Nämligen att jag har svårt att släppa ett eventuellt problem, kan knappt sluta att tänka på det förrän det är löst. Om jag har programmerat lite på kvällen och stöter på nåt klurigt som jag inte lyckas lösa då, så kan jag ligga sömlös halva natten, förmodligen p.g.a. dessa "tvångstankar". Har dock inte problemet med andra sysselsättningar jag håller på med, så som modellering, design, eller aktiviteter utanför datorn.

Någon som känner igen det?

Edit: Skit också, fel avdelning, skulle naturligtvis vara i utvecklingsforumet.

Visa signatur
Permalänk

Sovit før lite kanske?

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk

Jodå, det är samma här. Visserligen inte med programmering. Men jag kan inte släppa det. Brukar dock lösa sig dagen efter man har sovit på det

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Hedersmedlem

* Tråd flyttad *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Jag har precis samma problem! Jag har dock "turen" att vara arbetslös, så det påverkar inte mitt liv något nämnvärt om jag sitter uppe ett par nätter i veckan

Aktiviteter utanför datorn, så som du beskriver det, har inte lika mycket med tänkande att göra. I programmeringen är tangentbordet bara en förlängning av dina fingrar, som är en förlängning av dina tankar, det är inte direkt en precisionsrörelse som sådan. När man sitter med något fysiskt så är det mycket lättare att bara lägga ner det, tänka "det här gör jag nästa gång" och gå å lägga sig.
Programmering är så mycket tankeverksamhet och man vet samtidigt att om man går och lägger sig så kan det hända att man glömmer vad det var man skulle göra, så därför försöker man hålla kvar den tanken så länge som möjligt, men det resulterar i sömnlöshet, då hjärnan måste vara tömd på tankar för att man skall kunna sova... Ja, det blir moment 22 helt enkelt!

Visa signatur

Stationär: Processor: Intel i5 3.2GHz, RAM: 4Gb, Grafikkort: ATI Radeon HD 5850, OS: Windows 7 Proffessional x64
Laptop: ASUS K53E, Processor: Intel i5 2450M, RAM: 4Gb, Grafik: Integrerad Intel GMA HD, OS: Win7 Home Premium x64 och Xubuntu 10

Permalänk
Medlem

Kul att du börjat programmera igen Jag är lika dan och fastnar lätt i tankar så att jag inte kan sova. Lösningen är att göra något helt annat precis innan du lägger dig, själv brukar jag kolla ett avsnitt av Bumbibjörnarna för att kunna slappna av ordentligt.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Jag läser alltid en bok innan jag ska sova. Garanterad hjärntvättning.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Glömsk

Japp. Min lösning brukar vara att helt enkelt inte gå att lägga mig och sova förrän problemet är löst. Detta fungerar ibland faktiskt!

Detta strider dessvärre mot den andra lösningen som fungerar ungefär lika ofta: sova, och sedan direkt när man vaknar hitta på en briljant lösning.

Ofta svårt att välja vilken av alternativen man ska köra på.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Magic 8-ball

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem

Alltid.....

Permalänk
Medlem

Alla lösningar till de riktigt svåra problemen kommer ju när man ligger och försöker somna, känns nästan som att hjärnan jobbar mycket bättre just då. Kanske ligger något i det?

Permalänk
Medlem

Exakt samma sak här, och det gäller oftast bara inom programmering, som inte är skolrelaterat ^^. När det gäller skolrelaterad programmering så är det mycket lättare att släppa ett problem och "göra det sen", något som kanske inte alltid funkar så himla bra :P. Men om man sitter med ett eget program så blir det lätt att man sitter tills man löst det

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frited
Alla lösningar till de riktigt svåra problemen kommer ju när man ligger och försöker somna, känns nästan som att hjärnan jobbar mycket bättre just då. Kanske ligger något i det?

Precis samma här! Just när jag gått och lagt mig kommer jag på den självklara lösningen, sen sover man hur gott som helst.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk

Jag brukar ha svårt att slita mig från problemet, så det blir att man sitter uppe någon timme extra. Problemlösning är trots allt den roligaste biten

Permalänk
Medlem

Jag känner verkligen igen mig i det där. Programmerar jag sent på kvällen så är risken stor för att jag inte kan sova sedan. Det kan inträffa även om jag löste problemet jag jobbade på, eftersom jag då lätt blir för upphetsad över framgången och funderar över nästa steg hela tiden och fantiserar om hur bra programmet kommer att bli när det är färdigt.

Får sömnproblem av andra saker som engagerar mig också. Har legat vaken hela nätter efter politiska diskussioner, även lugna sådana. Hjärnan vill inte sluta analysera.

Visa signatur

Alla män är dödliga. Sokrates var dödlig. Alltså är alla män Sokrates.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frited
Alla lösningar till de riktigt svåra problemen kommer ju när man ligger och försöker somna, känns nästan som att hjärnan jobbar mycket bättre just då. Kanske ligger något i det?

Samma gäller för mig.
Jag brukar dock inte ha svårt att sova, men jag tänker på problemet nästan hela tiden när jag är vaken.

Permalänk
Medlem

jag får också problem att sova, dock kan man lösa större problem då när man ska sova, eller sover, sen när man vaknar vet man precis hur man löser problemet, hur koden ska se ut, vart minnesfelet uppkommer... Händer väldigt ofta, dock inte så bra om man ska iväg, med familjen, eller plugget (högskolan) eller whatever nästa dag då man brukar vara halvt stendöd.

För övrigt kanske jag har haft sömnproblem om man kan kalla det så sedan jag var liten. T.ex. så kan jag inte sova förrän minst 2 timmar efter jag lagt mig, sen lider jag till viss del av ljuskänslighet och det samma för hörsel, allt ljust känns tokljust, minsta lilla ljud känns som ett slag i pannan... vilket gör det svårt att sova.

Permalänk

Hatade att drömma om kod men är man trött ska man sova, inte tvinga fram lösningen på problemet.
Har man stött på ett olösligt problem, gör något helt annat;
Sup dig full, far till mamma, slötitta på tv, spela fotboll, whatever.
Sen går du och lägger dig och sover ordentligt.
När du sätter dig framför datorn dagen efter så brukar du oftast ha löst problemet omedvetet och du ser koden på ett helt annat sätt.

Funkade för mig iaf.

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem, i regel endast med programmering. Fast behöver inte krångla, räcker att programmet inte är klart så kan ja inte sluta tänka på det hela när ja ska sova. Somnar dock oftast ändå efter en stund.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedEyeJoe
Hatade att drömma om kod men är man trött ska man sova, inte tvinga fram lösningen på problemet.

Drömma om kod kan faktiskt vara superbt. Lyckades drömma mig fram till "det här måste vara felet" en gång Vilket visade sig stämma, så man ska inte underskatta arbetet hjärnan utför under sömnen.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro