Apoteksmonopolet slopas, kanon eller kalkon?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Det låter ingen höjdare. Får hoppas det inte blir så i Sverige. Personligen skiter jag i om det är statligt á la Nordkorea eller om det är privatägt. Vad som är bäst är det viktigaste.

Precis den pragmatiska inställningen jag har till ekonomi och politik. Men tyvärr handlar det mest om sandlåda (a la han säger så då måste vi säga så), sticka folk i ryggen för att ta sig uppåt i partierna och ideoligiska ställningstaganden utan verklighetsförankring. Har ändå varit aktiv när jag var yngre och t.o.m. kommunordf. i ett av ungfomsförbunden. Kan ju fråga sig vilka det är som lyckas ta sig till riksdagen tillslut men nu känner jag att jag går lite väl off topic.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Bra. Det finns tre länder i världen som har statligt monopol på apotek: Sverige, Kuba och Nordkorea. Bara det talar väl för att vi går i rätt riktning.

Har relativt liten kontakt med apoteket, men ser iaf fram emot bättre tillgång på alvedon och annan enklare medicin.

Hitler var nykterist, Hitler var nazzist, nazzister är dåliga.

Är du nykterist så är du nazzist och därför dålig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Hitler var nykterist, Hitler var nazzist, nazzister är dåliga.

Är du nykterist så är du nazzist och därför dålig.

Han var vegetarian också.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

det är bara att avvakta och se, blir priserna högre så är det "FAIL" på det hela, håller sig priserna på samma/lägre nivå men med butiker som har längre öppetider/bättre bemanning så är det bra:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
BS som vanligt, finns skäl till att ha monopol (statliga eller icke, men då med reglering för att maximera nyttan). Orkar inte ta detta med dig igen för du ger tydligen aldrig upp. (är väldigt lätt att räkna på perfekt konkurrens men det är förbannat overkligt i de flesta situationer)

"Du har fel, men jag tänker inte argumentera varför".

Lite anmärkningsvärt att du förespråkar monopol. SweClockers är ju forumet där folk på fullaste allvar stödköper hårdvara från AMD bara för att Intel inte ska få monopol. Förklara för mig vad som är skillnaden här.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Vad det belyser är att du endast är ute efter att propagera för allt som stämmer med din ideologi och inte alls är intresserad i sakfrågan. Vilka som använder ett visst system är totalt irrelevant, och det vet du. Det skrämmer mig lite att du medvetet använder argumentationsfel för att smutskasta meningsmotståndare. DET är ärkementaliteten bakom världens alla problem: Folk som vägrar se världen för vad den är utan lever kvar i sin idévärld. Ett typsikt syndrom som alla religioner har.

Som vanligt Zartax kan du inte argumentera för din egen sak (att monopolet är bra) utan du kan bara attackera andra synpunkter som inte följer den socialdemokratiska världsbilden. Förklara varför det här är en dålig idé istället.

Jag har redan radat upp flera fördelar: billigare priser, bättre tillgång, bättre öppettider.

Sedan förstår de flesta att om hela världen gör på ett sätt förutom Sverige och två kommunistländer är det en anledning att fundera vad som är rätt och fel. Det är ju inte så att alla länder har något att förklara, det är snarare vi tre länder som måste motivera vår ståndpunkt för resten av världen. Enkelt.

Sedan är det väldigt grundläggande ekonomi att statliga monpol leder till höga priser. Detta förstår till och med forumets fanboys, som för det mesta inte ens läser det här forumet.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

Jag har redan radat upp flera fördelar: billigare priser, bättre tillgång, bättre öppettider.

det vet vi inte riktigt än hur det går med de delarna;)

sen så tillgång på en helt "marknads ekonomiskt" apotekssystem skulle nog bli sämre, då menar jag inte i stockholm utan ute på vischan, det är vad jag TROR, men som sagt så vet vi inte än hur det går, och det kommer nog dröja innan vi får se om frukten utav detta blir god eller rutten:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
det vet vi inte riktigt än hur det går med de delarna;)

sen så tillgång på en helt "marknads ekonomiskt" apotekssystem skulle nog bli sämre, då menar jag inte i stockholm utan ute på vischan, det är vad jag TROR, men som sagt så vet vi inte än hur det går, och det kommer nog dröja innan vi får se om frukten utav detta blir god eller rutten:)

Det beror ju på hur mycket staten lägger sig ivägen. De kommer ju fortfarande driva butiker under "Apoteket AB" och det här nya statliga företaget. Med riktig fri konkurrens skulle medicin kunna säljas precis som datorhårdvara, man skulle kunna slå upp lägsta pris på Prisjakt.

Nu finns det ju dock "högkostnadsskydd" och liknande så eftersom det är någon annan som betalar för medicinen saknas ju incitament att söka de lägsta priserna. Men när det gäller alvedon och liknande kommer vi definitivt få se lägre priser, om nu OKQ8 och liknande får börja konkurrera (vilket jag inte vet, men hoppas).

Det skulle verkligen göra sverige bättre: om livsmedelsbutiker och mackar får sälja medicin.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Som vanligt Zartax kan du inte argumentera för din egen sak (att monopolet är bra) utan du kan bara attackera andra synpunkter som inte följer den socialdemokratiska världsbilden. Förklara varför det här är en dålig idé istället.

Ok, två saker.

1. Jag har inte tagit ställning i den här frågan. Ingenstans i denna tråd står det om jag tycker det är bra eller dåligt med att monopolet slopas. Så hur ska jag då kunna argumentera för min sak?

2. Jag attackerar inte synpunkter för att de inte följer den socialdemokratiska modellen. Jag har inte ens attackerat en synpunkt än. Vad jag attackerar är uppenbara argumentationsfel i syfte att smutskasta den andra sidan.

Så, jag skulle uppskatta om du kunde sluta göra en straw man och lägga ord i min mun. Du kör med guilt by association, jag synade dig. Stå för det istället för att dra fram en straw man.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Sedan förstår de flesta att om hela världen gör på ett sätt förutom Sverige och två kommunistländer är det en anledning att fundera vad som är rätt och fel. Det är ju inte så att alla länder har något att förklara, det är snarare vi tre länder som måste motivera vår ståndpunkt för resten av världen. Enkelt.

Nja, inte riktigt va? För det första måste vi inte motivera ett skit inför resten av världen. Hur vårat medicindistribueringssystem ser ut behöver vi bara motivera för våra egna medborgare, eftersom det är de som är berörda. Att det sedan finns två kommunistländer som har samma system (nåja, helt lika lär de ju inte vara...) säger ingenting om hurvida det är bra eller inte. Det är fortfarande sakliga argument som avgör det, inte vilka andra som är likadana på en punkt. Så sluta försvara ditt icke-argument.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Sedan är det väldigt grundläggande ekonomi att statliga monpol leder till höga priser. Detta förstår till och med forumets fanboys, som för det mesta inte ens läser det här forumet.

Ja, lite för grundläggande, kanske så grundläggande att modellen inte är applicerbar i verkligheten (som de flesta ekonomiska modeller...). Om uppgifterna här i tråden stämmer så gav ju den grundläggande ekonomiska modellen inte rätt prognos i Norge.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Nja, inte riktigt va? För det första måste vi inte motivera ett skit inför resten av världen. Hur vårat medicindistribueringssystem ser ut behöver vi bara motivera för våra egna medborgare, eftersom det är de som är berörda. Att det sedan finns två kommunistländer som har samma system (nåja, helt lika lär de ju inte vara...) säger ingenting om hurvida det är bra eller inte. Det är fortfarande sakliga argument som avgör det, inte vilka andra som är likadana på en punkt. Så sluta försvara ditt icke-argument.

Minoriteten måste alltid argumentera hårdare i politiska debatter. Att sälja ut apoteken är ju inte en hypotetisk situation som kanske kommer att hända, det är realitet. Och majoriteten har insett att det är rätt väg. Det enda som minoriteten kan göra nu är att hindra utförsäljningen. Det hänger alltså på er att argumentera varför det här är en dålig idé, inte tvärt om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Ja, lite för grundläggande, kanske så grundläggande att modellen inte är applicerbar i verkligheten (som de flesta ekonomiska modeller...). Om uppgifterna här i tråden stämmer så gav ju den grundläggande ekonomiska modellen inte rätt prognos i Norge.

Beror ju på hur Norge hanterat situationen. Kanske det är som lokaltrafiken i vissa delar av Sverige, vill säga de har bara gett bort monopolet till ett privat företag? Isåfall blir ju inte servicen eller priserna nödvändigtvis bättre, eftersom konkurrens saknas.

Har man fri konkurrens utan regleringar får man lägre priser och bättre service när aktörerna konkurrerar med varandra. Det är fakta, "ekonomi 101". Om du anser att det är fel har du en massa förklarande mot konventionell ekonomisk visdom.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Minoriteten måste alltid argumentera hårdare i politiska debatter. Att sälja ut apoteken är ju inte en hypotetisk situation som kanske kommer att hända, det är realitet. Och majoriteten har insett att det är rätt väg. Det enda som minoriteten kan göra nu är att hindra utförsäljningen. Det hänger alltså på er att argumentera varför det här är en dålig idé, inte tvärt om.

Minoriteten? Det här är inte en världspolitisk debatt, det handlar om ett svenskt system som bara rör svenskar. Dessutom borde väl den som vill göra en förändring vara den som motiverar varför det nya systemet är bättre än det gamla?

Hänger på oss? Vilka oss? Jag har inte sagt att jag är emot en utförsäljning. Däremot har jag sagt att jag är mot argumentationsfel och propaganda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Har man fri konkurrens utan regleringar får man lägre priser och bättre service när aktörerna konkurrerar med varandra. Det är fakta, "ekonomi 101". Om du anser att det är fel har du en massa förklarande mot konventionell ekonomisk visdom.

Det är fakta under ideala förhållanden, vilket vi inte har. Nu stämmer det rätt ofta ändå, men just medicinbranchen är lite speciell. Vi har högkostnadsskydd, de som bestämmer vilket märke är inte samma som betalar (läkare vs patient), det finns humanistiska skäl att tillgodose tillgången på marknader som inte är ekonomiskt hållbara (landsbygd) osv. osv. Det är alltså inte så enkelt som du vill få det att se ut.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Precis den pragmatiska inställningen jag har till ekonomi och politik. Men tyvärr handlar det mest om sandlåda (a la han säger så då måste vi säga så), sticka folk i ryggen för att ta sig uppåt i partierna och ideoligiska ställningstaganden utan verklighetsförankring. Har ändå varit aktiv när jag var yngre och t.o.m. kommunordf. i ett av ungfomsförbunden. Kan ju fråga sig vilka det är som lyckas ta sig till riksdagen tillslut men nu känner jag att jag går lite väl off topic.

Ja för apoteksmonopolet bygger ju inte alls på ideologi, principer eller dogmer utan är bara ren och skär pragmatism som faller sig helt naturlig. Det är också därför som så många länder som Kuba och Nordkorea också har det...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Hitler var nykterist, Hitler var nazzist, nazzister är dåliga.

Är du nykterist så är du nazzist och därför dålig.

Urkasst argument. Det är skillnad på guilt-by-association och att ge perspektiv.
...
Ska alla argument för ett monopol basera sig på dylika saker, genom att misstänkliggöra avigsidorna med monopol och avskriva antimonopol-ivrare som "idealister" eller som förment opragmatiska?

Det är ju lite lustigt med tanke på att det är hyggligt svårt att förstå det "pragmatiska" (vet folk ens vad det betyder?) med att ha ett nattöppet apotek per miljon invånare och begränsade öppettider i övrigt? När denna kontrollapparat ändå inte räcker till stramas den åt på annat håll genom minskade förpackningsstorlekar eller åldersgräns, varvid den förra åtstramningen principiellt redan fallit. Ingenting hindra dylik kontroll över privata apotek heller, precis som inget i sak hindrar att ett statsägt apotek brister i kontroll.

Den "kloka lista" (kloka listan) som apoteket gett ut för att få billigare mediciner visar sig också vara ett skämt - apoteket är precis lika påverkbart från förment onda läkemedelsbolag som vilken privat aktör som helst - t.ex. rekommenderas kända "affischnamn" på mediciner där billigare finns, ibland t.o.m. från samma leverantör (t.ex. Alvedon vs Reliv).

Att "skydda" folk för felmedicinering är bara en sorts MacGuffin, en platshållare, i bristen på riktiga argument. Ty på vad sätt hindrar apoteket felmedicinering eller missbruk? Ska mediciner vara till för patienterna eller för att driva monopol?

Det är ju inte tu tal om att inte kontroll ska finnas, men det finns inget inneboende i statliga monopol som garanterar denna typ av kontroll. Det är bara på slentrian som staten vill ha monopol på saker de tror att de måste styra. Vidare; som det ser ut nu kommer troligen vanliga butiker i första hand erbjuda ett mindre sortiment av receptfria mediciner för egenvård och även för detta krävs en apotekare.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
"Du har fel, men jag tänker inte argumentera varför".

Lite anmärkningsvärt att du förespråkar monopol. SweClockers är ju forumet där folk på fullaste allvar stödköper hårdvara från AMD bara för att Intel inte ska få monopol. Förklara för mig vad som är skillnaden här.

Som vanligt Zartax kan du inte argumentera för din egen sak (att monopolet är bra) utan du kan bara attackera andra synpunkter som inte följer den socialdemokratiska världsbilden. Förklara varför det här är en dålig idé istället.

Jag har redan radat upp flera fördelar: billigare priser, bättre tillgång, bättre öppettider.

Sedan förstår de flesta att om hela världen gör på ett sätt förutom Sverige och två kommunistländer är det en anledning att fundera vad som är rätt och fel. Det är ju inte så att alla länder har något att förklara, det är snarare vi tre länder som måste motivera vår ståndpunkt för resten av världen. Enkelt.

Sedan är det väldigt grundläggande ekonomi att statliga monpol leder till höga priser. Detta förstår till och med forumets fanboys, som för det mesta inte ens läser det här forumet.

Det finns sk naturliga monopol där average cost hela tiden sjunker (stordriftsfördelar så att man inte når minimun average cost) där det är "naturligt" att monopol uppstår. I sådana situationer så kan man antigen förstatliga eller reglera (med hjälp av prisreglering, och detta görs tom i USA som jag gissar är ditt favvoland ). Det finns mycket som tyder på att det snarare skulle bli dyrare än nu. Sedan kan man ju prata om andra värden med att staten står för den biten och t.ex. externaliteter av olika slag kan motivera i alla fall någon form av reglering.

Det är inget konstigt med monopol men det som är otäckt är privata oreglerade monopol. Har sagt det förr och säger det igen du får gärna läsa på lite mer om nationalekonomi då av min erfarenhet de flesta som tjatar sig varma om hur bra fri konkurrens är inte har tillräcklig kunskap för att se problemen som finns i verkligeheten i många situationer. Sedan har du rätt i att "huvudregeln" är att fri konkurrens (givet perfekt information vilket inte råder här, givet no barriers of entry, givet price taking behaviour dvs. alla aktörer går mot "oändligt" små så att de inte kan påverka priset vilket inte gäller här, givet homogena varor och inga externaliteter osv osv) leder till maximal nytta.

Sedan kan jag tro att servicen kan bli bättre inne i storstäderna men det har mindre att göra med privat/offentligt ägande då även offentligt ägda monpol kan ha bättre öppettider. Att det skulle bli bättre på landet tror jag dock inte då det antagligen inte skulle vara lönsamt att fortsätta driva dem vilket skulle kunna få ytterliga negativa konsekvenser i o m att ett företags beteende kan påverka andras (vilket inte existerar i perfekt konkurrens)...

Erfarenheterna visar på att det var mindre lyckat i Norge och ser ingen anledning till att det skulle bli annorlunda här. Ser det hela som ideologi och inte god ekonomisk politik (tvärtom).

edit: och det ovan är economics 101 så du är fel ute

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Ja för apoteksmonopolet bygger ju inte alls på ideologi, principer eller dogmer utan är bara ren och skär pragmatism som faller sig helt naturlig. Det är också därför som så många länder som Kuba och Nordkorea också har det...

Jag skiter i varför vi har monopolet och ser istället till sakfrågan vad som ger mest nytta; att ha kvar det eller slopa det. Mitt tips är att försöka fokusera på sakfrågan istället.

edit: som du kanske märkte är jag i allmänhet skeptisk till politiker och det gäller oavsett färg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Det finns sk naturliga monopol där average cost hela tiden sjunker (stordriftsfördelar så att man inte når minimun average cost) där det är "naturligt" att monopol uppstår. I sådana situationer så kan man antigen förstatliga eller reglera (med hjälp av prisreglering, och detta görs tom i USA som jag gissar är ditt favvoland ). Det finns mycket som tyder på att det snarare skulle bli dyrare än nu. Sedan kan man ju prata om andra värden med att staten står för den biten och t.ex. externaliteter av olika slag kan motivera i alla fall någon form av reglering.

Det är inget konstigt med monopol men det som är otäckt är privata oreglerade monopol. Har sagt det förr och säger det igen du får gärna läsa på lite mer om nationalekonomi då av min erfarenhet de flesta som tjatar sig varma om hur bra fri konkurrens är inte har tillräcklig kunskap för att se problemen som finns i verkligeheten i många situationer. Sedan har du rätt i att "huvudregeln" är att fri konkurrens (givet perfekt information vilket inte råder här, givet no barriers of entry, givet price taking behaviour dvs. alla aktörer går mot "oändligt" små så att de inte kan påverka priset vilket inte gäller här, givet homogena varor och inga externaliteter osv osv) leder till maximal nytta.

Sedan kan jag tro att servicen kan bli bättre inne i storstäderna men det har mindre att göra med privat/offentligt ägande då även offentligt ägda monpol kan ha bättre öppettider. Att det skulle bli bättre på landet tror jag dock inte då det antagligen inte skulle vara lönsamt att fortsätta driva dem vilket skulle kunna få ytterliga negativa konsekvenser i o m att ett företags beteende kan påverka andras (vilket inte existerar i perfekt konkurrens)...

Erfarenheterna visar på att det var mindre lyckat i Norge och ser ingen anledning till att det skulle bli annorlunda här. Ser det hela som ideologi och inte god ekonomisk politik (tvärtom).

edit: och det ovan är economics 101 så du är fel ute igen

Hur bra eller dåligt fri konkurrens blir i lönsamhet eller utbud osv har ingenting med att göra om det är sämre än statligt monopol. Givetvis är ett statligt monopol lättare att göras "lönsam" man har ju ingen att konkurrera med, man behöver inte ta i beaktande en mängd variabler som man behöver på en privat marknad.

Det är just det att en fri marknad är det som gör att saker och ting utvecklas. Att det inte stagnerar eller plötsligt blir en statisk del av budgeten. Ju mer privat, destro mer folkligt förankrat och demokratiskt är den verksamheten. Staten är inte till för att driva företag. En privat marknad visar vad som fungerar och vad som inte fungerar. På gott och ont. Att det ska behövas ett statligt monopol för att räcka över en medicinburk efter ett papper är givetvis skitsnack.

Givetvis kan det bli problem, det handlar om att ta över efter ett monopol som funnits i urminnes tider. Hur ska det kunna ske utan problem när staten har lallat runt och förstört saken i åratal? Bättre sent än aldrig. Det blir bara mer och mer problem ju längre man väntar med att privatisera saker. Givetvis är det viktigt också att det blir en total privatisering och inte som t.ex. elmarknaden där man bara hävdar att den är privat och sedan gråter över att det inte går bra trots att man "avreglerat" den medan vilken tomte som helst kan se att den inte är avreglerad.

Det är en mängd saker som avreglerats i vår tid, vi går hela tiden mot en mer privatiserad marknad vilket är bra. Folk glömmer bort alla olika företeelser som en gång i tiden har varit statliga men som nu är i privat regi och som folk tar för självklara. Givetvis hade även dessa företeelser barnsjukdomar i början. Det betyder inte att de inte borde ha privatiserats. Det var ju det statliga monopolet på åratal som skapat en situation där marknadskrafterna var satta ur spel.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem

Då kanske du också tycker att vi borde privatisera sjukförsäkringssystemet (dvs. fri sjukvård) osv eftersom all privatisering är bra? Det finns mycket som tyder på att det blir dyrare och mindre effektivt än om det finaniseras av det offentliga. Utförande kan vara en knepigare fråga där men hoppas ni förstod poängen.

Poängen är att det finns stordriftsfördelar som talar för att det kan bli dyrare att privatisera, vilket utan att tala ideologi är det jag tar fasta på. Sedan kan det finnas positiva saker men också negativa med en privat marknad för mediciner.
Vidare så finns det inget som säger att bara för att staten äger apoteken (monopol) så kommer utvecklingen stagnera. Apoteket som bolag kan också göra större vinster på att utveckla verksamheten och man kan även dra lärdom av andra länder osv.

Att däremot hänvda att all privatisering är bra då det leder till lägre priser osv är direkt felaktigt.

edit: sedan står det naturligtvis var man fritt att värdera andra saker än ekonomisk effektivitet

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Jag skiter i varför vi har monopolet och ser istället till sakfrågan vad som ger mest nytta; att ha kvar det eller slopa det. Mitt tips är att försöka fokusera på sakfrågan istället.

edit: som du kanske märkte är jag i allmänhet skeptisk till politiker och det gäller oavsett färg

Då får du väl se till att försvara det, om du nu tycker att sakfrågan pekar åt detta håll. Att tala om "sakfrågan" och beskylla den andra sidan för ideologisk färgning när ens argument lyser av just detta känns skenheligt.

Det är också en jäkla skillnad på avraglering, monopol och redan befintliga icke-monopol. Klart att politiker som vill ha monopol vill försöka göra avregleringen så kostsam som det bara går, för att sedan försöka skylla frånvaron av monopol(!) för detta! Detta är inget annat än en slags brända jordens taktik. Vad är "nyttan" med monopol?

Stordriftsfördelar? Öhh? Det är inte apoteket som _gör_ medicinerna och den lilla tillverkning apoteksbolaget har (ACO) finns det ju inga hot mot, förutsatt att de gör en konkurrenskraftig produkt, vilket de gör. Priset är heller inte den springande punkten, utan tillgängligheten versus förmyndare, monopol som princip, statens "rätt" att driva företag. Sedan finns förvisso goda förutsättningar till att priset sjunker eller åtminstone anpassas till vad folk efterfrågar. Högkostnadsskydd och liknande kan givetvis vara kvar. Där en konkurrensutsatt vara inte sjunker i pris handlar det om tidigare konstlade priser. Priset kan fortfarande bli lägre i det stora hela, samhällsekonomiskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Då kanske du också tycker att vi borde privatisera sjukförsäkringssystemet (dvs. fri sjukvård) osv eftersom all privatisering är bra?
...
Att däremot hänvda att all privatisering är bra då det leder till lägre priser osv är direkt felaktigt.

För att bespara dig halmgubben du just gjorde, så jo, all privatisering är bra. Så, nu har någon faktiskt hävdat det. Vad som innefattas i "all" kan diskuteras (tips: varor och tjänster som säljs och köps, där det finns en efterfrågan, en tillgång eller behov. Statens kärnuppgifter hör inte hit, och "bra" kan lika gärna betyda "neutral", "icke-politiserad", 'default').

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Det finns mycket som tyder på att det blir dyrare och mindre effektivt än om det finaniseras av det offentliga. Utförande kan vara en knepigare fråga där men hoppas ni förstod poängen.

Blanda äpplen och päron? Göra en straw-man? Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla ditt argumentationsfel, men fel är det. Det finns ingen konflikt mellan offentligt finansierad och privatägd vård. Vidare har vi inte talat om sjukvård utan om apoteket.

Edit: En tumregel vi måste enas om: privatiseringsproblem är något som uppstår för att man privatiserar något som tidigare var offentligt ägt, i princip kan varken marknadsekonomi eller socialism lastas för detta, emedan den senare kan såväl underlätta som försvåra för den förra genom olika metoder där "brända jordens taktik" är en. En nyprivatiserad marknad som har problem, har det därför att det ännu inte är en fungerande marknad. En fungerande marknad kan också ha problem, men det är av annan art.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
det är bara att avvakta och se, blir priserna högre så är det "FAIL" på det hela, håller sig priserna på samma/lägre nivå men med butiker som har längre öppetider/bättre bemanning så är det bra:)

Känns dock fel att göra något "bara för att" och sedan avvakta för att se om det blir bättre eller sämre. Men så är det väl med de flesta beslut och ideologiska åsikter. Skit samma om det blir bättre, det ska drivas igenom ändå...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Då kanske du också tycker att vi borde privatisera sjukförsäkringssystemet (dvs. fri sjukvård) osv eftersom all privatisering är bra? Det finns mycket som tyder på att det blir dyrare och mindre effektivt än om det finaniseras av det offentliga. Utförande kan vara en knepigare fråga där men hoppas ni förstod poängen.

Poängen är att det finns stordriftsfördelar som talar för att det kan bli dyrare att privatisera, vilket utan att tala ideologi är det jag tar fasta på. Sedan kan det finnas positiva saker men också negativa med en privat marknad för mediciner.
Vidare så finns det inget som säger att bara för att staten äger apoteken (monopol) så kommer utvecklingen stagnera. Apoteket som bolag kan också göra större vinster på att utveckla verksamheten och man kan även dra lärdom av andra länder osv.

Att däremot hänvda att all privatisering är bra då det leder till lägre priser osv är direkt felaktigt.

edit: sedan står det naturligtvis var man fritt att värdera andra saker än ekonomisk effektivitet

Jo med staten som ägare så finns det höga risker på att utvecklingen stagnerar. Det kan du ju för övrigt inte ens se ordentligt medan monopolet är igång. Det är först på en fri marknad du verkligen kan se efterfrågan och vad utbudet bör vara. Staten kan mycket väl ha råkat ta in mängder med mediciner som inte efterfrågas och som är helt onödiga bara för att man politiskt beslutat att dessa ska finnas i utbudet.

Att en privatisering kan bli dyrare har heller inget med sakfrågan att göra. En entreprenör kommer att kunna ta över och utveckla, modernisera och framför allt effektivisera. Att ge folket vad de vill ha inte vad man tror de vill ha.

Om staten sköter bolaget dåligt finns det ingenting du kan göra åt den saken. Slutar du handla där så får bolaget större budget ur skattebetalarnas fickor för att täcka den förlust de gör på dig. Slutar du handla eller köpa en slags vara av en privat aktör. Ja då har han inget annant väl än att sluta slösa pengar på den varan eller förbättra sin verksamhet. Han MÅSTE utveckla sig annars tar någon annan hans jobb och utvecklar den bättre.

Detta sker inte i statlig verksamhet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Känns dock fel att göra något "bara för att" och sedan avvakta för att se om det blir bättre eller sämre. Men så är det väl med de flesta beslut och ideologiska åsikter. Skit samma om det blir bättre, det ska drivas igenom ändå...

Tja, apoteket har monopoliserats en gång, och i princip hindrar väl ingenting att politiker, i sin oändliga visdom, "nationaliserar" apoteket igen, om det skulle gå åt skogen?

Edit, jag menar, staten har ju alltid visat upp stor experimentlusta när det gäller folks väl och ve. Man beskyller gärna marknaden för att göra "experiment", men i själva verket har denna absolut ingen allseende instans som kan exekvera sådana. Det har däremot staten. "Reform", "subventionering", "stimulering" och liknande är kodord som betyder ungefär "låt oss göra ett experiment med människorna". Sånt är staten bra på.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Tja, apoteket har monopoliserats en gång, och i princip hindrar väl ingenting att politiker, i sin oändliga visdom, "nationaliserar" apoteket igen, om det skulle gå åt skogen?

Men vem bestämmer när det har gått åt skogen egentligen? Det kan ju ta åratal att reparera den skada på marknaden som ett monopol skapat. Då är det ju lätt att peka på att det inte fungerar. Det finns säkert uträkningar på hur länge det tar att fullständigt överta en monopol och göra om det till en fungerande marknad.

Givetvis kommer monopolivrare stå och gråta från dag 1 att det inte fungerar och peka på allt möjligt för att försöka bevisa sin tes.

*** EDIT ***

Om jag har ett monopol på äppelskalare så är det väl självklart jag kan visa på större vinst och kunder är mer nöjda med mig än när jag slutligen måste ge efter för en fri marknad där det tillkommer 50 nya aktörer. Dessa aktörer kommer ju inte kunna visa upp en lika fin vinst eller trogen kundkrets som jag. För att inte tala om den nostalgiska kulturella aspekten. De vill ju givetivs ha en Sentenced-skalare som de alltid köpt och inte en svennebanan-skalare som säkert är tillverkad i bortre indien för de är onda kapitalister.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

Det är en mängd saker som avreglerats i vår tid, vi går hela tiden mot en mer privatiserad marknad vilket är bra. Folk glömmer bort alla olika företeelser som en gång i tiden har varit statliga men som nu är i privat regi och som folk tar för självklara. Givetvis hade även dessa företeelser barnsjukdomar i början. Det betyder inte att de inte borde ha privatiserats. Det var ju det statliga monopolet på åratal som skapat en situation där marknadskrafterna var satta ur spel.

Låter spännande. Skulle du kunna ge några exempel?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Men vem bestämmer när det har gått åt skogen egentligen? Det kan ju ta åratal att reparera den skada på marknaden som ett monopol skapat.

Jag funderade ett ögonblick på om jag skulle försöka reda ut det med ett jätteinlägg, men fann det helt tröstlöst. Ja, du har helt rätt, staten kan när som helst i propaganda och allmän mediabild få för sig att det "gått åt skogen". Jag var kanske överdrivet diplomatiskt när jag gav sken av att det kan finnas omständigheter som försvarar en nationalisering. Jag kan inte komma på omständigheter som är rimliga.

MegaN00bie: Telekom är ett exempel. Det är löjligt mycket bättre och billigare nu än under Televerkets tid.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Tja, apoteket har monopoliserats en gång, och i princip hindrar väl ingenting att politiker, i sin oändliga visdom, "nationaliserar" apoteket igen, om det skulle gå åt skogen?

Jo, visst. Men om det nu riskerar att gå åt helvete, varför då byta system när det redan finns något som fungerar?

Nu tänker jag rent generellt dock, inte bara på apoteket. Men jag är helt emot förslag vars argument är "för att" (läs: Psionist och Nordkorea. Dagens "argument-fail").

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

För att bespara dig halmgubben du just gjorde, så jo, all privatisering är bra. Så, nu har någon faktiskt hävdat det. Vad som innefattas i "all" kan diskuteras (tips: varor och tjänster som säljs och köps, där det finns en efterfrågan, en tillgång eller behov. Statens kärnuppgifter hör inte hit, och "bra" kan lika gärna betyda "neutral", "icke-politiserad", 'default').

Det är en värdegrund jag inte delar med dig och vad jag slarvit menar med bra vilket framkommer om man läser tidiagre inlägg är att det troligen är mer ekonomiskt effektivt att behålla monopolet. Det handlar bland annat om inköpspriser och gemensamma informationssystem mm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Blanda äpplen och päron? Göra en straw-man? Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla ditt argumentationsfel, men fel är det. Det finns ingen konflikt mellan offentligt finansierad och privatägd vård. Vidare har vi inte talat om sjukvård utan om apoteket.

Snacka om att läsa och vrida på vad andra skriver. Du säger först att all privatisering är "bra" (men antar att du inte ser till den ekonomiska biten där det helt klart kan finnas fall där det är mer ekonomiskt att behålla monopolet av olika anledningar), sedan anklagar du mig för argumentationsfel vilket det inte är tal om ifall du ser den logiska följden.
Posten innan implicerar att all privatisering är ekonomiskt bättre och jag invänder med exemplet sjukvård där de flesta är överrens om att en privatisering av finansiering inte är effektivt/ekonomiskt (för att inte tala om rättvisefrågor). Vidare skriver jag att utförandefrågan är lite svårare och att det beror på omständigheterna vilket som är mest effektivt och inte som du hävdar att jag inte skiljer på frågorna.

edit: det är mycket svårare i dagens internationella ekonomi att förstatliga igen om man inte vill betala markandspriset för att köpa upp alla företag då det kommer leda till mindre investringar i sverige osv.

edit2: sedan om tvunget måste sälja ut så försutsätter jag att man gör det när man kan få en bättre värdering av bolaget än nu

edit3: korrigerad stavning, ursäkta men är rätt sleten då jag jobbar på min thesis

Permalänk
Medlem

För mig känns det viktigt att det blir en smidig övergång och att man behåller den kompetens som redan finns. Nästan varje gång jag varit på apoteket så är det någon (oftast äldre) som får extra hjälp av personalen.

Permalänk
Hedersmedlem

Vill bara tillägga att gällande icke receptbelagda mediciner så ser jag ingen anledning till att de inte skulle kunna säljas i matvarubutiker eller likande. Där är det nog lite rent seeking från apoteket idag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Det är en värdegrund jag inte delar med dig och vad jag slarvit menar med bra vilket framkommer om man läser tidiagre inlägg är att det troligen är mer ekonomiskt effektivt att behålla monopolet. Det handlar bland annat om inköpspriser och gemensamma informationssystem mm.

Nä, det har inte framkommit! Du bara påstår det. "Ekonomisk effektivt" måste vara dagens buzzword.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Snacka om att läsa och vrida på vad andra skriver. Du säger först att all privatisering är "bra" (men antar att du inte ser till den ekonomiska biten där det helt klart kan finnas fall där det är mer ekonomiskt att behålla monopolet av olika anledningar), sedan anklagar du mig för argumentationsfel vilket det inte är tal om ifall du ser den logiska följden.

Nä, det sa jag inte alls först. Det sa jag som svar på en halmgubbe. Din "logiska följd" följer inte! Ekonomiskt för vem, sedan? Olika människor har olika agenda, något som i synnerhet märks på begrepp som "ekonomi" men även t.ex. "säkerhet". Ditt argumentationsfel är i öppen dager, du talar om två skilda saker på olika nivåer, och för samman dessa i en falsk dikotomi. Vi gör alla våra argumentationsfel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Posten innan implicerar att all privatisering är ekonomiskt bättre och jag invänder med exemplet sjukvård där de flesta är överrens om att en privatisering av finansiering inte är effektivt/ekonomiskt (för att inte tala om rättvisefrågor). Vidare skriver jag att utförandefrågan är lite svårare och att det beror på omständigheterna vilket som är mest effektivt och inte som du hävdar att jag inte skiljer på frågorna.

edit: det är mycket svårare i dagens internationella ekonomi att förstatliga igen om man inte vill betala markandspriset för att köpa upp alla företag då det kommer leda till mindre investringar i sverige osv.

edit2: sedan om tvunget måste sälja ut så försutsätter jag att man gör det när man kan få en bättre värdering av bolaget än nu

edit3: korrigerad stavning, ursäkta men är rätt sleten då jag jobbar på min thesis

Dessa eviga "rättvisefrågor" som betyder ungefär "frågor som jag har monopol på och du är med eller emot". "Du" och "jag" är inte just du och jag i debatten, men du förstår vad jag menar. Återigen är det en falsk dikotomi att vård antingen är privatägd och delas ut i mån av pengar eller offentligt ägd och delas ut i mån av behov. Alla fyra kombinationer är faktiskt möjliga eftersom det är två oberoende parametrar med två (extrem)värden vardera: Offentlig vård som bara ges till den som kan betala, offentlig vård som ges utefter behov, privat vård som bara ges till den som kan betala och privat vård som ges utefter behov. Förlåt, men ditt snack om stordriftsfördelar är bara dösnack. Du använder ett begrepp som bara har mening om det appliceras rätt och du väljer att applicera det fel. Stordriftsfördelar betyder inte stora sjukhus per se (då skulle inte små offentliga finnas), utan i sammanhanget är det vettigt att tala om helt andra saker som typiskt är oberoende av privat vs offentligt ägande. Sverige har t.ex. konsekvent misslyckats med ett nationellt och enhetligt elektroniskt journalsystem och man var inte ett dugg närmare innan reformerna som möjliggjorde någon form av privatägd vård. På det andra planet, det vi egentligen talar om i tråden, har apoteket lyckats bra med e-recept och inget hindrar att en dylik infrastruktur bibehålls vare sig under helstatlig eller helprivat regi (eller vilket som i mellan). Annars är det rätt svårt att veta vad du talar om när det gäller "stordriftsfördelar". Detta känns bara som ett begrepp som ska hjälpa dig i diskussionen. Ju sämre definierat, desto bättre. Lycka till med din avhandling!

Edit: Ja, det skulle gå att dela upp frågorna i receptfria versus receptbelagda mediciner; argumenten måste faktiskt inte vara parallella för båda.

Crippa90: Hur gör du din riskbedömning när du antar att "det kan gå åt helvete"? Och hänvisningen till Nordkora från Psionicist är ju knappast dagens "argument-fail". Det är en så fånigt billig poäng att peka ut detta förmenta guilt-by-association att det knappast är meriterande för debatten. Det visar bara att den som pekar ut felet inte ser skogen för alla träd!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Nä, det har inte framkommit! Du bara påstår det. "Ekonomisk effektivt" måste vara dagens buzzword.

Nä, det sa jag inte alls först. Det sa jag som svar på en halmgubbe. Din "logiska följd" följer inte! Ekonomiskt för vem, sedan? Olika människor har olika agenda, något som i synnerhet märks på begrepp som "ekonomi" men även t.ex. "säkerhet". Ditt argumentationsfel är i öppen dager, du talar om två skilda saker på olika nivåer, och för samman dessa i en falsk dikotomi. Vi gör alla våra argumentationsfel.

Dessa eviga "rättvisefrågor" som betyder ungefär "frågor som jag har monopol på och du är med eller emot". "Du" och "jag" är inte just du och jag i debatten, men du förstår vad jag menar. Återigen är det en falsk dikotomi att vård antingen är privatägd och delas ut i mån av pengar eller offentligt ägd och delas ut i mån av behov. Alla fyra kombinationer är faktiskt möjliga eftersom det är två oberoende parametrar med två (extrem)värden vardera: Offentlig vård som bara ges till den som kan betala, offentlig vård som ges utefter behov, privat vård som bara ges till den som kan betala och privat vård som ges utefter behov. Förlåt, men ditt snack om stordriftsfördelar är bara dösnack. Du använder ett begrepp som bara har mening om det appliceras rätt och du väljer att applicera det fel. Stordriftsfördelar betyder inte stora sjukhus per se (då skulle inte små offentliga finnas), utan i sammanhanget är det vettigt att tala om helt andra saker som typiskt är oberoende av privat vs offentligt ägande. Sverige har t.ex. konsekvent misslyckats med ett nationellt och enhetligt elektroniskt journalsystem och man var inte ett dugg närmare innan reformerna som möjliggjorde någon form av privatägd vård. På det andra planet, det vi egentligen talar om i tråden, har apoteket lyckats bra med e-recept och inget hindrar att en dylik infrastruktur bibehålls vare sig under helstatlig eller helprivat regi (eller vilket som i mellan). Annars är det rätt svårt att veta vad du talar om när det gäller "stordriftsfördelar". Detta känns bara som ett begrepp som ska hjälpa dig i diskussionen. Ju sämre definierat, desto bättre. Lycka till med din avhandling!

Edit: Ja, det skulle gå att dela upp frågorna i receptfria versus receptbelagda mediciner; argumenten måste faktiskt inte vara parallella för båda.

Crippa90: Hur gör du din riskbedömning när du antar att "det kan gå åt helvete"? Och hänvisningen till Nordkora från Psionicist är ju knappast dagens "argument-fail". Det är en så fånigt billig poäng att peka ut detta förmenta guilt-by-association att det knappast är meriterande för debatten. Det visar bara att den som pekar ut felet inte ser skogen för alla träd!

Jo jag tycker det framkommer att jag med "bra" menar ekonomiskt effektivt och du lyckas återigen vrida på vad jag skrivit. Jag har inte presenterat några bevis för att det är ekonomiskt effektivare utan hänvisar till erfarenheterna i Norge och ekonomisk teori som inte alls hävdar att privatisering alltid är mest effektivt.
Och nej jag visar bara på sjukvården som ett exempel där privatisering inte är effektivt (OCH FÖR F*N LÄS NÅGON GÅNG ATT JAG SKILJER PÅ UTFÖRANDE OCH FINANISERING, snälla orkar inte skriva detta mer än tre gånger...). Om all privatisering är bra så måste en privatisering av finansiering av sjukvården vara bra då marknaden alltid leder till den samhällsoptimala allokeringen. Nej menar jag och det är endast där jag hänvisar till sjukvården.
Du har fel i att stordriftsfödelar endast handlar om produktion då det kan vara sådana saker som ledning osv. Klart att det är svårt för mig utan data eller något annat än andras ord (t.ex. sett ett intressant program där man diskuterade efarenheterna från Norge på SVT, ni vet de där tråkiga programmen ingen ser på förmiddagarna och vilka lärdommar man kan dra av det) bevisa något precis som ni inte bevisar att det skulle vara ekonomiskt att privatisera. (vad jag säger är att ni som säger att privatisering alltid ekonomiskt enligt ekonomisk teori inte har rätt)

Ett exempel där ett monopol statligt eller privat kan leda till ekonomiskt postitiva effekter är i förhandlingar med producenterna av medicin som ofta själva har monopol på medicinen. Två monopol på olika nivåer kan ofta leda till att de tar ut lite av sin monopolkraft mot varandra och det kan gynna oss svenskar.

(jag har aldrig heller förespråkat stora sjukhus, men funderade faktiskt på att kolla på olika enheter på sjukhus i sverige och se om de var för små eller stora för att vara effektiva)

edit: och tack ifall din lyckoönskning var uppriktig, skriver om tredje generationens invandrare på den svenska arbetsmarknaden ifall någon är intresserad.

edit2: om inte stordriftsfödelar duger som ord (du kan ha rätt i att det brukar relateras till produktion i en industri, isf får ni ursäkta men jag läser nästan ingen ekonomi på svenska och isf är det dåligt översatt av mig) så byt ut det mot skalfördelar (på engelska iaf: economies of scale)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Crippa90: Hur gör du din riskbedömning när du antar att "det kan gå åt helvete"? Och hänvisningen till Nordkora från Psionicist är ju knappast dagens "argument-fail". Det är en så fånigt billig poäng att peka ut detta förmenta guilt-by-association att det knappast är meriterande för debatten. Det visar bara att den som pekar ut felet inte ser skogen för alla träd!

Som sagt var så pratar jag rent generellt. Möjligt att det kommer bli jättebra med apoteket när man har sålt ut det och då är det ju kalas att man har beslutat som man har gjort. Men om man inte har sett över förslaget ordentligt och tagit med olika riskfaktorer (särskilt när det tydligen gick åt helvete i Norge) utan att bara gör för att det stämmer överens med ens ideologi så anser jag att det är fel.

Psionist argument var otroligt dåligt, inget snack om saken. Att Nordkorea och Kuba har ett system säger absolut inget om det är bra eller dåligt. Att sedan gnälla på Zartax för att han inte kan argumentera för den socialdemokratiska modellen gör det hela knappast bättre.

Men jag antar att sådana argument bara passar när de är positiva för ens egna ideologi...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem

Ja vare sig man vill eller inte så ebbar nog denna debatt ut i ideologi och då hag jag inte så mycket att tillföra för det bryr jag mig faktiskt föga om.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Psionist argument var otroligt dåligt, inget snack om saken. Att Nordkorea och Kuba har ett system säger absolut inget om det är bra eller dåligt. Att sedan gnälla på Zartax för att han inte kan argumentera för den socialdemokratiska modellen gör det hela knappast bättre.

Varför var det "ohyggligt dåligt"? För du inte vill att apoteket säljs ut?

Perspektiv är alltid bra. Sverige är ett västland. Om alla andra västländer gör på ett vis, förutom Sverige, måste man fundera om det kanske ligger något i vad de här andra länderna gör. Det ger en tankeställare.

Sen undrar jag varför den här frågan har orsakat sådant rabalder för. Är ju inte direkt att världen går under för att någon annan får driva apotek.

Aser: Alla är ideologiska förutom än själv, eller hur?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.