Död melodispelande Hitachi

Permalänk
Medlem

Död melodispelande Hitachi

Min hårddisk är stendöd bortsett från att den hela tiden spelar en melodislinga och den spinner inte ens upp i varv. Den fungerade i datorn den kom ifrån och när jag skulle stoppa in den i min så är den död. Vad kan ha hänt?
Det är en Hitachi Deskstar 250GB med IDE anslutning. Är det elektroniken som dött i den?

Permalänk
Medlem

Ingen som vet vad som är fel? Kretskortet eller motorn?
Fan så jag hatar allt som har med hårddiskar att göra.

Permalänk

Du kanske har gett den en liten stöt? Det gillar inte elektronik.
Du kan du även lägga den i frysen och se vad som händer sen, med en plastpåse eller något såklart

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Medlem

Att moderna saker ska vara så förbannat ömtåliga. Kunde inte den ruttna 4GB:aren som sitter i datorn gått åt helvete istället

Permalänk
Medlem

Kolla här http://datacent.com/hard_drive_sounds.php. Har för mig att spec. maxtor brukade ha sånt skit för sig när de skar.

Edit: Sitter själv med ett par deathstar 500 GB, varav en efter många om och men slutat hittas av bios och när den gjorde det så kukade den till allt...

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

Jag provade och koppla in en gammal motor från en skrotad 40GB Deathstar och den spann upp så fint så utan krångel. Då återstår det att hitta kortet från den hårddisken och se om motorn är kaputt eller inte.

Permalänk
Medlem

Spelar den en melodi är det troligtvis motorn som är defekt... Så var det på WD iaf.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Nu lessnade jag ur så jag köpte mej en ny WD extern hdd på 1TB så jag kommer ta hårddisken ur min gamla externa och sätta i datorn.
Så då öppnade jag hitachin och motorn är stum, tvärstum. Jag har inte ens kunnat rubba den med en polygrip. Hur kan det ha hänt? Läsarmen är också väldigt kärv.

Permalänk
Medlem

Antagligen ett fabriksfel eller om du har råkat slänga den i väggen utan att märkt det

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Fabriksfel kan det inte vara eftersom den fungerade hos den jag köpte den av och i så fall ska den ha besökt golvet.
Men hur fn kan den sitta så hårt? Det är ju som om någon svetsat ihop motorn i den. Den går inte att rubba.