Permalänk

Laptop köprådstråd #20000+

Hallå allihopa!

Här kommer ännu en köprådstråd.. suck tänker ni! Men det är faktiskt ett utmärkt sätt för oss okunniga att få god hjälp och inte gå ut och handla skit.

Just nu har jag bara en stationär dator och efter att jag slutat med "gaming" känner jag att det är dags att köpa en laptop som jag kan ha i sängen eller på t.ex. balkongen.

Det jag hade tänkt använda datorn till är främst surfande, poker, spela musik och se filmer både från skiva och stream. Jag vill ha en dator som absolut inte segar när man har några pokerbord uppe. Jag vill även kunna spela upp filmer på tvn via laptopen, därför är HDMI uttag viktigt.

Jag vill också ha ganska hyffsad battertid till balkongen och/eller att se film i t.ex. buss eller bil. Runt 3 timmar bör väl duga?

Jag vet inte hur pass stor skillnad det är på skärmar men jag vill gärna kunna se något på balkongen även vid ljusa timmar på dygnet, särskilt under sommaren. (Vem kollar film på balkongen på vintern:)) ? Skärmen behöver inte vara större än 15" trots allt snack om film.

När det gäller hårddisken kräver jag inget stort, jag har en extern hårddisk om det skulle krisa. Grafikkortet är inte heller så jävla viktigt. Om det bara påverkar när det gäller spel spelar det mig ingen större roll iallafall.

Vikten är inte heller vad jag grundar mitt köp på men jag vill såklart att den ska vara så lätt som möjligt.

Detsamma gäller ljudet från datorn. Jag vill såklart att den ska vara så tyst som möjligt.

DVD-brännare är heller aldrig fel.

Min budget ligger på runt 6 tusen. Jag har hittat en dator på netonnet som jag tycker verkar helt okej men jag kanske är helt ute och cyklar.

Länk: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=196833

Tack på förhand. Hoppas ni har några sköna tips & råd!

MVH Martin.

Permalänk

Jag skulle föreslå den här: http://www.dustin.se/pd_5010309201.aspx

Klarar dina krav och har HDMI

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skutte007
Jag skulle föreslå den här: http://www.dustin.se/pd_5010309201.aspx

Klarar dina krav och har HDMI

Den verkar ganska schysst faktiskt.

Har hittat några andra jag tycker verkar bra. Lite högre pris men..

En HP Pavilion dv4-1220 6990:-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=428750#ProductTabs

eller en Dell Studio 15.

Intel® Pentium® T4200-processor med dubbla kärnor (2,0 GHz, 800 MHz, 1 MB cache)
Genuine Windows Vista SP1™ Home Premium (64 BIT) - Swedish
15.6in Widescreen Full High Definition (1920x1080) WLED with TrueLife(tillval)
4 096 MB 800 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048]
320 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
Fast intern DVD+/-RW-enhet, fackmatad, inklusive programvara

7240,00 kr

Studio 17

Intel® Pentium® T4200-processor med dubbla kärnor (2,0 GHz, 800 MHz, 1 MB cache)
Äkta Windows Vista® Home Premium SP1 (64 BIT) - svenska
17,0-tums WXGA+ CCFL (1 440 x 900) TFT-widescreen-skärm med TrueLife™-teknik
3 072 MB 800 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [1 x 2 048 + 1 x 1 024]
320 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
Fast intern DVD+/-RW-enhet, fackmatad, inklusive programvara

6 890:- Ingen Full HD skärm.

Vilken tycker ni verkar bäst? Och vad är det för skillnad på LED-skärm och CCFL?

EDIT: Fel info ang. Studio 15.

Permalänk
Medlem

tror inte studio laptopsen har hdmi, men kan ha fel.

Permalänk

Den jag länkade till på Dustin har bättre prestanda än den på komplett. Dell är också ett bra val, nu ser jag inte vilket grafikkort som sitter i Dell datorerna. Om du väljer Dell så tycker jag du ska ta 15 tum då det blir smidigare att bära med sig.

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk

Tänk på att priset från dustin är utan moms, med moms landar den på 6990:-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skutte007
Den jag länkade till på Dustin har bättre prestanda än den på komplett. Dell är också ett bra val, nu ser jag inte vilket grafikkort som sitter i Dell datorerna. Om du väljer Dell så tycker jag du ska ta 15 tum då det blir smidigare att bära med sig.

I Dell Studio 15 sitter ett 512 MB ATI Mobility RADEON HD 4570-grafikkort.

Permalänk

Ok då skulle jag utan tvekan tagit Dell Studio 15 av dessa alternativen.

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skutte007
Ok då skulle jag utan tvekan tagit Dell Studio 15 av dessa alternativen.

Okej, tack för hjälpen. Fyller år på måndag så väntar nog tills dess med att beställa men det slutar nog med en Dell Studio 15.

Permalänk

Ny fråga bara. Gör det stor skillnad på HD eller inte på en laptop?

Är det värt att betala 350:- för att få 15.6in Widescreen Full High Definition (1920x1080) WLED with TrueLife istället för 15,6-tums LED-widescreenskärm med WXGA-upplösning (1 366 x 768) och TrueLife™-teknik?