sämre utbud på svt i framtiden

Permalänk
Medlem

sämre utbud på svt i framtiden

Fick en smärre chock när jag läste att SVT ska dra ner på utbudet.
Täcker inte Tv-licensen det?

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=286&a=494010

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Smaken är visst olika

Själv blev jag snarare glad, visst behöver vi public service TV, men den ska inte svälla ut och producera halvkassa underhållningsprogram som lika bra kan göras av reklam-TV. Idag har vi så mkt olika media att den relativa betydelse av statlig TV har minskat, då ska också resurserna som läggs på det minska. Hoppas de minskar TV-licensavgiften också.

Faktum är att för min del skulle man kunna lägga ner allt utan nyheter, dokumentärer och samhällsprogram, men jag förstår att även t ex barnprogram och kanske lite mer också borde vara kvar, men allt annant borde försvinna från statlig TV. Skära budgeten med 50% borde vara möjigt.

Permalänk
Medlem

Jag hörde detta på radion och då tänkte jag (när de sa att de skulle skära ner på nyheterna) att istället för att skära ner på svenska nyheterna varför inte lägga ner tex uutiset helt. De finnlandssvenskar som har bott i sverige i 30 år men som inte lärt sig svenska får väl helt enkelt ta och svälja stoltheten och lära sig svenska och lyssna på svenska nyheter eller så får de väll skaffa parabol eller nått och det finns garanterat fler värdelösa program från svt man kan lägga ner helt men som "teejee" skriver så är nyheter, dokumentärer osv. bra att ha kvar.

Minska tv-licensen kommer dom garanterat inte göra, tvärt om.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe
istället för att skära ner på svenska nyheterna varför inte lägga ner tex uutiset helt. De finnlandssvenskar som har bott i sverige i 30 år men som inte lärt sig svenska får väl helt enkelt ta och svälja stoltheten och lära sig svenska och lyssna på svenska nyheter eller så får de väll skaffa parabol eller nått

Jag antar att du syftar på hitflyttade finnar, inte finlandssvenskar.
Finlandssvenskarna är ju per definiton allihopa svenskspråkiga - finlandssvenskarna är den minoritet i Finland som har svenska som modersmål.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

stod ju i tidningen för ett tag sen att svt inte får ta del av ens hälften av intäkterna från tv-licenserna, om jag minns rätt. DN var det iaf.
Om de har nått i skallarna borde väl svt få så mkt de behöver av de där pengarna som ändå ska gå dit, så pengar borde inte vara problemet men vad vet man.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Jag antar att du syftar på hitflyttade finnar, inte finlandssvenskar.
Finlandssvenskarna är ju per definiton allihopa svenskspråkiga - finlandssvenskarna är den minoritet i Finland som har svenska som modersmål.

hehe..tack för rättningen, naturligtvis menar jag de finnar som kom hit på 70-talet.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
stod ju i tidningen för ett tag sen att svt inte får ta del av ens hälften av intäkterna från tv-licenserna, om jag minns rätt. DN var det iaf.
Om de har nått i skallarna borde väl svt få så mkt de behöver av de där pengarna som ändå ska gå dit, så pengar borde inte vara problemet men vad vet man.

Stod det vart de resterande pengarna går?

Visa signatur

Canon 30D - BG-E2N - Canon 28/2,8 - Canon 50/1,8 - Tokina 100/2,8 macro - Sigma EX 70-200/2,8 - Mina Bilder
Marantz 2230 - NAD 2400 - H/K HD 970 - DIY HiVi F8 + Seas 27TDFC

Permalänk
Medlem

sveriges radio får en del av radio/tv licens pengarna

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk

Det rätta vore givetvis att sluta sända underhållnings-tv, åtminstone av den mer hjärndöda typen.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

jag ser mer detta som ännu ett steg till medieavgiften, där alla som har dator skall betala, för detta är ett politiskt och medialt utspel inget annat

"usch, vi har inga pengar, svenska folket måste kunna få fri tillgång till opartiska nyheter, för vi får ju inga pengar för reklam" vilket inte är sant, se på melodifestivalen och skivorna som säljs

hoppas jag har fel, men jag tror att detta bara är ytterligare ett steg i hur de skall bygga om internet till vad de vill ha internet till

/Daniel

Permalänk
Medlem

bättre dom kunde plugga igen skiten så man slapp 1an o 2an..

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Hoppas vi slipper alla "pensionärsprogram"

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Medlem

wow, "Hej vi gör denna produkt sämre men ni får fortfarande betala samma pris för den"

Jajja har väll altid bara sänts skit på denna kanalen iaf.

Permalänk
Medlem

Det gör mig glad över att inte betala någon tv-licens när det ska sparas på redan dåliga kanaler...

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BesteN
Jajja har väll altid bara sänts skit på denna kanalen iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Det gör mig glad över att inte betala någon tv-licens när det ska sparas på redan dåliga kanaler...

Jag påstår inte att SVT är perfekt på något vis, de har definitivt sina baksidor, men säg den TV-kanal som inte sänder skit?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hur kan de bli sämre?

Lägg ner kanalerna och använd tv-licens pengarna till något vettigt som att hjälpa utsatta barn?

Och när dom ändå håller på kan dom väl ta kyrkoskatten och göra desamma med den.

Betala till nån Harry Potter förening på 2000-talet.

Permalänk
Medlem

Ser typ bara på SVT kanalerna nuförtiden, vill ha lite substans i det jag ser. Vilket de andra kanalerna sällan erbjuder, orkar inte heller med den groteska mängden reklam.

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Jag påstår inte att SVT är perfekt på något vis, de har definitivt sina baksidor, men säg den TV-kanal som inte sänder skit?

Det kan jag inte, för någon sådan existerar antagligen inte... Det är den stora anledningen till att jag valt bort både tv och tv-licens.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

somsagt, ett jävla politiskt och medialt utspel, falsk jävel den där hamilton

"Varje år beslutar riksdagen hur mycket av licenspengarna som ska fördelas på de tre public servicebolagen. Förra året tilldelades de totalt 6,4 miljarder kronor.
700 miljoner

Men man fick in betydligt mer i tv-avgift. Detta överskott har placerats på ett rundradiokonto som har växt till svindlande dryga 700 miljoner kronor - något som motsvarar årsavgiften för tv-licens för 340 000 hushåll, alltså var 10:e licensbetalare."

http://nyhetskanalen.se/1.988710/2009/05/10/tv_avgiften_ger_staten_overskott

/Daniel

Permalänk

kmr inte sakna dom kanalarerna! plugga igen skiten säger jag!

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Inaktiv

haha har inte kollat på 1-2an på 10år tycker dom alltid kör bara skit en då. men att man ska betala tv avgift för dom tycker jag e skammligt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timeless Visions
haha har inte kollat på 1-2an på 10år tycker dom alltid kör bara skit en då. men att man ska betala tv avgift för dom tycker jag e skammligt

samma har inte tittat på 1-2 senn dom la ner Rederiet och de måste vara minnst 10 år sen på 2000 talet har ja inte äns sökt in svt 1 o 2

varför kan dom inte bara fixa ett kort typ som till boxer som man måste ha i för at se svt 1 o 2 kortet ska man få när man betalt tv licens

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
samma har inte tittat på 1-2 senn dom la ner Rederiet och de måste vara minnst 10 år sen på 2000 talet har ja inte äns sökt in svt 1 o 2

varför kan dom inte bara fixa ett kort typ som till boxer som man måste ha i för at se svt 1 o 2 kortet ska man få när man betalt tv licens

Om dom skulle skaffa ett programkort så skulle dom få lägga ner det för att ingen skulle köpa tjänsten.
Bättre att tvinga på folk den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erto
Om dom skulle skaffa ett programkort så skulle dom få lägga ner det för att ingen skulle köpa tjänsten.
Bättre att tvinga på folk den.

ja men då kanske det skulle få dom att tänka om och inte gneta samma skit år ut och år in om tittarsiffrorna sjunker...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tittar mindre o mindre på TV, ettan och tvåan har sällan nått intressant, och resten är så sönderhackad av reklam så det går inte att titta på nått.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

De få gånger jag kollar på 2an brukar vara för det regionala nyheterna och ibland de 'vanliga' det mesta är faktiskt skit där och när jag skaffar egen tv så ska jag löda bort tv mottagaren och använda den som datorskärm. för då kan de omöjligt tvinga ur mig pengar på något jag ändå inte kommer nyttja.

att få ett sådant överskott som de har och sen vilja höja det ännu mer så kan man faktiskt undra+ kan de inte köpa in lite bra filmer istället och visa på fredagskvällen? för många år sedan hade de att man fick välja mellan 3-5 filmer och ringde in o röstade en halvtimme senare (typ nått litet program i mellan) så vann den populäraste filmen.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

sämre än hallal tv?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skaune
Ser typ bara på SVT kanalerna nuförtiden, vill ha lite substans i det jag ser. Vilket de andra kanalerna sällan erbjuder, orkar inte heller med den groteska mängden reklam.

SVT är ju hur tråkigt som helst. Den enda kanalen som är värd titta på är Discovery.

BTW, hur många betalar egentligen tv-licens?

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Tillräckligt många antar jag då Publicservice-bolagen SVT, SR och UR har en budget på 18,6 miljoner kr per dygn.
Public service har därmed en större budget än samtliga privata svenska TV- och radiostationer tillsammans.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
SVT är ju hur tråkigt som helst. Den enda kanalen som är värd titta på är Discovery.

BTW, hur många betalar egentligen tv-licens?

9 av 10 enligt radiotjänstens reklam. Det borde vara per hushåll.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W