Microsoft lyfter spärrar i bantat Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Det Microsoft gör fel (och ändrar på) är att de inte erbjudit extravärde på den dyraste och mer cripplat den billigaste. Ultimate extras är ju inget att hänga i julgranen, rätt onödigt. För hemanvändaren erbjuder det inget som motiverar priset utöver home premium.

Men det är ju precis detta jag menar, Microsoft gör en operativsystem kallad X, som kostar y kronor. Sen tar de X och tar bort massa olika saker och begränsar operativsystemet som in i helvetet och kallar det x1, x2, x3 o.s.v vilket jag tycker är fel. Ska de göra en operativsystem som är "Ultimate" ska de ju i så fall bygga vidare på X, inte sälja just X till dyraste priset och sälja "skitversionen x1,x2 och x3" till ett billigare pris.
Hoppas jag gjorde mig förstådd, matte i huvudet just nu

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Narreh
Det är ju inte Microsoft som tillverkar dina virusprogram eller drivrutiner som du väljer att installera, så istället för att kritisera MS på den punkten, kritisera tillverkaren.

När det Kommer till DX10/11 så är det Microsoft's egna, men då är det andra tillvekrare som kodar sina program/spel som utnyttjar denna motor - och därav också oftast de som hanterar problem med ett visst program/spel och oftast ansvariga för att problemet uppstått i första början också.

I säkert 99% av fallen då du fastnar i en "update loop" så orsakas det av specifik hårdvara, drivrutin, program/applikation, register modifikationer, eller av att du som användare utfört något olämpligt i ditt OS, osv. som påverkar/hindrar installationen att fullföras.
Jag tycker personligen det är ganska förståeligt att Microsoft inte kan testa sin uppdateringar på alla möjliga plattformer och kombinationer samt alla användare som lider av error ID10T som finns.

Och den sista punkten som du nämner är precis vad de har lagt in i Windows 7 till en viss del, möjlighet att ta bort Internet Explorer som webbläsare osv.
Jag vet inte vad du menar för typ av program som följer med vid installationen, men på en ren Vista och XP installation så är säkert 97% av det som finns nödvändigt för att alla funktioner i ditt opertativsystem ska fungera.

Vet inte om du syftar på vad OEM tillverkarna lägger till i sina installationer kanske?

Jag är fullt medveten om att det är upp till tillverkarna av drivare osv att få det att funka. Jag sade det mest uppgivet för jag har en känsla av att det inte kommer fungera. Jag beskyllde ingen av sidorna rakt av för det.

Det jag menade med DX var att det säkerligen inte kommer finnas i starter edition.

Anledningen till loop vet jag är orsakat av mig pga att jag tweakat mitt OS.

Det jag syftar på när det kommer till att välja vad man vill ha med i sin installation så ska det innefatta nästan de mesta av applikationer osv som de slänger med. Lång fin lista som man bockar i eller ur. Media center, spel, bling bling progs osv. Så svårt tycker jag inte det borde vara att kunna erbjuda att välja vid installation. Att IE kommer vara valbart tackar jag för.

Det som slog mig är att server finns, den är lite mer skrapad och känns som att den passar mig bättre.

Permalänk
Medlem

Är det så svårt att gå in på control panel -> Program and Features -> Turn windows features on or off?

Man kan säker spara 20mb på det

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Haha xD bara de låser dit en jävla nygg bakgrund och så man ser ikonerna ordentligt så är det okej

Det kommer säkerligen att komma någon krack för det, men ändå...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hACmAn
Är det så svårt att gå in på control panel -> Program and Features -> Turn windows features on or off?

Man kan säker spara 20mb på det

Vad har det med något av diskussionen här? Vem är så mån av RAM/Hårddisk (eller vad det nu är du menar) att 20mb löser alla problem?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu har jag läst alla inlägg här i tråden och blir nästan tårögd.

Av de som använder Windows Vista, hur många valde Premium för att få aero gränssnittet resp. hur många gjorde inte?

Känns dumt att gnälla över att den bantade versionen skulle ha begränsningar. Varför överväger folk ens att köra den bantade versionen? Har man inte råd att betala det lilla extra? Så stanna med Vista/XP.

Ett spel i dagens läge kostar mellan 5-600 kr, man spelar inte spelet hela tiden, Operativsystemet använder man i af 100% av tiden man är vid datorn, så om det kostar lite extra så kolla på hur mycket ni faktiskt kommer använda det.

Känns lite som att bli upprörd över att man ska betala för expansioner till spel.

Tycker att det är bra drag av microsoft, det får gärna ta det till den nivån att jag får betala per applikation jag vill, så man kan utesluta alla onödiga saker ex. backup program, ljudinspelaren etc.

om jag nu ska byta upp mig till Windows 7 kan jag gott lägga 50 öre extra per dag för att ha de där extra features som gör min vardag lite roligare de kommande 2-3 åren som det innan nästa uppgradering blir aktuell.

Visa signatur

Björn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Vad har det med något av diskussionen här? Vem är så mån av RAM/Hårddisk (eller vad det nu är du menar) att 20mb löser alla problem?

Det var ett direkt svar på en irritation över att man under installationen inte får välja vilkja program man inte vill ha och inte ha i windows

EDIT1:
Och om det är så OTROLIGT jobbigt får man väll göra en unatended installation

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.