Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Hur menar de med detta
"Utökad batteriservice
Täcker ett extra ersättningsbatteri under systemets garantiperiod, upp till 3 år."

Att jag får byta batteri en gång under 3 år eller att jag kan byta hur många jag vill under 3 år?

En gång. Batterier är en färskvara som inte omfattas av garanti, därför erbjuder de en utökad garanti så du kan byta ut ditt batteri då det börjar bli dåligt.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

Hedgren - har du fått din mini9 ännu ?

Är lite nyfiken på att höra om de lagt till möjligheten till att stoppa i 3G modem i svenska mini9.

Permalänk
Medlem

Enligt dell.se har Mini Inspiron 12 utgått, vilket är lite synd. I USA har de ju nu fått möjlighet till 6-cell och 3g.

Jag köpte en rosa 12:a till tjejen för 2200:- på dell:s outlet i USA (de skeppar dock bara till USA), men fick tyvärr utan WWAN-slot. En ny med 6-cell och 3g kostar runt $600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Hedgren - har du fått din mini9 ännu ?

Är lite nyfiken på att höra om de lagt till möjligheten till att stoppa i 3G modem i svenska mini9.

Beräknad leverans är början av juni, typ 3/6. Så nästa vecka hoppas jag!

Är lika intresserad som du, dock kommer den inte användas till WWAN isåfall, pratade med en tjej jag känner på Telias support och hon sa att det inte var ekonomiskt att fixa dubbla SIM för att nyttja mitt Fri Surf jag har på mobilen. Blir isåfall att köra typ Joikuspot från sagda telefon och därigenom ha trådlöst bredband. Sägs ge relativt bra fart.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Läderfejs
N270 är snabbare på allt förutom H.264, MPEG-4 and VC-1. Vem använder en netbook utan optisk enhet för att koda högupplöst film?

Var får du den informationen från?

"So ideally, a netbook with the Atom Z530 processor and SCH US15W chipset is the better option - improved functionality, same performance as the Atom N270 but with better video decoding support (including 720p H.264 playback)."

Jag läser det som att Z530 är snabbare, precis som Dell säger?

Permalänk
Medlem

Här står lite om GMA500 vs GMA950: http://netbookknowhow.com/?p=636

Det verkar ju tala till Z530s fördel.
edit: Mer intressanta fakta på wikipedia >> http://en.wikipedia.org/wiki/GMA950#GMA_500

Minnesbandbredden talar ju inte gott om GMA500.

Intressant diskussion!

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Z5xx och GMA500 är en strömsnålare plattform med mycket av hastigheten bibehållen.

N270 och GMA950 är lite snabbare men tar också lite mer ström.

Har inga direkta källor men test i verkligheten bevisar detta med något så simpelt som att installera Windows 7. På N270 funkar det bra medan det inte alls funkar lika bra på Z5xx.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Hjälpsam

NU kan man beställa o bygga ihop en mini 10a med HD skärm på Dells hemsida igen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thli72
NU kan man beställa o bygga ihop en mini 10a med HD skärm på Dells hemsida igen

Ha kände på mig det! Var fri frakt för dells 10-tummare sista dagen igår

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Man blir riktigt sugen på en Dell Mini 10 finns det någon annan netbook med högre upplösningen än 1024x600? Förutom Mini 10!

Har haft en Asus EEE 901 men gillade inte upplösningen eller tagentbordet!

Någon som vet hur tagentbordet är?

Vore grymt med en netbook med 1366x768!

Någon som vet om det kommer en 15% rabatt snart?

/ lAlAz0r

Permalänk
Medlem

HP Mini 2140 ska kunna fås med HD-panel också, men jag har inte sett den dyka upp någonstans än i Sverige.

Dells 15 % brukar normalt gälla på system över 7990 kr.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk

Nu verkar det som dell tagit bort sina 9-tummare! Räckte det inte med att ta bort 12-tummarna?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Är det värt att gå för Mini 10 med 1366x768 istället för den erkänt trevliga NC10?

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Recall
Är det värt att gå för Mini 10 med 1366x768 istället för den erkänt trevliga NC10?

Jag skulle absolut säga JA! Men det är enbart för jag inte gillar upplösningen på andra netbooks. Så jag kan inte uttala mig om datorerna!

Har haft en EEE pc 901 och jag gillade verkligen inte upplösningen!

/ Petter

Permalänk
Medlem

Verkar som 9an försvinner nu. Ska man säga att jag var ute i grevens tid eller att jag gjorde ett idiotköp? Kan inte riktigt bestämma mig :).

Har i varje fall fått den, och till de som undrar finns det inte någon kontakt för WWAN heller i denna sena version tyvärr.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

Tack för informationen, och nej, du gjorde inget idiot-köp (enligt mig iallafall)

Mycket märkligt att de tagit bort mini9 från sortimentet, men jag misstänker att den inte sålde så bra.

Permalänk
Medlem

Det är officiellt nu, Mini 9 har utgått från sortimentet. Mini 10v taggas lite som ersättaren.

Enligt roadmapen som cirkulerat kommer det även fler intressanta versioner av Mini 10 samt även en 11" som ska sitta mellan 10" och 12".

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk

Hur är det med ramminnet i en Mini 10 och Mini 10V? Vissa här säger att det går att uppgradera utan problem till 2Gb medan andra, bl.a Dell supporten själva säger att minnet är fastlött. Hur är det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirKnasen
Hur är det med ramminnet i en Mini 10 och Mini 10V? Vissa här säger att det går att uppgradera utan problem till 2Gb medan andra, bl.a Dell supporten själva säger att minnet är fastlött. Hur är det?

Enligt Dells servicemanual för Mini 10 (1010) så är minnet fastlött på en modul tillsammans med processorn.
Mini 10v är det en vanlig sodimm-slot.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk

Ska inte Dell komma med lite nya datorer snart? Börjar bli riktigt less på det här

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Fan att man inte kan välja SSD hårdisk till mini 10... skulle varit grymt med en fläktlös/ljudlös netbook med 1366 x 768 ^^

Om man köper den med hårdisken dom erbjuder, hur mycket tror ni att den kommer låta gemfört med dom versionerna dom sålde innan med SSD hårdisk?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megaman9
Fan att man inte kan välja SSD hårdisk till mini 10...

Mhm, visst är det irriterande. Gick och funderade på en Mini 9 av den anledningen men den försvann ur sortimentet innan jag fick tummen ur *****. Känns som om nästan alla netbooktillverkare övergett SSD nu, väldigt tråkigt. HP mini finns ju t ex i snikversion med SSD men tyvärr inte här i Sverige.

Fast det är ju iofs skönt att ha en anledningen mindre till att göra av med pengar i onödan. Min vanliga laptop får nog duga tills vidare även om den är ett par tum för stor.

Permalänk

kan man verkligen bara ha 1gb på dell inspiron mini eller går det att stoppa i en 2gb sticka.

Om inte detta går är det ju HELT värdelöst!!!
vad sitter det i!! det är ju för F"N 2009

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Röd Tjur
kan man verkligen bara ha 1gb på dell inspiron mini eller går det att stoppa i en 2gb sticka.

Om inte detta går är det ju HELT värdelöst!!!
vad sitter det i!! det är ju för F"N 2009

Besvarat ett par poster längre upp. Här är svaret.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FoxOne
Enligt Dells servicemanual för Mini 10 (1010) så är minnet fastlött på en modul tillsammans med processorn.
Mini 10v är det en vanlig sodimm-slot.

Permalänk

tack för snabb svar. oket så varianten som skulle vart perfekt för mig är inte längre med på listan.

Tack för svar.. man blir ju MATT i kroppen när dell konstruerar på detta sätt.

Helt sjukt enligt mig

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Röd Tjur
varianten som skulle vart perfekt för mig är inte längre med på listan.

Mini10v har ju en slot så att du själv kan sätta i 2Gb om du vill.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Mini10v har ju en slot så att du själv kan sätta i 2Gb om du vill.

Men den har inte hdmi och gma 500 samt z530 processor?

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem

Nej.

Om det är som en videouppspelare du tänkt använda den skulle jag försöka hitta lite recensioner och omdömen på hur det fungerar med endast 1gb minne.

Jag har inte läst om det själv, men det kan ju gå bra ändå.

Permalänk

Jo men kommer köra mac osx om det är möjligt eller windows 7. nej minsta för mig är 2gb därför går den bort.

Väntar på nått annat asus seashell kanske rätt fräck

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem

Mac OSX går inte på Dell mini 10 (men kan fungera på mini 10v)

Om man ska köra Windows är min högst personliga åsikt att XP fungerar bättre än både Vista och Windows 7 - speciellt på en Netbook.

Det var en undersökning på IDG.se häromdagen som visade att Firefox gick 28% snabbare på XP än på Vista - Länk

Detta behöver vi dock inte diskutera mer i denna tråd, det spårar lätt ur.

Den största anledningen till att jag rekommenderar Dell mini som netbook är att de saknar fläkt. Det finns många anvädningsområden där detta öppnar upp möjligheter, speciellt om man tänker på videouppspelning med HDMI-utgång mm.

Personligen använder jag inte min asus netbook längre eftersom den i jämförelse med Dell mini9 ger ifrån sig klagande fläkt-ljud när man belastar den med ett youtube-klipp.