Datorn krashar när jag spelar vissa spel

Permalänk

Datorn krashar när jag spelar vissa spel

Hej,

Jag har problem med min dator som jag köpte ifrån komplett i höstas. Datorn köptes i delar (Enthusiasts choice) som jag sedan satte ihop. När jag spelar vissa 3d spel så efter 0-30 minuter så släcks min skärm ner och datorns fläktar går upp på max. Efter det finns det inte mer att göra än att hålla inne on/off knappen för att starta om datorn. Några av de riktigt krävande 3d spelen funkar bra, tex X3 Terran Conflict, Crysis, GTA 4. Men som ni ser nedan så blir det bekymmer med många av de andra spelen. Jag har använt Everest för att bevaka temperaturerna på CPUn och GPU men de har legat på normala nivåer när datorn krashat.

Några spel som jag testat:
Neverwinter Nights 2 - Datorn stänger sig. Hinner ladda in quicksave och spelar i ca 30 sek. Funkade bra tidigare, verkar bli värre ju längre in i spelet man kommer.
GT Legends - stänger ner datorn efter ca 15 minuter.
GTA 4 - funkar bra
X3 Terran Conflict - funkar bra, dock stängde datorn sig i början innan jag justerade upp volten på minnena.
OBLIVION - Kan endast spela i några sekunder nu. Tidigare gick det att spela längre stunder utan problem.
Crysis & Crysis Warhead - funkar bra
Richard Burns Rally - Stänger ner efter ca 30 sekunder ingame
Deus Ex 1 - Stängde ner efter 5 minuter ingame.
Live for Speed - Funkar bra
Fear 2 - Funkar bra
Diablo 2 - FUnkar bra
Fallout 3 - Stänger ner efter en stund

Datorns specs:
Processor: Intel Core™ 2 Quad Q9400 2,66GHz,
Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3, P45, Socket-775,ATX, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex(2.0)x16
Nätaggr: Corsair Powersupply 550W Bulk, ATX/EPS, 120mm fläkt, 4xSATA, SLI
Minne: OCZ Platinum DDR2 PC6400 4096MB KIT,w/two 2048MB PC6400 XTC, CL5-5-5-4
Grafikkort: Gainward GeForce 9800GTX+ 512MB GDDR3,PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP
Hårddisk: 2st Western Digital Caviar GP 500GB SATA2 16MB 7200RPM

Fläkten till processorn är också utbytt till en Zalman för bättre kylning.

Någon som har något tips på vad som kan vara fel eller vad jag kan prova med för att lösa mina beskymmer?

Obs, jag har en tråd i Nordic hardware's felsökningsforum där jag fått lite hjälp men inget som fungerat tyvärr. Bifogar länk.

Tråd hos NordicHardware

//Ralliartswe

Permalänk
Medlem

Låter väldigt märkligt. Tänkte svara att du skulle prova testa minnena, men efter att jag läste i tråden på NH såg jag att du redan gjort det... prova att byta ut vissa delar i datorn en efter en om du har tillgång till substitutionsdelar... det är ett idiotsäkert sätt att prova vad det är som felar.

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem

Ett par tips....Kolla temps, framförallt de på grafikkortet och prova resetta grafikkortet.

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asce
Ett par tips....Kolla temps, framförallt de på grafikkortet och prova resetta grafikkortet.

Har loggat temperaturerna när oblivion crashat nu.

Moderkort: 42
CPU: 32
CPU 1 Kärn 1: 40
CPU 1 Kärn 2: 41
CPU 1 Kärn 3: 40
CPU 1 Kärn 4: 40
GPU diod: 54
HDD1: 42
HDD2: 39

Hur resettar man grafikkortet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralliartswe
Hur resettar man grafikkortet?

Det skulle jag också gärna vilja veta.......

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralliartswe
Har loggat temperaturerna när oblivion crashat nu.

Moderkort: 42
CPU: 32
CPU 1 Kärn 1: 40
CPU 1 Kärn 2: 41
CPU 1 Kärn 3: 40
CPU 1 Kärn 4: 40
GPU diod: 54
HDD1: 42
HDD2: 39

Inget konstigt med temperaturerna, fel på nätagget? Kolla kondisarna på mobo å gpu.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Inget konstigt med temperaturerna, fel på nätagget? Kolla kondisarna på mobo å gpu.

Har lite svårt att förstå vad du menar. Konditionen på strömkabeln till moderkortet och grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Ursäkta "slanget", kondensatorerna är vad jag menar.

Kolla om du kan hitta nån som buktar utåt(som den till höger på bilden), det är ett tecken på att komponenten är på slutrefrängen.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori