Windows 7 utan Internet Explorer i Europa

Permalänk
Medlem

minns det fina Windows XP N utan Windows media player som gjordes enbart för att eu klagade
blev jävligt populärt
tror ta mig fan inte jag sett någon datorbutik sälja produkten

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Löjligt var ordet.
Mer behöver inte sägas.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Jag är definitivt inget fan av ie. tvärtom!

Men att eu ska gå ut och tala om för företag (Microsoft i det här fallet) vad dom får skicka med i sin egen produkt är helt uppåt väggarna.

Då borde väl t.ex Apple inte få skicka med Safari heller, eller att KDE måste göra en skrivbordsmiljö utan konqueror.

Å andra sidan så har Microsoft lite grann sej själv att skylla över att de får ta en massa skit för att de inkluderar ie på det sätt som de gör.

Det bästa hade väl varit redan när Windows 98 kom ut att skicka med ie, MEN att det skulle ha gått att välja i installationen om man vill ha ie med, eller inte.

Då hade ms förmodligen sluppit en massa stämningar och debatten om monopolfasoner varit väsentligt färre

Permalänk

Tycker inte det är helt fel att de inte får slänga med sina progrma.. vi kan skippa IE och WMP bla.. har aldrig använt det på flera år.. finns betydligt bättre och snabbare alternativ.

Jobbiga är väl snarare att sidor nästan kräver att de ska köras under IE för att visas rätt..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag tror det kommer att bli en hel del upprörda röster när folk köper en dator som inte har en webläsare på skrivbordet. Vissa saker saknar man inte förens man behöver det...

En avinstallation borde ha räckt.

Orka bry sig om IE ligger på datorn även om man använder FF eller någon annan browser. Det är ju ändå valfrihet. Orkar man inte leva med det så kan man ju köra Linux.

Brun-näsorna i Bryssel styrs för mycket av lobbyister.

Det är väll bara att skicka en stämmningsansökan till Europadomstolen om att andra operativsystem missgynnar andra konkurenter om dom har "exklusiva" program och att det inte går att köra MS produkter på dom, eller att dom har program som är svåra eller omöjjliga att avinstallera.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Det kan bara komma goda saker av detta.
Äntligen kanske vi kan råda bot på alla zombies som inte aktivt valt webbläsare.

Antar att Microsoft inkluderar nån tjänst där man erbjuds tanka ned ett val av webbläsare då man aktiverar internetanslutnings-wizarden.

Permalänk
Medlem

Äsh jag använder ändå Firefox hela tiden. Men finns ju andra som heller kör med Explorer tex min farsa. Smaken är ju som baken. Är väl bra att man kan ladda hem och installera Explorer.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Underbart

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk

Det här är ju bara löjligt. Så länge det är fritt fram för användaren att avinstallera IE och/eller installera andra webbläsare så ser jag inte problemet i det hela. Det är ju trots allt deras operativsystem och produkt. Visst, att man har möjlighet att skippa installera IE gör säkert många glada, men jag tror inte Herr Svensson som sitter hemma med sin Siba-laptop bryr sig, precis.

Nästa gång blir de väll stämda för att de inte inkluderat den senaste versionen av Ubuntu på skivorna, så att deras setup kan fråga om man vill installera Windows eller inte.

Permalänk
Inaktiv

Men MS Paint får inkluderas? Det suger ju, med tanke på hur lite det har utvecklats jämfört med IE de senaste åren.

Permalänk
Musikälskare

Ett steg i rätt riktning

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Gillar förvisso inte IE, men tycker som tidigare sagt: löjligt.

De andra webbläsarna får väl skicka med egna OS. : P

Permalänk
Medlem

Det borde inte va så att explorer tas bort utan lägg till firefox chrome och opera istället men inte safari som faktiskt är en direkt konkurent ! Jag laddar ner och provar de nyaste hela tiden....men har fastnat lite på firefox och chrome faktiskt ! men opera är ju klart mer responsiv fast fulast och passar inte riktigt mitt klickandemönster på nåt vis..inte intuitiv mot mig...

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hur EU kan ha denna rätt ens? Visst det har med konkurrens att göra, så andra mindre företag har en chans.

Men va fan? Varför hoppar de bara på MS, finns massor med företag som inkluderar tjänster som finns hos andra

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Jag fattar inte hur EU kan ha denna rätt ens? Visst det har med konkurrens att göra, så andra mindre företag har en chans.

Men va fan? Varför hoppar de bara på MS, finns massor med företag som inkluderar tjänster som finns hos andra

*LOL* Dom skyddar oss mot amerikanska storebrorfasoner genom att visa att vi minsann redan har en storebror !

Permalänk
Medlem

Fan va löjligt, kommer ju bara göra det svårare för kunder som inte vill använda IE att skaffa en annan webbläsare.

Förs måste man tanka IE igenom Windows update, sen installera webbläsaren man vill ha och avinstallera IE.

ut ur EU!

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Vem fan vill ha IE ändå. usch blää

Visa signatur

Min är störst för jag kör BMW!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kelso
Vem fan vill ha IE ändå. usch blää

jag

Permalänk
Medlem

Man kan ju bara skratta åt alla som säger att det är fel att de skicka mer en webbläsare, skärp er nu förfan!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Idiotiskt, de ska ju kunna göra precis vad de vill med sina egna produkter. Bara de inte mutar tillverkare att välja deras system så ska det inte va något snack om saken. Upp till datatillverkarna att välja opsystem eller fritt fram för andra företag att utveckla egna.

Nu kommer ja väll förmodligen köpa versionen utan wmp och ie då jag inte använder någon av dessa men dåligt av eu ändå.

Kan inte eu sponsra med en obligatorisk skiva som utbildar okunnigt folk om att det finns andra webbläsare och hur de byter. Hade varit en bättre lösning.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Tänk er tanken att MS bestämer sig för att sluta att utveckla Windows för
Europa,Då borde väl eubyråkratena vakna och se vad dom ställt till med.

Visa signatur

R-SON

Permalänk

Nästa sak jag vill att de ger en som tillval är utforskaren.
Finns ju bättre på marknaden med fler funktioner.
Sen tycker jag att directx helt ska vara ett tillval, vill man bara sitta med opengl så ska man få det.
Jävla microsoft, tvingar på en massa saker som inte går att avinstallera...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Jobbiga är väl snarare att sidor nästan kräver att de ska köras under IE för att visas rätt..

Läste igenom alla kommentarer, och det tog lång tid innan jag hittade en enda antydan till vad problemet handlat om.

Har folk redan glömt bort M$ tunga dominans runt år 2000? Hur M$ gjorde sin egenfilade variant av HTML som bara gick att läsas på IE? Hur nästan alla webbsidor använde det? Att slutanvändaren var mer eller mindre tvungen att använda IE för att ta sig runt på nätet? Att M$ delvis styrde den tekniska utvecklingen på nätet, och att det hela stagnerade fullständigt ett tag efteråt? Både läsare och tekniskt innehåll på nätet kom ingen vart. En sådan utveckling anses inte önskvärd. Därför får M$ pisk.

Och det är inte bara i EU som man håller på med sådant här. Faktum är att det pågår en debatt i USA där vågskålen tycks peka mot en restriktivare syn på monopolliknande situationer, och där dylika åtgärder övervägs.

För övrigt, vet folk här vad EU är och sysslar med, bortsett från att stämma M$ och Intel?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r-son
Tänk er tanken att MS bestämer sig för att sluta att utveckla Windows för
Europa,Då borde väl eubyråkratena vakna och se vad dom ställt till med.

Tror inte dom är så dumma, eftersom Europa är en stor marknad.

Visa signatur

pff

Permalänk

Skrämmande att vi lever i en demokrati med så många riktigt dumma varelser på vår planet.

Detta är idioti utan dess like.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd

Visst använder jag Firefox 99% av min tid men så länge vissa sidor (exempelvis flertalet svenska banksidor) inte fungerar tillfredsställande kommer jag alltid använda IE också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
...lägg till firefox chrome och opera istället men inte safari som faktiskt är en direkt konkurent ! ...

Du menar alltså att Opera, Firefox och Chrome INTE är konkurerande med Internet Explorer? Hur resonerar du dig fram till detta?

För övrigt; hur har de tänkt sig att man skaffar sin webbläsare om man inte har någon att ta sig ut på nätet med för att kunna ladda ner en? Och hur ska de användare som inte är så insatta i webbläsare kunna avgöra vilken de ska skaffa? Jag kan tänka mig att majoriteten kommer att skaffa IE ändå, eftersom det med största sannolikhet kommer att finnas ganska mycket information i Windows 7 om just denna, men rimligtvis inte om andra utvecklares läsare.

Permalänk
Medlem

tack idi*ter! Som tvingar mig till att behöva lägga firefox på en jävla usb sticka för att tanka hem den webbläsaren.... ren idioti

Permalänk
Medlem

windows updatr lär ju kräva IExplorer

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz