Problem med telias BankID och windows 7

Permalänk

Problem med telias BankID och windows 7

Har man SEB och vill använda bankID så kör de någon lösning via telia.

Problemet är att guiden på telias hemsida inte känner igen varken operativsystemet eller webläsaren(IE8) och man nekas fortsätta.

Finns det någon lösning på problemet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Som rubriken lyder så har jag problem med Windows 7 build 7100, Java och Swedbanks tjänst BankID. När jag försöker installera BankID genom deras hemsida får jag en "inte ok" stämpel för Java, dvs att jag antingen inte har Java eller en äldre version (stämmer ej). Deras sökfunktion hittar helt enkelt inte Java på min dator..

Någon som har samma problem eller en lösning? Uppskattas..

Edit: Nu lyckades jag fixa hem programmet etc men när jag ska logga in med BankID på en viss hemsida så laddar varken Java eller BankID...

Jag har fö. senaste Java versionen samt insticksmodul till FF.

Hittade denna:
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=83006...

Testa köra FF i XP-läge.

Edit: Funkar inte med XP-läge för mig, ska testa att ominstallera Java up13.
Edit2: Ominstallerade Java, körde sen igång IE8 istället för FF och nu funkade det, funkar dock fortfarande inte i FF.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk

Jag hade också en hel del problem med Java och FF, men jag har fått det att fungera.
Det finns en rapporterad bugg där filen npoji610.dll inte läggs i plugin-mappen för FF, vilket gör att det inte fungerar.
Så leta upp npoji610.dll i mappen där java ligger installerat (i bin-mappen) och kopiera den till mappen där FF ligger installerat (klistra in den i plugin-mappen).
Därefter fungerade det för mig!

Permalänk
Medlem

Om det bara är programvaran du vill åt så kan du hämta det från bankids hemsida.
Jag hade ett liknande problem med handelsbanken och deras bankid-program, som jag blev nekad att installera. Löste det genom att hämta hem programmet och det funkade direkt (alltså inget xp-läge behövdes).

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite då jag också har strul med Net ID i windows 7.

Jag har lyckats installera net-id programvaran men när jag försöker använda e-legitimationen för inloggning så kommer rutan där man skall slå in säkerhetskod aldrig upp.

Har provat med både firefox och IE, i båda fallen finns certifikaten under internetakternativ och net-idprogrammet är igång.
Har även provat "uppdatera e-legetimationsförflyttning" utan resultat.

Någon som har haft liknande problem?

Permalänk
Medlem

Jag kör Chrome med BankID (Swedbank) och jag har inte stött på några problem.
Dock fick jag använda Firefox under själva installationen.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

Fick installera några gånger med IE8 innan det "hakade på"... Sen fungerade det i FF med. Första gången installerades bara programmet (+ omstart), sen certifikatet, ändrade något säkerthetstjafs i IE, att lita på Telia...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"