Permalänk
Medlem

Kattfråga, löper hon?

Nu har jag en fråga till er kattägare där ute. Jag har två bond-/huskatter som börjar närma sig ett år fyllda. Kan tilläggas att de är syskon och innekatter båda två (även om de är lite småvilda av sig ibland). Honor.

Har nu en stark känsla av att ena katten nu börjar löpa för första gången, men är inte helt säker. Hon går nämligen omkring och gör konstiga "purr"-ljud (inga jamningar direkt) hela tiden, samtidigt som att hon vickar på baken och sticker upp med rumphålet i luften. Sen kommer det ett sekret ut där bak... mindre trevligt. Väldigt kelsjuk och kräver mycket uppmärksamhet nu.

Så ja.. känns som väldigt mycket pekar mot att hon löper. Men jag har aldrig hört just att katter gör så här som min katt beter sig riktigt. Mest läst om att de kan bli mer kelsjuka och jama till en förbannelse.. och det här är första gången för mig, har aldrig haft katt tidigare.

Anledningen till att jag skapar den här tråden är för att jag vill få höra vad ni andra mer erfarna tror helt enkelt. Och det är väl inte direkt så att man kan gå och göra kostnadsfria besök hos vetrinären. Ehm, eller? Kattrådgivning? Man undrar ju trots allt, så det inte är något annat tokeri som man bara ignorerar i tron om att det är löpperiod, och istället går katten med virus/whatever i arslet som svider ut av bara fan.

De är vaccinerade också. Nästa steg blir kastrering, så det behövs inget prat om det heller.

Aja, en enkel fråga bara. Vad tror ni, o store swec-orakel?

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Låter precis som två av våra katter, dom rullade runt på golvet en del också och gned sig mot mattor etc. Så ja det låter som dom löper, brukar lukta lite extra ur kattlådan då också.

Permalänk
Medlem

Jo det låter som att den löper...ett tips är att inte vänta för länge med kastreringen. Förutom det självklara att det är ganska jobbigt för dig så kan det innebära även mer allvarliga bekymmer. Innekatter som "löper på tomgång" (dvs aldrig får para sig) riskerar att förr eller senare få livmoderinflammation vilket kräver en operation. Min honkatt fick det när hon var 2,5 år, första tecknet var vitt sekret där bak.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Precis vänta inte med kastrering så spelar det ingen roll om hon löper nu eller ej hon lär ju inte löpa när det är klart iaf. Hon har ju åldern inne iaf.

Permalänk
Hedersmedlem

Japp, låter som den löper. Dom blir väldigt keliga och går och stryker sig mot allt. Tar inte lång tid innan jamandet kommer.

Permalänk

ge dom P-piller tills ni fått tid till kastrering om ni inte vill ha kattungar... funkar prima bara krossa och blanda ut en in deras Whiskas eller liknande

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Låt de para sig ye-ha!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Hehe. Ja, det börjar bli dags för kastrering faktiskt. Inte tänkt skjuta på det för mycket. Men har läst någonstans att man ska vänta med kastrering tills de fått gå igenom sin första löpperiod. Varför vet jag inte riktigt, men tyckte det lät rimligt.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk

Det har med hormoner att göra.
Lite som att om man kastrerar en människa innan puberteten så kommer killen att bli tanig och prata med en väldigt väldigt ljusröst. (typ Michael Jackson, även om han inte är kastrerad... vad jag vet...)

Kastrerar man en människa efter puberteten så blir de oftast stora och biffiga och kallas eunuck.

Jag fick vänta 3,5 år innan min hankatt gick att kastrera. Han är lite sen i utvecklingen.

Det låter som löpning men veterinären vet nog det bäst.
Vår honkatt här hemma gick runt och skrek hela nätterna.
Som en valkyria.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Japp den löper definitivt. Ge dem p-piller. Det gör jag med min katt. Hon är rätt snäll så det är bara till att ta upp henne och stoppa i ett piller i halsen och sedan blåsa lite på nosen så sväljer hon. För övrigt är det grymt störigt när de löper, det känns som om dom blir kära i en eller något.

EDIT: En annan anekdot jag kan dela med mig är att varje gång jag kommer hem (bor inte hemma, men när jag hälsar på) så börjar honkatten löpa direkt. Tror visst att hon saknar mig

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Kastrerar man en människa efter puberteten så blir de oftast stora och biffiga och kallas eunuck.

Varför? Motsatsen låter rimligare då inga bollar = (nästan) ingen testosteron.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jo hon löper, var dock försiktig med att ge p-piller då detta kan ge livmoderscancer mm.
Ska kastrera min hona snart när jag får råd, hade henne på p-piller ett tag då jag inte hade bestämt mig för om hon skulle få ungar eller ej men då jag är övernoga med vart ungarna hamnar så är kastrering ett bättre alternativ.
Just nu får hon inga p-piller då dessa är slut men hon låter lite och är extremgosig så det är ganska lugnt

När hon löpte första gången höll vi på att bli vansinniga men droppen som resulterade i p-piller var när hon skvätte på tvn, då ringe jag veterinären och bad om p-piller omgående.
Hon var då lite över 1 år och nu är hon 3 år så dags för kastrering så snart man har råd typ.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Varför? Motsatsen låter rimligare då inga bollar = (nästan) ingen testosteron.

Fråga mig inte varför det blir så. Har något med puberteten att göra.
Det är inte som att de blir stora och manliga. De blir bara stora.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if