Uppgradering misslyckad - datorn startar inte...

Permalänk

Uppgradering misslyckad - datorn startar inte...

Efter många om och men har jag äntligen lyckats besluta mig för vilka komponenter jag ska uppdatera min gamla burk med:

Phenom II 940 boxed black edition
Gigabyte MA790X-UD4
Corsair PC8500-minnen
320 gb Samsung Sata disk
XFX HD4770
Corsair 650W

Nu sitter alla grejorna i mitt gamla chassi och jag tycker att monteringen är utförd enligt konstens alla regler. Men tydligen inte... Det som händer när jag trycker på ON är att både cpu och graffefläkten börjar snurra men skärmen får ingen signal alls. Tangentbordet lyser inte heller.

Har inte en suck om vad som kan tänkas vara fel. Har inte heller tillgång till alternativa komponenter att sätta in just nu heller...

Btw, spelar det någon roll om grafikkortet sitter i 8x eller 16x platsen? Sitter just nu i 16x vilket jag tycket borde vara mest logiskt, eller?

All hjälp och tips är uppskattade i detta läge då jag är rätt less och sitter med laptopen och surar...

Permalänk
Medlem

Glömt strömförsörjningen till propp eller graff?

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk

Grafikkortet kan sitta både i x8 och x16 (bäst fart i x16 om kortet stöder detta).

Det vanliga felet är att man glömmer den ack så viktiga ATX12V -strömförsörjningen till processorn på moderkortet. Då händer inget annat än att fläktar och diskar snurrar. Kontakten kan vara 4-8-pinnars och sitter alldeledes intill processorsockeln.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Grafikkortet kan sitta både i x8 och x16 (bäst fart i x16 om kortet stöder detta).

Det vanliga felet är att man glömmer den ack så viktiga ATX12V -strömförsörjningen till processorn på moderkortet. Då händer inget annat än att fläktar och diskar snurrar. Kontakten kan vara 4-8-pinnars och sitter alldeledes intill processorsockeln.

Där slog du nog huvudet på spiken Den kabeln har jag totalt missat då det inte fanns nån sån på min gamla burk...

Ska testa asap!

Permalänk

Det är ett vanligt fel även om man pillar i burken ofta.
Liten sladdbit som man lätt glömmer i all hast.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Jäpp, det var det som var felet... datorn startar upp nu iaf...

Dock är det inte slut med problemen... försöker installera Winsows7 och det går inte så bra...

Jag har satt min ide-DVD som primär boot. Igår kom jag halvvägs i windowsinstallationen innan jag fick ett felmeddelande och fick stänga av. Men idag vägrar han boota från DVDn...

Det skumma är att tangentbordet bara funkar i bios men inte i dos-startupen (tex "press any key to boot from dvd" funkar inte)...

Vet inte hur jag ska förklara det hela närmare just nu men jag antar att kanske gör något fel i bios... inte alls bra på sånt här märker jag...

Kanske finns lite generella tips som någon kan bjuda på?

Permalänk

Jag hade samma fel med min dator och ett gigabyte moderkort... Finns en liten lurig inställning som heter något i stil med "Enable USB Keyboard" detta gör så att du kan använda ditt tangentbord i dos och liknande utan drivisar

EDIT: hoppsan, glömde skriva var inställningen var den är såklart i BIOS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddish93
Jag hade samma fel med min dator och ett gigabyte moderkort... Finns en liten lurig inställning som heter något i stil med "Enable USB Keyboard" detta gör så att du kan använda ditt tangentbord i dos och liknande utan drivisar

Japp, det var där felet låg, nu verkar tangentbordet fungera bättre

Mitt i installationsfasen av Windows 7 nu, få se om det går bättre denna gång...

Ser nu att det redan fanns en partition på 100mb, skumt... Den uppkom kanske under mitt förra misslyckade försök att installera... men går den at ta bort i efterhand?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snovvebovve
Japp, det var där felet låg, nu verkar tangentbordet fungera bättre

Mitt i installationsfasen av Windows 7 nu, få se om det går bättre denna gång...

Ser nu att det redan fanns en partition på 100mb, skumt... Den uppkom kanske under mitt förra misslyckade försök att installera... men går den at ta bort i efterhand?

Vid installation av Windows 7 så görs automatiskt en typ dold partition på ca 100 MB.
Den väljer du att ta bort, då blir istället "oallokerat utrymme".
Den infon som skulle ha legat där läggs då automatiskt under C: istället.
Den gör ju ingen skada att ligga på egen partition, men kan ge problem
om man använder ghost program, då bör den vara oallokerat utrymme.

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk

nä, nu har jag kört totalt fast i installationen alltså...

åkte på ett blåskärmsfel vilket jag märkt aldrig är speciellt bra... å nu får jag bara fram ett meddelande från windows att ett fel inträffat och att installationen kommer att fortsätta efter en omstart... och i den loopen är jag fast nu...

Permalänk

*update*
Tröttnade på att inte Windows7 fungerade och installerade Vista istället. Dock fortsätter problemen och datorn startar om sig själv titt som tätt, ibland med blåskärmsmeddelande och ibland inte. Explorer stänger ner sig ännu oftare...

Förslag på vad felet kan vara och vilken åtgärd som krävs skulle uppskattas.

Permalänk
Medlem

Låter som att du har minnesfel på datorn dessvärre, kan vara minnene som är DoA, kör en memtest86 och loopa den ett tag vetja.

Visa signatur

Mac Pro - 2x Xeon 5365 Quad, 12GB ram, Corsair F120 SSD mfl.
Macbook Pro 15", Corsair F120 SSD

Fotograf och teknik-nörd - http://www.niklasbergstrand.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Narreh
Låter som att du har minnesfel på datorn dessvärre, kan vara minnene som är DoA, kör en memtest86 och loopa den ett tag vetja.

Utveckla gärna det där lite... Kändes som det var lite över min förståndsnivå :/

Permalänk
Citat:

Utveckla gärna det där lite... Kändes som det var lite över min förståndsnivå :/

Han vill att du ska ladda ner ett program som heter Memtest86+, som du sedan bränner på en cd och bootar ifrån, detta program testar sedan dina minnen. Om du får errors i detta program så betyder det att dina minnen är DoA=Defect on Arrival (tror jag) och då får du skicka tillbaka de till de du köpte minnena av.

Permalänk
Antielefant

Dead on arrival, men ungefär så.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Okej, tack för förtydligandet.

Gjorde en uppdatering av BIOS och det blev faktiskt mycket stabilare, kan det varit så enkelt? Dock är det fortfarande något som krångar, har laddat ner memtest och Hitachis drive fitness test få se vad det säger...

Permalänk

Lagt in windows 7 nu och allt tycks funka klockrent

Uppkom dock ett problem när jag försökte föra över data från mina 3 IDE diskar till den nya SATA disken. Jag har kopplat in en disk åt gången, disk ett och två upptäktes av systemet vid uppstart men disk tre gör det inte. Dock syns den i BIOS. Hur hittar jag på denna i windows?