Permalänk

Vatten i datorn :/

Satt på lan då en kompis katt råkade välta ner ett glas vatten i min dator :/ chassit är ett antec 300 så vattnet tog sig in igenom fläkten på åvansidan.
Direkt när vattnet kom in i datorn så blev bilden konstig så drog ut strömen direkt och började torka, datorn går ingång nu när jag startar den men det tar ca: 15 min innan den har kommit till skrivbordet och när den är väll där så fryser bilden fast men kan se på mitt tangentbord att både processor och ram-minnen fortfarande går..

Har precis fått datorn att fungera i felsäkert läge och då verkar de som allt fungerar xD

Någon som har en blekaste om vad felet kan vara ?

Tackar för alla råd ni har gett mig Det var grafikkortet som hade rykt :/

MvH Tobias

Visa signatur

Intel 4770K @ 4,2Ghz | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair XMS3 16GB | Gigabyte Gigabyte G1.Sniper M5 | Gainward RTX 2070 | Fractal Design Arc Mini R2 | Be Quiet Straight Power E9 680 W | Western Digital Green 1TB | Bowers & Wilkins MM-1 | BenQ XL2411T | Nvidia 3D Vision 2 | Corsair SSD Neutron 256GB | Seagate Barracuda 1TB | ASUS Xonar Essence STX | Sennheiser Momentum - Black | Be-Quiet SilentWings 2 120mm x3 | Blue Snowball |

Permalänk
Medlem

Drulleförsäkring?

Permalänk
Medlem

Nytt moderkor kanske kan vara en bra ideé. (vatten e inte att leka med)

Permalänk
Medlem

Jag tror felet är att du har vatten i datorn

Permalänk

väl det var din polare.. han borde ta det på sin försäkring. vanlig hemförsäkring kan i vissa fall täcka detta. men isf får han väl betala självrisk 1.5k eller så

det är skada på annans egendom jag tänker på då.

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem

Testa att låta allt torka ordentligt, t.ex genom att ta ut delarna och ha dom helt isär och låt dom ligga framme på tork nått dygn eller så. Har hört flera som fått igång mobiltelefoner mha en liknande behandling (dvs tagit ut alla delar som enkelt går att ta ut, och låtit de ligga o torka), efter att ha tappat den i vattnet.

Om det inte funkar sen så kan du ju om du orkar testa varje enskild del i en annan dator, vissa grejer kanske funkar utmärkt fortfarande.

Permalänk

Jag tror också på att låta det torka ordentligt. Jag tappade min stereo i göta kanal men jag skruvade upp den lät allt torka över natten, nu funkar den som den ska igen.

Visa signatur

Billigt Gigabyte moderkort, C2D e4300 @3.0Ghz, 2 Gb Corsair DDR2, Artic freezer Extreme
Antec sonata 2, Hiper 530W, Geforce 8800GTX
Linux kan allt...förutom att vara Windows

Permalänk
Medlem

hände exakt samma sak med min dator(samma chassi), men det var en vas som ramlade och krossade mot datorn, men torkade allt noga ochtog bort nättagget så det fick torka bra, sen funkade allt efter en dags försök med att få igång den(grafikkortet startade och körde högsta på fläkten, och inget annat funkade, men fixades efter några omstarter och då funkade allt

EDIT: stavfel

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

annars kan du lägga delarna i ugnen på låg värme för att få de att torka snabbare

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Problemet med att torka ut vattnet är att även om det fungerar så kan en oxidering redan ha startat och datorn kan då få för sig att dö...

Känner en mobildoktor som har fuktskade förklarat många telefoner månader efter att skadan har uppståt, det är lite som med esd skador att det kan dröja innan det visar sig och många kunder har svårt att förstå detta.

Om jag vore du så skulle jag ta via en försäkring.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johnny
Problemet med att torka ut vattnet är att även om det fungerar så kan en oxidering redan ha startat och datorn kan då få för sig att dö...

Känner en mobildoktor som har fuktskade förklarat många telefoner månader efter att skadan har uppståt, det är lite som med esd skador att det kan dröja innan det visar sig och många kunder har svårt att förstå detta.

Om jag vore du så skulle jag ta via en försäkring.

Sitter och använder datorn nu, har tagit ut alla delarna och torkat fast kör i Safe Mode nu men när jag kör vanligt läge så fungerar de inte :/

Visa signatur

Intel 4770K @ 4,2Ghz | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair XMS3 16GB | Gigabyte Gigabyte G1.Sniper M5 | Gainward RTX 2070 | Fractal Design Arc Mini R2 | Be Quiet Straight Power E9 680 W | Western Digital Green 1TB | Bowers & Wilkins MM-1 | BenQ XL2411T | Nvidia 3D Vision 2 | Corsair SSD Neutron 256GB | Seagate Barracuda 1TB | ASUS Xonar Essence STX | Sennheiser Momentum - Black | Be-Quiet SilentWings 2 120mm x3 | Blue Snowball |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
...men det var en vass son...

Hade ni kört honom i en pennvässare?;)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Min brosas kompis gjorde samma sak med öl och då gick ett gtx 260 i rök:/

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pompa_kumla
Min brosas kompis gjorde samma sak med öl och då gick ett gtx 260 i rök:/

fyfan xD

Visa signatur

Intel 4770K @ 4,2Ghz | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair XMS3 16GB | Gigabyte Gigabyte G1.Sniper M5 | Gainward RTX 2070 | Fractal Design Arc Mini R2 | Be Quiet Straight Power E9 680 W | Western Digital Green 1TB | Bowers & Wilkins MM-1 | BenQ XL2411T | Nvidia 3D Vision 2 | Corsair SSD Neutron 256GB | Seagate Barracuda 1TB | ASUS Xonar Essence STX | Sennheiser Momentum - Black | Be-Quiet SilentWings 2 120mm x3 | Blue Snowball |

Permalänk
Medlem

Får man passa på att posta följande video-länk?

http://www.lenovo.co.uk/tapes/wayne.html

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk

Vi satt på en bord så stod datorn precis nedanför och glaset stod på bordet..

Visa signatur

Intel 4770K @ 4,2Ghz | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair XMS3 16GB | Gigabyte Gigabyte G1.Sniper M5 | Gainward RTX 2070 | Fractal Design Arc Mini R2 | Be Quiet Straight Power E9 680 W | Western Digital Green 1TB | Bowers & Wilkins MM-1 | BenQ XL2411T | Nvidia 3D Vision 2 | Corsair SSD Neutron 256GB | Seagate Barracuda 1TB | ASUS Xonar Essence STX | Sennheiser Momentum - Black | Be-Quiet SilentWings 2 120mm x3 | Blue Snowball |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Hade ni kört honom i en pennvässare?;)

fattar inte :S

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Avstängd

Det man kan göra är ju att torka dem väldigt noga och testa varje del separat.

sedan är de bara snacka med försäkringsbolaget(eller polaren)

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S l Asus p6t l i7 920 @3.9ghz vid 1.2v l 6 gb Corsair 1600mhz ddr3 l 5770 Crossfire l 150 gb Raptor l Corsair tx750 l Creative SB X-Fi

Permalänk
Avstängd

en dator klarar Vatten om man inte låter det ligga för länge.

Jag själv råkade tappa ett glas med vatten som for igenom fläkten på topen av mitt Antec ninehundred, bilden vart konstig eftersom vatten leder ström.
Jag stängde av datorn lät den stå av ett par timmar och satt igång den funkade prima inga problem alls forsatte 2 månader innan jag uppgraderade min dator

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Har själv sagt åt tjejen att sluta ställa glaset på datorn säkert 50ggr.

Efterson datorn var igång så var fläkten i taket igång vilket borde betyda att vattnet inte enbart runnit rakt ner utan, ja, tänk sprinkler!!

Kan vara vad som helst men gör som folk föreslagit och ta ur delarna och torka dom, det är en början åtminståne.
Testa gärna med ett annat grafikkort om du har/kan låna ett, där skulle jag ha börjat felsöka i alla fall.

Då grafikkortet sitter horisontalt (90 grader) i förhållande till moderkortet, samt har en stor platt yta med mycket eletronik som får vattnet på sig så kan det vara källan, å andra sidan agerade grafikkortet lite av ett paraply till PSU´n!

Permalänk
Avstängd

en hårfön är bra på att driva ut fukt där det torkar långsamt. Dessutom så ger den inte så jättehög värme så det är bara att torka på. Använ dock inte en varmluftspistol. För varm och för lite blås.

Permalänk
Hedersmedlem

+1 inlägg kommer att raderas så sluta göra dem tack!

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
+1 inlägg kommer att raderas så sluta göra dem tack!

*Tråd rensad*

Tack

Visa signatur

Intel 4770K @ 4,2Ghz | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair XMS3 16GB | Gigabyte Gigabyte G1.Sniper M5 | Gainward RTX 2070 | Fractal Design Arc Mini R2 | Be Quiet Straight Power E9 680 W | Western Digital Green 1TB | Bowers & Wilkins MM-1 | BenQ XL2411T | Nvidia 3D Vision 2 | Corsair SSD Neutron 256GB | Seagate Barracuda 1TB | ASUS Xonar Essence STX | Sennheiser Momentum - Black | Be-Quiet SilentWings 2 120mm x3 | Blue Snowball |