Tog för mkt hddplats för ubuntu

Permalänk
Avstängd

Tog för mkt hddplats för ubuntu

Tja!
jag installerade Unbuntu 9.04 för inte så länge sen. När jag skulle installera valde jag att jag skulle få meny och att den skulle installera automatiskt och jag valde inte nån kapacitet os:et skulle ta. Då tog den allt mitt lediga utrymme = 156,72gb! Då jag bara har använt ubuntu 2 ggr för testa känns detta otroligt onödigt. Finns det något sätt att få tillbacka dem till mitt windows och göra en partion där? Just nu är det två partioner för ubuntu, en med 5,176gb och 156,96gb.
Mvh

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk
Medlem

Nu har jag lite svårt att förstå vad du vill göra, men det borde kunna ordnas ganska lätt med Gparted, som du kan installera genom Synaptic. Där kan du ändra storlek på partitioner och flytta dem.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Nu har jag lite svårt att förstå vad du vill göra, men det borde kunna ordnas ganska lätt med Gparted, som du kan installera genom Synaptic. Där kan du ändra storlek på partitioner och flytta dem.

Jag vill ta bort fler gb från den ena partionen som ubuntu är installerat på. Hur ska jag göra för att få dem gb så jag kan använda dem i windows?. Fattar ej vad du mena med det där :S

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk
Medlem

Partionera upp det lediga utrymmet i windows.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Partionera upp det lediga utrymmet i windows.

Men det är inte ledigt. Jag har ju installerat min ubuntu på det, läs vad jag skrev istället. Klart jag vet hur man gör partioner.

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk
Inaktiv

Kanske är lättast om du ger oss ett screenshot från GParted så vi ser hur dina partitioner ser ut? En bild säger mer än...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Morrex-
Jag vill ta bort fler gb från den ena partionen som ubuntu är installerat på. Hur ska jag göra för att få dem gb så jag kan använda dem i windows?. Fattar ej vad du mena med det där :S

Ok, du vill alltså ändra storleken på en av dina partitioner? Det går som sagt att göra med Gparted. Eftersom du verkar vara ganska ovan vid Linux, struntar vi i att öppna Synaptic och strula. Det kan du lära dig att använda vid ett senare tillfälle. Nu vill jag bara att du öppnar en terminal (Program>Tillbehör>Terminal) och skriver in följande:

sudo apt-get install gparted

Gparted kommer nu att installeras och ligger sedan under System>Administration>Partitionsredigerare. Med hjälp av Gparted kan du alltså lätt ändra storlek på partitionerna. Om du fortfarande inte förstår hur du ska göra, får du komma tillbaks hit igen och fråga. Försök vara tydlig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Kanske är lättast om du ger oss ett screenshot från GParted så vi ser hur dina partitioner ser ut? En bild säger mer än...

Vet ej vad gpard eller något är har bara vart inne på unbuntu 2 ggr i 10 min varje ggr. Har en screeshot i windows fast det kanske inte visar något, http://img12.imageshack.us/img12/5020/lalalaly.png

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Ok, du vill alltså ändra storleken på en av dina partitioner? Det går som sagt att göra med Gparted. Eftersom du verkar vara ganska ovan vid Linux, struntar vi i att öppna Synaptic och strula. Det kan du lära dig att använda vid ett senare tillfälle. Nu vill jag bara att du öppnar en terminal (Program>Tillbehör>Terminal) och skriver in följande:

sudo apt-get install gparted

Gparted kommer nu att installeras och ligger sedan under System>Administration>Partitionsredigerare. Med hjälp av Gparted kan du alltså lätt ändra storlek på partitionerna. Om du fortfarande inte förstår hur du ska göra, får du komma tillbaks hit igen och fråga. Försök vara tydlig.

Ok provar nu

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk

att förminska linuxpartitionen är inga problem, men jag är osäker på om det går att öka storleken på en ntfspartition. jag har iallafall inte lyckats med det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Safesurf-Gösta
att förminska linuxpartitionen är inga problem, men jag är osäker på om det går att öka storleken på en ntfspartition. jag har iallafall inte lyckats med det.

Nej vill inte det eller jag gör en ny bara Men skulle sitta fint o öka storlek på en befintlig så om nån vet skriv här.

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk
Avstängd

så är inne i programmet men det går inte trycka på den jag vill och trycka "ändra storlek/flytta" som bör vara den knapp för att ändra?

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk
Medlem

Jag har använt GParted Live http://gparted.sourceforge.net/livecd.php för att modifiera partioner och utöka ntfs partioner. Fungerade bra, fast lite långsamt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Morrex-
Men det är inte ledigt. Jag har ju installerat min ubuntu på det, läs vad jag skrev istället. Klart jag vet hur man gör partioner.

Så otrevligt svar. Jag läste vad du skrev. Då det första svaret sa vilket verktyg du kan använda för att förminska en partition. Då du tydligen inte förstod så lade jag helt enkelt till att det sedan partitioneras upp igen efteråt. Hur fan är det klart för mig att du vet hur man gör partitioner när du visat sådan tydlig okunskap?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Så otrevligt svar. Jag läste vad du skrev. Då det första svaret sa vilket verktyg du kan använda för att förminska en partition. Då du tydligen inte förstod så lade jag helt enkelt till att det sedan partitioneras upp igen efteråt. Hur fan är det klart för mig att du vet hur man gör partitioner när du visat sådan tydlig okunskap?

Jag har inte använt unbuntu mkt så klart jag inte har kunskaper om det.

Jag är så trög att jag inte kommer lyckas fixa det.. Gparted funkade tydligen inte ändra storleken. Finns det något sätt och ta bort ubuntu helt och hållet?

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk
Medlem

Kan du lägga upp en screenshot från Gparted? Jag tror att vi kommer att kunna hjälpa dig.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Kan du lägga upp en screenshot från Gparted? Jag tror att vi kommer att kunna hjälpa dig.

Javisst men hur ska jag göra det? Hur kör man en print är det "print scrn" knappen som gäller i linux också? Och vilket program är som "paint"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Kan detta kanske hjälpa?

http://www.howtoforge.com/partitioning_with_gparted

en guide endast om man kör på en live-cd med gparted och har ingen tom cd skiva här...

Eftersom jag inte lyckades ändra storleken på den största utan jag lyckades om jag ville göra på den som endast var 5 gb,. Jag har inte installerat några mjukvaru grejjs, kommer upp en ruta med typ 100 säkerthets grejjer som jag ska installera men jag har alltid kryssat ner detta, kanske innehåller några grejjs om gparted?

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk
Inaktiv

Tryck på print screen, spara sedan bilden på skrivbordet.

Lägg upp på pici.se

Permalänk
Avstängd

här är den http://img2.imageshack.us/img2/6672/skrmbild.png

jag vill alltså ta bort dem där 150.96gb och göra så att dem är användbara i windows eftersom mitt utrymme börjar bli tight.

mvh

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Morrex-
här är den http://img2.imageshack.us/img2/6672/skrmbild.png

jag vill alltså ta bort dem där 150.96gb och göra så att dem är användbara i windows eftersom mitt utrymme börjar bli tight.

mvh

Den som är på 150.96 (/dev/sda6) har monteringspunkten "/", vilket betyder att det är roten i Ubuntus filsystem. Du kan inte ta bort den utan att Ubuntu försvinner. Du kan heller inte förminska den när den är monterad - du måste alltså ta vägen genom en Live-cd.

Du borde ha verktyget "Skapa Live-usb" under System -> administration, där kan du väldigt enkelt skapa ett usbminne som du kan starta ifrån och klirra biffen

Permalänk
Medlem

Har du inte kvar Live-CD:n som du installerade från?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Den som är på 150.96 (/dev/sda6) har monteringspunkten "/", vilket betyder att det är roten i Ubuntus filsystem. Du kan inte ta bort den utan att Ubuntu försvinner. Du kan heller inte förminska den när den är monterad - du måste alltså ta vägen genom en Live-cd.

Du borde ha verktyget "Skapa Live-usb" under System -> administration, där kan du väldigt enkelt skapa ett usbminne som du kan starta ifrån och klirra biffen

haha okej a ok får kolla imorgon för jag har live-cd. Måste jag alltså ominstallera allt? Har inget där endå som måste kopieras, så ominstallation?

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk
Medlem

Det räcker med starta från skivan ändra partitionen och sedan boota som vanligt.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Du gör alltså på samma sätt som du har gjort hittills med den enda skillnaden att det nu borde fungera eftersom partitionen du ska pilla med inte är monterad.

Permalänk
Avstängd

Jag vill ta bort skiten, live -cf fanns ingeting med ändra bara installera o kolla om skivan är korrekt. Hur kör jag bort ubuntu helt? Gick inte avmontera i partionsredigeraren för jag var tvungen o göra det manuellt

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk
Medlem

Valde du "Prova Ubuntu utan att göra ändringar på min dator"? Då får du nämligen upp Ubuntu som körs från skivan och kan därefter avmontera vilken volym du vill. Jag förstår om du är nybörjare och blir irriterad när du inte får saker att fungera och jag vill gärna hjälpa dig, men jag tror inte att så många är intresserade av att hjälpa dig ta bort Ubuntu bara för att du inte orkar ge det en chans.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Valde du "Prova Ubuntu utan att göra ändringar på min dator"? Då får du nämligen upp Ubuntu som körs från skivan och kan därefter avmontera vilken volym du vill. Jag förstår om du är nybörjare och blir irriterad när du inte får saker att fungera och jag vill gärna hjälpa dig, men jag tror inte att så många är intresserade av att hjälpa dig ta bort Ubuntu bara för att du inte orkar ge det en chans.

Jo jag vet men att det ska vara så krånligt att ändra volym på en partion, kommer inte riktigt ihåg får väl starta om datorn igen nu och kolla då. Jag tänker ha ubuntu men inte med så mycket utrymme för det behövs inte.

Edit: Sådär nu har jag fixat det! Tack för all hjälp!

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk
Medlem

Tack själv för att du försökte en gång till. Jag antar att du lärde dig ganska mycket på det här och förhoppningsvis förstår du nu varför det inte gick i början. Välkommen tillbaks när du stöter på nästa problem!

Permalänk
Medlem

Jo problemet ligger i att du inte kan ändra storlek på system partitionen dvs den Ubuntu ligger på samtidigt som du kör det.

Det enklaste sättet är att sätta i skivan du installerade med och starta live delen, det första alternativet. Sen använda gparted från den, eller partitions redigeraren som den numera heter. Har du använt partition magic eller liknande i windows så är det nästan likadan, så det ska inte vara nått problem att fixa det sen.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.