EU-Valet i morgon 7e Juni! Gå och rösta!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Budröstning finns ju också.
Onlineröstning känns lite sådär med tanke på t ex hur det gått med elektronisk röstning (och det är inte ens via nätet) i USA.

Budröstning finns förvisso, nu kommer jag inte riktigt ihåg reglerna för det fast jag utnyttjat det några gånger för riksdagsvalet. Det som ställer till det är för den minoritet av oss svenskar som jobbar på ett sånt sätt att man inte är i sverige under längre perioder och inte heller är i närheten av något konsulat eller ambassad som kan ta hand om rösterna.
Visst är ett online system förknippat med rätt många frågetecken och det behöver utarbetas ordentliga säkerhetslösningar osv.. men kan NASA krascha sonder mot Mars så borde vi väl i sverige kunna lösa den tekniska biten kring en röst...

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Glömsk

Lite off topic kanske, men elektronisk röstning/röstningsmaskiner går faktiskt att göra bra. Det är bara det att politikerna saknar total förmåga att skilja bra från dåliga lösningar, så bäst lobbying vinner. Därför ser jag inga problem med tekniken per se, snarare att jag aldrig vill se den användas i val eftersom valmyndigheten inte är kompetent nog att skilja bra från dåliga lösningar.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Lite off topic kanske, men elektronisk röstning/röstningsmaskiner går faktiskt att göra bra. Det är bara det att politikerna saknar total förmåga att skilja bra från dåliga lösningar, så bäst lobbying vinner. Därför ser jag inga problem med tekniken per se, snarare att jag aldrig vill se den användas i val eftersom valmyndigheten inte är kompetent nog att skilja bra från dåliga lösningar.

de borde kanske rådfråga kunniga människor(SweC?) angående sådana maskiner?

sen med elektronisk röstning menas då att rösta ifrån hemdatorer eller ifrån "arkad maskiner"?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

fan ska vi ha eu till? snöra våra pengar i sjön.. tragiskt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lundan
fan ska vi ha eu till? snöra våra pengar i sjön.. tragiskt

Att ogilla EU och inte rösta i europaparlamentsvalet är två helt olika saker. Om du inte vill att EU ska ha makt - rösta på junilistan eller miljöpartiet eller något annat parti som aktivt vill minska EU:s makt. Att inte rösta är som att ge en halv röst till de som vill utveckla EU.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Lär inte rösta, för omständigt att hålla på. Kan du inte göra nått vettigt och köra röstning via internet?

Kom att tänka på två att mina tidigare inlägg riktade till dig angående blodgivning, och ville bara be om ursäkt, då jag uppenbarligen hade helt fel... Du är en principernas man!

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=868...
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=869...

T.o.m. vi ute på norrländska landsbygden har nära till vallokalerna. Men jag antar såklart att du avstår som en protest för att man inte kan rösta via internet, och inte p.g.a. lättja, som du råkade skriva.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate
"För omständigt att hålla på"? Lata arsle.. klaga inte i EN enda post sedan när det kommer nya lagar som reglerar internet i fascistandan vi sett hittills i år om du inte lyfter på säcken och pallrar dig 500 meter till en vallokal.
Hade du suttit i rullstol och inte haft armar och ben hade jag förstått dig, vilket mest troligen inte är din situation.

Om han haft rullstol och inga armar samt ben så hade han ju fått en vårdare som hade hjälpt med allt ju.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

sådär, nu har jag kryssat för christian engström, pp. Tog högst 5min

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

En röst på PP här. Dock inte någon personröst, jag är alldeles för dåligt insatt i vem som är vem. Det överlåter jag med varm hand åt de insatta som personröstar samt partiet.

Visa signatur

"Penol, the makeup of mobbade makeup artists" - Ritarn, MNK, P3

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Lär inte rösta, för omständigt att hålla på. Kan du inte göra nått vettigt och köra röstning via internet?

Det borde vara en funktion i WoW som /Pizza

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Ska bli lite intressant att se hur PP beter sig i andra frågor än upphovsrättsådana om de kommer in. Jobb? <Ingen politik> Klimat? <Ingen politik>

Carl Schlyter for the win hursomhelst

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Ska bli lite intressant att se hur PP beter sig i andra frågor än upphovsrättsådana om de kommer in. Jobb? <Ingen politik> Klimat? <Ingen politik>

Carl Schlyter for the win hursomhelst

http://www.piratpartiet.se/piratpartiets_strategi_i_europapar...

Edit: Och PP är inte bara om upphovsrätt för fasiken. =/ Inte ens främst. Kanske därför så många anser att partiet bör byta namn...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Marit fick min röst.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk

Kom från vallokalen nyss.
Piratpartiet fick min röst.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro V2 / AMD Ryzen 9 5900X / Kingston 3200MHz 4x16GB / Gigabyte GeForce RTX 3060 Gaming Rev2 OC / Fractal Design Edison M 750W / Kingston M.2 960GB / Cooler Master Hyper 212 Black Edition / Corsair 4000D Airflow / Win 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
http://www.piratpartiet.se/piratpartiets_strategi_i_europapar...

Edit: Och PP är inte bara om upphovsrätt för fasiken. =/ Inte ens främst. Kanske därför så många anser att partiet bör byta namn...

Från den sidan:

"Vi tar alltså endast ställning i de frågor som berör mänskliga rättigheter, kultur, upphovsrätt eller patentfrågor"

"När vi blir kontaktade av lobbyister och andra i frågor som ligger utanför Piratpartiets plattform, kommer vi att hänvisa dem till rätt person i gruppen och uppmana dem att ta upp saken med honom. På så sätt kan vi fokusera på de frågor vi verkligen brinner för."

Vad är då deras plattform? Tja, från deras sida finns, under 'Politik'- Principer, Patent, Privatliv, Upphovsrätt.

"Piratpartiets värdegrund bygger på tre grundläggande värderingar; att den personliga integriteten måste skyddas, att kulturen måste släppas fri och att patent och privata monopol är skadliga för samhället."

Jag har inte hört någon säga att de bör byta namn. Däremot har jag i en del undersökningar tidningarna gjort läst att de är lite av ett enfrågeparti. (Att de bara behandlar om 'upphovsrätt' kanske är fel..'upphovsrätt och associerade fenomen' kanske är mer rätt. Eller 'integritet&fritt flödande information'.

Men faktum kvarstår: Har de miljöpolitik? Har de några strategier för hur nya jobb ska skapas, för åt vilket håll EU ska gå, mm (vilket inkluderar allt utom personlig integritet)? Nej. De säger ju att de ska 'hänvisa till rätt person i (EU)gruppen och uppmana dem att ta upp saken med honom'.

Och vi vet ju inte vilken EUgrupp de ska tillhöra än ens.

De är som FI, på så sätt - ett nischparti.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Då har man röstat! Lugnt och skönt och inga köer, mest äldre som var där.

Ni som inte orkar rösta: skärp er! Det tar med all sannolikhet bara några minuter och det är bara en gång vart fjärde respektive femte år. Pallar man inte att rösta så har man ingen rätt att klaga sen heller.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
[...]Pallar man inte att rösta så har man ingen rätt att klaga sen heller.

Ord.

Visa signatur

"Penol, the makeup of mobbade makeup artists" - Ritarn, MNK, P3

Permalänk
Medlem

Jag tror att rekordmånga kommer rösta detta år. Mycket pga internet, youtube och Obama. Får se om jag har rätt När får man veta statistiken?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Jag tror att rekordmånga kommer rösta detta år. Mycket pga internet, youtube och Obama. Får se om jag har rätt När får man veta statistiken?

http://www.val.se/europaparlamentet_2009/rakning_resultat/ind...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Nu har man röstat själv! Upptäckte direkt att personen jag ville rösta för var inte med i röstsedeln (antog att han skulle vara där ).

Cloudstone: Kl 21.00 börjar rösterna räknas, kl 21.00 börjar satistiken poå valdeltagande komma in. Tidigast på onsdag har man säkra siffror på vem som kom in i EU-parlamentet.

EDIT: 2 min efter...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag börjar faktiskt tycka att detta val kan bli riktigt spännande - och t.o.m. en skräll ur tre perspektiv:

1. Piratpartiet: Inte för att Expressens hemsida med dess olika polls är den mest trovärdiga, men där fick PP 24 % av rösterna. Kan de knipa upp till så mycket som tre mandat? Detta skulle ju då vara en ansenlig del av de 18 mandat Sverige har! Moderaterna fick i jämförelse bara 17 % och Socialdemokraterna 10%. Som sagt: Detta känns mycket osannolikt, men gör ändå inte valet mindre spännande!

2. Sverigedemokraterna: Detta skulle ju bli "deras" val där de skulle visa att de hade stora delar av folkets stöd. Så kom PP. Men enligt Expressens omröstning var de näst största parti med 20 % av rösterna. Nu tror jag inte att SD kommer att göra ett sådant stort val, tvärtom, tror de kommer att göra ett dåligt val, åtminstone sämre än de räknat med. Tror knappast det hjälpte SD särskilt mycket att Jimmie Åkesson, pinsamt nog, kom ut som "fildelare" på en debattasjt för några veckor sedan!

3. De övriga etablerade partierna: Då syftar jag i synnerhet på S och M: Kommer M att gå om S och därmed knipa en viktig psykologisk seger inför nästa års riksdagsval och därmed och göra S till "ett parti bland alla andra"? Vore katastrofalt för S - och för Måååååna!

Det blir nog en sen kväll ikväll!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

pirat partiiet fick min röst första gången jag röstade också ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Jag börjar faktiskt tycka att detta val kan bli riktigt spännande - och t.o.m. en skräll ur tre perspektiv:

1. Piratpartiet: Inte för att Expressens hemsida med dess olika polls är den mest trovärdiga, men där fick PP 24 % av rösterna. Kan de knipa upp till så mycket som tre mandat? Detta skulle ju då vara en ansenlig del av de 18 mandat Sverige har! Moderaterna fick i jämförelse bara 17 % och Socialdemokraterna 10%. Som sagt: Detta känns mycket osannolikt, men gör ändå inte valet mindre spännande!

2. Sverigedemokraterna: Detta skulle ju bli "deras" val där de skulle visa att de hade stora delar av folkets stöd. Så kom PP. Men enligt Expressens omröstning var de näst största parti med 20 % av rösterna. Nu tror jag inte att SD kommer att göra ett sådant stort val, tvärtom, tror de kommer att göra ett dåligt val, åtminstone sämre än de räknat med. Tror knappast det hjälpte SD särskilt mycket att Jimmie Åkesson, pinsamt nog, kom ut som "fildelare" på en debattasjt för några veckor sedan!

3. De övriga etablerade partierna: Då syftar jag i synnerhet på S och M: Kommer M att gå om S och därmed knipa en viktig psykologisk seger inför nästa års riksdagsval och därmed och göra S till "ett parti bland alla andra"? Vore katastrofalt för S - och för Måååååna!

Det blir nog en sen kväll ikväll!

stämmer lite men oja det kommer bli en sen kväll valvakan på svt1 just nu...

Permalänk
Medlem

V : 5,7 S : 25,1 MP: 11,5 C : 5,8 FP: 11,4 KD: 5,1 M : 18,5 JL: 3,6 PP: 7,4 SD: 2,4 FI: 3,2

Från SVT:s vallokalundersökning.

Edit: Det är alltså inte säkra siffror. SVT:s vallokalundersökning betyder att SVT står utanför en massa vallokaler och frågar folk vad de har röstat på. Siffrorna brukar vara ganska rättvisande. I varje fall visar de ett bättre resultat än när folk tillfrågas vad de kommer att rösta på.

Permalänk
Medlem

PIRATE YEAHHHHHH

Får hoppas de får någon hundra del mer och får ett till mandat.

Permalänk
Avstängd

Intressanta siffror, men jag drar inga slutsatser förrän imorgon.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Intressanta siffror, men jag drar inga slutsatser förrän imorgon.

Eller förrän på onsdag då alla personröster är räknade. Men från och med imorgon lär man väl åtminstone vara hyffsat säker på hur utfallet blir. Vilka personer som sedan tar de åtråvärda platserna i Bryssel/Strasbourg är en annan femma...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.val.se/val/ep2009/valnatt/rike/index.html
66.3% av alla valdistrikt räknade och PP ligger på 7.1% Jag är glad iaf! Risken att de inte kommer in nu är mikroskopisk.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Vart en PP röst.

Permalänk
Medlem

95% av distrikten räknade, PP = 7,1%

Permalänk
Medlem

Röstade på PP och är nöjd. Men frågan är då vilka dom kommer gå ihop med.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.