Permalänk
Medlem

Hjälp med ny dator!!!

Jag ska köpa ny dator, de här är ungefär vad jag hade tänkt mig:

https://www.inet.se/?page=list&stockid=&a=datorkomponenter&b=...

Tror ni att det är bra? Och kom gärna med förslag på förbättringar. Observera att jag inte har lust att lägga ner så mycket mer pengar, kanske nån tusenlapp till max.

Kan inte heller så mycket om datorer så säg till om jag har glömt nåt!
Kanske behöver processorkylning, ljudkort eller nåt annat?
Själv har jag ingen aning. Är tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Re: Hjälp med ny dator!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av elajas
Jag ska köpa ny dator, de här är ungefär vad jag hade tänkt mig:

https://www.inet.se/?page=list&stockid=&a=datorkomponenter&b=...

Tror ni att det är bra? Och kom gärna med förslag på förbättringar. Observera att jag inte har lust att lägga ner så mycket mer pengar, kanske nån tusenlapp till max.

Kan inte heller så mycket om datorer så säg till om jag har glömt nåt!
Kanske behöver processorkylning, ljudkort eller nåt annat?
Själv har jag ingen aning. Är tacksam för all hjälp!

Dålig länk, den går bara till inets kassa, alla information om dina delar finns på din dator så den visar inget för oss. lägg ut en bild iställer

Permalänk
Medlem

du kan inte länka din kundvagn. skriv vad du har eller lägg in en bild

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem

Här är det jag hade tänkt att länka. Vet inte heller hur man lägger upp bild så jag skriver det.

Gigabyte GeForce GTX 260+ 896MB 1 888 kr

Montering Datorpaket 795 kr

Cooler Master Elite 331 Svart, Utan nätagg 395 kr

Samsung SH-S223B 22X DVD±RW DL SATA Svart 235 kr

640GB Samsung SpinPoint F1 HD642JJ 628 kr

AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition 1 941 kr

550W Corsair CMPSU-550VXEU 854 kr

XFX MI-A78S-8209 mATX sAM2+ 729 kr

Corsair 4GB (2x2GB) XMS-2 8500C5 702 kr

= 8 266 kr

Jag vill få ut så bra prestanda som bara går utan att lägga till mer än max en tusenlapp till

Permalänk
Medlem

det ser bra ut, köp gärna till en fläkt och sätt fram. sen skulle jag byta ut hdd mot en wd black 500gb. sen kan du nog lika gärna köpa ett 650w, jag vet att det inte behövs men då slipper du köpa nytt i framtiden då corsairs agg har en garanti på 5 år.

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem

byt moderkort till https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-m4n72-e--... så har du sli möjlighet i framtiden.

köp ett 650w agg för endast nån hundring mer!

bygg datorn själv.. som att bygga lego fast allting bara passar på ett sätt

annars är det du plockat ihop det bästa du kan få på den budgeten
lycka till med bygget

Visa signatur

"You have enemies? Good. That means you´ve stood up for something, sometime in your life." - Winston Churcill

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen!
Vilken fläkt ska jag ha då?
Ska jag ha processorkylning?
Och behöver man inte ljudkort, eller e de bara om man använder avancerade ljudprogram?

För om de e nåt som jag glömmer nu kommer det troligen aldrig att hamna i datorn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elajas
Tack så mycket för hjälpen!
Vilken fläkt ska jag ha då?
Ska jag ha processorkylning?
Och behöver man inte ljudkort, eller e de bara om man använder avancerade ljudprogram?

För om de e nåt som jag glömmer nu kommer det troligen aldrig att hamna i datorn

Undrar också samma sak, om man vid datorköp behöver köpa ljudkort, Eller duger det inbyggda vid musiklyssning?

Permalänk
Medlem

Vid vanlig musiklyssning m.m så går d bra med vanliga inbyggda ljudkortet.
Brukar vara okej men inget att hurra över.

Ifall du inte skall klocka något så kan du köra med vanliga orginal kylaren annars kan du ta en tystare och bättre.

Permalänk
Medlem

Så om jag skulle sätta ihop precis det som jag först skrev så får jag en bra, fullt fungerande och driftsäker dator?

Jag ska inte överklocka eller nåt. Men sitter den vanliga orginalkylaren i chassit eller?
Och det är väl inte absolut nödvändigt med separat kylning för processorn?

Permalänk
Medlem

Kylare får du med processorn, den duger om du inte ska klocka.

Jag skulle dock rekommendera dig att bygga datorn själv.

Permalänk
Medlem

Bygga själv blir nog inte aktuellt, det skulle jag aldrig klara att göra.
Det du nu satt ihop är väl i princip samma som jag, fast med bättre stöd för framtida uppgraderingar?

Sen bytte du hårddisk till en mindre som ändå kostar i princip lika mycket, är den bättre?

Är det chassit du valde bättre än det andra jag från början valde, vad är i sånna fall skilnaden?

Permalänk
Medlem

Ja, med paketet jag satte ihop har du möjlighet till att slänga in ett till grafikkort i framtiden.

Ja hårddisken är bättre.

Antec 300 har bättre kylning än chassit du valde. Dessutom la jag till 2 tysta fläktar dom du kan byta till.