Permalänk

Temp på Asus moderkort

Hej, har bara en snabb fråga, undrar bara vad som är max lämplig temperatur att låta moderkortet vara igång i?

idle är det just nu 36-38 (mot 28-30 i normal rumstemp.) och 40-43 när jag spelar (normalt runt 32-35)

ps. har letat igenom manual och sökt på google men har inte lyckats hitta någon bra information på det här.

ps2. är ett Asus P5Q PRO, P45, Socket-775 mobo.

Permalänk
Medlem

Låter som rimliga tempraturer med tanke på värmen vi har.
Vet inte vad max lämplig temp är, personligen tycker jag allt under 50 är bra.

Permalänk

Menar du temperatur på nordbryggan? Den del av moderkortet som blir varm och oftast har störst kylfläns. Eller hela moderkortet generellt? Håller med föregående att allt under 50 är helt okej.

Permalänk

Vet faktiskt inte, använder speedfan och där står bara system temp. Och på PC Probe står där bara "Mb", samma temp dock., men då förmodar jag det är ok med temp, 43 är max än så länge, bara hoppas att det blir regn snart

Tack för hjälpen ^_^

Permalänk
Antielefant

Beror på vad det är för chipset. Kolla Intel's sida vad P45 klarar. Mitt nForce 750a är specat för 88c enligt NVidia.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Beror på vad det är för chipset. Kolla Intel's sida vad P45 klarar. Mitt nForce 750a är specat för 88c enligt NVidia.

http://ark.intel.com/chipset.aspx?familyID=34470

jag vet inte vad Tcase är men 103c verkar ju vara väldigt mycket.