Vista 64bit [Vad är värdet med 64bit]

Permalänk
Medlem

Vista 64bit [Vad är värdet med 64bit]

Hej!

Jag är på gång att köpa en ny dator, det kommer vara en i920 med gtx 285 och där jag nu funderar på att nöja mig med 3gb minne. Datorn kommer att användas till spel.

Min fråga är nu, finns det någon anledning till att välja 64-bitars operativsystem?

Jag vet att det ger mig möjlighet till mer minne, i mitt fall 6gb istället för 3gb men frågan är gör det saker o ting så mycket snabbare och medför det inga nackdelar med 64-bit vista?!

Tacksam för svar!

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Avstängd

Använd SÖK knappen istället för att ställa samma idiotfrågan för 512 gången.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Du ska använda 64bits. Det är inga nackdelar och det går snabbare med all ram.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noak
Det är inga nackdelar och det går snabbare med all ram.

Förutsatt att man har så mycket minne att det har någon betydelse vad man väljer alltså.

Permalänk
Medlem

Re: Vista 64bit [Vad är värdet med 64bit]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nodens
Min fråga är nu, finns det någon anledning till att välja 64-bitars operativsystem?

Jag vet att det ger mig möjlighet till mer minne, i mitt fall 6gb istället för 3gb men frågan är gör det saker o ting så mycket snabbare och medför det inga nackdelar med 64-bit vista?!

Det blir inte snabbare, men idag fungerar alla nya spel under 64-bits miljö med samma prestanda som ett 32-bit system.

Fördel: Om du i framtiden köper mer RAM så är det bara stoppa i och använda istället för att behöva installera om ett nytt OS då.

Personligen skulle jag försöka skramla till 6GB, men jag använder PC:n för annat än spel. För spel så räcker 3GB fint än så länge och en bra bit framåt. Finns inte många 64-bits spel (som krävs för att kunna adressera mer minne).

Permalänk
Medlem

Tack Redzo för ditt uttömmande och trevlig svar. Du förgyller verkligen Sweclockers.com och skapar ett mervärde med dina poster.

Kanske du har förslag på vilket sökord jag ska använda mig av för att täcka upp nackdelarna med 64bitar (för någon nackdel måste det väl finnas) och om det vägs upp av möjlighet till mer ram-minne?

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nodens
Tack Redzo för ditt uttömmande och trevlig svar. Du förgyller verkligen Sweclockers.com och skapar ett mervärde med dina poster.

Kanske du har förslag på vilket sökord jag ska använda mig av för att täcka upp nackdelarna med 64bitar (för någon nackdel måste det väl finnas) och om det vägs upp av möjlighet till mer ram-minne?

Finns den nackdelen att man inte kan köra riktigt gamla program 16bitars,
oftast är sådana program från mitten av 90 talet.
Likaså om man har hårdvara som inte har signerade drivrutiner kan man få problem, ofta är det då udda eller gammal hårdvara

Så har man bara tillräckligt med minne och modern dator så ser jag inga nackdelar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tex 30 saker i minnet tar mer plats i 64 bit än i 32 bit.

Har du 4 GB eller mindre förlorar du på att ha 64 bit för den tar mer plats i minnet enligt recensioner. Testarna råd är därför att använda 32 bit. Först när du har ÖVER 4 GB minne som du bör ha 64 bit.

Kolla bara på skillnaden i minnes kraven på Windows 7 mellan 32 och 64 bit.

Permalänk
Hedersmedlem

ja, inge snack om att du bör välja 64bitarsversionen.
Du kommer svära dig förbannad om ett år eller två när du inte kan slänga i mer ram utan att byta OS. Massa extra pengar i sjön bara. Finns väl inga direkta nackdelar heller. Själv kör jag 64bitars och har aldrig problem med någon tredjepartsmjukvara (av 64bitskompabilitetsskäl alltså, lite annat strul har man alltid i windows ändå).

Själv är jag rätt sne på microsoft fortfarande då de över huvud taget släppte en 32bitarsversion av vista. Fanns i mina ögon ingen mening mer än att lura folk att köpa ett OS som sedan behöver bytas ut för att det inte är tillräckligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

En fördel alla drivrutiner som används är stämplade att fungera: http://en.wikipedia.org/wiki/WHQL_Testing

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Tex 30 saker i minnet tar mer plats i 64 bit än i 32 bit.

Har du 4 GB eller mindre förlorar du på att ha 64 bit för den tar mer plats i minnet enligt recensioner. Testarna råd är därför att använda 32 bit. Först när du har ÖVER 4 GB minne som du bör ha 64 bit.

Kolla bara på skillnaden i minnes kraven på Windows 7 mellan 32 och 64 bit.

Nu är ju inte adressrymden det enda som skiljer mellan x86 och x86-64, kör man processorkrävande program kan man få en betydande prestandaboost med 64-bitarskod.

http://en.wikipedia.org/wiki/X86-64#Architectural_features

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
ja, inge snack om att du bör välja 64bitarsversionen.
Du kommer svära dig förbannad om ett år eller två när du inte kan slänga i mer ram utan att byta OS. Massa extra pengar i sjön bara. Finns väl inga direkta nackdelar heller. Själv kör jag 64bitars och har aldrig problem med någon tredjepartsmjukvara (av 64bitskompabilitetsskäl alltså, lite annat strul har man alltid i windows ändå).

Själv är jag rätt sne på microsoft fortfarande då de över huvud taget släppte en 32bitarsversion av vista. Fanns i mina ögon ingen mening mer än att lura folk att köpa ett OS som sedan behöver bytas ut för att det inte är tillräckligt.

Den enda kostnad som uppstår är tiden för installation av 64-bitars då licensnyckeln är giltig för både 32- och 64-bitars, och man kan ju ha sparat in en hel del med att vänta med minnesinköpet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk
En fördel alla drivrutiner som används är stämplade att fungera: http://en.wikipedia.org/wiki/WHQL_Testing

Vilket inte garanterar att hårdvaran fungerar. Sitter med ett Hauppauge PVR-500 dual analog tuner TV-kort vars 64-bitars drivrutin är WHQL-signad. Visst, drivrutinen sänker inte systemet men lite större krav än så kan man ställa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nodens
Hej!

Jag är på gång att köpa en ny dator, det kommer vara en i920 med gtx 285 och där jag nu funderar på att nöja mig med 3gb minne. Datorn kommer att användas till spel.

Förutom grafikkortet kommer moderkortet att reservera adresser till MMIO, så räkna inte med att få ut mer än ca 2,5GB i 32-bitars operativsystem. Är det så att du funderar på 2GB grafikkort försvinner ytterligare 1GB till MMIO. Med 64-bitars får du dina 3GB.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ok jag förstår att de har fixat den mesta med kompatibilitetsproblemen som det snackades om för 2 år sen men hur är det med tex bankens e-legitimation, winamp, ventrilo, teamspeak etc? Funkar dessa på 64bit? Antar att ipod grejer etc redan funkar.

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nodens
Ok jag förstår att de har fixat den mesta med kompatibilitetsproblemen som det snackades om för 2 år sen men hur är det med tex bankens e-legitimation, winamp, ventrilo, teamspeak etc? Funkar dessa på 64bit? Antar att ipod grejer etc redan funkar.

Alla 32-bitars applikationsprogram funkar på 64-bit så det kommer inte vara några problem med e-legitimation etc. Det var/är drivrutiner som var problemet i början. Så har du gammal hårdvara så kan du kanske få problem, tex min gamla scanner (5-6 år gammal kanske) funkar inte.

Permalänk
Medlem

Hardware guy, missade ditt intressanta svar förut. Kan du förtydliga

"Förutom grafikkortet kommer moderkortet att reservera adresser till MMIO, så räkna inte med att få ut mer än ca 2,5GB i 32-bitars operativsystem. Är det så att du funderar på 2GB grafikkort försvinner ytterligare 1GB till MMIO. Med 64-bitars får du dina 3GB."

... då jag inte riktigt hänger med pga att jag är dåligt insatt.

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem

32 bitar klarar av att adressera 2^32 (4 GB eller 4 miljarder adresser). En adress är detsamma som en byte minne. Alla enheter i datorn använder adresser.
Tex för att komma åt grafikminnet måste varje byte av grafikminnet få en egen adress. Nätverkskort, hårddiskkontroller, ljudkort, allting kräver adresser. Dessa adresser som reserveras för kommunikation med hårdvaran kallas MMIO (Memory Mapped I/O). Grafikkortet är den största förbrukaren av adresser. Ett nätverkskort kanske klarar sig med några hundra kilobyte. Räkna med 500MB för övrig hårdvara.

När hårdvaran har fått så många adresser som behövs kan resterande användas till internminnet. 4 GB är som sagt vad 32-bitars OS klarar av, och räknar du bort 512 MB för övrig hårdvara och 1 GB för grafikkortet blir det ungefär 2,5 GB kvar. Väljer du istället ett grafikkort med 512 MB blir det ungefär 3 GB kvar, vilket är den allmänna uppfattningen om maximal minnesmängd i 32-bitars operativsystem.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

I dagsläget så finns det INGA nackdelar med att köra 64bit versionen. Om du nu köer en ny dator så har du säkerligen ingen hårdvara som inte har 64bit drivrutiner. Vista har exempelvis ../programfiles (x86) OCH ../programfiles (x64). I x86 mapen läggs vanligtvis 32bit programmen, i x64 läggs 64bits programmen.

Plus att SP2 ligger och trycker bakom husknuten. (svensk sp2 vill säga, engelsk sp2 finns redan).

Sen om du är sugen på win7 så bör du kanske invänta köp till senhösten. Installera xp eller kör win7 RC.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
I dagsläget så finns det INGA nackdelar med att köra 64bit versionen

Väldigt få val är helt utan nackdelar.

Permalänk
Avstängd

64bit x86 har dubbla antalet generella register tillgängliga. Kan göra vissa saker rejält mycket snabbare om programmen slipper gå till stack/minne för att skyffla variabler lika ofta.

Permalänk
Hedersmedlem

Är du inte lite väl snål nu? Bara 3 GiB när du köper entusiasthårdvara och du riskerar att inte ens få ut hela 3 GiB. Man kan köpa en komplett stationär dator med 4 GiB RAM för under 4000 kr eller bärbar för under 5000 kr.

Lite Ferrari med 13tum skräpdäcken-scenariot här väl?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Tex 30 saker i minnet tar mer plats i 64 bit än i 32 bit.

Har du 4 GB eller mindre förlorar du på att ha 64 bit för den tar mer plats i minnet enligt recensioner. Testarna råd är därför att använda 32 bit. Först när du har ÖVER 4 GB minne som du bör ha 64 bit.

Kolla bara på skillnaden i minnes kraven på Windows 7 mellan 32 och 64 bit.

Snarare så att har man exakt 4 GiB RAM eller mer och vill köra windows klientversioner så ska man definitivt satsa på 64-bit. Toms hardware testade och uppstartat Vista tog väl ~100-200 MiB mer minne när det var 64-bit. Men när det går åt en eller flera Gibibyte till MMIO så tjänar man redan vid 4 GiB.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
I dagsläget så finns det INGA nackdelar med att köra 64bit versionen. Om du nu köer en ny dator så har du säkerligen ingen hårdvara som inte har 64bit drivrutiner. Vista har exempelvis ../programfiles (x86) OCH ../programfiles (x64). I x86 mapen läggs vanligtvis 32bit programmen, i x64 läggs 64bits programmen.

Plus att SP2 ligger och trycker bakom husknuten. (svensk sp2 vill säga, engelsk sp2 finns redan).

Sen om du är sugen på win7 så bör du kanske invänta köp till senhösten. Installera xp eller kör win7 RC.

Correction: Mappen heter "\program files", inte "\program files (x64)".

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Är du inte lite väl snål nu? Bara 3 GiB när du köper entusiasthårdvara och du riskerar att inte ens få ut hela 3 GiB. Man kan köpa en komplett stationär dator med 4 GiB RAM för under 4000 kr eller bärbar för under 5000 kr.

Lite Ferrari med 13tum skräpdäcken-scenariot här väl?

Helt sant men jag har alltså levt kvar i tron att 64bit bara ställer till med kompatibilitets problem vilket jag nu lyckligtvis får omvärdera.

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Antielefant

Två kommandpromptlinjer att skriva ner som löser en hel del huvudvärk;

Kommando för att stänga av Dataexekveringsskyddet (vilket är vad som skapar 99% av problemen med för gamla spel)

bcdedit.exe /set {current} nx AlwaysOff

Kommando för att stänga av kravet på signerade drivrutiner, exempelvis om du har en gammal skrivare eller vill köra RivaTuner eller liknande;

bcdedit /set loadoptions DDISABLE_INTEGRITY_CHECKS

Nej, det är inte felstavat, och de är case-sensitive.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nodens
Helt sant men jag har alltså levt kvar i tron att 64bit bara ställer till med kompatibilitets problem vilket jag nu lyckligtvis får omvärdera.

Här är ett test som är enormt vinklat till fördel för mer minne (det är gjort av ett företag som säljer minnen), men det går i alla fall att få prestandavinster i vissa spel med mer än 3GB minne.

http://www.corsair.com/_appnotes/AN811_Gaming_Performance%20A...

Så ta det med flera nypor salt, men sanningen är den att har man 4GB+ så får spelet mer minne tillgängligt som det kan adressera själv även spelet är 32-bit.

Permalänk
Medlem

Det finns en skitfin SÖK funktion på forumet.

Ja 64 bit gäller nu.. med så pass nya grejjer så dubbel ja.. Win 7 64

Visa signatur

* Lär dig använda SÖK funktionen först!
* Det heter verkar INTE värkar och rosa INTE råsa FFS.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att köra 32-bitars OS istället för 64 i dagsläget är om man måste handha gammal hårdvara som inte har drivare för Vista/Win7.
Med win 7 får du nämligen med en smidig liten virtualiseringsmiljö som kör XP och äldre program galant

En annan anledning kan vara att man, som jag, i sin dator tyvärr har ett chipset som inte gillar att exkverera 64-bitarskod (till exempel som i mitt fall, nForce4). Den kombinationen är bara bra om man gillar att se vit text på klarblå bakgrund...

Permalänk
Medlem

Jag ser inte varför du ska spara pengar på att köpa 3 gb minne ! ett 6 gb kit kostar marginelt mer......det är många andra saker du kan spara in på......
Och du.....varför 64 bit? Jo därför att din hårdvara är optimerad för det !