Permalänk
Medlem

Stor skillnad? Macbook

Kanske lite dum fråga men endå, here we go.

Är det någon större "hastighetsskillnad" på en macbook 1,8 intel dual core och en macbook 2,2~ c2d?

Har aldrig suttit på en mac förutom en slö imac men vet inte hur en 1,8 presterar i leopard. Antar att det funkar och utöver det funkar mycket bra kanske men finns det en chans att man kan spela 720p eller liknande?

Tackar för svar//manu

Visa signatur

Jag gillar inte sär skrivning och försöker att und vika det

Permalänk
Medlem

köp en i aluminuim den ligger på 2.0

men alla moderna macar kan utanproblem spela 1080p...
men se till att det är en med 9400m grafik ifall du ska ha en vit
alla i aluminuin har denna grafikkrets

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

Saken är den att jag funderar på en begagnad då jag har en riktig nudelbudget haha. Ah men det är 9400m som är "basic" för att kunna spela det eller? Har inte mycket koll då jag sitter på en stationär pc = noll koll på mac komponenter :/

Visa signatur

Jag gillar inte sär skrivning och försöker att und vika det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Manu_tz
Saken är den att jag funderar på en begagnad då jag har en riktig nudelbudget haha. Ah men det är 9400m som är "basic" för att kunna spela det eller? Har inte mycket koll då jag sitter på en stationär pc = noll koll på mac komponenter :/

Om du har nudelbudget borde du nog inte köpa en mac.

Permalänk
Medlem

Sitter ju inte bara på 2k men har runt 6-7000. Tänkte hitta en begagnad för runt 6000.- men undrar bara vad som är grund för att spela upp 720p minst.

Jag vill inte diskutera min budget

Visa signatur

Jag gillar inte sär skrivning och försöker att und vika det

Permalänk
Medlem

http://www.blocket.se/goteborg/MacBook_2_16_GHz_Vit_21900896....

den borde nog passa bra hehe, de billigare macarna är som sagt inga värsting datorer, men den här har 9400m, den borde kunna spela upp minst 720p för våran umpc acer aspire one klarar av hd filmer hur lätt som helst

ang. första frågan så, ingen riktig märkbar skillnad, men om du komprimerar mycke filer eller stresstestar datorn så får du såklart bättre resultat. Men du ska satsa på den "nyare" vita macbooken med 2 ghz. dels för att en har snabbare minne som går i 800 mhz(tror jag? :S), dels för att du får mer ram, minst 2gb dels för att du får bättre grafikkort

Mvh Tazzen

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem

men om du köper en begagna macbook... köp en med led-skärm(tror jag det är, istället för vanliga ccfl-belysning) och med grafikkreten x3100, då tror jag du klarar 720p..
min brors macbook med gma 950 som är smämre än x3100 klarar 720p, och bra kodade 1080p filmer, men förvänta dig inget... 1080pfilmen var en grym kodad version av star wars episode III

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

Okej, jag tackar så mycket för alla svar. Gracias~

Visa signatur

Jag gillar inte sär skrivning och försöker att und vika det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
men om du köper en begagna macbook... köp en med led-skärm(tror jag det är, istället för vanliga ccfl-belysning) och med grafikkreten x3100, då tror jag du klarar 720p..
min brors macbook med gma 950 som är smämre än x3100 klarar 720p, och bra kodade 1080p filmer, men förvänta dig inget... 1080pfilmen var en grym kodad version av star wars episode III

Varken Macbook eller Macbook Pro, under OSX, kan spela upp 1080p-filmer kodade i X264 utan 'frame drops'. Det beror på att OSX inte använder sig av hårdvarustöd för avkodning. Däremot funkar det utmärkt ifall man spelar upp dem i Windows med en codec som kör hårdvarustöd för avkodning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
men om du köper en begagna macbook... köp en med led-skärm(tror jag det är, istället för vanliga ccfl-belysning) och med grafikkreten x3100, då tror jag du klarar 720p..
min brors macbook med gma 950 som är smämre än x3100 klarar 720p, och bra kodade 1080p filmer, men förvänta dig inget... 1080pfilmen var en grym kodad version av star wars episode III

De enda Macbooks som har LED-skärm är den senaste versionen och de har även Nvidia 9400M.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badcash
Varken Macbook eller Macbook Pro, under OSX, kan spela upp 1080p-filmer kodade i X264 utan 'frame drops'. Det beror på att OSX inte använder sig av hårdvarustöd för avkodning. Däremot funkar det utmärkt ifall man spelar upp dem i Windows med en codec som kör hårdvarustöd för avkodning.

Stämmer detta är det ju riktigt dåligt!! Kommer detta ändras i framtida versioner då??

Permalänk
Medlem

Både ja och nej. Det är nog inget Apple kommer implementera, men däremot kan det nog komma tredjepartsprogramvara(codec) som använder sig av hårdvaran vilket skulle leda till smärtfri uppspelning.

Men notera att detta enbart gäller x264-kodade filmer. Att ex. spela upp 1080p-klipp ifrån Apples hemsida funkar utan problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badcash
Både ja och nej. Det är nog inget Apple kommer implementera, men däremot kan det nog komma tredjepartsprogramvara(codec) som använder sig av hårdvaran vilket skulle leda till smärtfri uppspelning.

Men notera att detta enbart gäller x264-kodade filmer. Att ex. spela upp 1080p-klipp ifrån Apples hemsida funkar utan problem.

Jag har en mac mini med 1,83ghz. Exact samma som satt i första Macbook. Med Boxee går det att köra 1080p utan några större framedrops.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badcash
Varken Macbook eller Macbook Pro, under OSX, kan spela upp 1080p-filmer kodade i X264 utan 'frame drops'. Det beror på att OSX inte använder sig av hårdvarustöd för avkodning. Däremot funkar det utmärkt ifall man spelar upp dem i Windows med en codec som kör hårdvarustöd för avkodning.

Jo du, verkar funka fint nu. Uppdaterade VLC igår och installerade mplayer. Efter detta gjordes funkar x264 filmer i 1080p både i vlc o mplayer

Testade lite samples som förut inte funkade bra alls, funkade helt utan framedrops nu.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

angående no framedrops i mac'arna, good work och tack för tipsen

Visa signatur

Jag gillar inte sär skrivning och försöker att und vika det

Permalänk
Medlem

alla former av 1080p kodade filmer funkar i os x, allt funkar med quicktime

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
alla former av 1080p kodade filmer funkar i os x, allt funkar med quicktime

Tyvärr inte. I VLC, funkar det sämst. Detta är för att de codecs VLC använder för avkodning/uppspelning av 1080p(x264) är riktigt dåliga. Gäller samma i Windows för VLC.
MPlayer är bättre, men vid krävande scener i filmer klarar tyvärr inte MPlayer heller utan 'frame drops'.

Fortfarande använder sig inga program i OSX av GFX-kortet för avkodning/uppspelning utan låter CPU:n göra jobbet. Vid 'krävande' scener kommer CPU:n ge vika och resultera i 'frame drops'. Det gäller såklart på alla Windowsburkar också, men som jag skrev innan så finns codecs till Windows som skickar mycket av lasten till GFX-kortet vilket ger smärtfri uppspelning samt en CPU som inte kokar.

Permalänk
Medlem

Finns codec som tar såpass mycket belastning att CPUn är nere på 4% load i 1080p o GFXet tar nästan allt i Windows.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Sitter med en MacBook av första (?) generationen, Leopard flyter utmärkt. WoW startar dessutom utan problem (på lägsta grafiken såklart).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Finns codec som tar såpass mycket belastning att CPUn är nere på 4% load i 1080p o GFXet tar nästan allt i Windows.

Japp, sålänge man har ett hyfsat GFX-kort och rätt codec så belastat inte CPU:n mer än vid uppspelning av ett YouTube-klipp. Konstigt att ingen lyckas klämma fram något liknande till OSX...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badcash
Japp, sålänge man har ett hyfsat GFX-kort och rätt codec så belastat inte CPU:n mer än vid uppspelning av ett YouTube-klipp. Konstigt att ingen lyckas klämma fram något liknande till OSX...

Ja det är juh påväg. OpenCL i OS X 10.6 kommer innebära just detta. Att man kan programera med API att gfx kraften ska gå till 2d applikationer ute i OS X. Det innebär att det kommer vara mycket enklare för programerare att göra en media spelare (typ VLC) att dra kraft från GFXet

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badcash
Tyvärr inte. I VLC, funkar det sämst. Detta är för att de codecs VLC använder för avkodning/uppspelning av 1080p(x264) är riktigt dåliga. Gäller samma i Windows för VLC.
MPlayer är bättre, men vid krävande scener i filmer klarar tyvärr inte MPlayer heller utan 'frame drops'.

Fortfarande använder sig inga program i OSX av GFX-kortet för avkodning/uppspelning utan låter CPU:n göra jobbet. Vid 'krävande' scener kommer CPU:n ge vika och resultera i 'frame drops'. Det gäller såklart på alla Windowsburkar också, men som jag skrev innan så finns codecs till Windows som skickar mycket av lasten till GFX-kortet vilket ger smärtfri uppspelning samt en CPU som inte kokar.

Sluta snacka skit. ALLA dual core intel-macar klarar att koda av 1080p UTAN PROBLEM med enbart CPUn. Det behövs INTE hårdvaruavkodning för att spela h264 i 1080p, varken i Windows eller OS X.

Edit: Enjoy, tog ett screenshot där jag spelade upp TRE 1080p-klipp. Visserligen trailers från Apple som inte är alltför krävande och på en Q6600, men CPU-belastningen gick aldrig över 60-70%. Detta i quicktime också. Känns ganska självklart att en Macbook klarar åtminstone ett mer krävande 1080p-klipp utan problem, speciellt med ett lite mer optimerat program som mplayer.
http://stearinkanin.com/1080.png

Permalänk
Medlem

sprucetwig: Du kör hackingtosh alltså? Hur som helst saknar din jämförelse verklighetsförankring. Q6600 är en mycket bättre processor än den som återfinns macbooken och dessutom kan du inte jämföra apples trailers med x264 @~10k bitrate. Upplösning spelar inte så jäkla stor roll, bitrate > allt.

Edit: Dra istället igång 2st 1080p x264 med ~10k bitrate tillsammans med Activity Monitor och ta ett screenshot vettja.

Permalänk
Medlem

men kan inte bara alla förstå att en mac os x klarar att spela 1080+ x264, men inte vlc..
kör bara wuicktime så funkar allt

och hans jämföresle med sin q6600 var med tre filmer samtigigt, därför borde en duo iallafall klara en film själv.

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Proxim
sprucetwig: Du kör hackingtosh alltså? Hur som helst saknar din jämförelse verklighetsförankring. Q6600 är en mycket bättre processor än den som återfinns macbooken och dessutom kan du inte jämföra apples trailers med x264 @~10k bitrate. Upplösning spelar inte så jäkla stor roll, bitrate > allt.

Edit: Dra istället igång 2st 1080p x264 med ~10k bitrate tillsammans med Activity Monitor och ta ett screenshot vettja.

Activity monitor är ju igång, du ser ju i docken. Om en Q6600 klarar 3 trailers och får runt 60% belastning är det ju 20% per film, 20% på en quad core motsvarar 40% på en dual core. En macbook skulle alltså utan problem klarar ett sådan här klipp, jag vet inte hur processorbelastningen skalar med bitraten, men det borde ju finnas utrymme för åtminstone dubbelt så hög bitrate. Och klipp över 20mbit är det ingen som kollar på.

Jag ska leta på lite mer avancerade klipp och testa på min macbook ikväll.

Permalänk
Medlem

När jag undersökte dessa saker för en massa tid sen så berodde inte den dåliga prestandan i VLC på att inte graffet användes, utan bara en av processorkärnorna. Ffmpeg som VLC använde då klarade inte av att köra det på två. Är det så nu också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
men kan inte bara alla förstå att en mac os x klarar att spela 1080+ x264, men inte vlc..
kör bara wuicktime så funkar allt

och hans jämföresle med sin q6600 var med tre filmer samtigigt, därför borde en duo iallafall klara en film själv.

Nu börjar diskussionen gå åt det där meningslösa hållet som så ofta blir med internetforum. Jag sitter själv med en MBP 2,4 Dual Core. Hade gärna sett smärtfri uppspelning av 1080p- och X264-filmer, men tyvärr funkar det inte i OSX. Oavsett spelare. Att behöva boota XP genom BootCamp är inget kul men tyvärr nödvändigt ifall jag ska kunna spela upp filmer utan att uppleva 'frame drops' någonstans under filmen. Som tidigare inlägg beskrev, använda i XP grafikkortet i min MBP för avlastningen vilket gör att CPU:n knappt behöver jobba alls. Det underlättar sökningar i filmen som går på en röd sekund, till skillnad ifrån OSX där videouppspelaren ofta tar 10-15 sek. på sig för sökningar alt. kraschar.

Trailers ifrån Apple funkar jättebra, dessvärre är det inte samma kodning på dem och de filmer jag vill ska funka.

Permalänk
Medlem

det är bara x264 detta gäller? Inte h264?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badcash
Nu börjar diskussionen gå åt det där meningslösa hållet som så ofta blir med internetforum. Jag sitter själv med en MBP 2,4 Dual Core. Hade gärna sett smärtfri uppspelning av 1080p- och X264-filmer, men tyvärr funkar det inte i OSX. Oavsett spelare. Att behöva boota XP genom BootCamp är inget kul men tyvärr nödvändigt ifall jag ska kunna spela upp filmer utan att uppleva 'frame drops' någonstans under filmen. Som tidigare inlägg beskrev, använda i XP grafikkortet i min MBP för avlastningen vilket gör att CPU:n knappt behöver jobba alls. Det underlättar sökningar i filmen som går på en röd sekund, till skillnad ifrån OSX där videouppspelaren ofta tar 10-15 sek. på sig för sökningar alt. kraschar.

Trailers ifrån Apple funkar jättebra, dessvärre är det inte samma kodning på dem och de filmer jag vill ska funka.

Kan du inte länka till någon av dessa filmer som inte fungerar då? För ärligt talat, jag har aldrigt haft några problem med videouppspelning i OS X. Vad är det för bitrate på dom du vill spela upp? Det är garanterat problem med din dator, det är bara du googlar för att se att det finns massvis av folk som spelar upp blu-ray-kvalitet i både OS X och Windows med enbart CPU-kraft, och mycket mer krävande än så blir det inte.

Gibbe: Det är samma sak. x264 är en open source implementation av en h264-encoder, filerna som kallas x264 är alltså h264 encodade med den mjukvaran.

Permalänk

Sådär ja, ett 40mbits h264-klipp spelat på en 2 GHz macbook med Intel X3100 grafik, utan problem. Det är alltså inga problem att spela 1080p på macbookar, 40mbit är extremt högt och vanligtvis något man bara träffar på i testklipp och på blu-ray. För att göra det extra spännande körde jag det över wlanet också.