Göra gammal dator till trådlös hdd?

Permalänk
Medlem

Göra gammal dator till trådlös hdd?

Har en gammal dator som ligger och skräpar som jag tänkte använda till att lagra filmer och musik på via hemma nätverket. Vet att just överföring via nätverket inte går så himla snabbt, men om jag nu har massa filmer på datorn och ska se dom, hur snabbt fungerar det? Är det någora problem att kolla på film på detta sättet?

Sen så skulle jag behöva veta lite hur mycket jag skulle kunna skala ner på datorn så att den bara kan stå på i ett hörne nånstans där den stör och tar plats så lite som möjligt. Behövs det några fläktar som egentligen bara väsnas, eller kan jag ta bort varenda fläkt så den låter så lite som möjligt?

Hur ska inställningarna göras på datorn för att göra detta så smidigt som möjligt? Vill bara kunna ha den i ett hörne på dygnet runt och skulle jag starta om den nån gång så ska det ju gå att lösa utan att behöva koppa skärm till den.

Permalänk
Medlem

om ja har förstått det rätt så kan du göra så här köp ett eller två trådlösa nätverkskort och vill du ha lite fart så köper du N wlan kort och sen en wlan router eller accespunkt som även stödjer N standarden installera på dina datorer använd windows disk utdelning dela ut disken med rättigheter och anslut ifrån din andra dator

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Okey. Den andra datorn som jag sitter på är en laptop så den har redan allt trådlöst, likaså har jag en wlan router. Vet iofs inte om den har nån N wlan, hur kollar jag det? Det är en D-link DIR-301 köpt för cirka 1 ½ år sedan.
Hur är det med Chassi fläktar och sånt? Kan jag ta bort dom helt, eller måste dom vara där ändå?
Funderar även på att montera in allt i en mindra låda om det skulle va så att jag inte har nån större användning för fläktar och sånt, Men först måste jag kolla om det blir nåt bra att kolla på filmer mm. från burken.
Är det nåt mer jag behöver tänka på?

Permalänk
Medlem

värmeutvecklingen kommer ju inte minska bara föratt du ställer bort datorn i ett hörn. Ja skulle aldrig låta en dators hårdiskar vara utan kylning. Din router stödjer inte mer än 54Mbit visst det funkar ändå men det är extremt slött att föra över filer med så ja skulle inte orka med det

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk

har ett liknande system förutom att jag har min huvuddator för filmlagring och en htpc för att spela upp på, tycker det funkar ypperligt.
det är jö en bonus om du kan tanka direkt till den hårddisken och dra kabel till den, då förlorar du inte så mycket på den trådlösa biten.

Visa signatur

Huvv´e dumt får kroppen lida

Permalänk
Medlem

Har ju en extern hdd på 200 gb som man kanse skulle kunna använda som överföring eller nåt. Så länge det funkar att kolla på film och lyssna på musik på detta sättet utan minsta hack så är jag nöjd. Överföringen kan man låta vara på när man väl behöver överföra