Problem med optiskt ljud! Hjälp!

Permalänk
Medlem

Problem med optiskt ljud! Hjälp!

Jag skaffade mig en optisk kabel för att kunna börja ha 5.1 från datorn till hemmabion (Samsung TXQ120). Har tidigare suttit med vanlig RCA ljudkabel. I datorn kör jag med P6T deluxe V2 intregerade optiska utgång. När jag sedan kopplar in optiska kabeln får jag bara ut 2.0 till hemmabion. Vad kan vara fel? har försökt med massa inställningar i SoundMax vilket är det ljudprogrammet man fick med till modekortet, utan framgång.
Vet ju att dvd:n tar DTS och DD osv. Väldigt drygt att jag inte får det att fungera. Dvd:n simulerar ljudet med virtual 9.1 så att det känna som surround men antar att det bara kommer samma ljud ur alla hötalare, förrutom kanske stereo då.

Någon som vet hur man kan lösa problemet ?

Permalänk
Hedersmedlem

De flesta ljudkort skickar endast 2.0 digitalt förutom genom vissa DVD-spelarprogram som släpper igenom filmens ljud direkt till digitalutgången. Mha www.ac3filter.net får du 5.1-ljud ur valfri spelare.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

det du vill aktivera kallas ofta för SPDIF passthrough, blir kanske lättare att hitta inställnignarna då.
Se till att ljudenheten (playback device) är inställd på att receivern klarar att avkoda DTS & Dolby Digital också.

Lite bakgrund:
SPDIF (oavsett coax eller optiskt överföring) har ju tyvärr mkt begränsad bandbredd, så det klarar bara två-kanals upppackat ljud, så flerkanalsljud måste skickas komprimerat i DTS eller Dolby Digital så förstärkaren kodar upp det.
Det innebär också att man normalt sett inte kan överföra annan typ av flerkanalsljud än DTS & Dolby Digital (t ex spel, eller nya andra nya flerkanalsformat) via SPDIF.
Detta orsaker en del problem som du har märkt.

Permalänk
Medlem

okey! Laddade ner ac3 filter och installerade det. Är det mycket inställningar man ska göra i det för att det ska fungera? finns ju hur mycket som helst. Jag får just nu ljud ur front R och L och center, sen när 5.1 testet säger rear L och R så låter det ur front L och R på dom också. Vad för inställningar ska man göra för att få det att fungera?

Permalänk

jag vill få ut "äkta" DD ljud i spel, kör med Xonar DX med toslink till min förstärkare Onkyo TX-SR576........går det?
När jag startar windows(W7) så lyser DD symbolen och det står Dolby Digital EX, men så fort jag startar ett spel så släcks DD och det står Dolby Pro Logic IIx

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk

Hjälp......

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

Prova installera XBMC för windows och se vad det säger när du spelar upp en film. Fungerade för mig direkt när jag provade på min HTPC.

Permalänk

Skulle det kunna göra att jag får riktigt DD ljud i spel?

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL