Speldator, 13k med skärm, ifylld mall

Permalänk

Speldator, 13k med skärm, ifylld mall

Budget? Hur mycket vill du lägga ut på din nya dator?

Min budget ligger på 13.000 +- någon hundralapp

Montera själv? Vill du få hem datorn i delar eller få den monterad och klar att använda?

Montera själv

Syfte med datorn? Spel, redigeringsprogram (nämn gärna vilka och på vilken nivå), HTPC eller på kontoret?

Spel, Media(Högupplöst film via hdmi), samt enklare ekonomiprogram

Tänkt överklocka? Då hjälper vi dig att välja ut de bästa produkterna för överklockning, och även att få ut den bästa kylningen.

Lite enklare överklockning av processor och grafikkort

Tyst dator? Det är bra att ha en tyst dator i vissa sammanhang, speciellt när man har tänkt sig att bygga en HTPC, men även annars med.

Ja, så tyst som möjligt utan att tumma på prestanda/kylning

Lagring? Behöver du mycket plats i datorn? Hur mycket?

Jag har en bulkdisk för lagring av sällan använda filer. Vill gärna ha en snabb hårddisk för OS, spel, program osv

Uppgraderingsbar? Ha stöd för flera grafikkort, ha stöd för de framtidssäkra sockets.

Ja, vill gärna kunna uppdatera iaf processor och grafikkort iaf.

Övriga kommentarer:

Vill ah ett amdpaket med så mycket krut jag bara kan få med min budget. Skärm vill jag ska ingå, gärna 24". Har kollat lite på Samsung TFT 24'' 2433BW

Vill gärna ha lite olika lösningar, ATI eller Nvidia på grafikkort spelar ingen roll, men vill gärna höra varför man väljer det ena före det andra

Permalänk

Här är ett paket

Tog en lite billigare skärm som jag har hört att ska vara bra

Bra att du använde mallen

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag ha valt en BenQ skärm istället, kanske en G2412HD.

Förutom det ser det väl bra ut

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem

Angående jooelhoglund förslag:
En Core i7 går på 3000:- mer med 6GB RAM och i övrigt samma setup.
Denna är framtidssäker i form av AM3, frågan är dock vilken framtid som väntar.
Core i7 är förhållandevis redan framtiden i jämförelse. För spel idag så fungerar dock detta förslag ypperligt.

Det viktigaste att tänka på här för dig olofsson501 är:
För överklockning rekommenderar jag en ny kylare till processorn.
Jag förstår inte varför jooelhoglund konstant rekommenderar detta chassi, smaken är ju olika men ett bättre chassi skulle vara bra, t ex Cooler Master Dominator 690 eller ett CoolerMaster HAF 922 Mini - E.
För ett tyst chassi, titta på Cooler Master Sileo 500.
För hårddisk bör du ta en WD 640GB Black som redan rekommenderats.

Men som sagt, byter du chassi på det paketet så fungerar det kanon till spel och du behöver inte uppgradera något förrutom grafikkorten om 1-2 år.

Permalänk
Medlem

Angående Joels paket så är det ett ATI moderkort (Crossfire) men du har tagit nVidia grafikkort. Så du måste byta moderkortet till ett som stödjer SLI...
Här har du ett: https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-m4n72-e/1...

Visa signatur

Burk: AMD FX-8320 | Radeon R9 270X | 8GB RAM | ASUS M5A97 R2.0 | CM 550W | FDD R4 | Samsung Evo 840 250GB

Permalänk

Okej, ja en processorkylare har jag faktiskt tänkt på, dels på grund av ljudnivån och dels på grund av kylningen. Tror det blir en noctuakylare i så fall.

Med grafikkorten sen så tänkte jag nästan göra så att jag köper ett nu och ett senare. Isåfall lutar det åt ett Geforce 275 eller ett Radeon 4890. Vad tror ni om det? Och vilket bör jag välja sett till prestanda och ljudnivå?

Och hur mycket skiljer det sig i praktiken mellan 2st GF 260 och 2st 275/4890?

Permalänk
Medlem

4890 och 275 är ungefär likvärdiga, välj med hjärtat eller plånboken. Tänk på att ta rätt moderkort bara (CF- kontra SLI-stöd). Skulle säga att både 4890 och 275 är ca 10-20 procent bättre än 260, beroende på applikation (oklockat då alltså).

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Här är ett paket

http://i31.tinypic.com/2eklqmh.jpg

Tog en lite billigare skärm som jag har hört att ska vara bra

Bra att du använde mallen

moderkortet stöder endast crossfire:)

Visa signatur

my specc: lian li pc-p50, Gigabyte GA-EX58-DS4, intel i7 920@3200 MHz , powercolor 6970 2gb , corsair 3x2GB DDR3 1600,corsair force 120g ssd disk, 2x500GB HD, northQ 850W 4x Noctua NF-P12-1300, Noctua NH-U12P SE1366 CPU Fan, creative X-FI sound blaster Xtreme gamer.