Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninoquir
Som sagt se till att skaffa dig kunskaper med hjälp av böcker från biblioteket osv så du inte kastar pengar i sjön

Tror farsan ha några bygga båtböcker så kikar lite i dom samt på nätet

jonazz: Vi får se hur lång den blir =P får ta och räkna lite på hur mycket material jag kommer att behöva

Tror det finns en gammal båtmotor liggandes som man kanske kan skrämma liv i, tror den var på runt 25hk lr nåt så det skulle vara nice slänga på den på båten ^^,

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Om nu inte båten rasar av rädsla när den får se motorn:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninoquir
Om nu inte båten rasar av rädsla när den får se motorn:)

Mm =P vi får se vad som händer
Jag kom på en grej angående att ånga virket. Vad händer om man lägger plankorna i blöt 1-2 dagar, går det att böja dom då utan att dom går av eller måsta mån ånga pga att det är värmen+vattnet som gör att man kan böja plankorna utan att dom spricker? Isf så kanske man kan lägga dom i blöt och köra med värmepistol när man ska böja?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Bra fråga, jag har ingen aning men det kanske står i nån bok eller dylikt för jag minns inte riktigt hur farsan gjorde mest pga att det är välldans länge sedan ca15-17 år sedan Dock vad jag vet så håller båten ännu.
Han hade förvisso hjälp av en granne som kunde bygga båtar så han hade väll en fördel där också då han hade en kunnig lärare.

Permalänk
Medlem

Tror faktist att det ska gå att köra på blöta plankor och värmepistol, men gå inte för nära med pistolen och ha den på ganska låga grader. och glöm verkligen inte att behandla bra som fan efteråt. Det är a och o, du kan bygga en båt på en vecka men du ska fan behandla den i en månad och lägg ner hjärta på den.

Permalänk
Medlem

Fått igång internet här.. betalar för 10 mbit har ca 18-37 kbit...
Anyways har hört att det ignetligen ska käras och sedan ska den så i 1 år för att det ska bli så bra som möjligt... tror jag bara drar över kära 2 ggr sen får det torka 1-2 dagar sen slänger jag i den i sjön om allt går som planerat

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Tror du ska ta och vänta iaf en vecka och dra på några varv kära under tiden innan du slänger den i sjön men det beror ju på om du vill göra den tillfälligt bara över sommaren eller kunna ha den i flera år

Permalänk
Medlem

Den här gjorde jag förra veckan, fin va?

Permalänk

värm trät med blåslampa när du tjärar båten, då kommer trät suga upp tjäran bättre. Annars så blir det bara ett lager tjära som antadligen kommer att skrapas bort ganska snabbt.

Permalänk
Medlem

Kommer kanske stanna i Borås i ca 4 vecor till så det kommer bara vara en båt som varar dom veckorna så det skulle vara bra att bli klar med den så snabbt som möjligt. Kan ju kasta från bryggan 1 vecka samtidigt som man kärar båten så kanske man kan få den att hålla något år.
Vet inte vilken sorts båt man ska bygga funderar lite på en lite mindre eka men är mest inne på att bygga en kanot som inte tar så mycket plats.
Kollade lite i ett häfte på en båt där det stog hur man skulle bygga den, fast den skulle byggas med plywood men jag räknade att jag skulle behöva 16 plankor så jag räknade med 20 plankor så man har lite extra över.. Blev iaf 80 meter med 20 plankor tror det blev lite över 600kr om man köpte det dyrare virket.
Vad tycker ni kanot eller eka? Tänkte ta av det billigare virket som kostade 5,XXkr...
Ska försöka inhandla virket imorgon iaf.
Hoppas detta blev läsligt är rätt trött... Skapar en ny tråd när själva projektet drar igång så ni kan följa det, ge råd, klaga eller vad ni känner för att göra

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Ska antagligen byta bredband så jag kommer inte kunna posta bilder eller nåt innan modem och sånt kommit men postar bilder när jag kommer hem isf men vi kan hoppas att man får allt som behövs innan man drar hem.
Har skugga här så nätet är sjukt segt.
aja ha det gött :

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

väldigt intressant projekt, skulle vara kul att se en bygglogg!

Permalänk
Medlem

inte bättre/lättare att bygga dig en flotte? lite plastdunkar borde man nästa kunna hitta skräpandes någonstans.

Visa signatur

/Danne

Permalänk
Medlem

Nautilus: Jag är nästan böjd att hålla med dig om nu båten bara ska hålla i 4 veckor så vore det kanske klokare att göra en flotte, då kan han ju även spara lite pengar på käran eftersom kära är ganska dyrt och inte lika nödvändigt på en flotte. På en flotte borde ett par strykningar med en billig kuprinol från tex Rusta eller ÖoB funka för att få träet vattenbeständigt i 4 veckor samt att en flotte oftast bara tar ett par dagar att bygga och en båt rimligtvis tar längre tid att bygga, en flotte kan man nog sätta ihop på en dag om man är flink.

Permalänk
Medlem

Tjära, tjära, tjära, tjära och till slut tjära....

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tjära

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Blev inget båtbygge har regnat för mycket och har bara fiskat 3ggr på 2 veckor p.g.a regnet..

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Okej tråkigt men om inte annat får du se det som så att du sparade pengarna till nått roligare