Permalänk

Hjälp med höga slutartider

Hej!
Inhandlade nyligen en Panasonic FZ28 och idag tog jag en liten runda för att testa min nya kamera. Tänkte testa att ta några kort med högre slutartid (testade 1-3 sec) på rinnande vatten för att få den där härliga effekten. Detta ledde till att bilden blev överexponerad. Testade att öka bländarvärdet (heter det så?), samt att minska ISO till minimum. Gjorde dock ingen större skillnad. Hört någonstans att man använder filter för att minska ljusmängden som släpps in.

Så. Något jag bör tänka på som jag har glömt? (Detta var min absolut första fotorunda med något annat än en vanlig kompakt kamera).
Om det är gråfilter som gäller. Vad bör jag välja? Kollade lite snabbt på cyberphoto och det skiljer ju kraftigt i pris osv mellan filtrena.

Kanske lite offtopic, men säg att gråfilter är ett hjälpmedel för att ta kort med t.ex. höga slutartider. Finns det andra filter eller tillbehör man bör skaffa sig för att gå ut mer av kameran?

Tack på förhand.

mvh

GeneralKyckling

Permalänk

1-3 sekunder låter rätt långt, 1/20 sekund bör ju räcka för att få lite effekt på vattnet.
Har du kollat vad ljusmätaren säger när du ställer in kameran? Hur ljust var det när du knäppte bilderna?

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim_Beluga
1-3 sekunder låter rätt långt, 1/20 sekund bör ju räcka för att få lite effekt på vattnet.
Har du kollat vad ljusmätaren säger när du ställer in kameran? Hur ljust var det när du knäppte bilderna?

Får testa kortare slutartid i morgon :).
Det var dagsljus.
Vet knappt vad en ljusmätare är?

Permalänk

Ah okej, vet ej hur det ser ut i din kamera, men när du kollar genom sökaren så brukar det finnas en liten antingen stapel eller så som visar + eller - beroende på hur du ställer kameran, den ska helst varken visa det ena eller det andra utan ligga på 0 om man säger så. + innebär ju överexponering och minus är underexponering

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk

Gråfilter är precis vad du ska ha för att kunna förlänga slutartiderna, har själv tittat runt och NDx8 verkar vara det vanligaste "starkaste" som säljs, vilket sänker exponeringen med 3 stops, vilket kanske inte är tillräckligt. Har man däremot 3st sånna så kommer man upp i 9 stops och då börjar det hända saker.

Det låter som om du har ställt in kameran på manuellt läge, gå bort från det och välj bländarprioritet istället. Säg att du har kameran på bländarprio, ställer in den minsta bländaren (störta bländartal) och kameran mäter en exponering på 1/4s

då kan du med ett NDx8 sänka exponeringen till 2s, med 2st filter få ner det till 16s, där börjar du få riktig mjukhet. 3 filter ger dig hela 128s, eller dryga 2 minuter. Jag satte ihop en liten formel för det:

[nuvarande slutartid] x (2^(3x[antal NDx8]))

(3:an är för att NDx8 minskar exponeringen med 3 stops)

dvs, stoppar du in att nuvarande slutartid är, säg 1/20 och du skruvar på två st NDx8 får du en slutartid på 3.2s och med 3st filter 25.6s

Jag har själv inte lekt med ND-filter ännu, men jag är ganska sugen på det

En som fotar bilder med ganska lång slutartid är fotografen Michael Levin:

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ganska läskigt ut men grymt snyggt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Använd en mindre bländare (högre F-värde) så blir de inte överexponerade.
Men skulle dom bli det med minsta bländare ändå så får du vänta tills det blir mörkt eller skaffa gråfilter.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk

Får tacka för alla svar Riktigt bra förklarat Bjohansson!

Vilken "storlek" gråfilter ska man ha till en Panasonic FZ28? Förstod inte riktigt det som stod på teknisk data... (46mm för UV mm annars 55mm med adapter DMW-LA3 (extra tillbehör) för Tele och vidvinkel konverter).

Tänkte beställa hem 1-2st (hur får man på 2?), men vill ju få hem rätt saker.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalkyckling
Får tacka för alla svar Riktigt bra förklarat Bjohansson!

Vilken "storlek" gråfilter ska man ha till en Panasonic FZ28? Förstod inte riktigt det som stod på teknisk data... (46mm för UV mm annars 55mm med adapter DMW-LA3 (extra tillbehör) för Tele och vidvinkel konverter).

Tänkte beställa hem 1-2st (hur får man på 2?), men vill ju få hem rätt saker.

Du har en 46mm filtergänga på objektivet. Om man köper en extra adapter för tele eller vidvinkellinser så har den en 55mm filtergänga. Det är alltså 46mm du skall leta efter.
Observera att du kan få vinjettering om du har för många filter på. Vet inte hur känslig din kamera är dock.

Här är två filter till vettigt pris: http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6239065
Hoya brukar göra helt ok filter.

Filter brukar alltid vara gängade på båda sidorna så att man kan skruva ihop flera stycken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Ok, (kollade på exakt dem innan jag la mig igår ).
Får väl ta och ringa dit och be dem beställa hem en av varje eller nåt.
Tackar!

Woopidoppi! >.<

Ringde, och leveransen skulle dröja 3 månader... De hade ND4 i lager (1 vecka) så får se hur jag gör. Någon som har nåt tips?

Permalänk
Medlem

När det gäller vatten så beror det naturligtvis på vad man är ute efter men 1-3 sekunder är enligt mig väldigt kort. Jag brukar ligga på 15-30s. Då drar jag ner till iso 50 och sätter på ett polfilter som tar 3 steg och bländar ner så mycket jag kan. det brukar fungera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim_Beluga
1-3 sekunder låter rätt långt, 1/20 sekund bör ju räcka för att få lite effekt på vattnet.
Har du kollat vad ljusmätaren säger när du ställer in kameran? Hur ljust var det när du knäppte bilderna?

Visa signatur

asus A7V266-E / amd1900+ /2x ibm 120GXP 80GB raid 0 / 2x 256M ddr cas 2.5 / gfs 3ti200 /

Permalänk

Nu är som sagt bara frågan hur jag ska får tag i 46mm ND8-filter. Scandinavian photo skulle det dröja 3 månader för... ND4 kunde de fixa på en vecka. Men känner att ND4 verkar lite vekt. Hade ju inte gjort något med 2*ND8.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocke919
När det gäller vatten så beror det naturligtvis på vad man är ute efter men 1-3 sekunder är enligt mig väldigt kort. Jag brukar ligga på 15-30s. Då drar jag ner till iso 50 och sätter på ett polfilter som tar 3 steg och bländar ner så mycket jag kan. det brukar fungera.

Tänkte inte på hur snabbt rinnande vattnen han tänkte plåta, trodde det kanske riktigt forsade om det
Fast när man läser lite mer noga nu så antar jag att det är som på exempelbilderna och ja då e ju 1-3 lite kort

On topic:
Har du kollat en annan affär kanske?
Kollade på cyberphoto, dom hade inte heller något i lager vad jag kunde se. Panasonic filter ND 46mm skulle det dyka upp i juli nån gång, men det stod inte vilket värde det hade.

Gå in och hör på Expert kanske?

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim_Beluga
Tänkte inte på hur snabbt vattnen rann, trodde det kanske riktigt forsade om det

On topic:
Har du kollat en annan affär kanske?
Kollade på cyberphoto, dom hade inte heller något i lager vad jag kunde se. Panasonic filter ND 46mm skulle det dyka upp i juli nån gång, men det stod inte vilket värde det hade.

Gå in och hör på Expert kanske?

Kollade expert som skickade mig till Scandinavia där det då skulle dröja 3 månader. Kollade cyberphoto, fotokungen och ett par andra jag hittade på internet. Inget.
Står för tillfället mellan att köra på 2st 4d-filter från Scandinavia (fast vill ju egentligen ha mer) eller att chansa på ebay :P.

Hittade dessa 2:

Ett

Två

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalkyckling
Kollade expert som skickade mig till Scandinavia där det då skulle dröja 3 månader. Kollade cyberphoto, fotokungen och ett par andra jag hittade på internet. Inget.
Står för tillfället mellan att köra på 2st 4d-filter från Scandinavia (fast vill ju egentligen ha mer) eller att chansa på ebay :P.

Hittade dessa 2:

Ett

Två

Hmm.. expert bör kunna beställa hem sådant.. De beställer från focustrading, och mig veterligen har de oftast sådant på lager.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arginj
Hmm.. expert bör kunna beställa hem sådant.. De beställer från focustrading, och mig veterligen har de oftast sådant på lager.

Ringde dem, och de skulle ringa upp mig om leveranstiden imorgon.

Kollade precis runt på varenda sida jag kunde tänka mig och överallt var 46mm nd8-filter slut och skulle komma in i juli och liknande. Så på SISTA stället/fliken jag öppnar läser jag "Finns i lager"! <3 Dustin. Beställde hem två stycken. Hoppas det var värt det :).

Tackar för hjälpen iaf

mvh

Generalkyckling