Nytt namnschema avslöjar Core i3 och i9

Permalänk
Medlem

Kan väl bara hålla med vad de flesta sagt: att döpa värstingen för 1156 sockeln till i7 leder bara till förvirring...
Varför kan inte namnsättningen faktiskt till 100% spegla vilken arkitektur som används?

Att döpa om Core2 är lite billigt, men visst blir det enhetligt iallafall...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Är kom du in i branchen egentligen, 2008? Det blir krångligt med namnbyten när skiten har hetat något väldigt längre, precis som 9800GTX+ som blev GTS150. Det har inte släppt för mig än.

Men när är det egentligen man lider av den högre krångligheten? Om man håller sig uppdaterad känner man till namnbytet och om man inte håller sig uppdaterad har man ju inte så mycket att gå efter i alla fall och bör därför till exempel läsa ett par recensioner (eller fråga någon som är bättre insatt) innan man handlar något.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Kan väl bara hålla med vad de flesta sagt: att döpa värstingen för 1156 sockeln till i7 leder bara till förvirring...

Är det inte mest positivt att även ägare av billigare moderkort kan uppgradera sin processor om extrema behov uppstår? Prissättningen kommer förmodligen innebära att det inte blir särskilt vanligt dock.

Permalänk
Medlem

När 8 kärnor Nehalem-EX kommer till konsumenterna då? Core i11?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virrevirus
9800GTX+ blev jue GTS250!

Det är väll typ 9600gt som är GTS150?
Rätta mej om jag har fel!

Jaja, jag tror folk förstår vad Pontus försöker få fram -.-

GTS250 säljer faktiskt bättre än vad 9800GTX gjorde, så med namnbyten kan man allt öka försäljningen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
När 8 kärnor Nehalem-EX kommer till konsumenterna då? Core i11?

Gulftown är 6 kärnor på 32nm.

Nehalem-EX däremot kommer vara 8 kärnor på 45nm, och ha klockfrekvenser vid kanske 2GHz sträcket och inte vara speciellt klockvänlig Om inte Intel väljer att gå in på en ny marknad vilket är CPUer över 200W TDP

Men Nehalem-EX kommer inte lanseras till konsumenter, jag tror Gulftown blir det bästa LGA1366 användare får innan "Sandy-Bridge" kommer 2011.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Dags för socket 1337 snart, intel?

Permalänk
Medlem

Då betyder det här alltså att jag har en Core i3. Eller har jag fattat det fel då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Är kom du in i branchen egentligen, 2008? Det blir krångligt med namnbyten när skiten har hetat något väldigt längre, precis som 9800GTX+ som blev GTS150. Det har inte släppt för mig än.

mm ne, 2006 hurså?

Jag bryr mig inte om ifall nuvarande generationen av t ex grafikkort finns med i nästa generation så länge det ligger ett eller flera snäpp längre ned i segmenten vilket just nu har hänt.
Däremot nVidias namnbyten har varit onödiga eftersom det är samma produkter i samma prestanda klass bara med nya namn. I intels falla däremot så är det bara bra eftersom man lätt ser i vilken klass processorerna ligger. Säg så här, Om nu inte Intel bytt namn och du var oerfaren när det gäller hårdvara hur skulle du kunna skilja på prestandan mellan t ex Core i7 920 2,66GHz och Core 2 Quad Q9650 3,0GHz? Jo, du Skulle knappast kunna veta om att I7:an är bättre så på så sätt tycker jag detta är lika positivt som att dom låter gamla processorer vara kvar fast i ett annat segment

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YPro
Dags för socket 1337 snart, intel?

Kanske det, men i närmaste framtiden kommer det "bara" vara Socket 775 1155 1156 1157 1336 Källa

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Gillar deras färgschema.
Fast jag hade nog valt mera.. KNALLROSA med LJUSGRÖNT font. xd

Permalänk
Medlem

Känns mest som Intel försöker slå Nvidia i rörighet bara
Jaja det klarnar väl så småningom

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

För att få någon klarhet i denna röra, vilken framtida cpu kan man köra på sitt nuvarande 1366 moderkort?

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontuz1972
För att få någon klarhet i denna röra, vilken framtida cpu kan man köra på sitt nuvarande 1366 moderkort?

Detta är ingen röra. detta gör intel för att mindre kunnande kosumenter ska kunna veta vilken processor som är bäst, ju högre siffra ju bättre processor,

I7 och I9 kommer finnas till socket 1366
Och I3 och I5 kommer komma till 1156

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jensih
Detta är ingen röra. detta gör intel för att mindre kunnande kosumenter ska kunna veta vilken processor som är bäst, ju högre siffra ju bättre processor,

I7 och I9 kommer finnas till socket 1366
Och I3 och I5 kommer komma till 1156

i7 kommer även finnas till 1156

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det blir en i5/i7 till höst! Tåålamod
Namnscheman till trots, nvidia och intel är ju bäst så de får stavas i hex om de har lust..

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk här kan se någon problematik i hur dessa namn är valda. Hur många senssons springer och köper nya processorer för att uppgradera sina system? Min gissning är att de flesta inte ens är medvetna om att processorn är en del i datorn som relativt enkelt går att byta ut. För dessa personer är det givetvis bättre om modellnamnet på ett lättförståligt sätt återspeglar prestandan. För oss entusiaster som hänger här kommer det inte heller innebära några problem då de allra flesta redan efter att ha läst denna tråd kommer vara medveten om vilken processor som gömmer sig bakom vilket namn. Detta långt innan processorerna ens finns på marknaden. Inbillar mig att de flesta av oss här inte köper en ny processor utan att vara medveten om vilken socket moderkortet man äger har och kollar att denna stämmer överens med valet av ny processor.

Permalänk
Avstängd

Det är väl för mycket att hoppas på att clarkdale tillsammans med separat grafikkort klarar att driva fyra skärmar. Personligen hade det varit fint om ett lite bastantare kort driver huvudskärmen och det integrerade driver de två vid sidan om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jensih
Detta är ingen röra. detta gör intel för att mindre kunnande kosumenter ska kunna veta vilken processor som är bäst, ju högre siffra ju bättre processor,

I7 och I9 kommer finnas till socket 1366
Och I3 och I5 kommer komma till 1156

Om du faktiskt titta på bilden så hade du sett att
i5 har både sockel 1156 och 1155 (frågan är om de är kompatibla med varandra?)
i7 finns för 1336 och 1156.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Om ca 3 år har man nog rett ut den här härvan, jag tror den skulle bli större i framtiden om de inte gjorde som de gör.

Hoppas jag iaf för jag tycker det är f-n så rörigt...

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Åååh, dra mig baklänges vad härligt ! Då blir det i7 lagom till windows 7 och sedan att spara till en i9 när dx11-kortet installerats. Wow, det kommer att kosta att ligga på topp

Visa signatur

Yeah yeah

Permalänk
Medlem

Den i9 prollen skulle sitta fint...

Borde ju va kallare än i7 920 som jag har nu...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostmork
Om ca 3 år har man nog rett ut den här härvan, jag tror den skulle bli större i framtiden om de inte gjorde som de gör.

Hoppas jag iaf för jag tycker det är f-n så rörigt...

Inte lika rörigt som alla grafikkorten och dom olika specificationerna där.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffes
Förstår inte hur folk här kan se någon problematik i hur dessa namn är valda. Hur många senssons springer och köper nya processorer för att uppgradera sina system? Min gissning är att de flesta inte ens är medvetna om att processorn är en del i datorn som relativt enkelt går att byta ut. För dessa personer är det givetvis bättre om modellnamnet på ett lättförståligt sätt återspeglar prestandan. För oss entusiaster som hänger här kommer det inte heller innebära några problem då de allra flesta redan efter att ha läst denna tråd kommer vara medveten om vilken processor som gömmer sig bakom vilket namn. Detta långt innan processorerna ens finns på marknaden. Inbillar mig att de flesta av oss här inte köper en ny processor utan att vara medveten om vilken socket moderkortet man äger har och kollar att denna stämmer överens med valet av ny processor.

Jag håller med där. Kan det inte till och med vara så att den här röran (lite krångligt är det allt) till och med gör att entusiasten blir mer nöjd med sin nya processor, när han vet att han med sin research skräddarsytt den nya datorn så som ingen granne på samma gata kunnat göra?

Permalänk
Medlem

nu är intel långt mer förvirrande än nvdidia.

du kan allså ha onlika core iX på olika sockets etc... sjukt störande imo

Permalänk

Jösses .. blir ju bara rörigt.. är det inte bättre att införa 'nya' träd när man släpper nya CPU och låter de gamla ha kvar sina namn och sen faller i glömska istället för att döpa om. blir ju bara så rörigt när de döper om och donar och har sig för att göra det 'förhopningsvis' bättre när mer familjer släpps

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Är det inte mest positivt att även ägare av billigare moderkort kan uppgradera sin processor om extrema behov uppstår? Prissättningen kommer förmodligen innebära att det inte blir särskilt vanligt dock.

På vilket sätt underlättar en ren omdöpning av värstingen till 1156 från i5 till i7 detta? Den blir inte snabbare för att den heter i7

Enda anledningen jag kan se är väl att de fräckt kan ta betalt för den som den vore en i7...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Blir nog en AMD nästa gång med alla dessa socklar :S

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Skönt med 32nm processorer i början av nästa år. Men jag måste säga att deras nya sortiment kommer att bli ganska så rörigt.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Ser ut som att Lynnfields i5 med 45 nm blir den mest prisvärda för gaming när det är färdigklockat. Tror att både HT och Turbo kommer vara avstängda när man klockat klart ändå.

Ingen annan som tycker att det är lite klent att det inte kommer att finnas en enda quad med 32 nm förutom i9?

Sen ser det ut som att Clarksdale kommer att passa på Lynfields chipset, men inte tvärtom. EDIT: Menar tvärtom

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Ser ut som att Lynnfields i5 med 45 nm blir den mest prisvärda för gaming när det är färdigklockat. Tror att både HT och Turbo kommer vara avstängda när man klockat klart ändå.

Ingen annan som tycker att det är lite klent att det inte kommer att finnas en enda quad med 32 nm förutom i9?

Sen ser det ut som att Clarksdale kommer att passa på Lynfields chipset, men inte tvärtom. EDIT: Menar tvärtom

Det kommer inte finnas en enda 32 nm som är quad (vilket är lite sorgligt). Om du läser noga så finns det 2 dual core och i9an som har 6 kärnor.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Det kommer inte finnas en enda 32 nm som är quad (vilket är lite sorgligt). Om du läser noga så finns det 2 dual core och i9an som har 6 kärnor.

Jo, det var liksom det jag menade. Men visst, i9 är ju inte heller någon quad om man nu ska vara petig, men där är ju antalet kärnor åt "rätt" håll.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario