Hemligheten i Windows 7 är XP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
På de stora svindyra systemen jag jobbar med, så är det vanligtvis några 1000 användare uppkopplade (med höga krav på bandbredd och latency). 100,000 användarsystem vet jag inte ens om det existerar överhuvudtaget i min bransch, jag tror inte det. Ibland har vi Windows maskiner som tar hand om uppkopplingarna in mot det stora systemet. En av de Windowsmaskinerna hanterar typiskt runt 20-30 användare.

När du pratar om att du slängde ihop ett system för några miljoner användare under en kurs med vänstra handen, så tvivlar man ju lite grand. Men som sagt, om du postar koden så vi kan läsa den, och berättar lite mera, så ska jag tro dig.

"Jag fick skriva skalbara system med distribuerad cache och stöd för några miljoner användare i min "mediaskit"."

Om du dessutom lyckades få en _Windows maskin_ att hantera några miljoner användare, så vet jag några företag som jättegärna skulle vilja ge dig 50-100 milj kr var, mot att du berättar hur din nya fantastiska teknik funkar som är helt unik.

Sen kan du även få svara på mina frågor som du inte givit något vettigt svar på. Annars kanske du kan sluta svamla och ljuga ihop saker?

Du påminner mig om den hära snubben som ljög ihop om att han skrivit ett 64bits OS själv. Det hade han skrivit på några månader och det kör Windows, Linux och jag kommer inte ihåg allt skitsnack. Han har skrivit massor av drivrutiner, TCP/IP stack, grafik och allting. En programmerare ber honom posta lite kod så dom kan läsa koden, men han postar inget men berättar massor om hur bra hans OS är. Det är himla rolig läsning i alla fall. Snubben avslöjas som bluffmakare. Fan vad jag garvade när jag läste.
http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=5780&highlight=bio...

Du kan väl sluta ljuga och göra påståenden som inte är sanna?

Jag har svarat på dina frågor fler än en gång, varje gång vrider du om svaren och spelar dum och oförstående som en femåring, varför ska jag slösa mer tid på dig tycker du?

Permalänk
Hedersmedlem

Beteckningen "Enterprise" är nog lite luddigt eller rättar har missbrukats till att i nuläget betyda allt och inget inom IT.

Nu blir jag säkert ovän med vampire-x, men efter att ha ögnat lite igenom ordväxlingen här tycks det som om saddam syftar på vad "Enterprise software" i grunden avser, medan vampire-x antagit den mer frikostiga betydelsen.

Att Vista och Win7 har en s k "Enterprise" version är aningen missvisande i min mening. Vad det handlar om är bara några extra verktyg för bl a bättre mobilitet och bättre interaktion med t ex Unix system. I min mening gör det inte dessa operativ system "Enterprise" klassade, däremot kan de inkluderade verktygen underlätta integrationen i ett "Enterprise system". Men, men, allt har ju nästan en "Enterprise" etikett idag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vampire-x
Du kan väl sluta ljuga och göra påståenden som inte är sanna?

Jag har svarat på dina frågor fler än en gång, varje gång vrider du om svaren och spelar dum och oförstående som en femåring, varför ska jag slösa mer tid på dig tycker du?

Vem är det som påstår massa saker som inte stämmer, du eller jag? Jag har bett dig posta programkoden och berätta lite mera, så ska jag tro dig. Och jag har bett om svar på mina frågor, t.ex. när du säger att ZFS finns endast till Solaris. Du har inte kommit med något svar.

Dessutom har jag visat länkar som bevisar att Windows har dålig kompatibliitet och att XPM är ett ytterligare ett bevis för det. Du säger tvärtemot, att Windows har bra kompatibilitet och att jag inte fattar nånting, att jag inte inser nånting. Du har inte svarat på varför det existerar massa länkar som visar att Windows har dålig kompatiblitet.

Jag kan posta en länk till om du vill. Kan du svara på mina frågor nån gång? Men svara redigt och klart, och inte sådär luddigt och obegripligt som vanligt!
http://www.neowin.net/news/main/09/02/06/ballmer-tells-compan...

"Ballmer also said, "Our enterprise customers basically are pretty happy with what we did with Windows Vista, with one notable exception, which we needed to do to improve security, which was to break compatibility".

Vem är det som påstår saker som inte stämmer? Du eller jag? Och du, när ska du sätta mig på plats egentligen?

Ballmer säger i länken att företagen måste genast uppgradera till Vista, för annars blir de anställda förbannade, för att de tvingas köra uråldriga operativssystem. Det var det dummaste jag hört.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Vem är det som påstår massa saker som inte stämmer, du eller jag? Jag har bett dig posta programkoden och berätta lite mera, så ska jag tro dig. Och jag har bett om svar på mina frågor, t.ex. när du säger att ZFS finns endast till Solaris. Du har inte kommit med något svar.

Jag har aldrig sagt att du måste ha Solaris för att köra ZFS och jag börjar tröttna på din lögn.

Känner du många som postar källkod till kommersiella produkter som är utvecklade under kontrakt på random forum?

Citat:

Dessutom har jag visat länkar som bevisar att Windows har dålig kompatibliitet och att XPM är ett ytterligare ett bevis för det. Du säger tvärtemot, att Windows har bra kompatibilitet och att jag inte fattar nånting, att jag inte inser nånting. Du har inte svarat på varför det existerar massa länkar som visar att Windows har dålig kompatiblitet.

Du har visat länkar som pekar på ett fåtal program, ofta väldigt gamla versioner,(där nya redan finns ute), som inte fungerar. Att folk gnäller på forum för att deras spel från 1995 inte funkar berör mig inte, och ingen annan vettig person heller för den delen. För en Windowsanvändare i hemmet är det väldigt sällan tal om att program inte fungerar (och om dom inte gör det så finns det i princip alltid en uppgradering). I Servermiljö finns det ingen sund admin som installerar ett nytt OS utan att kontrollera att allt funkar som det ska (mänskliga faktorn går ju dock inte att eliminera). Kompatibilitet ska således inte vara något problem i den miljön heller.

Citat:

Jag kan posta en länk till om du vill. Kan du svara på mina frågor nån gång? Men svara redigt och klart, och inte sådär luddigt och obegripligt som vanligt!
http://www.neowin.net/news/main/09/02/06/ballmer-tells-compan...

"Ballmer also said, "Our enterprise customers basically are pretty happy with what we did with Windows Vista, with one notable exception, which we needed to do to improve security, which was to break compatibility".

Vem är det som påstår saker som inte stämmer? Du eller jag? Och du, när ska du sätta mig på plats egentligen?

Fast enligt dig ljuger han ju när han säger enterprise customers, Windows är ju inte ett enterprise OS så hur kan dom ha enterprise customers? Att vissa program som var designade enligt gamla principer slutade funka vet alla, men varför ska du envisas med att köra version 1.0 när 2.0 finns? Men okej, om du måste köra 10år gammal mjukvara kan jag gå med på att kompatibiliteten inte är optimal, men det är jag jävligt glad för, världen blir bättre med nya innovationer (oftast iaf).

Citat:

Ballmer säger i länken att företagen måste genast uppgradera till Vista, för annars blir de anställda förbannade, för att de tvingas köra uråldriga operativssystem. Det var det dummaste jag hört.

Jag har hört något ännu dummare, att Windows inte är ett enterprise os

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Beteckningen "Enterprise" är nog lite luddigt eller rättar har missbrukats till att i nuläget betyda allt och inget inom IT.

Nu blir jag säkert ovän med vampire-x, men efter att ha ögnat lite igenom ordväxlingen här tycks det som om saddam syftar på vad "Enterprise software" i grunden avser, medan vampire-x antagit den mer frikostiga betydelsen.

Att Vista och Win7 har en s k "Enterprise" version är aningen missvisande i min mening. Vad det handlar om är bara några extra verktyg för bl a bättre mobilitet och bättre interaktion med t ex Unix system. I min mening gör det inte dessa operativ system "Enterprise" klassade, däremot kan de inkluderade verktygen underlätta integrationen i ett "Enterprise system". Men, men, allt har ju nästan en "Enterprise" etikett idag.

För "IT" är ju inte ett så luddigt begrepp heller

Om man tittar på vad Microsofts olika server-os är skrivna för får jag nog ändå kalla dom Enterprise enligt "enterprise software"-definitionen. Tittar man sen på tillämpningarna så blir det ju ännu mer klart, enligt mig iaf. Sen är ju operativsystemet bara en del i det stora hela.

Permalänk
Hedersmedlem

Sant. Det finns mycket luddigheter, men det är nog också en bidragande anledning till att vi kan argumentera förbi varandra, ibland endast pga att vi utgår ifrån olika tillämpningar.

Ett annat luddigt begrepp är "server klass skrivbordssystem", något som ibland dyker upp i beskrivningar av Windows XP och följande generationer. Knappast att det är "server klass" stabilitet i egentlig mening, utan som en uttryckte det "tillfredsställande stabilt är vad jag skulle gå med på".

Ett hinder för att jag ska se MS lösningar som verkligt "Enterprise" är dess ibland hårresande nätverkskommunikation. Jag kan förstå problematiken när det tack vare en superskarp utvecklare blev möjligt att börja reda ut härvan av anrop mellan kärnans lager, om inte det hänt hade vi aldrig ens sett något som pekade mot en reell MinWin utveckling. Om det råder oreda där blir det ju inte bättre när flera datorer i ett nätverk ska kommunicera. I nuläget håller jag på att försöka redan varför Excel på en PC station i vissa lägen kan dra ner ett helt Windows nätverk; klart är att kommunikationen jammar ihop, men inte varför och hur. Den typen av effekter, som inte är ovanliga, tycker jag tyder på ett grundläggande problem: alltför mycket är hopflätat och aningen rörigt med resultat att allt kan hänga sig trots att det borde vara möjligt att bara döda en enskild process som krånglar. Att sedan bygga verktyg ovanpå grunden för att på så sätt lösa grundläggande problem känns bakvänt och tekniskt bedrövligt (OK MinWin är i alla fall ett steg mot att försöka förstå sig på den egna kärnan).

Det avgörande problemet är nog inte tekniskt, utan hur proprietär mjukvara lätt fastnar i kalkyler av lönsamhet och aktieägare som förväntar snabb utdelning, vilket gör att tekniska framsteg offras. Kanske behövs en kombination av både öppen och proprietär mjukvara, men jag anser helt klart att flera av dagens proprietära byggdelar mest av allt är en bromskloss och borde därför skrotas till förmån för öppen kod. Tyvärr är härvan på det här planet lika tät som i frågan om win kärnan; när nöjesindustrins krav leder rakt ner och påverkar hela infrastrukturen av mjukvara är det naturligtvis ett elände att få skutan på rätt köl.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vampire-x
Jag har aldrig sagt att du måste ha Solaris för att köra ZFS och jag börjar tröttna på din lögn.

Vadå, menar du att jag ljuger nu också? Vem är det som skrivit nedanstående, eller menar du att jag fabricerat dessa inlägg??? Du skriver explicit att man måste ha Solaris10 för att köra ZFS. Se här:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vampire-x
ZFS kräver Solaris 10, vet inte varför du tar upp det. Det är mer ett exempel på att man måste uppdatera om man vill ha den senaste tekniken, precis som med Windows.
...
haha, har du testat det i OS X eller googlade du bara, jag lovar att det inte är speciellt utvecklat. Om du kör Solaris måste du ha Solaris 10 för ZFS, it's that simple (sun.com).
...
Jag skrev att om du kör Solaris måste du ha Solaris 10. Förstår du inte den meningen?

Speciellt den näst sista meningen är helt obegriplig. "Om du kör Solaris så måste du ha Solaris10". Det är ungefär som du skriver "om du kör Windows så måste du ha Windows". Nej, jag måste erkänna att jag förstår inte riktigt den meningen, eller vad du menar.

Dels säger du att JAG ljuger, när det egentligen du som ljuger. Sen är du helt obegriplig också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vampire-x
Känner du många som postar källkod till kommersiella produkter som är utvecklade under kontrakt på random forum?

Nej det gör jag inte. Vad försöker du säga med detta inlägg? Helt obegriplig nu igen. Känner du många tomtar som klär sig i kort kjol?

Om du nu syftar på ditt tidigare inlägg
"Jag fick skriva skalbara system med distribuerad cache och stöd för några miljoner användare i min "mediaskit"."
Så kan du väl för bövelen referera till det inlägget, och inte uttrycka dig helt obegripligt igen?? Om det nu syftar på detta (det är svårt att veta, så nu gissar jag att det är det inlägget du menar), så låter det tveksamt nu igen. Skrev du inte ditt skalbara system under din utbildning? Jag har svårt att se att företag vänder sig till studenter för såna uppdrag. Speciellt till studenter som läser medieskit. Det troligaste vore snarare att vända sig till civilingenjörsstudenter istället.

Men om du nu inte kan posta koden (jag vet fortfarande inte om du pratar om ditt skalbara system för milj användare eftersom du inte skrivit det, du uttrycker dig så luddigt) så kan du kanske berätta lite detaljer istället? *djävulskt grin* Hur gick du till väga? Berätta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vampire-x
Du har visat länkar som pekar på ett fåtal program, ofta väldigt gamla versioner,(där nya redan finns ute), som inte fungerar. Att folk gnäller på forum för att deras spel från 1995 inte funkar berör mig inte, och ingen annan vettig person heller för den delen.

Men om nu folk gnäller på att gamla program inte funkar, så har väl Windows ingen bra kompatibilitet? Windows är inte kompatibelt med sig självt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vampire-x
För en Windowsanvändare i hemmet är det väldigt sällan tal om att program inte fungerar (och om dom inte gör det så finns det i princip alltid en uppgradering). I Servermiljö finns det ingen sund admin som installerar ett nytt OS utan att kontrollera att allt funkar som det ska (mänskliga faktorn går ju dock inte att eliminera). Kompatibilitet ska således inte vara något problem i den miljön heller.

Men jisses. Tror du verkligen att admins uppgraderar hej vilt utan att testa nånting? De testar ju först, men det går inte att testa allting till 100%, det skulle ta flera år. Det finns alltid saker som inte testas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vampire-x
Fast enligt dig ljuger han ju när han säger enterprise customers, Windows är ju inte ett enterprise OS så hur kan dom ha enterprise customers?

Ja, Ballmer ljuger friskt och FUDar om många saker. Det torde väl alla känna till att MS gör och att MS VD gör det? T.ex. i Get-The-Facts kampanjen då MS förklarade att Linux har dyrare TCO än Windows, men det doldes att Linux kördes på en IBM stordator för många milj kr. Det är klart att Linux är dyrare då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vampire-x
Att vissa program som var designade enligt gamla principer slutade funka vet alla, men varför ska du envisas med att köra version 1.0 när 2.0 finns? Men okej, om du måste köra 10år gammal mjukvara kan jag gå med på att kompatibiliteten inte är optimal, men det är jag jävligt glad för, världen blir bättre med nya innovationer (oftast iaf).

Ok, så du går med på att Windows inte har jättebra kompatibilitet, trots att du hårdnackat vägrade erkänna det i början.

(Sen kan man komma med nya innovationer OCH behålla kompatibilitet, vilket Solaris bevisar.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vampire-x
Jag har hört något ännu dummare, att Windows inte är ett enterprise os

Men vad är din definition av Enterprise OS? Att det körs i Fortune 500 företag? Och eftersom Fortune 500 företag använder även mobiltelefoner, så är även mobiltelefoner Enterprise?

Eller är det snarare att Enterprise OS klarar av att drifta de största installationerna med de högsta kraven, och vanliga OS klarar inte av det?

Permalänk
Medlem

så fungerar det här i praktiken då?

kan man köra alla xp program i win 7 samt blir det något större prestanda krav?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joioi50
så fungerar det här i praktiken då?

kan man köra alla xp program i win 7 samt blir det något större prestanda krav?

Det är som en vanlig virtuell maskin i Virtual PC.
Du får ingen grafikacceleration, du kan bara utnyttja en kärna per virtuell maskin.

Det går inte ens att se på film i XP-läget.

Det är alltså inget man vill köra något tungt eller grafiskt i. Men kontorsprogram och liknande fungerar det kanon för. Men sen måste det ju finnas något behov av att köra det i XP-läget till att börja med. Saker som körs direkt i w7 körs förstås snabbare oavsett.

Permalänk
Skrivet av echo:

Det är som en vanlig virtuell maskin i Virtual PC.
Du får ingen grafikacceleration, du kan bara utnyttja en kärna per virtuell maskin.

Det går inte ens att se på film i XP-läget.

Det är alltså inget man vill köra något tungt eller grafiskt i. Men kontorsprogram och liknande fungerar det kanon för. Men sen måste det ju finnas något behov av att köra det i XP-läget till att börja med. Saker som körs direkt i w7 körs förstås snabbare oavsett.

was??

Men xp mode är ju bara till för att spela gamla spel. Det här stinker ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoutledaren:

was??

Men xp mode är ju bara till för att spela gamla spel. Det här stinker ju

Nej, xp-mode är till för företag som har program som inte fungerar i nyare versioner av windows.