Permalänk
Medlem

Upgradering för ca 7k

Hallå!

jag behöver lite råd och hjälp med att hitta rätt komponenter jag ska uppgradera min dator med.

Har märkt på senare dagar att processorn i burken inte hänger med riktigt längre och skulle därför behöva uppgradera den, och då känner jag att det kanske är bud att lägga ner lite pengar på ett nytt moderkort också.

Vad jag är framförallt ute efter är då en processor som förhoppnings håller ett tag, samt ett moderkort som det finns möjligheter att slänga till nya komponenter på allt eftersom.
I samband med detta skulle jag också gärna vilja ha ett nytt chassi och en PSU för att driva hela grejen.

Jag kommer ta resterande komponenter från min nuvarande dator för att den ska vara körbar just nu, och kommer allt eftersom jag får pengar ersätta dem.

Budgeten ligger på 7kr +- ett par hundralappar.

Som sagt;
- En vettig processor
- Ett moderkort som det finnsmöjligheter att slänga in "framtidens komponenter" på
- Ett chassi som gärna får vara lite större och få plats med lite fläktar
- Ett PSU som kan driva skiten.

Tackar så mycket på förhand!

Edit: Jag kan tänka mig att vänta "ett tag" om det är så att några nya, vettiga komponenter är på väg ut på marknaden,

Permalänk
Antielefant

Vad har du för grafikkort, eller ska det vara nytt det med?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Vad har du för grafikkort, eller ska det vara nytt det med?

Sitter förnärvarande på ett GeForce 8600GT, vilket jag vet inte är det bästa, men just nu så är jag framförallt ute efter att uppgradera processorn samt mb.

Tack för förslaget där Gunvald1, nice att det bara blev 5k dessutom. Men jag är inte ute efter att "snåla", utan jag vill se vad är det bästa (mer eller mindre iaf) jag kan få för ca 7000 spänn. Sen så har jag minnen så det räcker. ^^

Tack igen!

Permalänk
Antielefant

Det är inte att snåla, tvärt om är det riktigt bra grejor. AMD's näst bästa och mest prisvärda processor, och ett SLI-kompatibelt moderkort.

Kasta sen med ett Gigabyte GTX 260+ så har du en komplett uppgradering.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Det är inte att snåla, tvärt om är det riktigt bra grejor. AMD's näst bästa och mest prisvärda processor, och ett SLI-kompatibelt moderkort.

Kasta sen med ett Gigabyte GTX 260+ så har du en komplett uppgradering.

Håller med datorn kommer att flaskhalsa ifall du inte köper nytt Grafikkort

Visa signatur

orka....

Permalänk
Medlem

Hmm, okej. Men varför inte DDR3 minnen då? Om jag förstår det rätt så går inte de in i moderkortet, vilket jag gärna hade velat.

Permalänk
Antielefant

Därför att DDR3 inte är snabbare än DDR2 i dagsläget, och när de väl blir det krävs det ändå nytt moderkort och ny processor för att det ska fungera.

Dagens moderkort och AMD-processorer stöder nämligen bara DDR3-1333.
i7 kör bara DDR3-1066 utan att klocka.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Okej, då förstår jag. Då blir det nog ett köp efter Gunvald1s förslag
En sista fråga; OS? Bör jag införskaffa Visa (väntar hellre till W7 isf) eller duger det med att köra XP?

Permalänk
Medlem

Kör med Win7 RC'n eller XP så länge.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Ajt, gött.

En fråga till; Är chassit tillräckligt stort? Min brossa har nämligen ganska nyligen köpt hem ett nytt ihop-plock med tips från folket här, och då köpte han bl.a Gigabyte GTX 260+. Och eftersom den är så jäkla stor så kommer han mest troligt inte kunna köra SLI med kortet och han har svårt att få plats med HDDs eftersom chassit inte är tillräckligt djupt.

Kommer detta vara något problem med 300:an? Någon som har försthands erfarenhet av detta?

Permalänk
Medlem

första förslaget va skitbra, sen lägg till ett 4870 på det så har du skitbra dator för under 7k !

Permalänk
Antielefant

I ett Antec 300 går grafikkorten in och blockar hårddiskplatser, det gör de i de flesta så små chassin. Ska du ha ett som är tillräckligt stort får man gå upp i 800:- klassen, dvs Nexus Caterpillar eller Cooler Master Dominator.

Caterpillar rymmer mycket, och grafikkorten får gott om plats, däremot blir de lite varmare då det är ett dämpat chassi. Inte så varma att det gör nåt däremot - det garanterar jag.

http://s168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/caterpillar10...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Alright, är inte i så stort behov av ett dämpat chassi (tar hellre ett "luftigt") och många av recensionerna av CM Dominator såg väldigt lovande ut så det blir nog ett sådant.

Sen måste jag också fråga; vilket är det vettigaste att köpa:
https://www.inet.se/artikel/5408279/
eller
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=483938&view=detailed#Pro...
?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hike
Alright, är inte i så stort behov av ett dämpat chassi (tar hellre ett "luftigt") och många av recensionerna av CM Dominator såg väldigt lovande ut så det blir nog ett sådant.

Sen måste jag också fråga; vilket är det vettigaste att köpa:
https://www.inet.se/artikel/5408279/
eller
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=483938&view=detailed#Pro...
?

köp de billigare tycker jag

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Antielefant

Gigabytekorten för SLI, MSI-kortet om du bara ska ha ett.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Då tackar jag så mycket för all hjälp. Nu har jag min nya dator. ^^