Permalänk
Medlem

Plantera körsbär

Hejsan!
Jag har fått för mig att jag vill odla upp ett litet körsbörsträd (även om det kanske bara blir en körsbärsplanta) hemma i min lägenhet. Jag har tre eller fyra jättefina surkörsbärsträd utanför mig som har hur mycket bär som helst, den stora frågan är då: hur får man dem att gro?

Det jag odlat mest av just nu, bönor och ärtor, har jag typ lagt i blöt och väntat på att de ska gro. Fungerar detta med körsbär också? Kan man plocka bären nu eller måste man vänta tills de börjar ramla av från träden eller något sånt?

Det känns lite otroligt att ett litet litet skott ska kunna penetrera den hårda körsbärskärnan i nuläget, så jag anar att man ska vänta, men vad gör man när de väl går att odla och när går dem att odla?

Tack på förhand,
Kaminix

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Re: Plantera körsbär

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaminix
Hejsan!
Jag har fått för mig att jag vill odla upp ett litet körsbörsträd (även om det kanske bara blir en körsbärsplanta) hemma i min lägenhet. Jag har tre eller fyra jättefina surkörsbärsträd utanför mig som har hur mycket bär som helst, den stora frågan är då: hur får man dem att gro?

Det jag odlat mest av just nu, bönor och ärtor, har jag typ lagt i blöt och väntat på att de ska gro. Fungerar detta med körsbär också? Kan man plocka bären nu eller måste man vänta tills de börjar ramla av från träden eller något sånt?

Det känns lite otroligt att ett litet litet skott ska kunna penetrera den hårda körsbärskärnan i nuläget, så jag anar att man ska vänta, men vad gör man när de väl går att odla och när går dem att odla?

Tack på förhand,
Kaminix

Tänk på att växter tar sig igenom asfalt, så det borde nog kunna ta sig igenom väggarna på ett körsbär.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Mjo, visserligen. Fast det är väl inte alla växter som klarar det heller.
Hur gör man isåfall bäst för att testa många körsbär på en gång?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Körsbärsträd har klarat sig bra utan människors hjälp ganska länge, så det räcker nog om du stoppar ner några kärnor i en kruka med jord och vattnar ibland.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lappa
Tänk på att växter tar sig igenom asfalt, så det borde nog kunna ta sig igenom väggarna på ett körsbär.

Asfalt är väldigt mjukt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Kan man ta frön från de körsbär som blommar nu då? Är de fullt utvecklade och så?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Ska ta och kolla lite om det står något i min nya bokserie om trädgårdsskötsel och trädgårdsväxter så får du tips om jag hittar något
I övrigt har jag haft en tråd om växter i swecarnas hem så om du vill kan du ju återuppväcka den men det verkar som att intresset för just växter är minimalt här

Permalänk
Medlem

Tack, det skulle vara jättebussigt!
Jag gör ett enkelt försök nu. Lade kärnor från körsbär jag ätit upp i en skål med vatten och lite tillsatt växtnäring som får stå lite lite varmare än rumstempererat typ bredvid en lampa i rummet. Får se om någon av dem gror!

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Trevligt! Jag tror det bor en liten odlare i mig också. Blir nästan lyrisk när jag får vattna mina blommor, och väldigt glad när man lilla palmplanta har bladen uppåt istället för hängande som den är ibland

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns helt fel av min mormor som inte gör något annat än odlar upp skumma saker så ska man först torka kärnorna och sen plantera dem i jord och vattna då och då.
Mer vet jag tyvärr inte Lycka till

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Ett av fröna är faktiskt torkat, typ. Det är ett frö som en fågel hade ätit upp fruktköttet på typ.
Men det ska tas i åtanke! Får äta lite fler bär och torka kärnorna! Inte mig emot så att säga.

Men man kan inte gro dem som man kan med de flesta andra fröer då?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Är ju långt ifrån något proffs på att odla och så men hyser en kärlek till växter, blommor och odling så därför har jag lyckats sammla på mig diverse böcker om detta
En del saker kan jag då jag jobbat lite i en blomsterhandel men mycket får jag ta mina böcker till hjälp, ställer dock gärna upp med tips både som jag har i huvudet och som jag kan hitta i böcker

Permalänk
Medlem

Hur länge kan man behöva låta fröna stå för att de ska torka tro? En timme? En dag? En vecka? En månad? Till nästa år?

EDIT:
Kul med så många intresserade!
Tycker själv det är kul att odla mest för att se hur grejerna växer.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Det är väldigt olika för olika växter, en del frön ska frysa också innan de kan gro men ska kolla när jag vilat efter diskningen en stund om jag hittar något i mina böcker

Permalänk
Medlem

Frysa? Det var lite intressant.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Jo det är det tex fröna till vissa fleråriga växter måste frysa under en vinter för att kunna gro alls.

Permalänk
Medlem

Spelar det roll hur länge man fryser dem eller kan man bara lägga dem i frysen någon vecka?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Jadu ingen aning, har kollat i böckerna nu och inte hittat något annat odlingssätt än ympning vad gäller körsbär men det borde gå att fröså dessa också även om jag inte hittat något om hur man ska göra

Nu tror jag inte att just körsbärskärnor/frön behöver frysa för att kunna gro men det är väll bara att plutta ner i jord, vattna och vänta
Tyvärr kan jag inte ge bättre råd just om körsbär men apelsinkärnor, citronkärnor och äppelkärnor kan ju gro om man pluttar ner dom i jord och vattnar så jag ser inte något egentligt hinder för att det inte skulle fungera

Permalänk
Medlem

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=59662&st=0&p=63...
Några månader i kyla och sen ska det vara tuta och kör
Tänk vad bra google är ibland.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Tackar Belga. Jag hade faktiskt googlat en hel del och gjort en sökning eller två just på odla.nu men bara hittat om hur man tar hand om träden. Härligt att du kunde komma in och hjälpa med din expertis då.

Så om jag förstått det hela rätt så bör de kunna gro om man ställer dem i kylen fram till i höst eller nått? Eller kanske tillochmed frysen?

Någon som har koll på hur det kommer sig att det inte blir samma slags träd som körsbären kom ifrån? Låter väldigt märkligt!

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaminix
Tackar Belga. Jag hade faktiskt googlat en hel del och gjort en sökning eller två just på odla.nu men bara hittat om hur man tar hand om träden. Härligt att du kunde komma in och hjälpa med din expertis då.

Så om jag förstått det hela rätt så bör de kunna gro om man ställer dem i kylen fram till i höst eller nått? Eller kanske tillochmed frysen?

Någon som har koll på hur det kommer sig att det inte blir samma slags träd som körsbären kom ifrån? Låter väldigt märkligt!

Nja, märkligt vet jag inte. Nu har jag långt ifrån gröna fingrar så att säga men om jag inte helt sov bort den grundläggande biologin i skolan så ska ju blommor pollineras, vilket betyder att det kommer in genetiskt material från annat håll och alltså blir det inte samma blandning i nästa generation som i föregående. Jag kan dock vara helt ute och cykla här. Det jag egentligen vet om körsbär är att det är gott om man blandar dem med krusbär, svarta vinbär, lite socker och grädde

Edit**
Misstänkte att du gått bet på google. Det var faktiskt inte helt lätt att hitta nått om just hur man odlar körsbär... hur man sköter dem fanns i drivor, men inte om själva odlandet (mer än "köp ett litet träd").

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Mjao, fast just i fallet de nämnde tror jag de skrev att den var självpollenerande tror jag. :s
Om jag inte missminner mig helt fel så innebär det att pollen går från en blomma till en annan men på samma växt.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaminix
Mjao, fast just i fallet de nämnde tror jag de skrev att den var självpollenerande tror jag. :s
Om jag inte missminner mig helt fel så innebär det att pollen går från en blomma till en annan men på samma växt.

Japp. Men även självpollinerande träd kan i många fall korspollineras (har jag för mig i alla fall). Men visst, har man ett självpollinerande träd och ingen korspollinering sker så är det väldigt märkligt om inte kärnorna ger träd av samma sort.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.