Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludde0100
Fildelning är inte stöld. Kopiering.

Om du går in i en affär och ser en film du vill ha. Så stoppar du den innanför jackan och går ut, Det är stöld.

Men om du hadde superkrafter, och kopierade filmen i affären så när du går ut så finns filmen kvar.

Jo, fildelning är en sorts stöld. Även om jag inte tror att alla nedladdningar är förlorade köptillfällen så är det klart att utgivare förlorar pengar på fildelning, det är ju solklart - sen att de mycket troligtvis inte förlorar lika mycket som de hävdar, det är väl också uppenbart.

Sen tjänar de säkert pengar på folk som upptäcker ny musik och whatnot, men det är fortfarande en sorts stöld. Speciellt mindre företag förlorar ju pengar på det.
Det kanske bara jag som ser det så, vet inte om det är moral eller någon sån svaghet.

Visa signatur

And another thing... Y/N?

Permalänk
Medlem

En kopiering ÄR stöld.

När jag köper en skiva för 500 kr så vet jag att den är värd 500 kr. När min granne sedan går in på TPB och laddar ner samma skiva gratis så sjunker värdet på min skiva. Han fick sin gratis och jag betalade för min!
Till slut kan man ställa sig frågan varför köpa när det finns gratis? Som någon från medieindustrin sagt - det går inte att konkurera när alternativet är gratis.

Att kopiera ett stycke kod kan framstå väldigt oskyldigt och harmlöst men i självaverket är det fortfarande stöld!
När det gäller spel så glömmer folk att utgivarna har kostnader så som driftkostnader, löner, utvecklings- samt distributionskostnader, marknadsföring osv. Dessutom är många utgivare aktiebolag och har aktieägare som ska ha utdelning på sitt kapital. Ett företag sysslar inte med välgörenhet och måste därför gå med plus för att kunna överleva. Därefter kan man diskutera hur skäliga priserna är men det rättfärdigar fortfarande inte brottet mot upphovsrätten. I kontrast till vad många tror så kostar det at distribuera spel via internet.

Så kopiering ÄR stöld. Tänk innan först innan ni börjar med era (som någon tidigare sa) RobinHood fasoner!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
En kopiering ÄR stöld.

När jag köper en skiva för 500 kr så vet jag att den är värd 500 kr. När min granne sedan går in på TPB och laddar ner samma skiva gratis så sjunker värdet på min skiva. Han fick sin gratis och jag betalade för min!
Till slut kan man ställa sig frågan varför köpa när det finns gratis? Som någon från medieindustrin sagt - det går inte att konkurera när alternativet är gratis.

Att kopiera ett stycke kod kan framstå väldigt oskyldigt och harmlöst men i självaverket är det fortfarande stöld!
När det gäller spel så glömmer folk att utgivarna har kostnader så som driftkostnader, löner, utvecklings- samt distributionskostnader, marknadsföring osv. Dessutom är många utgivare aktiebolag och har aktieägare som ska ha utdelning på sitt kapital. Ett företag sysslar inte med välgörenhet och måste därför gå med plus för att kunna överleva. Därefter kan man diskutera hur skäliga priserna är men det rättfärdigar fortfarande inte brottet mot upphovsrätten. I kontrast till vad många tror så kostar det at distribuera spel via internet.

Så kopiering ÄR stöld. Tänk innan först innan ni börjar med era (som någon tidigare sa) RobinHood fasoner!

Det här är inte menat att rättfärdiga upphovsrättsbrott, MEN, olovlig kopiering av upphovsrättskyddat material är just ett brott mot upphovsrätten, inte stöld, enligt lagen. När du bevisar att alla nedladdningar är ett förlorat köp så kan jag acceptera din benämning.

Ni som klagar på att fildelning av upphovsrättskyddat material är illegalt, sluta med det, ni får bara vanliga människor som ogillar IPRED-lagen och integritetsövergrepp att framstå som hycklare som vill ha allt gratis.

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Att kopiera ett stycke kod kan framstå väldigt oskyldigt och harmlöst men i självaverket är det fortfarande stöld!

Det beror helt på vilken licens koden är utgiven under. Samma gäller övriga uphovsrättsskyddade verk.
Under svensk lag har vi dessutom under vissa omständigheter rätt att kopiera!
Att du kategoriskt sätter likhetstecken mellan kopiering och stöld visar att du inte har någon som helst aning om vad du talar om.

Citat:

kopiering ÄR stöld

Du kan kalla det våldtäkt också när du ändå håller på eftersom syftet bara är att demonisera människor du hatar.
Illegal kopiering innebär upphovsrättsbrott, inget annat. Fråga en jurist om du inte tror mig.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minimaiser
Det här är inte menat att rättfärdiga upphovsrättsbrott, MEN, olovlig kopiering av upphovsrättskyddat material är just ett brott mot upphovsrätten, inte stöld, enligt lagen. När du bevisar att alla nedladdningar är ett förlorat köp så kan jag acceptera din benämning.

Ni som klagar på att fildelning av upphovsrättskyddat material är illegalt, sluta med det, ni får bara vanliga människor som ogillar IPRED-lagen och integritetsövergrepp att framstå som hycklare som vill ha allt gratis.

+1

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Att fälla TBB är som att dömma volvo som medhjälp till rattfylla!

En annan brist med ipred är att om det inte finns klara bevis så blir en person som är straffad för nedladdning värre straffad en en person som är dömd för medhjälp till mord/våldtäkt.

Det är något som inte stämmer här!

Ipred är en helt otroligt dum lag som går emot hela vår nuvarande kultur, idag är internet ett sätt att förmedla och sprida tankar, känslor osv. Och om man jämför med "innan" nedladdningen började så kommer det upp många fler artiser i dagens fungerade sammhälle, och att dom även lättare tjänar pengar på det, än va det gjorde förrut.

Jag anser själv att man skulle gått en helt annan väg, t.ex. liknande med spotify. Där folk istället för att skaffa "bra" sätt att vara anonym på internet kunde lägga dom där pengarna (typ 30 kr i månaden på ett anonymt ip) till att betala industirerna. Vilket hade varit ett betydligt mer smart sätt att gå tillväga på. Att ha värdels största lagliga torrentsida med medlemskostnad på 30 kr månaden.

Sen finns det ju andra synpunkter på det hela som t.ex. att man kan tycka att det är dumt att gå till oss vanliga människor som laddar ner och egentligen inte går med någon vinnst då vi inte hade köpt de flesta av sakerna vi laddade ner endå! utan det vi får är en känsla, eller att följa med i dagens kultur. Det är inte detta man ska sätta spiken på då det finns lättare sätt att spara in de där 100 miljoner dollarna som det "kostar" dom att folk kan tanka ner (då säkert 80-90% inte hade köpt sakerna endå) är det t.ex. nödvändigt att tom hanks i den nya filmen Angels & Demons får över 100 miljoner dollar för sitt skådespeleri? Inget svar behövs det säger sig självt!

Ipred är tyvärr som vanligt, ett "vanligt" sätt från regeringen/staten att aggera. Dvs, fel.

Det behövs privatpersoner som vet va det handlar om som kommer på saker lika som spotify vilket är precis det som behövs!

Permalänk
Medlem

Hejsan allihop, jag tror och tycker att vi alla har rätt till våra åsikter men tycker att ni bör sluta kalla varann för saker och ge sken av att ni alla är bättre än de andra, även om de nu råkar ha fel i sakfrågan!

Ipred är en farlig lag vad man nu än tycker om den, Den kränker människors rättigheter och kan skapa situationer där FÖRETAGET styr vårt samhälle istället för de folkvalada.

Ifall man nu vill debattera för och emot, vare det gäller ipred eller upphovsrättighetslagarana o.c.h. så Läs på...!
Ta inte bara en del av Lagarna och blanda med tycke och smak.
För då blir det rapakalja av inlägg och debatt.

Köpa och sälja.... Betyder olika i olika sammanhang.
Därför gäller inte en åsikt i båda fallen;

Du kan tillverka en sak och sälja den (tillverkaren) ex: träflöjt, (köparen) du kan sälja den , förstöra den och även göra en "kopia" av den och sälja denna, sålänge du inte påstår att det är samma Flöjt... (annars blir det varuförfalskning. + ett antal andra olagligheter.)
Skapa en film/musik (etc) Säljaren avyttrar verket + du kan sälja den kopiera den och i olika sammanhang sälja "Samma" vara om och om igen... du kan även sälja rättigheten till själva verket.
(Köparen) får en Kopia (*Orginal) som denna får lyssna på, men aldrig dela med sig av på något sätt. (** Även om du nu köpt detta verk så är det inte ditt att göra som du vill med.! )

ATT Lagen, bolagen, tekniken och människorna ser på saken lite olika är inte konstigt, eftersom de ser saken utifrån olika synvinklar.
Jag skulle önska att saker var mer enkla och lättare att förstå, för att inte tala om rättvisare och lite mer ärligt, för jag vill inte bryta mot lagen när och ifall jag skulle fildela, för som någon sa; ifall jag köpt en vara så har jag rätt att göra vad jag vill med denna! ( skillnad ifall man bara hyr en sak )
MEN att sälja en sak, 100-1000-miljontals ggr och sedan gnälla för att andra delar med sig av musiken är sniket!
ATT sälja en kopia om och om igen är dessutom bedrägeri...
Har eller har jag inte köpt min vara ?
Det skulle dessutom vara en stor skillnad ifall "varan" i musikens fall
skulle uppträda och vara tillgänglig, för publiken istället för att massproduceras och utnyttjas utifrån multinationella företag,
Jag betalar gärna för en artist om denna ger mig något tillbaka,
Jag vill inte betala för direktörer,produktassistenter, tryckerifirmor,producenters, studios, chaufförer, assistenter, och ett 100-tal andra människor som alla ska ha del av en jättekaka som denna lilla musiksnutt blivit tvungen att växa till, för att kunna försöja dem alla.

Problemet för oss alla att det finns så många grundläggande frågor i denna problematik att jag skulle kunna fortsätta en 3-4st A4 sidor till för att belysa massor av de saker som är felaktigt i Ipred och dess lagar och vad som är rätt och fel.
Men det spelar mindre roll, Vi lyder under våra Lagar, styrda av marionetter (Regeringen) Som gör sin del utifrån de spelregler som skapats under 100-tals år... (finns en bra låt; makten och kapitalet, sitter i samma Båt )

Saker kommer förändras men allt tar tid!
Under tidens gång kommer och har alltid människor hamnat i kläm, för att det finns inga andra sätt att göra det på. (När man skapar regler och lagar)

Som alltid så kan man ha olika åsikter, och detta är bl.a. mina ...
a) Jag gör ej gällande att det jag skivit är till 100% korrekt.
b) Alla har rätt till en åsikt, hur galen den en är...
c) Ha en bra framtid, hur den än ser ut.

T.

Visa signatur

Thomas.

Permalänk

Det finns tyvärr en rätt stor skillnad mellan TPB och både Google och liknelser som att "då borde volvo dömas för medhjälp till rattfylla, och det är uppsåtet med handlingarna. Det är rätt uppenbart att volvos bilar inte är tänkta att användas till rattfyllekörning och att Google framförallt är tänkt som en sökmotor, men att det slinker med lite allt möjligt. TPB är ju en sajt skapt för fildelning, och framförallt illegal fildelning, deras namn bevisar ju tyvärr att piratkopiering är tanken med sidan. Juridiskt sett spelar uppsåtet stor roll.

Så trots att det filosofiskt är jämförbara principer så är det på det juridiska planet helt olika saker. (Notera att jag inte tycker att domen mot TPB är bra, jag bara kommenterar skillnaderna)

Visa signatur

Q6600 G0 @ 3,0 GHz| 4 Gb OCZ PC6400 | Gigabyte P35-DS3 | Inno3D 8800GT OC | Hitachi Deskstar 500 GB | Arctic Cooling Freezer 7 PRO| Corsair 450VX | Aerocool Extremengine 3T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
Vad blir de av med?, hatar när folk drar in stöld i det hela. Det är brott mot upphovsrättslagen då man inte får kopiera upphovsrättskyddade verk utan tillstånd. Men det är ingen stöld, de blir inte av med något. Det är som om jag skulle gå till en butik och se något fint där. Så går ja hem och ger fan i varumärke, patent osv och bygger en exakt kopia. Då är det inte stöld för de har inte blivit av med något. Dock är det inte lagligt.

Visst får man bygga en likadan kopia
Skillnaden är väl att en låt t.ex är något du kopierar och inte komponerat själv, men bygger du en kopia är det ju du som byggd den själv

edit:
Som du beskriver så är det väl nästan om om artisten skulle kunna stämma mig för jag går och sjunger på deras låtar jag hört på radion men inte betalat för

Kanske drog ut på det hela lite men så jag tolkar det som

edit2:
Jag har fortfarande inte heller hajjat riktigt om det är olagligt eller ej att spela in en låt via webradio med hög kvalité så man får cd kvalité
Så vitt jag vet är det väl inte olagligt att spela in, samma sak som man kan spela in på tv'n

Vart går gränsen? Om polisen skulle slå till hos mig och upptäcka min hårddisk var full av inspelade låtar från radion eller tv'n

edit3:
Men för topic så tycker jag google borde i praktiken falla för samma anklagelser som TPB eftersom google hjälper en hitta en massa torrents
Samma som msn, det hjälper folk skicka t.ex. låtar till varandra

TPB varken laddar upp eller laddar ner något olagligt, det är användarna som dom borde sätta dit
Men antar det är inte vad t.ex. Hollywood bryr sig om

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeino
Att fälla TBB är som att dömma volvo som medhjälp till rattfylla!

Den var dålig. Om du hade varit lite smart så kunde du ha skrivit:
Stämma systembolaget för alla brott de skapar.

Men själva stämmningen mot google är ju väldigt naiv. Domen mot tpb har ju ingenting med ipred att göra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bosh1
Jag tycker det är helt rätt.
De är inte ute efter att sätta dit google, de är ute efter att visa hur dum hela grejen med piratebay är.

Att sätta dit piratebay för deras verksamhet är ju som att sätta dit vägverket när 3 bankrånare åker i en snodd bil på vägverkets väg, till en bank, springer in och rånar den och springer ut igen för att sedan använda vägverkets väg som flyktväg.

Är det inte mer som att sätta dit banken.. Då banken underlättade rånet genom att samla alla pengar på ett ställe??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minimaiser
Det här är inte menat att rättfärdiga upphovsrättsbrott, MEN, olovlig kopiering av upphovsrättskyddat material är just ett brott mot upphovsrätten, inte stöld, enligt lagen. När du bevisar att alla nedladdningar är ett förlorat köp så kan jag acceptera din benämning.

Håller fullständigt med. Brott mot upphovsrätten per definition inte är stöld. Dock måste mitt inlägg läsas med tidigare inlägg som bakgrund där alla säger att piratkopiering inte är stöld = inget brott.
reeperbahn vill uppenbarligen fortsätta med nedladdning av upphovsrättsskyddat material men låta någon annan betala för det som tex hans mamma!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av minimaiser
När du bevisar att alla nedladdningar är ett förlorat köp så kan jag acceptera din benämning.

Går det att överhuvudtaget bevisa?
Eller ok att bryta mot lagen bara för att "ingen skada är skedd"?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av minimaiser
Ni som klagar på att fildelning av upphovsrättskyddat material är illegalt, sluta med det, ni får bara vanliga människor som ogillar IPRED-lagen och integritetsövergrepp att framstå som hycklare som vill ha allt gratis.

Hur kan man låta bli när alla sk "hycklare" skriker och tjuter om integritet och samtidigt ställer frågor om torrents, VPN och ISP's rutinen om utlämnande av personuppgifter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Det beror helt på vilken licens koden är utgiven under. Samma gäller övriga uphovsrättsskyddade verk.
Under svensk lag har vi dessutom under vissa omständigheter rätt att kopiera!
Att du kategoriskt sätter likhetstecken mellan kopiering och stöld visar att du inte har någon som helst aning om vad du talar om.

Går du in på top 100 på TPB så ska du se att ingen av dessa program/spel/filmer tillåter dig att fritt sprida och ladda hem på internet.
Och ingen pratar om kopiering för privat bruk, att sprida upphovsrättsskyddat material via TPB faller inte under "kopiering för privat bruk"!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Du kan kalla det våldtäkt också när du ändå håller på eftersom syftet bara är att demonisera människor du hatar.
Illegal kopiering innebär upphovsrättsbrott, inget annat. Fråga en jurist om du inte tror mig.

Löjligt! Var fick du våldtäkten ifrån? Jag är beredd att släppa benämningen "stöld" då det var egentligen felaktigt från min sida.

Zeino: Jag tycker att du förtjänar en årslön på 50000 kr. Du behöver inte heller några bidrag. Låter det bra? Inte?
Vad har du då för rätt att bestämma vad Tom Hanks ska tjäna? Bara för att informera dig, finns knappt några exempel på länder där kommunismen har fungerat!
Vill du inte göra Tom Hanks rikare så låt bli att köpa hans filmer. Att du sedan kanske laddar hem dem från TPB får du själv ta eventuella konsekvenserna av.
Och sedan undrar minimaiser varför jag/andra framställer ipred-motståndarna som hycklare? Det är bara att läsa Zeinos och reeperbahns inlägg så förstår man...

tal666: Kan inte annat än att INTE hålla med dig, tyvärr. Och som du själv sa - olika åsikter!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jakubbanach
Det finns tyvärr en rätt stor skillnad mellan TPB och både Google och liknelser som att "då borde volvo dömas för medhjälp till rattfylla, och det är uppsåtet med handlingarna. Det är rätt uppenbart att volvos bilar inte är tänkta att användas till rattfyllekörning och att Google framförallt är tänkt som en sökmotor, men att det slinker med lite allt möjligt. TPB är ju en sajt skapt för fildelning, och framförallt illegal fildelning, deras namn bevisar ju tyvärr att piratkopiering är tanken med sidan. Juridiskt sett spelar uppsåtet stor roll.

Så trots att det filosofiskt är jämförbara principer så är det på det juridiska planet helt olika saker. (Notera att jag inte tycker att domen mot TPB är bra, jag bara kommenterar skillnaderna)

Hur är det att dra parallellen med att volvo döms för medhjälp till fortkörning.
Alla volvos bilar går fortare än 110, vilket borde bevisa uppsåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nattmannen
Är det inte mer som att sätta dit banken.. Då banken underlättade rånet genom att samla alla pengar på ett ställe??

Börjar inte du samt alla andra tröttna på detta?
Att TPB blev dömda nu med facit i hand är skandal.
Att blunda för faktum att killarna bakom TPB-gjorde det de gjorde med uppsåt är bara naivt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nattmannen
Hur är det att dra parallellen med att volvo döms för medhjälp till fortkörning.
Alla volvos bilar går fortare än 110, vilket borde bevisa uppsåt.

På inhägnat område får du köra fortare än 110.
På tyska autobahn får du köra fortare än 110.
I Sverige FÅR du köra fortare än 110, närmare bestämt 120.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pointpurple
Oj. Naiviteten flödar.
1. Fildelning är en sorts stöld, ja - även om jag inte tycker att man kan stämma någon som tankat en film på filmens fulla marknadsvärde, så är det fortfarande en stöld. (eftersom jag anser att en nerladdning inte är ett förlorat köptillfälle.)

2. Du verkar anse att alla filmbolag, musikutgivare och spelföretag är elaka facister som är jätterika redan och bara vill suga så mycket pengar som möjligt från oss stackars förtryckta människor. Nej du, för alla spel som laddas ner görs inte av Blizzard, all musik som laddas ner är inte Metallica och alla filmer som laddas ner är inte Twillight. Som kanske har råd med ett par nedladdningar. Googla Demigod, titta på försäljningssiffrorna vs nedladdningarna. (Bristfälliga exempel, kanske - men du inser nog min poäng.

3. Om du inte har råd att köpa en bil, så själ du alltså en - även om du inte behöver den? (Nej, du behöver faktiskt inte film, spel eller musik för att klara dig)

-
Det är bra att folk reagerar mot övervakningslagar som Ipred, FRA och telekomlagen. Men ärligt talat, fildelning är stöld - det är bara naivt att inte tro det.

Det är roligt att folk att folk använder Demigod som exempel för det spelet är ett perfekt exempel på att spel inte MÅSTE ha copy protection för att sälja, ja de hade mycket problem första dagarna, det löstes snabbt och nu har de sålt riktigt många kopior av Demigod.

Du ska veta att väldigt många som laddar ner spel ser det som ett demo (vilket det inte fanns nått till demigod), de testar spelet och gillar de vad de ser så köper de spelet. Vad är slutresultatet av detta? Du säljer fler kopior än vad du hade gjort annars (för den personen hade antagligen inte köpt spelet om han inte fick testa det före)

Det är rätt omöjligt att bevisa med konkreta siffror iaf men stardock har sedan ett bra tag nu sålt sina spel utan copyprotection och de tjänar fortfarande bra med pengar så det är ett bra exempel på att copyprotection INTE gör det omöjligt att sälja spel (jag köpte t.ex. demigod, jag hade INTE köpt det om det inte varit för företagets policy att inte ha copy protection, detta ökar värdet på produkten i mina ögon)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bosh1
Jag tycker det är helt rätt.
De är inte ute efter att sätta dit google, de är ute efter att visa hur dum hela grejen med piratebay är.

Att sätta dit piratebay för deras verksamhet är ju som att sätta dit vägverket när 3 bankrånare åker i en snodd bil på vägverkets väg, till en bank, springer in och rånar den och springer ut igen för att sedan använda vägverkets väg som flyktväg.

håller med dig till 100%

Permalänk
Medlem

Borde vi inte också anmäla media industrin för medhjälp till stöld/brott mot upphovsrätten? Genom att producera filmer, musik etc och sedan göra den tillgänglig för försäljning gör de sig skyldig till medhjälp också. Spelar ingen roll att Media industrin äger rättigheterna eftersom deras produkter enligt de själva leder till brottslig verksamhet.

En variant på bosh1 liknelse med bankrånarna som använder vägverkets vägar för att fly eller varför inte biltillverkarna som gjorde den stulna flykt bilen.

Tror mediaindustrin verkligen att de får några som helst sympatier när de gör uppenbara övertramp på saker vi faktiskt får göra enligt vissa laga tidigare lagar men kanske inte enligt vissa nya. På internet vill dom inte ens låta oss se på gratis tv för att vi bor i fel land. Ännu mindre spela in gratis showen.

Vet ni att sa att region grejen på DVD skivor etc bara var en temporär grej som de sa att skulle ta bort snart när de fick kritik (myndigheter?). Nu är det långt senare och region grejen används fortfarande för fullt och deras löften har myndigheterna glömt.

Orkar inte spela advokat men de finns massor där de tycker det är brottsligt att göra via internet men helt OK enligt lagen på de gamla vanliga sätten. Som om POSTEN skulle lyckas driva igenom en lag som gör de olagligt att skriva e-post, sms, prata i telefon bara för att POSTEN inte äger och har godkänt dessa sätt. Men du får fortfarande spricka över till kompisen och leverera meddelandet gratis.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Håller fullständigt med. Brott mot upphovsrätten per definition inte är stöld. Dock måste mitt inlägg läsas med tidigare inlägg som bakgrund där alla säger att piratkopiering inte är stöld = inget brott.
reeperbahn vill uppenbarligen fortsätta med nedladdning av upphovsrättsskyddat material men låta någon annan betala för det som tex hans mamma!

Går det att överhuvudtaget bevisa?
Eller ok att bryta mot lagen bara för att "ingen skada är skedd"?

Hur kan man låta bli när alla sk "hycklare" skriker och tjuter om integritet och samtidigt ställer frågor om torrents, VPN och ISP's rutinen om utlämnande av personuppgifter.

Bra att vi är överrens om att olovlig kopiering inte är stöld.

Nej jag tycker inte att det är okej att bryta mot lagen, även om jag själv gjort det, man får stå för konsekvenserna.

Citat:

Och sedan undrar minimaiser varför jag/andra framställer ipred-motståndarna som hycklare? Det är bara att läsa Zeinos och reeperbahns inlägg så förstår man...

Jag förstår att det är lockande att kalla alla motståndare till IPRED hycklare, men jag vill få folk att förstå att det faktiskt finns fler anledningar att vara mot IPRED än att man vill ha allting gratis. För mig handlar det inte om det, utan jag är irriterad över (milt sagt) att upphovsmän får ta en genväg i rättsystemet när de hoppar över polisen och går direkt till domstol utan motpart, att de dessutom kan få igenom en intrångsundersökning, den också utan motpart (okej man kan räkna domstolen som motpart, men den det gäller har här inget att säga till om) ser jag som ett hot mot den personliga integriteten och rättssäkerheten.

Därför blir jag irriterad på de som är emot IPRED för att de inte vill betala för sig, det gör det så lätt för de som är för IPRED att smutskasta sina meningsmotståndare.

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk

Ett par intressanta fråga angående kopiering för privat bruk (http://www.regeringen.se/sb/d/6143) är:

"Hur många vänner får man ha?"

"Vem bestämmer hur många vänner man får ha?"

Väldigt luddigt formulerat det där om privat bruk.

För att göra det hela ännu flummigare kan man blanda in "kassettersättningen" också (http://sv.wikipedia.org/wiki/Privatkopieringsers%C3%A4ttning). Personligen tycker jag att det innebär att de som kopierar (till den typ av media det handlar om) faktiskt betalar för sig, därmed borde man kunna utesluta "stöld"-argumentet. Huruvida kassettersättningen är på kollisionskurs mot upphovsrättslagen eller inte kan man fråga sig, men det är det där med "privat bruk" då... Stön!

Permalänk
Medlem

hur gäller upphovsrättslagen om jag laddar ner tex en del av prison break? den har visats på tv. då borde det vara samma sak som att jag spelar in den på video eller likn eller?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
hur gäller upphovsrättslagen om jag laddar ner tex en del av prison break? den har visats på tv. då borde det vara samma sak som att jag spelar in den på video eller likn eller?

Nej, varför skulle det vara det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nej, varför skulle det vara det?

hurså? hursomhelst så kopierar jag ,då borde ju samma lagar gälla.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
hurså? hursomhelst så kopierar jag ,då borde ju samma lagar gälla.

Nej, stationen har köpt rättigheter att sända ex. PB, spela in det får vi göra tack vare en dom på 70-talet. Oftast när du laddar hem PB så har ingen givit tillstånd till att lägga upp det på internet.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
hurså? hursomhelst så kopierar jag ,då borde ju samma lagar gälla.

Vi får ju spela in TV program från en vanlig TV. De vill ju t.o.m att vi ska betala TV avgift bara för att vi snart kan gå in på SVTs hemsida och se TV sändningar.

Tycker du det är skillnad mellan att kopiera och att spela in?
Andra lagar säger att vi får.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Nej, stationen har köpt rättigheter att sända ex. PB, spela in det får vi göra tack vare en dom på 70-talet. Oftast när du laddar hem PB så har ingen givit tillstånd till att lägga upp det på internet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Vi får ju spela in TV program från en vanlig TV. De vill ju t.o.m att vi ska betala TV avgift bara för att vi snart kan gå in på SVTs hemsida och se TV sändningar.

Tycker du det är skillnad mellan att kopiera och att spela in?
Andra lagar säger att vi får.

aha, okej. det där med stationens köpta rättigheter tänkte jag inte på. nu lät det vettigt.
ares93

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

"harry potter" + ".torrent" Bästa torrent sökmotorn av alla hänvisar till de flesta sidorna.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
"harry potter" + ".torrent" Bästa torrent sökmotorn av alla hänvisar till de flesta sidorna.

Det mest intressanta är om Google själva lagrar torrentfilerna genom sin cache-funktion. I så fall är det rimligtvis bara trackern som skiljer Google från TPB.

En annan spännande sak inom ämnet kan diskuteras i http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8....

Snart är allt på internet olagligt skulle jag tro.