Permalänk

E8500 pendlar i fart-skadligt?

Jag har relativt dålig koll på djupare insikter i datorernas värld.

Har sett att min CPu pendlar i fart ganska mycket.
Datorn ändrar multiplier hela tiden (för att spara ström?) mellan 6.0 och 9.5 (2.4Ghz-3.8Ghz).

Är detta en vettig funktion? Det var samma när CPU'n var oklockad.
Ska man stänga av funktionen? Hur?

Permalänk
Medlem

Du kan stänga av den men det ger väl tre nackdelar.
1. Drar mer ström.
2. Mer värme
3. Kan korta ner livslängden.

Enligt mig är funktionen vettig.

Du stänger av funktionen i BIOS

Permalänk

Klart du ska ha kvar det.

Kallas Speedstep och så fort du behöver cpukraften kommer den köra på x9.5 igen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta777
Jag har relativt dålig koll på djupare insikter i datorernas värld.

Har sett att min CPu pendlar i fart ganska mycket.
Datorn ändrar multiplier hela tiden (för att spara ström?) mellan 6.0 och 9.5 (2.4Ghz-3.8Ghz).

Är detta en vettig funktion? Det var samma när CPU'n var oklockad.
Ska man stänga av funktionen? Hur?

Dålig koll på djupare insikter säger du? Sökfunktionen borde du väl ändå hitta

Jaja, lite jobbig får man vara. För att tillföra något vettigt så rekommenderar jag dig att söka på "SpeedStep", "C1E" & "EIST" som alla egentligen kontrollerar samma förmåga, Intel SpeedStep strömsparsfunktion. Jag kan nästintill lova dig att du får massvis med svar

Permalänk

Letade efter Speedstep men hittar inget i mitt BIOS. Måste vara någon gammal firmware för enligt instruktionsboken ska det finnas.

Grejen är att det pendlar hela tiden..inte att det lägger sig på en lägre multiplier ett tag utan det är upp och ner hela tiden.

Till dig som tipsade om sökfunktionen.
Visst, jättebra grej men jag hittade inget om Speedstep när jag sökte på "E8500 pendlar i hastighet".

Kanske hittar något om Speedstep men då måste jag ju fråga mig till vad jag letar efter, eller hur?
Smartass.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta777
Letade efter Speedstep men hittar inget i mitt BIOS. Måste vara någon gammal firmware för enligt instruktionsboken ska det finnas.

Grejen är att det pendlar hela tiden..inte att det lägger sig på en lägre multiplier ett tag utan det är upp och ner hela tiden.

Till dig som tipsade om sökfunktionen.
Visst, jättebra grej men jag hittade inget om Speedstep när jag sökte på "E8500 pendlar i hastighet".

Kanske hittar något om Speedstep men då måste jag ju fråga mig till vad jag letar efter, eller hur?
Smartass.

Då får jag fråga dig vilket moderkort du har om du, med s775 där du inte hittar något alls som heter varken SpeedStep, C1E eller EIST?

Och nej, du kanske inte hittar det du letar efter om du söker med de sökorden, prova att söka lite mer öppet t.ex. "Pendlande hastighet" "Hoppande hastighet" "Multiplier" etc etc.

Och gav jag dig inte svaret på vad du skulle söka efter? Hade jag inte velat hjälpa dig hade jag väl skitit i att svara alls.

Varsågod, Smartass.

Edit: Kan för övrigt tillägga att jag hittade 4 trådar om precis samma sak på de två första sidorna. Utan att ens använda sökfunktionen så jag är ganska övertygad om att du hade kunnat hitta rätt

Permalänk
Medlem

haha.. detta e ju nästan kul va fan ^^
du ska inte söka "e8500 pendlar i hastighet" för att hitta speedstep
utan du ska istället söka speedstep för att hitta den informationen du är ute efter. och förresten , denna funktion tycker även jag är väldigt bra, sparar båd stöm och värme i onödiga situationer.. men när det kräver mera prestanda så höjer den tbx igen.. alltså vad klagar du för ? du borde inte lida av ngn prestandaförlust

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
haha.. detta e ju nästan kul va fan ^^
du ska inte söka "e8500 pendlar i hastighet" för att hitta speedstep
utan du ska istället söka speedstep för att hitta den informationen du är ute efter. och förresten , denna funktion tycker även jag är väldigt bra, sparar båd stöm och värme i onödiga situationer.. men när det kräver mera prestanda så höjer den tbx igen.. alltså vad klagar du för ? du borde inte lida av ngn prestandaförlust

Jo men då är man ju tillbaka vid grundproblemet igen. Han visste ju inte vad det var som gjorde att CPU'n pendlade i frekvens. Hur skall man då kunna söka på rätt term? ESP? Det är ju lite svårt att söka på "Speedstep" när man inte har hört talas om det.

Visst kunde trådskaparen kanske kollat på de två första sidorna, eller gjort några varianter på sökningen, men man kan inte begära att de skall söka på svaret på frågan de ställer. (då behöver man ju inte fråga)

Men annars är ju Speedstep en trevlig funktion och som svar till trådskaparen, så skadar den inget.
Men det är lite knepigt att den hoppar upp och ned hela tiden, om du inte har en process som går in med rätt korta intervall och vill göra någonting.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Hahaha. Detta blev ju skitskoj.

Jag har numer fått reda på vad jag ska söka efter och då blev det lite lättare.

Har sett att mitt BIOS ska ha en Speedstep-funktion som man kan slå av och på men tyvärr så finns den inte där den ska vara vilket tyder på ouppdaterat BIOS.

Tror jag istället ska söka reda på varför denhoppar upp och ner, det verkar vara en bra funktion när den fungerar.

Permalänk

Kenta777. don´t worry. Den skall hoppa upp och ner. Gå vidare. Vill du inte att den skall hoppa så spela ett tung spel i 24 timmar då kommer den inte hoppa en enda gång.

Visa signatur

MacPro 24GB RAM GTX285 10.8.5
D5400XS,2 st QX9775,16Gb FB-DIMM

Permalänk

Klar den ska hoppa upp och ner, bara inte hela tiden som skrivit ovan ditt svar.
Känns lite som en ojämn gas på en bil. Funkar men tyder på att något är fel.