Permalänk
Medlem

Bilbatteriet svetsade ???

Jättespännande alltså, har haft lite strul med larmet på min gamla bil men inte hunnit kolla på det, förutom att en avgaspackning börjat bli dålig då, o att ja ska byta kamremmen snart o precis bytt bromsar

Bilar är utgifter !!

Men idag allts när bilen stått några timmar och skulle användas igen så skulle frugan starta, allt är stendött, displayer - lampor - fläktar.. allt.

Konstaterar att spänningen är 3,8 volt ungefär, lite klent i en bil

Tar ut batteriet o försöker ladda men det verkar helt kortslutet, laddaren slår ifrån på överström direkt..

Har aldrig varit med om att ett batteri gått sönder så fort innan ?

Tur ja hade en kall öl hemma iaf nu när ja missade systemet

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Well batterier kan nog göra det mesta...testat låta den stå i en äldre laddare och se om den tar emot ström efter ett tag?
Annars har jag hört om folk som "chockat" sina batterier med elsvets eller en annan utrustning som kan ge en kraftig "strömspik" under en kort tid och på så vis fått dom att funka någorlunda en tid.

Men detta testas på egen risk....

Dock låter det som att ditt batteri gett upp och bör bytas.

Permalänk
Medlem

Jag har en äldre laddare från hedenhös men man hör ju t o m på den att batteriet drar massivt med ström

Har iofs ett evsvetsaggregat som kan ge hundra ampere men det är växelström, tror ja skippar det

Tycker bara det är märkligt att det gick så fort ?!

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

kändes batteriet varmt? isf är det högtst troligt sönder och bör kaseras snarast

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Jag har en äldre laddare från hedenhös men man hör ju t o m på den att batteriet drar massivt med ström

Har iofs ett evsvetsaggregat som kan ge hundra ampere men det är växelström, tror ja skippar det

Tycker bara det är märkligt att det gick så fort ?!

Jo men larmet kanske kännt av att batteriet varit dåligt och därav orsakat strul med larmet?
Tror vissa larm kan orsaka besvär om spänningen är dålig...

Har dock aldrig hört om batterier som lägger av så fort , det brukar vara en hel del tid från att det börjar tills det inte vill alls nåmer.

Permalänk
Medlem

Säkert ett måndags-ex. Är det ett gel-batteri?

Permalänk
Medlem

Nix, ett vanligt syrabatteri "Excide" tror jag. Fyllningsbart osv.

Synd man inte hade kvitto på det brukar ju vara några års garanti.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

har du fyllt det med kranvatten eller liknande så har du nog kortslutit det, det gjorde brorsan, var inte speciellt klyftigt haha!

har ett gel batteri som gett upp lika plötsligt, tror det kan ha frusit sönder då jag hade det i bilen som extra starthjälp eftersom min bil var lite konstig ett tag tills jag hittade en kabel som var av som hörde till generatorn :).

man kan "reverse" ladda batterier men det är nog lite överkurs, då blir batteriet + pol minus och viceversa. funkar men med begränsad livslängd då plattorna brukar vara så slitna och tunna. dessutom är det ett jävla arbete att få batteriet att "ställa om".

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Utifrån den utbildning jag fick på gymnasiet (gick fordonsprogrammet) så väljer jag att säga åt dig att kassera det knasiga batteriet, kolla igenom elsystemet ordentligt och införskaffa ett nytt batteri.
Det värsta man kan göra pga olycksrisk mm med ett kasst batteri är att experimentera med olika sätt att ladda det, har det gett upp och inte vill ta laddning när laddare är påkopplad så är det bara att parkera det i närmaste box avsedd för bilbatterier.
Att försöka chocka batteriet med svetsaggregat osv är fullständigt idiotiskt, endast de som är dumma nog gör detta.

Permalänk
Medlem

Eller snåla

Sitter ett sprillans batteri i bilen nu och har mätt upp laddningsspänning 14,4V, tomgångsspänning 13,? V (motor av) och strömförbrukning vid avstängd bil, 6mA.

Så det var nog ett kass batteri.

Kranvatten i batteriet ? Tror inte ens frugan skulle få för sig det

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Om du bara visste vad folk får för sig... Kranvatten är harmlöst i jämförelse med vad en del "fixare" lyckas med ;).

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"

Permalänk
Medlem

Detta är märkligt !

Svärföräldrar på besök, hade lite snack med svärfar och han undrade lite om elmätning, han fick nämligen en multimeter av min svåger i gåva.

Tänkte att ja det är ju perfekt, kan ju mäta på mitt döda batteri som står i förrådet, det gav ju 3-4 volt innan, mätte på det idag och det ger nu helt plötsligt 11,3 volt !!! Har inte gjort något med det, det har bara stått.

Kopplade in laddaren igen som gav ca 4 ampere första timmarna, har väl gått ner till 3 ampere nu efter drygt 12 timmar, men det tar fortfarande ström.

Mätte även syravikten i alla cellerna och den var mycket låg, dock likvärdig.

Kan batteriet ha kortslutits av mitt larm som strulade och laddats ur så lågt att det fått spel och sen hämtat sig när det fått stå någon vecka ?

Ska se vad det ger i morgon, litar nog inte på det som bilbatteri mer .. men men..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

mitt döda gel batteri ger oxå ifrån sig hög volt, närmare ca 12.03 volt men kopplar man på något så orkar det inte driva något och volten droppar i botten, låg på 2 volt när jag kopplade på en liten skit lampa.

så förvänta dig inte underverk, men det är kul om du får det att gå igen, då har du ett extra sen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jo exakt, låter det vila i natt så får vi se vad det matar för spänning på morgonen.. Syravikten var inte så bra än men det har bara laddat 12 timmar också.

Vågar inte låta det ladda i förrådet obevakat på natten, vill inte vakna av brandlarmet

Fortsätter ladda det då, fungerar det hyffsat kanske det kan driva min elektriska kylväska på sommarsemestern eller något
Tänkte faktiskt prova det sen genom att ansluta den o se hur länge den orkar, väskan drar ju några ampere så det avslöjar orken rätt fort..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Jo exakt, låter det vila i natt så får vi se vad det matar för spänning på morgonen.. Syravikten var inte så bra än men det har bara laddat 12 timmar också.

Vågar inte låta det ladda i förrådet obevakat på natten, vill inte vakna av brandlarmet

Fortsätter ladda det då, fungerar det hyffsat kanske det kan driva min elektriska kylväska på sommarsemestern eller något
Tänkte faktiskt prova det sen genom att ansluta den o se hur länge den orkar, väskan drar ju några ampere så det avslöjar orken rätt fort..

hoppas det funkar, ja en pelt som nog sitter i kylväskan suger ganska mkt energi. bara koppla på och se vad som händer.

batterier kan vara nyckfulla då dom under last avslöjar sin riktiga sida medan när dom inte gör något kan verka friska fast dom inte är det. MEN jag läste även någonstans att ett bilbatteri är stendött om det ligger runt 10.8 eller om det var 11.8 volt när det inte gör något.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg när du ställer ett bilbatteri i förrådet att ha något mellan golvet och batteriet som tex en träskiva eller dylikt för batterier har en tendens att ladda ur om dom står direkt mot betonggolv, marken osv:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninoquir
Kom ihåg när du ställer ett bilbatteri i förrådet att ha något mellan golvet och batteriet som tex en träskiva eller dylikt för batterier har en tendens att ladda ur om dom står direkt mot betonggolv, marken osv:)

beror på kylan och inte materialet i sig, när jag är ute på vinern och kör radiostyrd bil och ställer sändaren på marken så kan batteri indikatorn droppa ned till nästan noll men stiger upp när batterierna blir lite varmare igen.

men det är aldrig fel att ha något mellan batteriet och golvet om inte annat som skydd mot syra läckage eller att golvet har små stenar som kan pressa sig in i batteriet och skada det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.