Permalänk
Avstängd

macbook > Lcd tv

hej alla! jag undrar hur man gör för att koppla sin macbook till en tv med hdmi för att kolla på film osvosv.
jag har sökt lite på google men jag förstår inte riktigt, måste man först köpa en sån här och sedan köpa en dvi till hdmi kabel för att koppla till teven? kommer det funka då, om inte, HUR
tack å hej!

Visa signatur

 macbook alu 2,4ghz 2048 ddr3 250gb 7200rpm hd geekforce m 9400 ddr3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fYNN
hej alla! jag undrar hur man gör för att koppla sin macbook till en tv med hdmi för att kolla på film osvosv.
jag har sökt lite på google men jag förstår inte riktigt, måste man först köpa en sån här och sedan köpa en dvi till hdmi kabel för att koppla till teven? kommer det funka då, om inte, HUR
tack å hej!

Jag kan 0 om Apples produkter men principen är densamma.

Om din Macbook har en mini-dvi så behövs en sådan kabel, ja. Sen måste du ha en DVI->HDMI adapter. Det kommer fungera det är jag bombsäker på.

Då DVI inte bär ljudsignaler så måste du koppla ljudet till TVn på något vis.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekomendera att du kör antigen DVI eller VGA till din TV för om du kör med HDMI kommer du ändå inte få ut något ljud. Ljudet måste dras separat.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren, det blir nog DVI då hdmi inte är till någon större nytta med mac.
vidare tycker jag det hela är lite konstigt att apple inte kör med hdmi uttag.

Visa signatur

 macbook alu 2,4ghz 2048 ddr3 250gb 7200rpm hd geekforce m 9400 ddr3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fYNN
Tack för svaren, det blir nog DVI då hdmi inte är till någon större nytta med mac.
vidare tycker jag det hela är lite konstigt att apple inte kör med hdmi uttag.

Apple har en egen standard istället för att betala en avgift för varje HDMI uttag.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

..och för att spara plats. (skulle vara lite väl mycket med DVI, VGA och HDMI på en 13,3" laptop)

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
..och för att spara plats. (skulle vara lite väl mycket med DVI, VGA och HDMI på en 13,3" laptop)

Nja, dom hade ju redan mini-dvi på sina 13,3". Anledningen är helt enkelt att dom inte vill betala licens avgifter.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Nja, dom hade ju redan mini-dvi på sina 13,3". Anledningen är helt enkelt att dom inte vill betala licens avgifter.

Som är en kombinerad DVI och VGA, men betydligt mindre än de båda. Jag skulle tro det är en anledning i vilket fall.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Apple har en egen standard istället för att betala en avgift för varje HDMI uttag.

Displayport är en VESA-standard precis som VGA, och miniDP kommer att vara med i nästa standard.
DP har vfördelar gentemot DVI/HDMI när det gäller höga upplösningar och flera monitorer. Så vad gäller datorer (förutom hembiomacar) så är DP ett lämpligare val än HDMI (som är med "hembioorienterat").

En förklaring ganska långt från din och en som jag tror de flesta skriver under på.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Avstängd

har handlat det där nu, och så nu måste man också ha ljudkabel till förstärkarn... börjar kännas som ett Riktigt kabel trassel bara för att koppla in för att kunna titta på film/lira musik på TVn. just så som apple fått en att tro att det inte skulle vara?? menmen hoppas det kommer i "nästa standard" du vet den där nånstans i framtiden.

Visa signatur

 macbook alu 2,4ghz 2048 ddr3 250gb 7200rpm hd geekforce m 9400 ddr3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fYNN
Riktigt kabel trassel bara för att koppla in för att kunna titta på film/lira musik på TVn.

Well, jepp... Fast med en appleTV så får man ex.v. HDMI och enkel trådlös synkning av musik/film etc. osv. m.m.
Fast då kostar det ju ytterligare pengar för att det ska bli enkelt.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Jag kör apples mini-DVI -> DVI adapter sedan DVI -> HDMI adapter och sedan HDMI sladd till lcd tvn. Fungerar perfecto.

Tänk på att det kan vara problem att hitta din tvs naitve resolution efter senaste uppdateringen. Min Samsung hittar jag den på enbart HDMI 2 utgången och för tillfället måste jag använda SwitchResX för att tvinga fram den också.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Visa signatur

MacBook 13" - Intel Core 2 Duo 2.2ghz, 4GB RAM, 500GB HD