Varför är datorn en sån humörkärring? (problmem vid uppstart)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rudiger
Jahopp!! Den har dött igen....
Fläkten drar igång.. men lampan på on/off knappen lyser inte.
Den startar inte, helt enkelt...
Jag gillar datorn när den fungerar, och jag har ju liksom allt i den.
Inge större lust att börja om.
Hur gör man? Jag tror ju att det är moderkortet som spökar. Och om det skulle gå att hitta något annat som funkar med alla prylar så vore det ju grymt. Tips och idéer är välkommet.
Kan man plocka med operativet från denna dator, om man bygger en ny, eller måste Bill få massa pengar igen?

Är det så enkelt att jag kan köpa något moderkort av annat märke och få det att lira med de övriga hårdvaror jag har bara jag byter kortet? Ok med lite meck, men kan jag använda installationen och op som ligger på c:/ disken.(sorry för noobfrågan)

Börja med att prova med en annan PSU samt slit ur minnen och prova en och en eller prova helt nya.

Permalänk
Hedersmedlem

Rudiger, har du bytt till ett VX450 så är chansen minimal att det är PSU-problem för dig.

Det kan tyvärr vara en mängd saker som ställer till det och att felsöka via forum kan i detta fallet vara besvärligt. Försök få någon kunnig med tillgång till reservdelar att titta på den.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Japp, bytt moderkort en gång och satt i ett vx450.
Tror att jag skall försöka testa ett mobo av annat märke.
Något tips på något med liknande prestanda?

Permalänk
Medlem

Skulle kunna rota fram numret till killen som fixade mina två scaleo X de funkar bra nu sedan ca 3 månader. Han bor i Stockholm.......

Permalänk
Medlem

Oj Oj vad folk frågar efter nya moderkort. Verkar som varenda gammal Scaleo X går ner nu....Korten är slut gott folk.

Permalänk
Medlem

gamla burkar..

Det har nästan gått till överdrift med denna Scaleo X. Men nu har den funkat felfritt i hmm, 3 månader typ. Och den är bra. Jag har hittat 2 fel som jag tidigare gjort. 1.Haft 2 skärmar inkopplade till burken.(plasma och syncmaster) grafikkortet har då ibland valt att skicka upp splash screenen på plasman istället för den skärm jag sitter vid, vilket har medfört att jag stängt av datorn.. och sen slagit på den igen.. och till slut kukar datorn ur...
2. tidigare gick alltid fläktarna igång när jag startade datorn.. en det gör dom inte nu(jo en, men det är inte alla på en gång som den gjorde förut och lät som ett tröskverk i ca 1 min...) Detta har oxå medfört att jag trott att den inte startat och jag har då tryckt på knappen igen,,,, vilket oxå medfört att startsekvensen störts.

Hursomhelst så fann jag att samma moderkort sitter den gamla Scaleo T och även några fler modeller från samma år/serie, som var betydligt billigare än X. Så jag köpte en gammal sån burk för typ 500:- och fick ett nytt MOBO till. så nu har jag 2 datrorer med samma kort, båda funkar klockers.

Fast när denna dör så lovar jag att köpa en ny.

Permalänk
Medlem

Död igen!!

Nu har den dött igen...
Det måste vara Moderkortet som är boven.
Har felsökt, plockat ur alla delar i tur och ordning, stoppat tillbaka dem.. osv.
Om man vill byta till ett annat märke på nytt moderkort.
Vad/vilket skulle man kunna använda då?
Idag så sitter det som sagt ett Moderkort: D1826-G i brken.

Hyllningar till den som berättar för mig vad som skulle kunna funka om jag vill behålla alla andra delar i datorn.. och bara byta moderkort.