Vill flytta/kopiera System partition till annan hdd med data.

Permalänk
Medlem

Vill flytta/kopiera System partition till annan hdd med data.

Det är så att jag märker att min gamla Maxtor 10 200Gb hårddisk börjat sega ner sig väldigt mycket på sistone. Det är också den hdd jag har min system partition på, vilket resulterat i att datorn känns överlag väldigt seg då den behöver läsa från hårddisken.

Jag har 2st Seagate 320Gb hdd på datorn och tänkte att man skulle flytta system partitionen till ena av dessa.

Jag har sedan en tid tillbaka skapat en ny partition på den ena 320Gb hårddsiken vid sidan av en annan som är full med data. Jag har inte möjlighet att flytta datan annanstans då det ej finns plats annanstans.

Jag har försökt kopiera system partitionen till den tomma partitionen men det fungerar inte.

Gparted ger bara Error och gör inget. Partitionmagic händer ingenting med med sin copy operation. Läste lite om Maxtor Max Blast och dess clone men det fungerar endast på helt tomma hårddiskar. Måste alltså radera 246Gb data från hdd'n då. >_>;

Finns det inget program som har möjlighet att kopiera partitionen till den tomma partitionen jag skapat på den andra hårddisken. Blir less på detta snart.

Är enda möjligheten att man installerar om hela jävla Operativsystemet och alla program ändå?

Permalänk
Medlem

Boota med en linux-liveCD. Anvävd dd för att kopiera systempartitionen och bootloadern i MBR.
Kör först fdisk -l för att få reda på hårddiskarnas beteckningar i linux. Beteckningarna är typ /dev/hda och/eller /dev/sda beroende på om det är PATA eller SATA-diskar. Partitionen anges med en siffra efter diskens beteckning (1= första partitionen). Kontrollera också att den nya systempartitionen är aktiv (=bootbar).

Kommandot för kopieringen blir:
dd if=/dev/sda1 of=/dev/sdb1 bs= 512

Kom ihåg att ersätta diskarnas beteckningar med dem, som gäller för dina diskar. Kontrollera noga att du kopierar till rätt partition. dd skriver över utan att fråga.

Bootloadern kopieras med:
dd if=/dev/sda of=/dev/sdb bs= 1 count=446

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Det är alltså i konsolen jag ska utföra detta i då eller?

Jag har Ubuntu 9.04 64bitar installerad på datorn så ska ju fungera göra det därifrån väll?

Ska gå över till Ubuntu och kontrollera namnen och sedan skriva/uppdatera för att kontrollera att kommandona är korrekta med dig.

Hur ser jag till att partitionen är aktiv/bootbar?
Tittade lite kort i PartitionMagic och där säger den "Status: None" på den partition jag vill flytta till(till nuvarande system partition säger den aktiv på). Måste den göras Aktiv före jag gör kopieringen eller går det göra det efteråt?
Ser att jag kan göra den aktiv genom högerclick -> advanced menu. Ska jag göra den aktiv först eller efter?

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll om du gör partitionen aktiv före eller efter flytten, men du måste göra det innan du stänger datorn efter flytten för att kunna boota från den.

Eftersom du har Ubuntu installerat är det bäst att göra det i Ubuntus konsol.

Du kan få problem med genvägar och länkar då systempartitonen flyttas. Gäller även bootloadern (ntldr och grub).

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Ok tittade upp diskbetäckningarna och de är /dev/sda1 för system partitionen och sedan /dev/sdc1 för partitionen jag vill flytta allt till.

Så kommandot skulle bli alltså följande?
sudo dd if=/dev/sda1 of=/dev/sdc1 bs=512

Och sedan för bootloadern:
sudo dd if=/dev/sda of=/dev/sdc bs=1 count=446
för att flytta bootloadern också till den hårddisken?

kommandot dd kopierar bara och raderar/tar bort inget väll? bootloadern är väll där grub finns eller, eller snarare referensen varifrån den ska lada grub ifrån?
Kan det bli problem om jag har kvar gamla systemet etc när jag sedan startar om? Finns det risk att det fuckar upp sig när den ska lada bootloadern eller liknande? Skulle det vara bra till exempel med att man tog bort hårddisken med Windows nu efter kopieringen när man stänger av och före man startar upp igen. För att se om datorn startar upp från nya partitionen istället. Ubuntu är dock också installerat på samma hdd som windows ligger på just nu så kan det bli problem med grub då om hdd:n med Ubuntu är borta?

Permalänk
Medlem

Acronis True Image Home fungerar jättebra för detta ändamål. Det är ett program för backup och återställning, och det ger bra möjligheter för att återställa. Jag har flera gånger använt det när jag velat flytta över min systempartion till en annan hårddisk. Den ger möjlighet att skapa en ny partion inom ett specifierat område, eller använda en redan befintlig partion.

Permalänk
Vila i frid

Enklaste sättet är att använda Windows egna NTBACKUP och köra en backup på systemdisken inklusive System State. Sen intallerar man en ny hårddisk och gör en NY installation på den nya disken. Efter första booten kör man NTBACKUP igen och gör en Restore. Omstart. Voilà, systemet återställt.

Permalänk
Medlem

Acronis True Image är samma sak som Max Blast vilket också är gratis från Seagate/Maxtor. Disken måste raderas/vara helt tom före man kan flytta etc läste jag mig till i manualen...
Jag måste behålla den data som finns på den andra partitionen på den disken!

Angående NTBACKUP... jag vill ju undvika behöva installera om allt.

Ska snart köra kopieringen i Ubuntu. Har gjort partitionen aktiv redan. bara att kopiera nu. Är bara lite fundersam på de sista frågorna jag ställde tidigare.
Om jag ska ta bort den hdd:n när jag omstartar för att eventuellt undvika några problem med att man har 2st upplagor av samma OS när man startar upp. Läste någonstans att Windows inte gillar hitta likadan Windows och kan vara möjligt med krash då. Någon som vet något om detta? Alla genvägar etc kommer ju eventuellt peka på de gamla platserna på C:/ om jag har kvar det där när jag startar upp och bootar från nya partitionen G:/, det ser jag som att kan skapa problem. Så tror det är bäst att gamla system är borta/går ej hitta då jag bootar efter kopieringen. Men problemet är ju att Ubuntu finns också på den hårddisken. Blir det problem med Grub när hdd:n med Ubuntu är helt borta.
Jag vill ju inte radera nuvarande gamla System partition före jag vet att den nya fungerar felfritt.

Permalänk
Medlem

Grub kommer inte att finnas kvar med undantag för stage1då den ligger på Ubuntudisken. Så du måste lägga in Windows bootloaders startkod i MBR. Det gör du med kommandot FIXMBR vid boot från Windows installations-CD. Du behöver inte kopiera Grubs stage1 i MBR.

dd raderar ingenting vid kopieringen, men skriver över data som finns på partitionen som anges i parametern of. Så det är extemt viktigt att ge rätt värde på parametern of.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
Acronis True Image är samma sak som Max Blast vilket också är gratis från Seagate/Maxtor. Disken måste raderas/vara helt tom före man kan flytta etc läste jag mig till i manualen...
Jag måste behålla den data som finns på den andra partitionen på den disken!

Det stämmer helt enkelt inte. Hur Max Blast fungerar har jag ingen aning om, men jag har flyttat/återställt partioner flera gånger med ATIH - utan att formatera mottagarhårddisken! Huvudsaken partionen är tom, men det är ju självklart. Jag talar här om att ta en backup och köra en återställning, inte använda dess kloningsfunktion som är en aning begränsad. Man kan dessutom välja att ta en backup av filerna på partionen, och återställa dem på en annan befintlig partion (istället för att flytta en hel partion). Fungerar precis lika bra.

Men varför i allsin dar laddar du inte bara hem ett gratis enkelt kloningsprogram och kör det i Windows istället för att strula med program i Linux/DOS? Klona bara filerna istället för hela partionen.