Permalänk

CPU temp 112 grader, vad för fel?

Hej!

Skulle behöva lite hjälp om det går bra, har en ny dator som jag haft nu i några veckor. Den går väldigt bra och den har bra idle temps men det har hänt 2 gånger nu att cpu temp visar 112 grader i speedfan även om jag normalt inte brukar ha högre än 30-40 i cpu temp när jag spelar. Jag är inte så kunnig men vid 112 grader så borde väl inte datorn fungera egentligen?, någon som vet vad det kan vara för fel?

bild på idle temps: http://i40.tinypic.com/2jd01f8.jpg

Antec 900
Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2
Intel Core™ 2 Quad Q9400 2,66GHz
XFX GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA
Corsair TWIN2X PC6400C4DHX DDR2 4GB KIT
Corsair Powersupply 650W Black,ATX/EPS
Seagate Barracuda 7200.11 1TB SATA

Permalänk
Medlem

prova med core-temp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slajz
prova med core-temp

Eller realtemp.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Hedersmedlem

Antagligen är det felavläsning när detta händer, och precis som du säger så borde datorn har startat om sig för länge sedan, eller gjort något annat muppigt

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Har provat både realtemp och coretemp nu, båda uppvisar samma temperatur. Så kan vara sensorfel då?, för det luktar varken bränt eller kommer något annat tecken på överhettning, kan det vara kylpastan måntro?, har ju inte själv satt ihop datorn så det är original kylpasta just nu där finns. Men då borde jag kanske ha hög cpu temp hela tiden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lionheartus
Har provat både realtemp och coretemp nu, båda uppvisar samma temperatur. Så kan vara sensorfel då?, för det luktar varken bränt eller kommer något annat tecken på överhettning, kan det vara kylpastan måntro?, har ju inte själv satt ihop datorn så det är original kylpasta just nu där finns. Men då borde jag kanske ha hög cpu temp hela tiden?

ja det skulle du ha.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lionheartus
Har provat både realtemp och coretemp nu, båda uppvisar samma temperatur.

Med samma temp menar du? Höga eller samma låga? Du måste vara övertydlig för jag/vi kan ju inte se vad du gör, än mindre läsa mellan raderna, eftersom vi inte känner dig

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Trodde ni använde telepati ;), näe men speedfan,coretemp och realtemp visar alla samma (låga) temp.

Permalänk
Hedersmedlem

Då är det säkert nemas problemas, så kör på som om inget hade hänt

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Lägg handen på kylaren,är den nära på 100grader märker du det

Visa signatur

Phenom II X4 955. Asus Crosshair Formula V. MSI R9 280x x5.
Corsair HX 860 x2. Corsair SSD 120x 2. 16gig Corsair LowProfile

Permalänk

Rengjorde precis datorn från damm (antec 900 drar till sig mycket damm har jag hört, så jag rengör den väldigt ofta) och har nu följande temp (idle)

gpu: 35 grader
cpu: 14 grader
mb: 26 grader

Squeegie: jo precis , det finns inga fysiska tecken på en överhettning så är väl bara något med avläsningen, dock så har cpu fläkten alltid gått upp i varv när där har stått 112 grader på cpu:n, men det är väl genom sensorn som fläkten bestämmer varvtalet?, så om sensorn visar överhettning så går väl fläkten automatiskt snabbare?

Permalänk

Jag har inte haft riktigt samma problem, men liknande. Min CPU blev 80 grader och då hade den inte varit igång innan.
Jag kollade runt på nätet och laddade ner coretemp. Men den fungerade lika illa. Jag hade lite tur för jag frågade en kompis vad han använde för cpu temp "checker" och han sa direkt Everest!
Installerade direkt och jämförde.
Därefter så har jag haft 22 grader i idle och 38 i load.
Känns lite mer realistiskt när man just startat den.

Sen måste jag citera Lionheartus, antec 900 dammar igen väldigt snabbt. Så se till att bara rengöra den ofta.

Visa signatur

AMD 2,3 ghz x4| Gigabyte GA-MA770-DS3 | Corsair twinx 3gb 800 mhz | Asus 4850 top glaciasor fan| Seagate 500 GB 32 mb cach | Antec 900 | Corsair VX 550 watt |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lionheartus
Rengjorde precis datorn från damm (antec 900 drar till sig mycket damm har jag hört, så jag rengör den väldigt ofta) och har nu följande temp (idle)

gpu: 35 grader
cpu: 14 grader
mb: 26 grader

Squeegie: jo precis , det finns inga fysiska tecken på en överhettning så är väl bara något med avläsningen, dock så har cpu fläkten alltid gått upp i varv när där har stått 112 grader på cpu:n, men det är väl genom sensorn som fläkten bestämmer varvtalet?, så om sensorn visar överhettning så går väl fläkten automatiskt snabbare?

Sensorn verkar ju totalt knas iaf. 14 grader är omöjligt med luftkylning

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Sensorn verkar ju totalt knas iaf. 14 grader är omöjligt med luftkylning

Helt felaktigt påstående.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Om man antar att datorn står i rumstemp, så skulle det ju betyda att rumstemperaturen är under 14grader vilket skulle peka på KALLT rum ELLER sensorfel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Helt felaktigt påstående.

Jo, men det är väldigt få som har datorn i -6 till -10 omgivnings temp

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Helt felaktigt påstående.

Visst jag håller med dig, men kan du inte förklara varför det är så?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Visst jag håller med dig, men kan du inte förklara varför det är så?

Låt oss säga att temperaturen där datorn är placerad är under 0 grader, varför skulle det inte gå att få en temperatur på 14 grader då?
Visst, jag håller med om att det inte hör till normala förhållanden, men omöjligt är det ju definitivt inte.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Jag vet inte om det stämmer eller inte, har 21 grader ungefär i vardagsrummet, datorn står högt och fritt och dessutom i drag från altandörr och sovrumsfönster, så kommer frisk luft in hela tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lionheartus
Jag vet inte om det stämmer eller inte, har 21 grader ungefär i vardagsrummet, datorn står högt och fritt och dessutom i drag från altandörr och sovrumsfönster, så kommer frisk luft in hela tiden.

"rumstemp" + 20grader är rimligt (åtminstonde strax där omkring).
Det är trots allt bara luft du vispar runt, och att komma under den tempen den lufta har krävs tillförsel av energi(kylaggregat i någon form).

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

14 grader i rumstemperatur med luft. Pyttsan!

Min I7:a idlar runt 40-42 grader med en Noctua NH-U12P SE1366 på. Det lägsta den har varit ner i är runt 37.
Sen så är 112 grader alldeles jätte-jätteförmycket. Använder själv CoreTemp.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lionheartus
Jag vet inte om det stämmer eller inte, har 21 grader ungefär i vardagsrummet, datorn står högt och fritt och dessutom i drag från altandörr och sovrumsfönster, så kommer frisk luft in hela tiden.

Testa med andra program. Ett bra gratisprogram är SIW - det laddas ner härifrån: www.gtopala.com/siw-download.html

Rekommenderar standalone versionen, bara att köra och kan t.ex. placeras på ett USB-minne tillsammans med andra bra-att-ha program.

Visa signatur

"Internet rules ... bigtime"
Tips: Alt+248 på NumPad ger °

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zigge
Testa med andra program. Ett bra gratisprogram är SIW - det laddas ner härifrån: www.gtopala.com/siw-download.html

Rekommenderar standalone versionen, bara att köra och kan t.ex. placeras på ett USB-minne tillsammans med andra bra-att-ha program.

Siw och Sandra. Vad mer för kvinnonamn finns det på program?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Tack för SIW, väldigt händigt program

här är bild på temperaturerna:

http://i41.tinypic.com/2j61u9h.jpg

Alla program jag provat har visat samma temperatur. (speedfan,realtemp,coretemp och SIW)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lionheartus
Tack för SIW, väldigt händigt program

här är bild på temperaturerna:

http://i41.tinypic.com/2j61u9h.jpg

Alla program jag provat har visat samma temperatur. (speedfan,realtemp,coretemp och SIW)

27-35°C på de olika CPU-kärnorna är helt normalt, det är dessa temperaturer du skall kolla på.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Tackar, då håller jag koll på det istället nu :), skulle där stå 112 grader fler gånger så får jag starta om datorn bara, det försvinner då. Tack för all hjälp